Τραγικούς χαρακτηρίζουν τους πρώτους δύο μήνες της σεζόν, Μάιο και Ιούνιο, άνθρωποι της τουριστικής αγοράς στη Χαλκιδική. Η πτώση ήταν της τάξης του 35% με 40%, τόσο στα ξενοδοχεία όσο και στα ενοικιαζόμενα δωμάτια, και ακόμη μεγαλύτερη στα σπίτια που ενοικιάζονται με βραχυχρόνια μίσθωση σε πλατφόρμες τύπου AirBnB.
Πλέον οι κρατήσεις γίνονται με ορίζοντα δύο εβδομάδων, καθώς οι τουρίστες βλέπουν ότι και τώρα να αναζητήσουν δωμάτιο, θα βρουν διαθέσιμα στη Χαλκιδική.
Το πώς θα εξελισσόταν η χρονιά φάνηκε ήδη από τις πρώτες εκθέσεις στις οποίες συμμετείχαν οι ξενοδόχοι της Χαλκιδικής. Οι τουρίστες από τις κύριες αγορές της περιοχής -Ρωσία και Γερμανία- στράφηκαν προς την Τουρκία. Με την υποτίμηση της λίρας τα ξενοδοχεία της γείτονος έδιναν απίστευτα χαμηλές προσφορές.
Πώς να ανταγωνιστείς όταν πουλούν 10 ευρώ τη διανυκτέρευση σε ενοικιαζόμενο δωμάτιο; Ή όταν προσφέρουν πακέτο με αεροπορικό εισιτήριο, οκτώ διανυκτερεύσεις σε ξενοδοχείο πέντε αστέρων με ημιδιατροφή προς 199 ευρώ;
Στα ενοικιαζόμενα
Ο Μάιος ξεκίνησε πολύ άσχημα στα ενοικιαζόμενα, με πτώση 30% και ακολούθησε ένας εξίσου δύσκολος Ιούνιος με μείωση 35% σε σχέση με πέρυσι. Οι πληρότητες φτάνουν στο 80%-85% τον Ιούλιο και κάπως έτσι θα κινηθεί και ο Αύγουστος εκτιμά ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Ενοικιαζόμενων Καταλυμάτων Δημήτρης Χαδαλής.
«Είναι αισθητή η διαφορά. Ο Μάιος ήταν ο χειρότερος όλων των εποχών κι ο Ιούνιος κινήθηκε πολύ πιο κάτω σε σχέση με πέρυσι» εκτιμά ο Στέλιος Ψαρογιάννης, επί πολλά χρόνια πρόεδρος της Ομοσπονδίας, ο οποίος διαχειρίζεται και σπίτια με βραχυχρόνια μίσθωση, αλλά διατηρεί και επιχείρηση με ενοικιαζόμενα δωμάτια. «Βρισκόμαστε στην καρδιά του καλοκαιριού και είναι απεριόριστα τα διαθέσιμα καταλύματα. Μόνο το 30% των σπιτιών είναι γεμάτα, Βρισκόμαστε στην καρδιά της τουριστικής περιόδου και οι πληρότητες στα ενοικιαζόμενα δωμάτια είναι στο 75%, δηλαδή 15% κάτω σε σχέση με πέρσι. Με τα μέχρι σήμερα δεδομένα ο Αύγουστος, που είναι ο καλύτερος μήνας της σεζόν, θα έχει πληρότητες 85%, αρκετά μειωμένες σε σχέση με πέρσι».
Διπλάσια σπίτια, μισές κρατήσεις
Ιδιοκτήτες σπιτιών στη Χαλκιδική διαπίστωσαν πράγματι μία σημαντική μείωση στις ημέρες που κατάφεραν να ενοικιάσουν τα ακίνητά τους. Ενώ πέρυσι, σε μία περίοδο από το Πάσχα μέχρι τον Οκτώβριο είχαν νοικιάσει τα σπίτια τους για διάστημα έως και 90 ημέρες, φέτος έχουν κρατήσεις μόνο για 50 ημέρες. Οι πελάτες πλέον κλείνουν για λιγότερες ημέρες και σε κάθε σπίτι διαμένουν περισσότερα άτομα σε σχέση με πέρσι. «Για φέτος στην καλύτερη περίπτωση ένα σπίτι είναι κλεισμένο για 45 - 50 ημέρες, όταν πέρυσι ο μέσος όρος ήταν πάνω από 65 - 70 ημέρες» αναφέρει ο Δημήτρης Καραγκούνης, που δραστηριοποιείται σε εταιρεία διαχείρισης ακινήτων και στη Χαλκιδική.
Προφανώς και τα σπίτια που νοικιάζονται με βραχυχρόνια μίσθωση επηρεάζονται από τη γενικότερη πτώση της κίνησης προς τη Χαλκιδική. Υπάρχει όμως και ακόμη ένας λόγος. Όσο αυξάνονται τα διαθέσιμα ακίνητα προς ενοικίαση τόσο μικραίνει το κομμάτι της τουριστικής «πίτας», που αναλογεί σε κάθε ένα από αυτά.
Πράγματι, τα τελευταία χρόνια και ειδικά με τη νομοθετική ρύθμιση για τη βραχυχρόνια μίσθωση παρατηρείται μια αύξηση στα σπίτια που εντάχθηκαν στο AirBnB και σε ανάλογες πλατφόρμες. Για παράδειγμα, πριν από λίγα χρόνια μόνο το 5% των σπιτιών στον «οικισμό των καθηγητών» στη Βουρβουρού ήταν καταχωρημένο σε πλατφόρμες ενοικίασης, ενώ τώρα νοικιάζονται έξι στα δέκα σπίτια, σύμφωνα με την εκτίμηση του κ. Ψαρογιάννη.
Μόνο η εταιρεία του κ. Καραγκούνη διπλασίασε τον αριθμό των ακινήτων που διαχειρίζεται στη Χαλκιδική. Η αύξηση της διαθεσιμότητας πιέζει τις τιμές προς τα κάτω και οδηγεί τους τουρίστες να αφήνουν την κράτηση για την τελευταία στιγμή, έως και δύο εβδομάδες πριν από τις διακοπές τους, ενώ πέρυσι οι κρατήσεις γίνονταν έναν μήνα πριν.
Γρηγόρης Τάσιος: Οι τέσσερις λόγοι για τη φετινή μείωση
Ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων και της Ένωσης Ξενοδοχείων Χαλκιδικής Γρηγόρης Τάσιος κάνει λόγο για «απότομη διόρθωση προς τα κάτω». Υπενθυμίζει ότι από τον Μάιο φαινόταν ότι φέτος η χρονιά θα κλείσει με μείωση 10%, και πλέον διαπιστώνει ότι θα είναι μεγαλύτερη, τόσο στη Χαλκιδική όσο και πανελλαδικά. Οι λόγοι για αυτήν την εξέλιξη σχετίζονται, κατά τον ίδιο, με το πορτοφόλι του πελάτη, τις γεωπολιτικές εξελίξεις αλλά και το κλίμα στην Ευρώπη. Συγκεκριμένα, όπως λέει:
1. Λόγω των εξαιρετικά ανταγωνιστικών τιμών που προσφέρει η Τουρκία, αλλά και των γεωπολιτικών εξελίξεων, η Ρωσία στηρίζει απόλυτα την αγορά της γείτονος.
2. Στην Ευρώπη η ανάπτυξη φρενάρει. Στη Γερμανία η ανάπτυξη το α’ εξάμηνο από 2,5% που ήταν η πρόβλεψη έκλεισε με 0,8%.
3. Τα δύο τελευταία χρόνια τα καλοκαίρια στην Ευρώπη είναι πιο θερμά κι αυτό τους οδηγεί στο να μην κλείνουν εκδρομή από νωρίς.
4. Λόγω της μειωμένης ζήτησης δεν «γεμίζουν» τα αεροπλάνα. Επίσης, η καθήλωση των boeing έφερε ανατροπές στο πτητικό πρόγραμμα και τους προγραμματισμούς των tour operators. Το insete υπολόγισε ότι φέτος οι αεροπορικές θέσεις θα είναι κατά 140.000 θέσεις λιγότερες.
Το μεγαλύτερο πρόβλημα έχουν τα ενοικιαζόμενα δωμάτια, τα ξενοδοχεία έως 80 δωμάτια και τα δύο αστέρων, τα οποία πιέζονται από τα 4 και 3 αστέρων που χαμηλώνουν τις τιμές τους για να καλύψουν τα κενά τους δωμάτια, που έχουν ακόμα και κατά τη high season.
Διαφημιστική καμπάνια της τελευταίας στιγμής
Η φετινή σεζόν είναι «κολοβή», αφού ουσιαστικά ξεκίνησε μετά τα μέσα Ιουλίου. Οι ξενοδόχοι προσδοκούν ότι με την κίνηση του Αυγούστου και με στοχευμένη τουριστική προβολή θα καταφέρουν να προσελκύσουν τουρίστες τον Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο, για να «ρεφάρουν».
Την Τετάρτη το υπουργείο Τουρισμού ανακοίνωσε διαφημιστική καμπάνια της τελευταίας στιγμής για την αποκατάσταση της εικόνας της Χαλκιδικής, μετά τη φονική καταιγίδα που έπληξε την περιοχή. Έτσι η Χαλκιδική θα ενταχθεί στην ήδη εγκεκριμένη διαδικτυακή διαφημιστική προβολή από 10/08/2019 μέσω του δικτύου OATH - VerizonMedia σε Σουηδία, Νορβηγία, Φιλανδία, Δανία, Γαλλία, ΗΠΑ, Αγγλία, Γερμανία.
Μετά τον Δεκαπενταύγουστο και μέχρι το τέλος του έτους σε ειδικό διαφημιστικό πρόγραμμα του ΕΟΤ σε τοπικά ΜΜΕ σε τουριστικές αγορές-στόχους για τη Χαλκιδική. Επίσης από τις 17 Αυγούστου θα γίνει ειδική καμπάνια οκτώ εβδομάδων με προβολή βίντεο για τη Χαλκιδική σε σταθμούς μετρό και σε λεωφορεία στη Ρώμη και το Μιλάνο. Παράλληλα, ο Οργανισμός Τουριστικής Προβολής θα «τρέξει» τη δική του καμπάνια στο διαδίκτυο στις αγορές στόχους (Γερμανία, Αγγλία, Βέλγιο, Ολλανδία) και μέσω των δύο γραφείων δημοσίων σχέσεων που διατηρεί στη Γερμανία και την Ιταλία.
«Επικαιροποιούμε την προβολή του προορισμού στις αγορές στόχους. Υπάρχει δυνατότητα να αναστρέψουμε το κλίμα μετά το τέλος Αυγούστου» εκτιμά ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Χαλκιδικής και της ΠΟΞ Γρηγόρης Τάσιος.
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 21 Ιουλίου 2019