Ασφυκτιά η Θεσσαλονίκη από τις εμπορευματικές μεταφορές, ενώ κυριολεκτικά “πνίγεται” και στους αέριους ρύπους, αφού κάθε ημέρα μπαίνουν στην πόλη 800 φορτηγά και 300 βαρέα οχήματα, γίνονται πάνω από 20.000 παραδόσεις εμπορευμάτων στο Π.Σ.Θ. και 10.000- 12.000 παραδόσεις από couriers, στοιχεία που είναι μάλλον συντηρητικά, αφού σε καθημερινή βάση 600.000 λίτρα νεού σε φιάλες, διανέμονται και καταναλώνονται στο πολεοδομικό συγκρότημα Θεσσαλονίκης.
Τα city logistics στη Θεσσαλονίκη, είναι ουσιαστικά ανύπαρκτα, τόσο γιατί δεν υπάρχουν επαρκείς υποδομές, όσο και επειδή δεν υπάρχει σχεδιασμός για τη διακίνηση εμπορευμάτων , είτε Β2Β, είτε Β2C, στην πόλη, μεγάλο πρόβλημα που τώρα προσπαθεί να αντιμετωπίσει ο κεντρικός Δήμος, σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Μεταφορών του ΕΚΕΤΑ, με την εκπόνηση ενός Σχεδίου για τις Αστικές Εμπορευματικές Μεταφορές.
Στο Σχέδιο αυτό αναφέρθηκε ο Αντιδήμαρχος Θεσσαλονίκης για τα Τεχνικά Έργα , το Περιβάλλον και τη Βιώσιμη Κινητικότητα, Πρόδρομος Νικηφορίδης, συμπληρώνοντας οτι σύντομα αναμένεται να υπάρξουν αποτελέσματα για το νέο ωράριο φορτοεκφορτώσεων στον κεντρικό Δήμο, όπου παρατηρείται και το μεγαλύτερο πρόβλημα, αφού το 50% των παραδόσεων γίνεται στο ιστορικό κέντρο της Θεσσαλονίκης.
Τα παραπάνω στοιχεία ήταν μόνο ορισμένα από αυτά που παρουσιάστηκαν στην ημερίδα για τα “City Logistics in a New Era”, που πραγματοποιείται στο πλαίσιο της κλαδικής έκθεσης Logistics & Transports EXPO που λειτουργεί στο εκθεσιακό κέντρο της ΔΕΘ Helexpo, με διοργάνωση της “Ο.ΜΙΝD Creatives”
Πρόβλημα μέγα οι φορτοεκφορτώσεις
Μία αίσθηση του προβλήματος που δημιουργείται στην πόλη, από τις φορτοεκφορτώσεις στο κέντρο της πόλης, έδωσε ο Α’ αντιπρόεδρος του ΕΒΕΘ, Εμμανουήλ Βλαχογιάννης, λέγοντας ότι σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα του Επιμελητηρίου, το 63% των επιχειρήσεων, δεν έχουν πρόσβαση σε χώρους φορτοεκφόρτωσης. Σαν αποτέλεσμα , έχουμε πολλές εκφορτώσεις παρά την οδό, με καταλήψεις χώρων.
Στόχος θα πρέπει να είναι, σύμφωνα με τον κ Βλαχογιάννη, μέσω ενοποίησης φορτίων, η μείωση του όγκου των παραδόσεων, η μείωση του μέσου χρόνου παράδοσης από τα 12’ λεπτά της ώρας και, φυσικά, των καταλήψεων παρά την οδό. Επιπρόσθετα, για τη μείωση της περιβαλλοντικής επιβάρυνσης, θα πρέπει να στραφούν οι εταιρείες μεταφορών, στη χρήση ηλεκτρικών οχημάτων.
Κέντρο Εμπορευμάτων στον ΟΛΘ
Ο πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Logistics Βόρειας Ελλάδας, Δημήτρης Τσιτσάμης, μίλησε για τα οξυμένα προβλήματα στα logistics στο “τελευταίο μίλι” στη Θεσσαλονίκη, επισημαίνοντας ότι η Ευρωπαϊκή εμπειρία, προτείνει τη δημιουργία Αστικών Κέντρων Ενοποίησης Εμπορευμάτων (UCC), τον καθορισμό Ζωνών Στάθμευσης για Παραδόσεις , τις Λωρίδες Πολλαπλών Χρήσεων, που στη βάση οργάνωσης αλλά και αυστηρής αστυνόμευσης θα μπορούσαν να είναι και οι λεωφορειολωρίδες, αλλά και τα Lockers.
Mάλιστα, σύμφωνα με το master plan του ΟΛΘ, ένα κέντρο ενοποίησης εμπορευμάτων, υπάρχει η δυνατότητα να δημιουργηθεί στη βάση του 6ου προβλήτα ( στη βάση του ΣΕΜΠΟ) και στο χερσαίο τμήμα του συμβατικού λιμανιού.
Κυκλοφοριακή συμφόρηση και αέρια ρύπανση
Τα 1.100 φορτηγά που συνολικά μπαίνουν, κάθε ημέρα, στο Δήμο Θεσσαλονίκης, για τη μεταφορά εμπορευμάτων, προκαλούν το 20%-25% της συμφόρησης στο αστικό δίκτυο, ενώ ευθύνονται για το 12% των συνολικών εκπομπών CO2 στην πόλη.
Όπως είπε η δρ. Γωγώ Αϋφαντοπούλου, αναπληρώτρια διευθύντρια του ΙΜΕΤ/ΕΚΕΤΑ, μπορεί να βελτιωθεί εάν ληφθούν μέτρα σε πέντε (5) άξονες παρεμβάσεων.
Σήμερα υπάρχουν στην πόλη 440 Lockers από ιδιώτες, σε μέση απόσταση 330 μέτρων από τον κάθε κάτοικο. Αυτή η απόσταση θα μπορούσε να μειωθεί στο μισό , αλλά και τα lockers θα μειωθούν κατά 32%, εάν δημιουργηθούν τέτοιοι χώροι αποθήκευσης, σε δημόσιους χώρους.
Lockers σε υπόγειους χώρους, πάρκινγκ και σταθμούς μετρό
Η κα. Αϋφαντοπούλου μίλησε μάλιστα για lockers σε υπόγειους χώρους, π.χ. σε υπόγεια πάρκινγκ, σταθμούς μετρό αλλά και στο σιδηροδρομικό σταθμό, με σκοπό την απελευθέρωση επίγειων δημόσιων χώρων.
Εχουμε φτάσει στην εποχή τoυ Logistics Real Estate, σε χώρους εταιρειών που διαθέτουν μεγάλα ακίνητα στην πόλη, όπως π.χ. η ΔΕΘ - Helexpo και ο ΟΛΘ, ενώ, καταλήγοντας η ομιλήτρια επέμεινε ότι απαιτείται συνεργασία δημοσίου και ιδιωτών, Δήμων και επιχειρήσεων, για την εξεύρεση λύσεων στις αστικές μεταφορές.
Η κατάσταση που αφορά εμπορευματικές μεταφορές στο last mile, επιδεινώνεται αν ληφθεί υπόψη ότι από την πανδημία και μετά, έχουν προστεθεί 1.500 καταστήματα υγιεινομικού ενδιαφέροντος στο Δήμο Θεσσαλονίκης, επιχειρήσεις μικρές που δεν έχουν πρόσβαση σε χώρους φορτοεκφόρτωσης.
“Η Θεσσαλονίκη χρειάζεται μία μόνιμη πλατφόρμα για τα city logistcs, στην οποία θα συνδέονται όλοι οι φορείς της πόλης και επιχειρήσεις. Τα city logistics, είναι ανύπαρκτα στους Δήμους, έλλειψη που θα πρέπει να αντιμετωπισθεί σε επίπεδο ανθρωπίνου δυναμικό”, κατέληξε η δρ. Αϋφαντοπούλου.
Τη συζήτηση συντόνισε ο δρ. Δημήτρης Βλάχος, καθηγητής στο Τμήμα Μηχανολόγων Μηχανικών του ΑΠΘ.