Ψηφίστηκε το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας και η επίμαχη διάταξη για τους αποφοίτους παιδαγωγικών σχολών ιδιωτικών κολεγίων, εν μέσω καταγγελιών στη Βουλή, και κλίμα διαφωνιών και έντασης στην ακαδημαϊκή κοινότητα.
Πανεπιστημιακά ιδρύματα, κοσμήτορες, πρόεδροι σχολών, φορείς και εκπαιδευτικοί εξέφρασαν την αντίθεση τους για το επίμαχο άρθρο 50 του νομοσχεδίου, που αφορά τα ιδιωτικά κολέγια, που εγκρίθηκε μόνο από την κυβερνώσα πλειοψηφία. Στη Βουλή σφοδρή ήταν η σύγκρουση κυβέρνησης και αντιπολίτευσης, με τον τομεάρχη Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ Νίκο Φίλη να κατηγορεί την Κυβέρνηση ότι "λειτουργεί ως ντελίβερι κολεγίων χαμηλής στάθμης" και να εκφράζει την αντίθεσή του στην Ευρωπαϊκή οδηγία, τονίζοντας πως δεν αφορά τον τρόπο αναγνώρισης και αντιστοίχισης τίτλων σπουδών της αλλοδαπής, όπως ισχυρίζεται η υπουργός. Η Νίκη Κεραμέως επικαλέστηκε την έκθεση της επιστημονικής υπηρεσίας της Βουλής, όπου μεταξύ άλλων αναφέρει ότι είναι υποχρέωση της χώρας μας να αναγνωρίσει την επαγγελματική ισοδυναμία των πτυχίων ξένων πανεπιστήμιων της Ευρωπαϊκής Ένωσης και τόνισε πως "εφαρμόζονται αυστηρά κριτήρια στην αναγνώριση της επαγγελματικής ισοδυναμίας".
Αντιδράσεις
Η Σύνοδος των Προέδρων και Κοσμητόρων των Παιδαγωγικών Τμημάτων και Σχολών εξέφρασε την αντίθεσή της στη νομοθετική διάταξη, καθώς, όπως τονίζει, "συνιστά κατάφωρη παραβίαση του άρθρο 16 του συντάγματος, πλήττει καίρια τα κατοχυρωμένα επαγγελματικά δικαιώματα των πτυχιούχων τμημάτων των ελληνικών πανεπιστημίων, που είναι υπεύθυνα για την εκπαίδευση εκπαιδευτικών" τονίζοντας την υποβάθμισης της εκπαίδευσης.
Εκπρόσωποι των οργάνων της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδος (ΔΟΕ), της Ομοσπονδίας Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (ΟΛΜΕ) και της Ομοσπονδίας Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ελλάδος (ΟΙΕΛΕ), έκαναν λόγο για υποβάθμιση του κύρους των πανεπιστημιακών πτυχίων. Όπως τονίζουν "με πρόσχημα την ανάγκη προσαρμογής της Ελλάδας στην κοινοτική οδηγία 2005/36 οδηγούν στην υποβάθμισης του κύρους των πανεπιστημιακών πτυχίων και την εξίσωσή τους με τους τίτλους κολεγίων καθιστά μονόδρομο τη σύγκρουση".
Προτάσεις ΑΠΘ
Η Σύγκλητος του ΑΠΘ εξέδωσε ψήφισμα, το οποίο και στάλθηκε μια μέρα μετά την ψήφιση του νομοσχεδίου, καταθέτοντας τις προτάσεις του επί του άρθρου 50, έτσι ώστε, όπως τονίζεται "να υπάρξει ισότιμη αντιμετώπιση των αποφοίτων". Οι προτάσεις του ΑΠΘ προς το υπουργείο Παιδείας αφορούν την αξιολόγηση των κολεγίων, ο έλεγχος του τίτλου σπουδών τους, κάνοντας ιδιαίτερη αναφορά στο Πιστοποιητικό Παιδαγωγικής και Διδακτικής Επάρκειας. Πιο συγκεκριμένα, το ΑΠΘ προτείνει: "Πρώτον, τα κολέγια που συνεργάζονται με πανεπιστήμια του εξωτερικού, εκτός του ελέγχου που τυγχάνουν από την αρχή αξιολόγησης της χώρας προέλευσης, να αξιολογούνται με τα ίδια κριτήρια και από την ίδια ανεξάρτητη αρχή που αξιολογεί όλα τα ελληνικά ΑΕΙ και πιστοποιεί τα προγράμματα σπουδών τους. Δεύτερον, οι τίτλοι σπουδών των αποφοίτων των κολεγίων αυτών να ελέγχονται για την ακαδημαϊκή ισοτιμία και αντιστοιχία από τον ΔΟΑΤΑΠ. Τρίτον, η επαγγελματική ισοτιμία και ισοδυναμία να ελέγχονται αυστηρότερα από το ΣΑΕΠ. Τέταρτον, ειδικά για τους αποφοίτους των 'καθηγητικών' και παιδαγωγικών σχολών, το Πιστοποιητικό Παιδαγωγικής και Διδακτικής Επάρκεια, να αποτελεί προϋπόθεση για οποιαδήποτε συμμετοχή σε διαδικασίες διορισμού που προβλέπονται από την ελληνική πολιτεία".
Χρηματοδότηση και στόχοι
Στη Βουλή ψηφίστηκε, με 185 βουλευτές υπέρ και 104 κατά, το άρθρο 16 που αφορά τη χρηματοδότηση των πανεπιστημίων, την ίδια ώρα που το μεγαλύτερο μέρος της πανεπιστημιακής κοινότητας περιμένει διευκρινήσεις σχετικά με τα κριτήρια που θα γίνεται η αξιολόγηση και ειδικά το ποσοστό 20% όπου θα συνδέεται με την απόδοσή τους και με κριτήρια που σχετίζονται με την έρευνα και τη διεθνοποίησή τους. Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Συλλόγων Διδακτικού και Ερευνητικού Προσωπικού (ΠΟΣΔΕΠ) με ανακοίνωσή της αναφέρει την αδιαπραγμάτευτη, όπως λέει, θέση της για τη χρηματοδότηση των πανεπιστημίων, τονίζοντας πως "το νομοσχέδιο έχει θετικές ρυθμίσεις για περιορισμό της γραφειοκρατίας στους ΕΛΚΕ αλλά η ΠΟΣΔΕΠ εμμένει στο αίτημα για απεμπλοκή των ΕΛΚΕ και της έρευνας από τους αδικαιολόγητους περιορισμούς του δημόσιου λογιστικού. Τα ΑΕΙ υπέστησαν δραστική μείωση στη χρηματοδότηση από τον κρατικό προϋπολογισμό τα τελευταία χρόνια, σε επίπεδο 40-50% σε σχέση με την προηγούμενη δεκαετία, και έχουν χάσει χωρίς αναπλήρωση μεγάλο μέρος του προσωπικού, ενώ οι εισακτέοι αυξάνονται. Είναι αδιαπραγμάτευτη θέση μας ότι η χρηματοδότηση των ιδρυμάτων δεν μπορεί να συνεχίσει να μειώνεται, αντίθετα θα πρέπει να αυξηθεί σημαντικά, και πάντως δεν πρέπει να μειωθεί σε κανένα ίδρυμα από τα σημερινά επίπεδα εξαιτίας της τροποποίησης του αλγορίθμου κατανομής. Η ΠΟΣΔΕΠ θεωρεί θετικό να υπάρχει τακτική χρηματοδότηση των πανεπιστημίων με αντικειμενικά κριτήρια, η οποία όμως πρέπει να είναι επαρκής για να εξασφαλίζει τη σωστή λειτουργία των ιδρυμάτων. Η χρηματοδότηση μπορεί να συμπληρώνεται μετά από αξιολόγηση της επίτευξης στόχων και μέσα από προγραμματικές συμφωνίες".
Για το θέμα της σύνδεσης της χρηματοδότησης των πανεπιστημίων με την αξιολόγηση, έχει καταθέσει προτάσεις και το Πανεπιστήμιο Μακεδονίας ζητώντας ουσιαστικά να ληφθούν υπόψη τα διαφορετικά χαρακτηριστικά που διαθέτει το κάθε πανεπιστημιακό ίδρυμα και οι συγκρίσεις να πραγματοποιηθούν με γνώμονα το ρυθμό βελτίωσης σε κάθε τομέα επίδοσης και όχι απευθείας σύγκριση των δεικτών.
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 26 Ιανουαρίου 2020