ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΑΡΘΡΩΝ AUTO

Πόσο θα κοστίζουν τα ηλεκτροκίνητα οχήματα το 2025

MakThes Team31 Ιανουαρίου 2023

Στη μέση των σημερινών τιμών των συμβατικών οχημάτων και των ηλεκτροκίνητων οχημάτων αναμένεται να διαμορφωθεί η τιμή των ηλεκτροκίνητων οχημάτων το 2025, όπως εκτιμά ο διευθυντής του Ινστιτούτου Μεταφορών (ΙΜΕΤ) του Εθνικού Κέντρου Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης (ΕΚΕΤΑ) και πρόεδρος του Ελληνικού Ινστιτούτου Ηλεκτροκίνητων Οχημάτων (ΕΛ.ΙΝ.Η.Ο) Ευάγγελος Μπεκιάρης.

Μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο κ. Μπεκιάρης αναγνωρίζει ότι «ακόμη δεν είναι φτηνά τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα», ωστόσο εξηγεί ότι ο κλιματικός νόμος της Ευρωπαϊκής Ένωσης είναι μια πραγματικότητα και απαιτεί τον εκσυγχρονισμό της τεχνολογίας στα αυτοκίνητα, με στόχο τη μείωση των εκπομπών ρύπων και την αύξηση της οδικής ασφάλειας. Σημειώνει, παράλληλα, ότι το γεγονός αυτό αναμένεται να επιφέρει μειώσεις στις τιμές των ηλεκτροκίνητων και αύξηση στις τιμές των συμβατικών.

Διευκρινίζει δε, ότι σύμφωνα με τον ευρωπαϊκό νόμο, τα νέα αυτοκίνητα και φορτηγά που θα ταξινομούνται στην Ευρώπη από το 2035 και μετά θα πρέπει να έχουν μηδενικές εκπομπές ρύπων. Αυτό σημαίνει ότι από τη χρονική αυτή στιγμή (με το ενδεχόμενο κάποιου χρονικό διαστήματος προσαρμογής στα νέα δεδομένα), δεν θα μπορεί κανείς να αγοράσει πλέον ένα καινούριο συμβατικό αυτοκίνητο, ενώ θα υπάρξουν σταδιακά αντικίνητρα για όσα αυτοκίνητα συμβατικής τεχνολογίας θα εξακολουθούν να κινούνται.

Η εικόνα των σταθμών φόρτισης στα επόμενα δύο χρόνια

Σε ό,τι αφορά τους σταθμούς φόρτισης, ο κ. Μπεκιάρης αναφέρει ότι σήμερα υπάρχει πράγματι ζήτημα με την επάρκεια των σταθμών μέσα στις πόλεις, όμως ευελπιστεί ότι στα επόμενα δύο χρόνια, μέσω ενεργειών από τους Δήμους της χώρας, θα υπάρξουν αξιοπρεπείς δυνατότητες φόρτισης.

Όπως λέει, τα Σχέδια Ανάπτυξης Ηλεκτροκίνητων Οχημάτων εκ μέρους των Δήμων χρηματοδοτούνται από την πολιτεία και προβλέπουν την ανάπτυξη ενός σταθμού φόρτισης ανά χίλιους κατοίκους για την εξυπηρέτηση των πολιτών. Σε κάθε περίπτωση, τονίζει ότι το επόμενο εξάμηνο θα υπάρξει μια σαφής εικόνα για το πόσοι δημόσιοι φορτιστές υπάρχουν στη χώρα, μέσω του μητρώου φορτιστών που καταρτίζει το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

Προτάσεις για ΣΔΙΤ και επαγωγική φόρτιση

Καταθέτοντας τις προτάσεις του ΙΜΕΤ για τη βελτίωση του επιπέδου της ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα, τάσσεται -επιπροσθέτως των σημερινών κρατικών χρηματοδοτήσεων για υποδομές ηλεκτροφόρτισης- και υπέρ της υιοθέτησης του Ολλανδικού μοντέλου, που προβλέπει τη δυνατότητα συμπράξεων δημοσίου και ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ), ώστε μέσω διαγωνιστικών διαδικασιών να είναι δυνατή η εγκατάσταση φορτιστών στο αστικό περιβάλλον παράλληλα με τη δυνατότητα εκμετάλλευσής τους για κάποια χρόνια.

Επιπλέον, προτείνει την υιοθέτηση της επαγωγικής φόρτισης, μέσω της οποίας τα αυτοκίνητα θα μπορούν να φορτίζουν, είτε όταν βρίσκονται σε στάθμευση, είτε την ώρα που κινούνται στη δεξιά λωρίδα του δρόμου, παίρνοντας ασύρματα μέσω μαγνητών τη φόρτιση από το έδαφος όπου θα έχουν εγκατασταθεί πηνία.

Ο κ. Μπεκιάρης επισημαίνει, μεταξύ άλλων, ότι στον τομέα των ταξινομήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων, η Ελλάδα ξεκίνησε αργά, το 2018 και σχεδόν από το μηδέν, ενώ τα τελευταία τρία χρόνια κινήθηκε αξιοπρεπώς και κατάφερε να έχει μια αυξητική τάση. Γνωστοποιεί ότι προετοιμάζεται νομοθεσία για τη λειτουργία των συνεργείων για τα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα, ώστε να εκπαιδεύονται οι επαγγελματίες και να πιστοποιούνται τα συνεργεία. «Κάτι αντίστοιχο είχε συμβεί και τα προηγούμενα χρόνια όταν η κατάσταση άλλαξε με τον ηλεκτρονικό εγκέφαλο των αυτοκινήτων. Έτσι κανείς δεν ανοίγει πια στο συνεργείο τον κινητήρα με κατσαβίδι. Όλα γίνονται ηλεκτρονικά», προσθέτει.

Πολυμεσικές μεταφορές και κέντρα logistics

Για τη μείωση, τέλος, των εκπομπών ρύπων στις μεταφορές προτείνει την εφαρμογή των πολυμεσικών μεταφορών, ώστε αυτές να γίνονται συνδυασμένα με τρένο, πλοίο, αεροπλάνο και ηλεκτροκίνητα οχήματα. Σύμφωνα με τον ίδιο, για να γίνει αυτό είναι απαραίτητο να αναπτυχθούν κέντρα logistics ανά τη χώρα, γεγονός που, όπως λέει, μπορεί τα επόμενα χρόνια να μειώσει τον χρόνο και το κόστος των μεταφορών, χρησιμοποιώντας τις μεταφορές μέσω βαλκανικών χωρών προς την κεντρική και βόρεια Ευρώπη και παρακάμπτοντας τους σημερινούς διαδρόμους μεταφορών μέσω άλλων χωρών, επικουρικά και προς τον διάδρομο της Αθήνας.

Τα οφέλη της ηλεκτροκίνησης και οι εκτιμήσεις της αγοράς

Σε ό,τι αφορά συνολικά τα μεγαλύτερα οφέλη των ηλεκτροκίνητων οχημάτων, ο εκπρόσωπος της εταιρείας Eurabus GmbH, Berlin στην Ελλάδα, Χρήστος Λαζαρίδης, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, αναφέρει κυρίως τη μείωση των ρύπων, την απεξάρτηση από το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο, τη σημαντικά χαμηλότερη παραγωγή θορύβου, τη μεγάλη διάρκεια ζωής των ενσωματωμένων μπαταριών και των λεωφορείων, τα χαμηλότερα έξοδα συντήρησης και επισκευής (καθώς δεν υπάρχει κιβώτιο ταχυτήτων και δεν χρειάζεται αλλαγή λαδιού) καθώς και τα χαμηλότερα, όπως λέει, λειτουργικά έξοδα των ηλεκτρικών λεωφορείων ανά χιλιόμετρο.

Ο κ. Λαζαρίδης εκτιμά ότι οι καταναλωτές που υιοθετούν την ηλεκτροκίνηση διαπιστώνουν ήδη στην πράξη τον λιγότερο θόρυβο και τη μικρότερη επιβάρυνση του περιβάλλοντος ενώ σε ό,τι αφορά τις προοπτικές της αγοράς τα επόμενα χρόνια θεωρεί ότι θα αναπτυχθούν μπαταρίες φιλικές προς το περιβάλλον, με χαμηλότερο κόστος, γεγονός που θα συμπαρασύρει σε χαμηλότερα επίπεδα και τις τιμές των οχημάτων.

This page might use cookies if your analytics vendor requires them.