Αντιμέτωπη με τον κίνδυνο να σταματήσουν δεκάδες έργα υποδομής που αυτή τη στιγμή βρίσκονται σε εξέλιξη και στις επτά περιφερειακές ενότητες, βρίσκεται η περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, εξαιτίας της εκτίναξης του κόστους κατασκευής τους που προέκυψε μετά την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία.
Προς το παρόν η διοίκηση και οι Τεχνικές Υπηρεσίες της ΠΚΜ, που έχουν την εποπτεία των μεγάλων και μικρότερων έργων δεν έχουν παραλάβει φακέλους ή «ραβασάκια» από τους ανάδοχους εργολάβους ότι σταματούν τα έργα που έχουν αναλάβει, ωστόσο ο κίνδυνος να διακοπούν είναι προ των πυλών. Και αυτό, καθώς έχει αυξηθεί δραματικά το κόστος των υλικών που απαιτούνται, όπως άσφαλτος και χάλυβας οπλισμού, τα οποία χρησιμοποιούνται για την κατασκευή των δρόμων και των κτιρίων και έχουν αυξηθεί κατά 300% και 110% αντίστοιχα.
Μιλώντας στο makthes. gr ο αντιπεριφερειάρχης Υποδομών και Δικτύων Πάρις Μπίλλιας τόνισε πως υπάρχει μεγάλο πρόβλημα και η πραγματικότητα αυτή τη στιγμή, όπως είπε, στην αγορά, ιδικά μετά την κλιμάκωση των πολεμικών επιχειρήσεων στην Ουκρανία είναι πολύ δύσκολη, τόσο σε επίπεδο υπέρογκων αυξήσεων των υλικών για την κατασκευή των τεχνικών έργων, όσο και σε επίπεδο ελλείψεων στην αγορά.
«Το περιβάλλον δεν είναι ευχάριστο και είναι σαφές ότι οι εργολάβοι δεν μπορούν να αντιμετωπίσουν το κόστος κατασκευής. Και αυτό καθώς τα έργα που είχαν δημοπρατηθεί πριν από ένα και ενάμιση χρόνο είχαν τελείως διαφορετικά τιμολόγια σε σχέση με σήμερα, όπου οι αυξήσεις έχουν ξεπεράσει κάθε προηγούμενο» επισήμανε ο κ. Μπίλλιας και πρόσθεσε πως πρόκειται για υπέρογκες αυξήσεις που φτάνουν το 300%.
«Αυτό σημαίνει ότι ελοχεύει μεγάλος κίνδυνος να σταματήσουν πολλά έργα που έχουν ξεκινήσει και υλοποιούνται, τόσο στη Θεσσαλονίκη, όσο και στις υπόλοιπες περιφερειακές ενότητες, καθώς οι εργολάβοι, αφενός όταν ανέλαβαν είχαν καταθέσει διαφορετικές οικονομικές προσφορές, αφετέρου σήμερα δεν θα αντέξουν να κάνουν τα έργα, καταγράφοντας μεγάλη ζημία» σημείωσε ο αντιπεριφερειάρχης.
Παρέμβαση στον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών
Ο προβληματισμός και μεγάλη αγωνία των περιφερειαρχών της χώρας για τον κίνδυνο να διακοπούν δεκάδες εκατοντάδες έργα υποδομής αποτυπώθηκε στη διάρκεια πρόσφατης σύσκεψης που είχε η διοίκηση της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδας (ΕΝ.ΠΕ) με εκπροσώπους εργοληπτικών εταιρειών, όπου από κοινού αποφασίστηκε να γίνει παρέμβαση στον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Κώστα Καραμανλή.
«Αποτυπώσαμε την κατάσταση που επικρατεί σήμερα σε όλες τις περιφέρειες και τις μεγάλες δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι εργολάβοι με τα έργα και αποφασίσαμε να ζητήσουμε άμεσα τη λήψη μέτρων από το αρμόδιο υπουργείο, ενημερώνοντας τον υπουργό κ. Καραμανλή» ανέφερε ο αντιπεριφερειάρχης κ. Μπίλλιας και πρόσθεσε πως αν χρειαστεί θα γίνει και μια συνάντηση, ενδεχομένως δια ζώσης.
Κραυγή αγωνίας και τους δήμους
Την ανάγκη όμως να ληφθούν από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών άμεσα μέτρα και αποφάσεις προκειμένου να αντιμετωπιστεί η εκτίναξη των τιμών και να προχωρήσει ομαλά η υλοποίηση των έργων υποδομών, που εκτελούνται ή πρόκειται να εκτελεστούν σε όλους τους Δήμους της χώρας, επισημαίνει και η Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδος (ΚΕΔΕ).
Ο πρόεδρος της ΚΕΔΕ Δ. Παπαστεργίου με επιστολή που απέστειλε στον υπουργό Κ. Καραμανλή μεταφέρει την έντονη ανησυχία των δημάρχων της χώρας σχετικά με τις επιπτώσεις που έχει στην ομαλή υλοποίηση των έργων υποδομών που εκτελούνται ή πρόκειται να εκτελεστούν στο επόμενο διάστημα, η εκτίναξη του κόστους κατασκευής τους. Επισημαίνει πως το πρόβλημα ξεκίνησε μεν από τα τέλη του 2020, αλλά οξύνθηκε τις τελευταίες εβδομάδες, από την έναρξη των πολεμικών επιχειρήσεων στην Ουκρανία μέχρι σήμερα.
Χαρακτηριστικά αναφέρει ότι σήμερα έχουν σταματήσει να υλοποιούνται πολλά έργα ύδρευσης και αποχέτευσης με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση από το Πρόγραμμα Φιλόδημος, εξαιτίας της μεγάλης αύξησης στις τιμές των σωληνώσεων PVC, που ξεπερνά το 100%.
Αντίστοιχο πρόβλημα δημιουργείται, όπως αναφέρει η ΚΕΔΕ και στην υλοποίηση έργων που αφορούν νέες κτιριακές υποδομές και μεταλλικά κτίρια, λόγω της αύξησης των τιμών χάλυβα – οικοδομικού σιδήρου άνω του 100%. Στα δε έργα ασφαλτόστρωσης, όπου το κόστος της ασφάλτου έχει αυξηθεί κατά 200%, το πρόβλημα είναι ακόμη μεγαλύτερο.
«Αποτέλεσμα αυτής της κατάστασης είναι πως έργα που ήδη τρέχουν να σταματούν, με τους αναδόχους να ελπίζουν ότι θα υπάρξει αποκλιμάκωση των τιμών κάποια στιγμή στο μέλλον, προκειμένου να τα συνεχίσουν. Ενώ σε κάποιες άλλες περιπτώσεις, εργοληπτικές εταιρείες που έχουν αναλάβει μετά από διαγωνισμούς την κατακύρωση των έργων, να μην έρχονται να υπογράψουν τις συμβάσεις προτιμώντας την κατάπτωση των εγγυήσεων που έχουν δώσει, από το να αναλάβουν ένα έργο που δεν τους βγαίνει οικονομικά» υπογραμμίζει ο πρόεδρος της ΚΕΔΕ.