Ζήτημα ημερών είναι η εφαρμογή του «Προσωπικού Αριθμού» που θα αντικαταστήσει το ΑΦΜ, το ΑΜΚΑ και τον Αριθμό Δελτίου Ταυτότητας, όπως έκανε γνωστό ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρης Παπαστεργίου.
«Είναι θέμα ημερών ή μηνός να μπορέσουμε να ενοποιήσουμε τα τέσσερα διαφορετικά μητρώα της δημόσια διοίκησης, που έχουν ταλαιπωρήσει πάρα πολύ» δήλωσε στo ραδιόφωνο της ΕΡΤ ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρης Παπαστεργίου.
Στόχος είναι η ταυτοποίηση των πολιτών στην παροχή υπηρεσιών από φορείς του Δημοσίου και του ευρύτερου δημόσιου τομέα, αλλά και η ασφάλεια των συναλλαγών τους.
Υπενθυμίζεται πως ο προσωπικός αριθμός έχει νομοθετηθεί από το 2020 με στόχο να μπει τέλος στην προσκόμιση σωρείας εγγράφων που απαιτούνται ακόμα και για απλές διεργασίες.
Τα πρώτα ψηφία θα τα επιλέγει ο ίδιος ο πολίτης, όταν ανοίξει η ειδική πλατφόρμα στο gov.gr.
«Πλέον με αυτό το νούμερο, παντού, σε όλη την δημόσια διοίκηση και όχι μόνο σε αυτή, ακόμα και στον ιδιωτικό τομέα, δεν θα χρειάζεται- γιατί θα υπάρχουν διαλειτουργικότητες με τα συστήματα- να θυμόμαστε οτιδήποτε άλλο» τόνισε ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης σημειώνοντας χαρακτηριστικά: «Δεν θα παίρνουμε πλέον φακέλους υπό μάλης για διάφορες δουλειές στο δημόσιο».
Πώς θα λειτουργεί ο Προσωπικός Αριθμός
Το σχετικό άρθρο του νόμου για τον Προσωπικό Αριθμό αναφέρει τα εξής:
«1. Καθιερώνεται υποχρεωτικά προσωπικός αριθμός (ΠΑ) ως αριθμός ταυτοποίησης των φυσικών προσώπων στις συναλλαγές τους με τους φορείς του δημόσιου τομέα. Ο ΠΑ αποτελείται από εννέα (9) αριθμητικά ψηφία, και χορηγείται άπαξ στο φυσικό πρόσωπο.
Ο ΠΑ δεν μεταβάλλεται, και απενεργοποιείται με τον θάνατο ή την κήρυξη σε αφάνεια του φυσικού προσώπου.
Ο ΠΑ χορηγείται υποχρεωτικά σε κάθε φυσικό πρόσωπο που δικαιούται Αριθμό Φορολογικού Μητρώου (ΑΦΜ) ή Αριθμό Μητρώου Κοινωνικής Ασφάλισης (ΑΜΚΑ), σύμφωνα με την εθνική νομοθεσία.
Η χορήγηση του ΠΑ δεν συνεπάγεται αυτοδικαίως την απονομή δικαιωμάτων ή την επιβολή υποχρεώσεων στον κάτοχό του, οι όροι και οι προϋποθέσεις των οποίων ρυθμίζονται από την κείμενη φορολογική, εργατική και ασφαλιστική νομοθεσία.
Η Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης (Γ.Γ.Π.Σ.Δ.Δ.) είναι αποκλειστικά αρμόδια για ταυτοποίηση των φυσικών προσώπων μεταξύ των μητρώων του Δημόσιου τομέα για την αντιστοίχιση των ΠΑ, ΑΦΜ και ΑΜΚΑ και την διαλειτουργικότητα των πληροφοριακών συστημάτων των αρμόδιων φορέων μέσω του Κέντρου Διαλειτουργικότητας, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 48 του ν. 4623/2019 (Α’ 134), τον Γενικό Κανονισμό για την Προστασία Δεδομένων (EE L 119) και τον ν. 4624/2019 (Α΄137). Η ΓΓΠΣ για τους σκοπούς της ταυτοποίησης των φυσικών προσώπων είναι υπεύθυνος επεξεργασίας και τηρεί το Μητρώο Προσωπικού Αριθμού. Το Μητρώο Προσωπικού Αριθμού περιλαμβάνει τα στοιχεία που είναι απολύτως αναγκαία για την ταυτοποίηση του φυσικού προσώπου, όπως όνομα, επώνυμο, μητρώνυμο, πατρώνυμο, Αριθμό Δελτίου Ταυτότητας, ΑΜΚΑ, ΑΦΜ.
Η έκδοση του Π.Α. γίνεται μέσω του πληροφοριακού συστήματος της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.) η οποία για τον σκοπό αυτό είναι εκτελών την επεξεργασία
Ο ΑΦΜ, ο οποίος έχει χορηγηθεί σε φυσικά πρόσωπα, αποτελεί τον ΠΑ αυτών. Σε όσα φυσικά πρόσωπα έχει χορηγηθεί μόνο ο ΑΜΚΑ, εφεξής χορηγείται και ο ΠΑ σύμφωνα με την διαδικασία που ορίζεται στην απόφαση της παρ. 8.
Οι φορείς του δημοσίου τομέα που χρησιμοποιούν και τηρούν τον Π.Α. με σκοπό την παροχή δημόσιων υπηρεσιών, την εν γένει διεκπεραίωση των υποθέσεων των πολιτών και την άσκηση των αρμοδιοτήτων τους είναι αυτοτελώς Υπεύθυνοι Επεξεργασίας
Ο ΠΑ θα αντικαταστήσει τον ΑΦΜ και τον ΑΜΚΑ των φυσικών προσώπων σταδιακά και με πλήρη αντικατάσταση εντός μιας διετίας.
Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Ψηφιακής Διακυβέρνησης και του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε. καθορίζονται η διαδικασία χορήγησης του ΠΑ, και ιδίως οι υπηρεσίες διεκπεραίωσης, τα απαιτούμενα δικαιολογητικά και οι υπηρεσίες ελέγχου αυτών, οι λόγοι αναστολής του, το χρονοδιάγραμμα της προβλεπόμενης στην παρ. 7 αντικατάστασης, καθώς και κάθε τεχνική ή άλλη λεπτομέρεια για την εφαρμογή του παρόντος».