Η «ΜτΚ» ρώτησε τους εκπροσώπους των παραγωγικών φορέων, τι θα ήθελαν να αλλάξει το 2024 σε επίπεδο οικονομίας και λειτουργίας της αγοράς, αλλά και ποιες είναι οι προσδοκίες τους σε σχέση με μεγάλα έργα που σχετίζονται με την ανάπτυξης της πόλης.
Ως προς την οικονομία, υπάρχει ανησυχία για την πίεση που θα δεχτούν οι ελεύθεροι επαγγελματίες από το νέο φορολογικό καθεστώς, την πίεση που δέχονται από την αύξηση του κόστους χρήματος και τη μείωση της κατανάλωσης λόγω ακρίβειας. Οι μικρομεσαίοι ζητούν μετ’ επιτάσεως να περιληφθούν στους σχεδιασμούς της κυβέρνησης και να αποκτήσουν πρόσβαση στη ρευστότητα του τραπεζικού συστήματος. Οι επιχειρηματίες μεγαλύτερου μεγέθους και εξαγωγικού προσανατολισμού προβληματίζονται από τις διεθνείς εξελίξεις, που επηρεάζουν τις αγορές στις οποίες δραστηριοποιούνται αλλά και τις αλυσίδες αξίας και το κόστος ενέργειας.
Ως προς τη Θεσσαλονίκη, τα ζητούμενα είναι διαχρονικά τα ίδια, και επαναλαμβάνονται σχεδόν μονότονα, σε κάθε ευκαιρία: να ολοκληρωθεί επιτέλους το μετρό, να προχωρήσει η επέκταση του έκτου προβλήτα, να προχωρήσει η ανάπλαση του εκθεσιακού κέντρου της ΔΕΘ. Φέτος είναι διάχυτος ο προβληματισμός και για τις επιπτώσεις στην αγορά από την κατασκευή της υπερυψωμένης ταχείας λεωφόρου (FlyOver) και η ευχή να μην έχει την ίδια εξέλιξη με αυτή του μετρό.
Ρεαλιστές και εξ αυτού απαισιόδοξοι, μα πάνω από όλα επιχειρηματίες και για αυτό φύσει αισιόδοξοι, οι εκπρόσωποι της παραγωγικής οικονομίας της Θεσσαλονίκης εκφράζουν μέσω της «ΜτΚ» την προσδοκία τους για μία παραγωγική χρονιά για όλους και για την πόλη.
Κόστος χρήματος στην οικονομία, κυκλοφοριακό στη Θεσσαλονίκη
Του Ιωάννη Μασούτη
Προέδρου Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης
Σε επίπεδο οικονομίας, με δεδομένη πλέον την αναβάθμιση της αξιοπιστίας της οικονομίας μας από τους διεθνείς οίκους αξιολόγησης, η επιχειρηματική κοινότητα αναμένει τη μείωση του κόστους του χρήματος και το «άνοιγμα» των πιστοδοτήσεων προς μικρομεσαίες επιχειρήσεις.
Το 2024 αναμένουμε να δούμε τη σταθεροποίηση των τιμών. Οι αυξημένες τιμές επηρέασαν αρνητικά τα πραγματικά εισοδήματα των νοικοκυριών, τα οποία, λόγω αυξημένης καταναλωτικής δαπάνης, μείωσαν τον όγκο των αγαθών που προμηθεύονται.
Με μία σειρά νομοθετικών ρυθμίσεων η κυβέρνηση φέρνουν αλλαγές που θα τις δούμε το 2024 τόσο στη φορολογία των επιχειρήσεων, όσο και στο ασφαλιστικό και τώρα δρομολογούνται αλλαγές και στην εργασιακή νομοθεσία. Για όλα τα σχετικά νομοσχέδια τα Επιμελητήρια και οι λοιποί επιχειρηματικοί φορείς κατέθεσαν τις παρατηρήσεις τους. Μένει να δούμε πόσο αυτές οι αλλαγές θα επηρεάσουν τη λειτουργία της αγοράς και τη λειτουργία των επιχειρήσεων ιδιαίτερα των μικρομεσαίων.
Όσον αφορά στα μεγάλα έργα της περιοχής μας, αναμένουμε να δούμε την έναρξη λειτουργίας του μετρό και τη ρύθμιση των κυκλοφοριακών δυσλειτουργιών που επέφερε η έναρξη κατασκευής του FlyOver. Ενίσχυση όμως χρειάζεται και ο ΟΑΣΘ τόσο αναφορικά με το στόλο των λεωφορείων, όσο και του ανθρώπινου δυναμικού του, προκειμένου να αποκτήσει η πόλη τα αναγκαία μέσα μαζικής μεταφοράς. Μέχρι στιγμής η ελλιπής κάλυψη των αναγκών από τις υφιστάμενες αστικές συγκοινωνίες αναγκάζει τους ιδιοκτήτες ΙΧΕ να κατεβάζουν τα οχήματά τους στο κέντρο είτε ως διερχόμενα καθώς μετακινούνται από τη μία άκρη του πολεοδομικού συγκροτήματος στην άλλη, είτε λόγω της πρόθεσής τους να επισκεφθούν το κέντρο. Οι συνθήκες όμως που έχουν δημιουργηθεί έχουν ήδη αρχίσει να αποτρέπουν τους καταναλωτές, μειώνοντας την εμπορική κίνηση στο κέντρο με συνέπειες για τα καταστήματα. Το κυκλοφοριακό πρόβλημα είναι, βέβαια, πολυσύνθετο καθώς η πόλη πέραν των ελλειμματικών μέσων μαζικής μεταφοράς δεν διαθέτει επαρκείς χώρους στάθμευσης, ενώ παράλληλα δυσχεραίνεται και η εμπορευματική τροφοδοσία της αγοράς. Ήδη έχουμε δρομολογήσει μια έρευνα για τη βελτίωση των φορτοεκφορτώσεων. Θα ακολουθήσουν κι άλλες σχετικές έρευνες για την βελτίωση των συνθηκών και τη στήριξη των καταστημάτων του κέντρου.
Το 2024 πρέπει να είναι χρονιά μεταρρυθμίσεων
Του Αναστάσιου Καπνοπώλη
Προέδρου Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης
Αναμφίβολα η θετική πορεία της οικονομίας δεν επιτρέπει εφησυχασμό στην παρούσα συγκυρία, αντιθέτως είναι κρίσιμη για την περαιτέρω θωράκιση της ελληνικής οικονομίας, ενώ παράλληλα επιτάσσει εγρήγορση και συνέχιση του «ενάρετου» κύκλου των μεταρρυθμίσεων που έχουν ξεκινήσει. Τη νέα χρόνια η μικρομεσαία επιχειρηματικότητα πρέπει να τεθεί στον πυρήνα των εξελίξεων και των διαρθρωτικών αλλαγών.
Το 2024 πρέπει να αποτελέσει την αφετηρία για τη δημιουργία ενός στέρεου νέου παραγωγικού μοντέλου που θα λειτουργήσει σαν επιταχυντής των επενδύσεων. Η ψηφιοποίηση του κράτους αποτελεί συγκριτικό πλεονέκτημα της χώρας και θα πρέπει να συνεχιστεί, ενώ καίριας σημασίας είναι και η αξιοποίηση και η επιτάχυνση του ΕΣΠΑ. Επιπρόσθετα και το Ταμείο Ανάκαμψης μπορεί να δώσει επενδυτική και αναπτυξιακή ώθηση στις βιοτεχνικές επιχειρήσεις.
Σε επίπεδο τοπικό φιλοδοξούμε πως μία σειρά έργων υποδομής είτε θα εκκινήσουν το 2024, είτε θα συνεχιστούν με εντατικούς ρυθμούς προκειμένου να ολοκληρωθούν εντός χρονοδιαγράμματος. Καίριας σημασίας είναι η ολοκλήρωση και λειτουργία του μετρό, ενός έργου που με τις αλλεπάλληλες καθυστερήσεις έχει λαβώσει την επιχειρηματική ζωή της πόλης. Ευελπιστούμε πως δεν θα υπάρξει ούτε μία ημέρα παραπάνω καθυστέρηση από την πρόσφατα ανακοινωθείσα έναρξη λειτουργίας του το Νοέμβριο του 2024, ημερομηνία που προέρχεται από τα χείλη των υπευθύνων.
Επιπρόσθετα ευελπιστούμε να ανακοινωθεί στις αρχές του χρόνου το σχήμα μέσω του οποίου θα ξεκινήσει η ανάπλαση της ΔΕΘ, ενός τοπόσημου για την πόλη, αλλά και καίριας σημασίας για το επιχειρείν της ευρύτερης περιοχής.
Επιπρόσθετα περιμένουμε να ξεκινήσει το πρώτο εξάμηνο του 2024 το έργο κατασκευής της 6ης προβλήτας του ΟΛΘ που αποτελεί τον οικονομικό πνεύμονα της περιοχής, μετά από την επαναπροκήρυξη του διαγωνισμού και την κατάθεση των προσφορών. Από την πλευρά μας δεν θα σταματήσουμε να ζητούμε τη χωροθέτηση ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης που προφανώς προσδίδει προστιθέμενη αξία στις παρεχόμενες λιμενικές υπηρεσίες και αποτελεί πηγή σημαντικής οικονομικής δραστηριότητας για την περιοχή.
Επιπλέον ιδιαίτερης σημασίας είναι η κατασκευή του FlyOver, ενός έργου που είναι σε εξέλιξη και αναμένουμε να ολοκληρωθεί εντός χρονοδιαγράμματος ώστε να μην ξαναζήσουμε την εικοσαετή ταλαιπωρία κατασκευής του μετρό, που αν και ποτέ δεν αποδόθηκαν ευθύνες για τις καθυστερήσεις, στοίχισε στο μικρομεσαίο επιχειρείν εκατοντάδες λουκέτα.
Η Θεσσαλονίκη μπορεί και πρέπει να αλλάξει
Του Παντελή Φιλιππίδη
Προέδρου Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης
Τα τρία έργα τα οποία οριοθετούν την επόμενη ημέρα για την Θεσσαλονίκη και την Β. Ελλάδα συνολικότερα, δίνοντας προοπτική στον εδώ και χρόνια βαλλόμενο Εμπορικό Κλάδο, είναι με βάση την σημασία και τον αντίκτυπο που θα έχει το καθένα στην τοπική και όχι μόνο οικονομία τα εξής:
Α) Το Μετρό Θεσσαλονίκης, ένα έργο που κρίνεται απολύτως σημαντικό καθότι πέρα από την διασύνδεση των πολιτών μεταξύ περιοχών που σήμερα κάνουν ώρες επί ωρών να βρεθούν, είναι και το έργο το οποίο θα ανακουφίσει την πόλη από το κυκλοφοριακό πρόβλημα αλλά και θα δώσει υπεραξία στις περιοχές όπου σταθμεύει όπως η Αγίας Σοφίας και πιο ανατολικά όπως η ταλαιπωρημένη Δελφών και η Μπότσαρη. Υπεραξία όχι μόνο σε επίπεδο κτηριακό μα προσδίδοντας εμπορικό ενδιαφέρον για την ενίσχυση και περαιτέρω άνθηση του κλάδου στην ευρύτερη Θεσσαλονίκη και όχι μόνο σε λιγοστούς δρόμους.
Β) Η ανάπλαση της ΔΕΘ. Η ΔΕΘ σήμερα δεν είναι η Διεθνής Έκθεση που ήταν κάποτε, έχει δυστυχώς μετεξελιχθεί σε ένα πολιτικό παζάρι που έχει την εικόνα της Έκθεσης Εμπορίου, μα επί της ουσίας έχει χάσει την αίγλη και τη σημασία που είχε κάποτε. Με την ανάπλαση της ΔΕΘ δίνεται η δυνατότητα ενός re-brand της Έκθεσης που είναι συνυφασμένη με την ιστορία της Θεσσαλονίκης μας αλλά και η δυνατότητα να αξιοποιηθεί στο μέγιστο η παρουσία ενός Μητροπολιτικού Εμπορικού διεθνούς κέντρου στην καρδιά της Θεσσαλονίκης.
Γ) Ο πολύκροτος FlyOver, ένα τόσο μεγαλεπήβολο έργο, το οποίο δεν «πέφτει» πρώτη φορά στο τραπέζι, μα είναι στα αναπτυξιακά πλάνα κυβερνήσεων πάνω από δύο δεκαετίες, σίγουρα θα φέρει στο μέλλον βελτίωση στην κυκλοφορία των οχημάτων μα θα φέρει πολλά προβλήματα σε μία πόλη ανοχύρωτη απέναντι σε «κυκλοφοριακά εμφράγματα» και με ήδη σοβαρά προβλήματα στην συγκοινωνία και την μεταφορά των πολιτών από και προς το κέντρο της Θεσσαλονίκης.
Ο Εμπορικός Σύλλογος Θεσσαλονίκης ήδη εδώ και χρόνια είχε προτείνει την δημιουργία πιλοτικών προγραμμάτων με τα οποία θα υπήρχε η δυνατότητα να αντιμετωπιστούν τα προβλήματα κυκλοφορίας των οχημάτων, τα οποία με όρους αριθμητικής επί της ουσίας στριμώχνονται στους λιγοστούς κυκλοφοριακούς άξονες της Θεσσαλονίκης κατά 2.500 οχήματα/ώρα σε κάθε εκτροπή κυκλοφορίας από τον περιφερειακό προς το κέντρο. Οι προτάσεις μας δεν εισακούστηκαν. Χρειάζονται άμεσα μέτρα πρόληψης και ανακούφισης των μεταφορών και όχι «κούφιες υποσχέσεις» ή φαινόμενα ανάλογα με αυτά που οδήγησαν σε πρόστιμα για έργα που ξεκίνησαν στα χαρτιά και δεν τελείωσαν ποτέ (υποθαλάσσια αρτηρία Θεσσαλονίκης).
Η Θεσσαλονίκη να ενισχύσει τη θέση της στις παγκόσμιες αλυσίδες αξίας
Του Συμεών Διαμαντίδη
Προέδρου Συνδέσμου Εξαγωγέων (ΣΕΒΕ)
Οι προσδοκίες της εξαγωγικής κοινότητας για το 2024 είναι ιδιαίτερα ενισχυμένες. Οι ελληνικές εξαγωγές αναμένεται να κλείσουν φέτος στο ποσό των 51-52 δισ. Ευρώ, στο σύνολό τους, επίδοση η οποία είναι μεν χειρότερη από το 2022 που πετύχαμε το ρεκόρ των 55 δισ. ευρώ, παραμένει δε μία πολύ καλή επίδοση για τα δεδομένα του κλάδου μας. Στα θετικά καταγράφεται φυσικά και ο περιορισμός του εμπορικού ελλείμματος από τα 32,1 δισ. ευρώ στα 25,8 δισ. ευρώ (Ιανουάριος-Οκτώβριος 2022/2023). Φέτος όμως παρουσιάστηκαν σημαντικά προβλήματα που ανέκοψαν την πορεία της παγκόσμιας οικονομίας γεγονότα που είχαν αρνητικές επιπτώσεις στο διεθνές εμπόριο με αποτέλεσμα ο Παγκόσμιος Οργανισμός Εμπορίου να αναθεωρήσει τις προβλέψεις του και να εκτιμά αύξηση των παγκόσμιων εμπορευματικών ροών μόλις 0,8% για το 2023 έναντι 1,7% που υπολόγιζε τον Απρίλιο.
Για το 2024 όμως οι προβλέψεις είναι αισιόδοξες. Ο ΠΟΕ εκτιμά πως το εμπόριο θα ενισχυθεί κατά 3,3% με σταθερή άνοδο του ΑΕΠ κατά 2,5% σε παγκόσμιο επίπεδο. Στην περίπτωση της Ελλάδας αναμένεται ανάπτυξη 2,3%, υποχώρηση του πληθωρισμού στο 2,8% και της ανεργίας στο 10,7%. Αναφορικά με τις εξαγωγές περιμένουμε αύξηση κατά 3% συγκριτικά με το 2023. Σαφέστατα όμως όλα τα παραπάνω, και ιδίως η πορεία των εξαγωγών, θα εξαρτηθούν από πολλούς παράγοντες σε εγχώριο και διεθνές επίπεδο. Οι διεθνείς εξελίξεις, η κλιμάκωση ή αποκλιμάκωση των δύο πολέμων, η πορεία του πληθωρισμού και των επιτοκίων, η εγχώρια παραγωγή σημαντικών προϊόντων όπως το ελαιόλαδο, αλλά και η πορεία της οικονομίας των συνεργαζόμενων χωρών θα επηρεάσουν την πορεία του κλάδου μας. Πέντε αγορές και συγκεκριμένα Ιταλία, Γερμανία, Κύπρος, Βουλγαρία και Ισπανία απορροφούν πάνω από το 40% των ελληνικών εξαγωγών (εκτός πετρελαιοειδών). Επομένως, η πορεία αυτών των οικονομιών θα επηρεάσει και τη δική μας. Γι’ αυτό και είναι εξαιρετικά σημαντικό να διευρύνουμε το χαρτοφυλάκιο των συνεργασιών μας και να ανοίξουμε νέες αγορές.
Αυτή είναι και η δική μας στρατηγική στον ΣΕΒΕ. Τα μέλη μας έχουν μία συγκρατημένη αισιοδοξία για την πορεία των εξαγωγών τους. Εμείς πρέπει να τους βοηθήσουμε να εντοπίσουν τις ευκαιρίες που παρουσιάζονται στις διεθνείς αγορές και να ξεκινήσουν νέες συνεργασίες. Γι’ αυτό λοιπόν θα πρέπει να συνεχίσουμε το έργο μας και τη συνεργασία μας με όλους τους εμπλεκόμενους ιδιωτικούς και δημόσιους φορείς ώστε να διευκολύνουμε και να υποστηρίξουμε τις επιχειρήσεις με εξαγωγική δραστηριότητα.
Γι’ αυτό και είναι σημαντικό να προχωρήσουν όλα τα έργα που θα βοηθήσουν προς αυτή την κατεύθυνση, ιδίως στη Θεσσαλονίκη και τη Βόρεια Ελλάδα. Η Θεσσαλονίκη θα πρέπει να συνεχίσει να ενισχύει τη θέση της στις παγκόσμιες αλυσίδες αξίας. Έργα όπως το Flyover και το μετρό, η αναβάθμιση του λιμανιού και η επιτάχυνση των διαδικασιών για την υλοποίηση του Thessaloniki Logistics Center, θα αποτελέσουν σημεία-κλειδιά στην αναβάθμιση της πόλης. Πιστεύω ακράδαντα πως το 2024 μπορεί να αποτελέσει την απαρχή μίας νέας Θεσσαλονίκης, αυτής που θα πρωταγωνιστεί στο παγκόσμιο επιχειρηματικό οικοσύστημα. Καλή χρονιά σε όλους!
Ο ελεύθερος επαγγελματίας να βρεθεί στο κέντρο της οικονομικής πολιτικής της κυβέρνησης
Του Μιχάλη Ζορπίδη
Προέδρου Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης
Κάθε έτος που περνάει αποτελεί ευκαιρία απολογισμού και αναστοχασμού και κάθε νέο έτος που έρχεται αποτελεί αφορμή για νέους στόχους και νέες διεκδικήσεις. Όσον αφορά τους ελεύθερους επαγγελματίες που εκπροσωπούμε ως επιμελητήριο, αποχαιρετάμε μία δύσκολη χρονιά και ετοιμαζόμαστε για ένα 2024 εξίσου δύσκολο. Γι’ αυτό τον λόγο πρέπει να υπάρξουν παρεμβάσεις και να ληφθούν πολιτικές αποφάσεις στήριξης του κλάδου μας.
Το πρώτο που θεωρώ ως πρόεδρος του δεύτερου μεγαλύτερου σε αριθμό μελών επιμελητηρίου της χώρας, πως πρέπει να γίνει, είναι να βρεθεί ο ελεύθερος επαγγελματίας στο κέντρο της οικονομικής πολιτικής της κυβέρνησης, καθώς αποτελούμε ως κλάδος έναν από τους μεγάλους πυλώνες της οικονομίας και τον μεγαλύτερο εργοδότη της χώρας και όπως προσφέρουμε έτσι αναμένουμε την ανάλογη ανταπόδοση.
Η κυβέρνηση και τα αρμόδια υπουργεία θα πρέπει να βρούνε τρόπους ενίσχυσης του εισοδήματος των επαγγελματιών και όχι μόνο στοχοποποίησης τους φορολογικά. Αυτό μπορεί να γίνει με αύξηση της ρευστότητας στην αγορά, μέσα από πρόσβαση σε τραπεζικό δανεισμό με όρους που να επιτρέπουν την ομαλή αποπληρωμή του δανείου, με αύξηση σε μισθούς και συντάξεις, με μείωση της ανεργίας και πάταξη του παρεμπορίου και του αθέμιτου ανταγωνισμού και πολιτικές που θα επιφέρουν αύξηση του διαθέσιμου προς κατανάλωση εισοδήματος. Παράλληλα, χρειάζονται μέτρα που θα βοηθήσουν στην επιβίωση και ανάπτυξη των μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Το πρώτο είναι η εφαρμογή μέτρου ρύθμισης των χρεών προς το δημόσιο με κριτήρια που θα επιτρέπουν το σύνολο των οφειλετών να ενταχθούν και όρους που θα επιτρέπουν την παραμονή στην ρύθμιση.
Πολύ σημαντική βοήθεια αποτελούν και τα χρηματοδοτικά προγράμματα. Αποτελεί ανάγκη η εφαρμογή προγραμμάτων που θα επιτρέψει τον εκσυγχρονισμό των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων, ώστε να μπορούν να ανταπεξέλθουν σε αυτό το επίπεδο στον ανταγωνισμό από τις μεγάλες εταιρίες. Όσον αφορά την υλοποίηση μεγάλων έργων στη Θεσσαλονίκη, αυτά και απαραίτητα είναι και πάντα θα διεκδικούμε για την πόλη μας περισσότερα. Δεν μπορούμε όμως να δεχτούμε την προχειρότητα στην υλοποίησης τους και το γεγονός οι ελεύθεροι επαγγελματίες να είναι μόνιμα αυτοί που δέχονται το ισχυρότερο πλήγμα από την κατασκευή τους.
Η αγορά δεν μπορεί να είναι «δέσμια» των έργων
Η Θεσσαλονίκη, οι πολίτες της, η αγορά και οι επαγγελματίες της, δεν μπορεί να μετατρέπονται σε δέσμιοι της κατασκευής μεγάλων αναπτυξιακών έργων. Η πόλη τα έχει ανάγκη αλλά δεν θα επιτρέψουμε να καταστραφούν χιλιάδες μέλη μας για την υλοποίηση τους. Ήμουν από τους πρώτους που τόνισα πως η κατασκευή του FlyOver θα πρέπει να ξεκινήσει, αφού παραδοθεί και λειτουργήσει το μετρό. Παράλληλα, ήταν αναγκαίες και άλλες πρόδρομες ενέργειες για μείωση και διαχείριση των αρνητικών επιπτώσεων κατά την διάρκεια κατασκευής του έργου. Η νέα χρονιά είναι και το έτος που αναλαμβάνουν οι νέες διοικήσεις στους Δήμους του Νομού και στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας. Πρέπει να καθίσουμε στο τραπέζι του διαλόγου και να εκπονήσουμε σχέδιο ανάπτυξης των τοπικών αγορών και ενίσχυσης των τοπικών επαγγελματιών. Εύχομαι Χρόνια Πολλά, Υγεία και Καλές Δουλειές το 2024.
Το 2024 πρέπει να έρθουμε πιο κοντά στην υλοποίηση των στόχων μας
Της Λουκίας Σαράντη
Προέδρου Συνδέσμου Βιομηχανιών Ελλάδος
Σε λίγες ημέρες αποχαιρετούμε μία ακόμη δύσκολη χρονιά και υποδεχόμαστε μία καινούρια, με την ελπίδα ότι θα είναι καλύτερη από την προηγούμενη. Παρότι η αισιοδοξία είναι στη φύση της επιχειρηματικότητας, δεν μπορούμε να παραβλέψουμε τα ζητήματα που μας απασχόλησαν το 2023 και να μην εκφράσουμε τους προβληματισμούς μας για το νέο έτος.
Οι εκτιμήσεις για το 2024 είναι ευνοϊκές και κάνουν λόγο για μεγαλύτερο ρυθμό ανάπτυξης για την Ελλάδα αναφορικά με τον μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ωστόσο, πολλά από τα προβλήματα που απασχόλησαν το 2023 τις βιομηχανίες και τις επιχειρήσεις, εξακολουθούν να υπάρχουν και η αβεβαιότητα σε διεθνές επίπεδο συνεχίζει να τα επαυξάνει. Οι πιέσεις στις εφοδιαστικές αλυσίδες λόγου του πολέμου στην Ουκρανία έχουν παγιωθεί και η εμπόλεμη κατάσταση στη Γάζα διαταράσσει τις ισορροπίες και εντείνει περαιτέρω το κλίμα αβεβαιότητας. Οι ραγδαίες αυξήσεις στις τιμές της ενέργειας εξακολουθούν και αποτελούν αγκάθι για όλους, όπως επίσης εκκρεμεί η ουσιαστική αναβάθμιση του δικτύου της χώρας μας και η δυναμική εισαγωγή των ΑΠΕ. Επιπλέον, δεν μπορούμε να μην αναφέρουμε τις μεγάλες δυσκολίες που αντιμετωπίζουν σχεδόν όλες οι επιχειρήσεις, ανεξαρτήτως μεγέθους, ως προς το τραπεζικό κόστος και στην εξεύρεση κατάλληλου προσωπικού.
Αναφορικά με τα μεγάλα έργα υποδομής στην πόλη θα πρέπει να σημειώσουμε ότι τα ζητούμενα είναι διαχρονικά τα ίδια. Το 2024 ελπίζουμε πως θα είναι η χρόνια της ολοκλήρωσης του Μετρό. Η Θεσσαλονίκη δυστυχώς εξακολουθεί να είναι μία πόλη με πολλά προβλήματα και εμβληματικά έργα που δρομολογήθηκαν, παραμένουν για πολλά χρόνια είτε ημιτελή, είτε ως εξαγγελίες. Το φιλόδοξο έργο του FlyOver έρχεται σε μία όχι και τόσο ιδανική συγκυρία αναφορικά με τις κυκλοφοριακές ανάγκες και τις δυνατότητες της πόλης. Επιπλέον, η ανάπλαση του χώρου της ΔΕΘ, η σιδηροδρομική σύνδεση του ΟΛΘ, η πολύπαθη παρέμβαση στην άτυπη βιομηχανική ζώνη του Καλοχωρίου, η ανακαίνιση του Δικαστικού Μεγάρου, η ανέγερση του Νέου Πανεπιστημιακού Παιδιατρικού Νοσοκομείου Θεσσαλονίκης, η ανάπλαση του παραλιακού μετώπου, αποτελούν σημαντικά έργα, που με το σωστό σχεδιασμό και την έγκαιρη υλοποίησή τους θα προσφέρουν σημαντικές υπηρεσίες στην πόλη.
Το 2024 πρέπει να έρθουμε πιο κοντά στην υλοποίηση των στόχων μας έχοντας πάντα στο σχεδιασμό μας το πρότυπο της αειφόρου ανάπτυξης, με το βλέμμα στραμμένο στην προστασία του περιβάλλοντος και την ανάπτυξη της κοινωνίας.
Το 2024 ας «εξαργυρώσουμε» την εμπειρία 20 ετών!
Του Γιώργου Τσακούμη
Προέδρου ΤΕΕ/ΤΚΜ
Κάθε χρόνο τέτοιες μέρες, έχουμε συνηθίσει όλοι οι εκπρόσωποι των παραγωγικών κλάδων, να καταθέτουμε τις προσδοκίες μας για την ανάπτυξη, για τη πόλη, για την οικονομία και τις υποδομές.
Ίσως, φέτος, η προσδοκία στην οποία πρέπει όλοι να επικεντρωθούμε -κυβέρνηση, Αυτοδιοίκηση, Φορείς, αλλά και πολίτες- είναι να μας βρει το 2024 σοφότερους, όσον αφορά στα λάθη που πρέπει να αποφύγουμε, στη μεθοδικότητα που πρέπει να επιδείξουμε και στις προτεραιότητες που πρέπει να ιεραρχήσουμε. Εν ολίγοις, να αφήσουμε τα μεγάλα λόγια και να «εξαργυρώσουμε» την εμπειρία 20 ετών, από λάθη, χαμένες ευκαιρίες και θυσίες μεγάλων στόχων στο βωμό μικρών σκοπιμοτήτων. Και αναφέρομαι στην 20ετία, λαμβάνοντας ως αφετηρία μιας μεγάλης περιόδου λαθών και απώλειας ευκαιριών, τη διοργάνωση των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004.
Το 2024, θεωρητικά προσφέρεται για αισιοδοξία!
Η κατάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας, η εμφανής αύξηση των εισερχόμενων και εγχώριων επενδύσεων, η έναρξη απορρόφησης του νέου ΕΣΠΑ, η αξιοποίηση άλλων χρηματοδοτικών εργαλείων (όπως το Ταμείο Ανάκαμψης), το καλό momentum στις ελληνοτουρκικές σχέσεις, αποτελούν μερικές από τις προϋποθέσεις που εύλογα δημιουργούν αισιοδοξία για τη χρονιά που έρχεται.
Για να ανταποκριθεί όμως η πραγματικότητα στην προσδοκία, θα πρέπει να αποφευχθούν λάθη που συχνά προκαλούν πισωγυρίσματα, αλλά και να διαχυθεί η ανάπτυξη σε περισσότερους Έλληνες, ώστε να ξεφύγουμε από τη γνωστή διελκυστίνδα ευημερίας ανθρώπων κι αριθμών, που πάντα θέλει τη μία πλευρά να ευημερεί σε βάρος της άλλης, αλλά σπανίως και τις δύο ταυτόχρονα.
Για να επιτευχθεί αυτό είναι αναγκαία η θωράκιση της πραγματικής οικονομίας και της κοινωνίας που ζει και κινείται εντός της και πέριξ της, απέναντι σε όλα εκείνα τα προβλήματα που απειλούν την ευημερία των ανθρώπων: ακρίβεια, άδικοι φόροι, φυσικές καταστροφές και οικονομικές επιπτώσεις αυτών, γραφειοκρατικές αγκυλώσεις…
Βρισκόμαστε σε μία περίοδο καταγεγραμμένης ισχύος για την κυβέρνηση σε πολιτικό επίπεδο, ισχύος που για να έχει απόδοση για την οικονομία και τους πολίτες, θα πρέπει να μεταφραστεί σε τόλμη για γρήγορους ρυθμούς στην υλοποίηση αναγκαίων μεταρρυθμίσεων και σε αποφασιστικότητα για γρήγορα αποτελέσματα, μακριά από κρούσματα αλαζονείας.
Για τη Θεσσαλονίκη, η προσδοκώμενη επιτάχυνση της ανάπτυξης συνδέεται με την εξέλιξη υποδομών και παρεμβάσεων που σχετίζονται άμεσα με την βελτίωση της ποιότητας ζωής και την θωράκισή της.
Αντιπλημμυρικά έργα πρέπει να επιταχυνθούν. Η ολοκλήρωση του Μετρό, δεν χωρά άλλες αναβολές. Το απολύτως χρήσιμο -και αναγκαίο μπορούμε να πούμε- έργο κατασκευής της FlyOver Περιφερειακής πρέπει να προστατευθεί από εκείνους που αναζητούν αφορμές να το στοχοποιήσουν.
Το λιμάνι είναι βασικός πυλώνας αναβάθμισης της Θεσσαλονίκης σε κόμβο διαμετακομιστικού εμπορίου, αλλά για να επιτελέσει τον ρόλο αυτό, απαιτείται η ολοκλήρωση των επενδύσεων και των υποδομών που θα το βοηθήσουν να αξιοποιήσει στο έπακρο τα συγκριτικά του πλεονεκτήματα.
Ομοίως πρέπει να προστατευθεί το εγχείρημα της ανάπλασης του εκθεσιακού κέντρου στην καρδιά της πόλης και της δημιουργίας ενός μεγάλου μητροπολιτικού πάρκου, όπως και εκείνο του Μουσείου Ολοκαυτώματος.
Η Θεσσαλονίκη δεν αντέχει να χάσει άλλο χρόνο σε αντιπαραθέσεις ανάλογες εκείνων που βιώσαμε για τις αρχαιότητες στον Σταθμό Βενιζέλου του Μετρό.
Κυβέρνηση, Αυτοδιοίκηση και Παραγωγικές Τάξεις, βρίσκονται εν πολλοίς σε κοινό τόπο, όσον αφορά εκείνα που πρέπει να γίνουν και το προσδοκώμενο αποτέλεσμα. Και είναι αλήθεια πως σε αρκετές περιπτώσεις, τόσο από την Κυβέρνηση, όσο και από άλλες πλευρές, βλέπουμε πιο αποτελεσματικές δράσεις σε αρκετούς τομείς.
Ωστόσο το ζητούμενο πολλαπλασιαστικό αποτέλεσμα, θα έρθει και θα γίνει αισθητό σε περισσότερους πολίτες, όταν οι πράξεις όλων όσοι έχουν θεσμική ευθύνη καθορισμού και υλοποίησης εφαρμοσμένων πολιτικών, συμβαδίσουν ταυτόχρονα, με τις εκφρασμένες προθέσεις τους…
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 31.12.2023