Αναστάτωση και προβληματισμός επικρατεί σε ιδιωτικά και δημόσια σχολεία, ιδιωτικούς παιδικούς - βρεφονηπιακούς σταθμούς και ειδικά σχολεία που στεγάζονται στην περιοχή του Πανοράματος και της Πυλαίας, για τα έργα κατασκευής του FlyOver που αναμένεται να επιβαρύνουν σημαντικά την κίνηση των σχολικών λεωφορείων που μεταφέρουν μαθητές από τη μία άκρη της πόλης στην άλλη μέσω Περιφερειακού. Για την ώρα όλοι τηρούν στάση αναμονής ως προς το αν θα πρέπει να λάβουν επιπλέον μέτρα και ποια θα είναι αυτά, με γνώμονα την ασφάλεια των μαθητών και την ομαλή διεξαγωγή των μαθημάτων.
Ο Γιάννης Κορυφίδης, αντιπρόεδρος του Συνδέσμου Ιδιωτικών Σχολείων εκφράζει μέσω της «ΜτΚ» την έντονη ανησυχία των μελών του Συνδέσμου σχετικά με τη μεταφορά των μαθητών από και προς τα σχολεία τους σε όλες τις περιοχές της Θεσσαλονίκης κατά τη διάρκεια κατασκευής του FlyOver. Σημειώνεται ότι στις 26/10 ο Σύνδεσμος απέστειλε σχετική επιστολή με αποδέκτες τον ΟΣΕΘ, το πρωθυπουργικό γραφείο, το υπουργείο Υποδομών, την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, τη Διεύθυνση Τροχαίας, την «Εγνατία Οδός ΑΕ», την «Οδός Μελετητική» και την «Άβαξ - Μυτιληναίος».
«Πρέπει να δοθούν εναλλακτικές»
Όπως λέει στη «ΜτΚ» ο κ. Κορυφίδης «είναι αναγκαίο να υπάρξει κατασκευή παράδρομων ή διάνοιξη άλλων οδών ώστε να ελαχιστοποιηθεί η επίπτωση των εργασιών κατασκευής του έργου στην εκπαίδευση και ασφάλεια των μαθητών. Ζητήσαμε μάλιστα να μας κοινοποιήσουν τις μελέτες κυκλοφοριακών ρυθμίσεων και των επιπτώσεών τους, αλλά μέχρι τώρα δεν μας έχουν ενημερώσει».
Επισημαίνει ότι στην περιοχή του Πανοράματος ο μόνος εναλλακτικός δρόμος κυκλοφορίας που έχει δοθεί είναι η οδός Μουστακλή, «ένας αρκετά στενός δρόμος ο οποίος σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να καλύψει τις ανάγκες του Πανοράματος». Εξηγεί ότι τα ζητήματα που θα προκύψουν είναι μεγάλα.
«Στον Σύνδεσμο έχουμε 12 ιδιωτικά σχολεία στη Θεσσαλονίκη, με περίπου 16.000 μαθητές και 395 σχολικά (κίτρινα και μισθωμένα τουριστικά λεωφορεία). Επιπλέον, οι γονείς που μεταφέρουν τα παιδιά τους ιδιωτικά ανέρχονται σε 2.805, αριθμός που δεν αποκλείεται να αυξηθεί προσεχώς. Πρέπει επίσης να υπολογίσουμε και τα ΙΧ των 1.980 εργαζομένων στα ιδιωτικά σχολεία».
Ανησυχία για τον Κ11 και για εξόδους διαφυγής
Ο Χρήστος Γκροζούδης, διευθυντής στο Αριστοτέλειο Κολλέγιο επισημαίνει στη «ΜτΚ» πως «όταν τα οχήματα θα κινούνται πλέον στον Περιφερειακό με 50χλμ - 60χλμ/ώρα και σε μόλις δύο λωρίδες, αυτό σημαίνει ότι θα έχουμε τουλάχιστον μιάμιση ώρα καθυστέρηση. Βεβαίως, μένει να φανεί στην πράξη τι ακριβώς θα συμβεί.
Περιμένουμε να δούμε πώς θα εξελιχθούν τα πράγματα ώστε να πάρουμε αποφάσεις. Αίτημά μας είναι να μπορούν τα σχολικά να κινούνται στις λεωφορειολωρίδες ώστε να υπάρξει διευκόλυνση στη μετακίνηση των μαθητών». Μεγάλος είναι ο προβληματισμός και για τον κόμβο Κ11 (Πανοράματος-Πυλαίας) όπου η γέφυρα θα γκρεμιστεί και θα κατασκευαστεί μεταλλική.
«Στο σημείο συγκεντρώνονται όλα τα σχολικά λεωφορεία για Πυλαία και Πανόραμα. Φοβούμαστε ότι θα υπάρξει κυκλοφοριακό κομφούζιο που θα είναι αξεπέραστο». Ο κ. Κορυφίδης συμπληρώνει ότι για την ώρα δεν υπάρχει ενημέρωση για το τι θα γίνει με τον Κ11. «Δεν υπάρχει σε κανένα φωτορεαλιστικό παρότι είναι ο πιο βασικός κόμβος που θα ανακατασκευαστεί, αφορά όλο το Πανόραμα και τους Ελαιώνες και δεν έχουμε δει ακόμη πώς θα κυκλοφορούμε».
Έντονη είναι η ανησυχία και για τις διόδους διαφυγής σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης. Ο κ. Κορυφίδης επισημαίνει ότι ο Σύνδεσμος ζήτησε να επαναπροσδιοριστούν τα σχέδια εκκένωσης όλης της πόλης σε περίπτωση έκτακτων φαινομένων.
Σημειώνεται ότι το συγκεκριμένο ζήτημα, ως προς το ποια θα είναι η όδευση διαφυγής σε περίπτωση εκδήλωσης πυρκαγιάς ώστε τα οχήματα να μην «εγκλωβιστούν», τέθηκε και στο πλαίσιο παρουσίασης του έργου -χωρίς ωστόσο να δοθεί κάποια απάντηση από την πολιτική ηγεσία.
Καθυστέρηση στην ενημέρωση
Ο αντιπρόεδρος του Συνδέσμου Ιδιωτικών Σχολείων δεν παραλείπει να αναφέρει πως η ενημέρωση για την έναρξη εργασιών του FlyOver έγινε στα τέλη Σεπτεμβρίου «όταν όλα τα σχολεία είχαν οργανώσει τα δρομολόγιά τους και οι γονείς είχαν ήδη σχεδιάσει το πρόγραμμά τους.
Για να αγοραστεί ένα σχολικό -εάν υποθέσουμε ότι μία λύση είναι να περιοριστεί η περιοχή από την οποία παίρνουμε τους μαθητές- θα πρέπει η παραγγελία να γίνει έναν χρόνο νωρίτερα. Για τον διαφορετικό προγραμματισμό που έχει ήδη γίνει, θα έπρεπε να έχουμε ενημερωθεί από τον Απρίλιο».
Ο ίδιος ξεκαθαρίζει πως «φυσικά και τασσόμαστε υπέρ της κατασκευής του έργου, περιμένουμε ωστόσο να ενημερωθούμε για τις οδούς διαφυγής και τις εναλλακτικές διαδρομές που θα μπορούμε να ακολουθήσουμε για ελαχιστοποίηση της ταλαιπωρίας των μαθητών μας. Εκτιμούμε ότι θα έπρεπε, όπως σχεδιάστηκε η κατασκευή του έργου, να έχουν σχεδιαστεί και εναλλακτικοί δρόμοι κυκλοφορίας».
«Αναπόφευκτη η επιβάρυνση»
Ο δρ Πάνος Βλάχος, πρόεδρος του Κολλεγίου Ανατόλια λέει στη «ΜτΚ»: «Έχουμε ήδη ενημερώσει με επιστολή τους γονείς/κηδεμόνες του σχολείου ότι είναι αναπόφευκτη η επιβάρυνση της κυκλοφορίας, η οποία κατά πάσα πιθανότητα θα συνοδεύει την κατασκευή του έργου ακόμα και μετά την έναρξη λειτουργίας του Μετρό.
Μας απασχολεί ιδιαίτερα όχι μόνο γιατί ο εκπαιδευτικός οργανισμός του Κολλεγίου Ανατόλια κινεί για τις ανάγκες του (Anatolia Elementary School, Anatolia High School, Pinewood, ACT - American College of Thessaloniki) έναν μεγάλο αριθμό λεωφορείων αλλά και για τις επιπτώσεις που θα έχει και σε όσους μετακινούνται προς και από το σχολείο με ΙΧ».
Δεν παραλείπει να αναφέρει πως λαμβάνεται υπόψη η θέση του ΟΣΕΘ και της Τροχαίας Θεσσαλονίκης ότι δηλαδή η ακριβής εικόνα των επιπτώσεων θα φανεί σε τρεις με τέσσερις εβδομάδες μετά την έναρξη των εργασιών. «Κατόπιν θα γίνουν και από την πλευρά μας όποιες αναπροσαρμογές απαιτούνται για τη βελτιστοποίηση της κατάστασης.
Ταυτόχρονα θα πρέπει να δούμε αν η πολιτεία λάβει επιπλέον μέτρα διαχείρισης της κίνησης στην περιφερειακή οδό αλλά και γενικότερα στο πολεοδομικό συγκρότημα».
Μέριμνα για βρέφη και ΑμεΑ
Την ανάγκη να υπάρξει ειδική μέριμνα για τις μετακινήσεις βρεφών και παιδιών με ειδικές ανάγκες επισημαίνουν οι αρμόδιοι. Ο Θανάση Ιορδανίδης, μέλος του Σωματείου Ιδιωτικών & Βρεφονηπιακών Σταθμών Θεσσαλονίκης λέει στη «ΜτΚ» ότι ο προβληματισμός είναι έντονος για το μέγεθος των καθυστερήσεων που θα προκύψουν.
«Πρέπει να δούμε πόσο θα αυξηθεί ο χρόνος παραμονής των παιδιών μέσα στα σχολικά και πώς αυτό θα επηρεάσει την κούραση και τη διάθεσή τους. Η ιδιαιτερότητα που θα κληθούμε να αντιμετωπίσουμε είναι και η ώρα παραλαβής των παιδιών 0-6 ετών διότι οι γονείς περιμένουν να παραδώσουν τα παιδιά τους και μετά να πάνε στη δουλειά τους».
Ο Χρήστος Σερμπίνης, πρόεδρος του Α’ Συλλόγου Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Νομού Θεσσαλονίκης και διευθυντής στο 6ο Ειδικό Δημοτικό Σχολείο - Άγιος Δημήτριος επισημαίνει στη «ΜτΚ» πως πρέπει να ληφθούν ειδικά μέτρα για τη μετακίνηση παιδιών με ειδικές ανάγκες.
«Ενδεχομένως θα πρέπει να υπάρξει τροποποίηση δρομολογίων ως προς την ώρα αναχώρησης αλλά και ως προς τους δρόμους που επιλέγονται. Πρόκειται για παιδιά που είναι στο φάσμα του αυτισμού, με νοητική υστέρηση, εγκεφαλική παράλυση. Δεν μπορούν να παραμένουν ακινητοποιημένα για ώρες μέσα στο λεωφορείο. Είναι ένα πολύ σημαντικό ζήτημα και πρέπει να ληφθεί υπόψη από τους αρμόδιους διότι θα δημιουργηθούν τεράστια προβλήματα στην ομαλή λειτουργία των σχολειών και θα λειτουργήσει εις βάρος της ψυχογενετικής ανάπτυξης των παιδιών».
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 12.11.2023