Ο τραγικός επίλογος για το μοιραίο αεροπορικό δυστύχημα που οδήγησε στον θάνατο δύο νέους αξιωματικούς της Πολεμικής Αεροπορίας θα αρχίσει να γράφεται σήμερα το πρωί στην Τρίπολη.
Στις 10:30πμ οικογένεια, φίλοι, συνάδελφοι και εκπρόσωποι των Ενόπλων Δυνάμεων θα αποχαιρετήσουν τον 29χρονο υποσμηναγό Μάριο - Μιχαήλ Τουρούτσικα, τον συγκυβερνήτη του μοιραίου F-4 Phantom που κατέπεσε την περασμένη Δευτέρα έπειτα από πτήση που είχε αρχίσει από την Ανδραβίδα.
Στην κηδεία θα παραστούν και η Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Κατερίνα Σακελλαροπούλου, αλλά και ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης. Το παρών θα δώσει και ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ Αλέξης Τσίπρας, συνοδευόμενος από τον πρώην ΑΓΕΕΘΑ Ευάγγελο Αποστολάκη και τον τομεάρχη 'Αμυνας του κόμματος Θοδωρή Δρίτσα.
Η εξόδιος ακολουθία θα τελεστεί στις 10:30 στον Ιερό Ναό Προφήτη Ηλία Τριπόλεως. Όπως έγινε γνωστό, παράκληση της οικογένειας αντί στεφάνων, να κατατεθούν χρήματα υπέρ του «Χαμόγελου του Παιδιού» και του «Δεκάζειου» Γηροκομείου Τριπόλεως.
Μία ημέρα αργότερα, αύριο Παρασκευή 3 Φεβρουαρίου, στις 12:00, θα γίνει και η κηδεία του κυβερνήτη, σμηναγού Ευστάθιου Τσιτλακίδη στο Νευροκόπι Δράμας, παρουσία του υπουργού Άμυνας Νίκου Παναγιωτόπουλου.
«Πέταξαν μαζί ψηλά»
Οι δυο πιλότοι πέταξαν μαζί ψηλά, στους αιθέρες που τόσο αγαπούσαν. «Έφυγαν» και οι δυο πολύ νωρίς σε αυτήν τη μοιραία «πτήση χαμηλής ναυτιλίας» για την τελευταία πτήση της ζωής τους. «Λυπάμαι πάρα πολύ για το άλλο παλικάρι. Σκεφτόμαστε πολύ και τα δυο παιδιά και τους γονείς. Η τύχη ήταν σκληρή και για τα δυο παιδιά, καλό τους ταξίδι», είπε ο πατέρας του Μάριου – Μιχαήλ Τουρούτσικα, του 29χρονου υποσμηναγού που βρέθηκε πρώτος νεκρός.
Πρότυπο του Μάριου, όπως αποκάλυψε ο πατέρας του, ήταν ο Κωνσταντίνος Ηλιάκης, ο σμηναγός που σκοτώθηκε τον Μάιο του 2006 κατά τη διάρκεια αναχαίτισης τουρκικού μαχητικού F-16. «Τον είχε πρότυπο, διότι ήταν σαν σε καιρό πολέμου, ήταν ένα ύπουλο χτύπημα».
Οι έρευνες θα συνεχιστούν - Το ωκεανογραφικό «Ναυτίλος» του Πολεμικού Ναυτικού θα χαρτογραφήσει τον βυθό της περιοχής, με σκοπό να εντοπίσει την άτρακτο και το καταγραφικό του μοιραίου μαχητικού
Πλέον η προσοχή των Αρχών στρέφεται στα αίτια και τις συνθήκες του δυστυχήματος νότια της Ανδραβίδας, που οδήγησε στον θάνατο των δύο νεαρών ιπτάμενων της Πολεμικής Αεροπορίας, βυθίζοντας σε πένθος τόσο τις οικογένειές τους όσο και τις Ένοπλες Δυνάμεις γενικότερα.
Το πόρισμα για τα αίτια του τραγικού δυστυχήματος δεν θα βγει παρά μόνο έπειτα από ενδελεχή έρευνα που θα ακολουθήσει. Για την ώρα, δεν έχει αποκλειστεί κανένα σενάριο που αφορά είτε μηχανική βλάβη είτε κάποιον άλλο παράγοντα, μεταξύ αυτών και το ανθρώπινο λάθος.
Το βέβαιο είναι ότι συνεχίζονται οι έρευνες με αμείωτο ρυθμό για τα αίτια της συντριβής καθώς και για να εντοπιστούν περισσότερα συντρίμμια του μαχητικού «Φάντομ».
Σύμφωνα με πληροφορίες, μέσα στις επόμενες ημέρες θα καταπλεύσει στην περιοχή ειδικό πλοίο του Πολεμικού Ναυτικού το οποίο διαθέτει ειδικό σόναρ που μπορεί να εντοπίσει κομμάτια της ατράκτου του Phantom σε μεγάλα βάθη. Όπως έχει γίνει γνωστό, στον βυθό ανοιχτά από το Κατάκολο υπάρχουν υποθαλάσσιες χαράδρες όπου το βάθος φτάνει τα 1.000 μέτρα.
Ωστόσο είναι σχεδόν απίθανο να βρεθούν ατόφια αντικείμενα από το αεροσκάφος. Οι ειδικοί, μάλιστα, δεν περιμένουν τίποτα από το καταγραφικό του Phantom, καθώς, σύμφωνα με σχετικές πληροφορίες, ακόμη κι αν τον βρουν, θεωρούν δεδομένο ότι θα έχει καταστραφεί. Ο καταγραφέας στοιχείων πτήσης ενός μαχητικού αεροσκάφους όπως το Phantom δεν έχει καμία σχέση με το «μαύρο κουτί» των πολιτικών αεροσκαφών, το οποίο είναι κατασκευασμένο ώστε να αντέχει και να μην καταστρέφεται έπειτα από μια πτώση.
Ο καταγραφέας στοιχείων πτήσης του Phantom έχει άλλο λόγο ύπαρξης: Καταγράφει ήχο και εικόνα, προκειμένου να αξιοποιείται στην ενημέρωση των πιλότων μετά τις πτήσεις, ώστε να επισημαίνονται πιθανά λάθη.
Τα πιθανά σενάρια που εξετάζουν οι ειδικοί
Τα σενάρια που εξετάζουν οι εμπειρογνώμονες είναι πολλά. Ένα εξ αυτών είναι η πτώση του αεροσκάφους να οφείλεται σε κάποιον ακραίο ελιγμό.
Να σημειωθεί πως η συγκεκριμένη άσκηση που εκτελούσαν οι άτυχοι πιλότοι του μοιραίου Phantom είναι αρκετά απαιτητική. Πρόκειται για άσκηση τακτικών ελιγμών και εκτελείται στα 100 μέτρα πάνω από την επιφάνεια της θάλασσας.
Οι ιπτάμενοι δεν μιλούν μέσω ασυρμάτου για να μην εντοπιστούν, καθώς στα σενάρια της άσκησης περιλαμβάνεται και προσβολή θαλάσσιου στόχου. Σύμφωνα με πηγές της Πολεμικής Αεροπορίας, πρόκειται για άσκηση που θέλει μεγάλη προσοχή, ενέχει κινδύνους και απαιτεί εγρήγορση και αφοσίωση.
Σύμφωνα με την ΕΡΤ, στις έρευνες για τα αίτια του δυστυχήματος, τα σενάρια είναι:
- μηχανική βλάβη
-ανθρώπινο λάθος
- τυχαίο γεγονός
Στο «μικροσκόπιο» των πραγματογνωμόνων, βρίσκονται:
- «κασέτα»: εικόνα και ήχος
- καταθέσεις πιλότων