Πτώση 10% στον τζίρο τους είδαν τα βιοτεχνικά αρτοποιεία μέσα σε δύο χρόνια (2015-2017) από τότε που επιτράπηκε το bake off, το ψήσιμο κατεψυγμένου ψωμιού σε σουπερμάρκετ και καταστήματα που δεν είναι φούρνοι, όπως ανέφερε ο πρόεδρος της ομοσπονδίας αρτοποιών Ελλάδος Μιχάλης Μούσιος.
Ο κλάδος υποστηρίζει ότι με το bake off υποκλάπηκε με δόλο η φήμη και η πελατεία των φούρνων της γειτονιάς, και εξαπατήθηκαν οι καταναλωτές. Η Ομοσπονδία κατέθεσε στο υπουργείο τις προτάσεις της ζητώντας να ανοίξει ξανά ο διάλογο για να καταργηθεί η σχετική διάταξη.
Στο πλαίσιο της συνέντευξης τύπου για την έκθεση Artozyma που θα πραγματοποιηθεί στη Θεσσαλονίκη παρουσιάστηκε για πρώτη φορά έρευνα της RAS για λογαριασμό της Ομοσπονδίας και της ΓΣΕΒΕΕ που πραγματοποιήθηκε 21-24 Οκτωβρίου 2019 με 603 συνεντεύξεις καταναλωτών σε Αττική και Ηράκλειο Κρήτης, σύμφωνα με την οποία το 68,5% των καταναλωτών θεωρεί ότι η ποιότητα του ψωμιού υποβαθμίστηκε τα τελευταία χρόνια. Έξι στους δέκα καταναλωτές (62%) λένε ότι δυσκολεύονται να καταλάβουν εάν ένα ψωμί είναι από κατεψυγμένη ζύμη, παρότι περίπου το ίδιο ποσοστό (60%) απαντά ότι ξέρει ότι το ψωμί που πωλούν οι «φούρνοι» των Super Market είναι κατεψυγμένο και το ψήνουν εκεί,
To φθηνότερο ψωμί στην Ευρώπη
Σύμφωνα με στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ οι τιμές σε προϊόντα από δημητριακά και παρασκευάσματα αλεύρων αυξάνονται με χαμηλότερο ρυθμό από τον αντίστοιχο ρυθμό στο σύνολο των τροφίμων. Ενώ προ κρίσης βρισκόταν στα ίδια επίπεδα με τον γενικό δείκτη τιμών καταναλωτή μετά το 20212 η διαφορά μεγαλώνει, με τα αρτοσκευάσματα να βρίσκονται πολύ χαμηλότερα και χωρίς να υπολογιστεί ο ΦΠΑ η διαφορά είναι ακόμα μεγαλύτερη. Η τιμή του ψωμιού στην Ελλάδα είναι η 2η χαμηλότερη στην ευρωζώνη (μετά την Εσθονία,) στα 0,87 ευρώ το μισό κιλό, όταν στην Αυστρία η ίδια ποσότητα πωλείται προς 2 ευρώ το μισό κιλό. Σύμφωνα με την έρευνα τέσσερις δέκα βρίσκουν φθηνότερο ψωμί στο φούρνο, άλλοι τόσοι απαντούν «δεν ξέρω» και μόλις δύο στους δέκα βρίσκουν φθηνότερο ψωμί σε σουπερμάρκετ και άλλους χώρους. Οκτώ στους δέκα αγοράζουν συχνότερα από τον φούρνο της γειτονιας, το 15% από σουπερμάρκετ, και το 5% και από τα δύο σημεία πώλησης. Το 83% λέει ότι βρίσκει πολύ καλύτερη ποιότητα ψωμιού στον φούρνο της γειτονιάς.
Ως προς τον ανταγωνισμό και το άνοιγμα της αγοράς που επιδιώχθηκε με το bake off οι αρτοποιοί λένε ότι υπήρχαν ήδη πολλά σημεία πώλησης και μάλιστα η υψηλότερη αναλογία στην Ε.Ε. (8,4 φούρνοι ανά 10.000 κατοίκους έναντι 0,38 στη Ιρλανδία) και άρα οι καταναλωτές είχαν πολλές επιλογές.
Στην Ελλάδα οι περίπου 14.000 οικογενειακού τύπου φούρνοι, απασχολούν 144.000 άτομα