ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΑΡΘΡΩΝ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ

Σ. Αβραμόπουλος: Οι αναφορές της διοίκησης Τζιτζικώστα σε προκηρύξεις για αντιπλημμυρικά έργα, είναι περισσότερες από τα ίδια τα έργα

Δημήτρης Λαζόπουλος11 Σεπτεμβρίου 2021

Κριτική στη διοίκηση του περιφερειάρχη κεντρικής Μακεδονίας, Απόστολου Τζιτζικώστα, ασκεί ο περιφερειακός σύμβουλος με την παράταξη της «Λαϊκής Συσπείρωσης», Σωτήρης Αβραμόπουλος, ενώ εξαπολύει τα «βέλη» του και κατά της κυβέρνησης, ενόψει της σημερινής ομιλίας του πρωθυπουργού στο πλαίσιο της 85ης ΔΕΘ.

Αρχικά ο κ. Αβραμόπουλος καταγγέλλει τη διοίκηση Τζιτζικώστα ότι δεν έχει ενημερώσει, ουσιαστικά, το Περιφερειακό Συμβούλιο για την απορροφητικότητα των κονδυλίων του ΕΣΠΑ 2014-2020, ενώ στη συνέχεια επισημαίνει την ανάγκη ολοκληρωμένης αντιπλημμυρικής προστασίας για ολόκληρη την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας. «Οι αναφορές της διοίκησης της ΠΚΜ σε προκηρύξεις διαγωνισμών για αντιπλημμυρικά έργα είναι περισσότερες από τα ίδια τα έργα», λέει χαρακτηριστικά ο κ. Αβραμόπουλος.

Οι ΜΕΑ, οι καρκινογόνοι ρύποι και οι αυξήσεις στα δημοτικά τέλη

Εξηγώντας γιατί η «Λαϊκή Συσπείρωση» και το ΚΚΕ γενικότερα, τάσσονται κατά της κατασκευής Μονάδων Επεξεργασίας Απορριμμάτων σε επίπεδο περιφερειών και με τη μορφή Σύμπραξης Δημόσιου Ιδιωτικού Τομά, υπογραμμίζει ότι «η ιδιωτικοοικονομική – επιχειρηματική τους λειτουργία θα πιέσει προς αύξηση των δημοτικών τελών καθώς οι Δήμοι θα πληρώνουν υψηλότερα τέλη εισόδου/gate fee για να διασφαλίζονται τα κέρδη των επενδυτών». Επιπλέον, «η λειτουργία τους στην πραγματικότητα δρα αντίθετα με την ανακύκλωση με διαλογή στην πηγή, καθώς η “πρώτη ύλη” τους προέρχεται από τα σύμμεικτα αστικά απορρίμματα», αναφέρει ο κ. Αβραμόπουλος. Άλλωστε ο ίδιος υπενθυμίζει ότι «βασικό προϊόν τους είναι τα επεξεργασμένα απόβλητα SRF/RDF που προορίζονται για καύση σε ενεργοβόρες βιομηχανίες, όπως η γνωστή τσιμεντοβιομηχανία της πόλης, και στα εργοστάσια παραγωγής ενέργειας που προβλέπει το ΕΣΔΑ. Είναι γνωστό πως η καύση τους εκλύει διοξίνες και φουράνια, καρκινογόνους ρύπους που διασπώνται πολύ δύσκολα και αυτό ακόμα και σε μικρές ποσότητες συσσωρεύονται στο περιβάλλον, τη χλωρίδα, τη πανίδα και τον άνθρωπο».

Ο περιφερειακός σύμβουλος της «Λαϊκής Συσπείρωσης», Σ. Αβραμόπουλος


Απειλείται η δυνατότητα ανόρθωσης του Σέιχ Σου

Πέραν των παραπάνω, ο περιφερειακός σύμβουλος της «Λαϊκής Συσπείρωσης» αναφέρεται και στην κατάσταση που επικρατεί στο περιαστικό δάσος του Σέιχ Σου, ακόμη και μετά τους καθαρισμούς του καλοκαιριού, τονίζοντας πως «Η υλοποίηση όλων των απαιτούμενων μελετών και παρεμβάσεων», εντός των χρονοδιαγραμμάτων είναι απαραίτητη, διότι σε διαφορετική περίπτωση θα δυσκολέψει ακόμη περισσότερο η «οικολογική ανόρθωση του δάσους».

«Τα "αντισταθμιστικά μέτρα" της κυβέρνησης, "σταγόνα στον ωκεανό»

Αναφερόμενος στα όσα αναμένεται να ανακοινώσει σήμερα το βράδυ ο πρωθυπουργός από το βήμα της ΔΕΘ και με το «βλέμμα» στο επερχόμενο κύμα ακρίβειας στην ενέργεια και σε βασικά προϊόντα, ο κ. Αβραμόπουλος σχολιάζει χαρακτηριστικά: «Τα "αντισταθμιστικά μέτρα" που υπόσχεται η κυβέρνηση, είναι "σταγόνα στον ωκεανό" των απωλειών που έχει υποστεί το λαϊκό εισόδημα απ' τους απανωτούς αντεργατικούς νόμους, τους άδικους φόρους και την ακρίβεια. Όταν είναι να κόψουν μισθούς και συντάξεις και να βάλουν νέους φόρους, τόσο η σημερινή κυβέρνηση της ΝΔ, όσο και οι προηγούμενες, το κάνουν με μεγάλη ευκολία και αποτελεσματικότητα, όταν όμως πρόκειται για την ακρίβεια και τις ανατιμήσεις προϊόντων, εκεί "σηκώνουν τα χέρια ψηλά", υποκλινόμενοι στους "νόμους της ελεύθερης αγοράς", δηλαδή της κερδοφορίας του κεφαλαίου».

«Η κυβέρνηση επιχειρεί να κρύψει ότι ο εμβολιασμός δεν αρκεί για το 4ο κύμα»

Εξάλλου, ο περιφερειακός σύμβουλος της «Λαϊκής Συσπείρωσης» εξαπολύει τα «πυρά» του κατά της κυβέρνησης με φόντο τη διαχείριση της πανδημίας και την εμβολιαστική εκστρατεία. «Σήμερα, πίσω από τη συζήτηση για την υποχρεωτικότητα επιχειρεί να κρύψει ότι ο μαζικός εμβολιασμός, αν και αναγκαίος, δεν αρκεί από μόνος του για να αντιμετωπιστεί το 4ο κύμα», εκτιμά ο κ. Αβραμόπουλος. Στο ίδιο πνεύμα, κατηγορεί την κυβέρνηση ότι με τις «ελάχιστες προσλήψεις που έγιναν», δεν επιλύεται «το καθοριστικό πρόβλημα που είναι η ικανότητα των νοσοκομείων να περιθάλπουν ασθενείς κορονοϊού με τις κατάλληλες προδιαγραφές και όχι σε βάρος της αντιμετώπισης των άλλων ασθενειών».

Αναλυτικά η συνέντευξη του Σ. Αβραμόπουλου:

1) Ενόψει του κύματος ανατιμήσεων στα ενεργειακά τιμολόγια και σε μία σειρά βασικών προϊόντων, ο πρωθυπουργός αναμένεται να ανακοινώσει από τη ΔΕΘ μία δέσμη μέτρων ελάφρυνσης, ώστε να τις αντισταθμίσει. Τι περιμένετε να ακούσετε από τον πρωθυπουργό και πώς θεωρείτε ότι μπορούν να αντιμετωπιστούν αυτές οι ανατιμήσεις;

Την ίδια ώρα που η κυβέρνηση πανηγυρίζει για τους υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης οι εργαζόμενοι ζουν στην ασφυξία των χαμηλών μισθών, των άδικων φόρων και της ακρίβειας, απόδειξη ότι το “μάρμαρο” της περιβόητης καπιταλιστικής ανάπτυξης το πληρώνει μονίμως ο λαός. Το νέο κύμα ακρίβειας έρχεται ως αποτέλεσμα της πολιτικής στήριξης των ομίλων με δισ. ευρώ στο πλαίσιο της λεγόμενης επεκτατικής πολιτικής, της πολιτικής “απελευθέρωσης” της Ενέργειας και των επενδύσεων για την “πράσινη” ανάπτυξη.

Τα "αντισταθμιστικά μέτρα" που υπόσχεται η κυβέρνηση, είναι "σταγόνα στον ωκεανό" των απωλειών που έχει υποστεί το λαϊκό εισόδημα απ' τους απανωτούς αντεργατικούς νόμους, τους άδικους φόρους και την ακρίβεια. Όταν είναι να κόψουν μισθούς και συντάξεις και να βάλουν νέους φόρους, τόσο η σημερινή κυβέρνηση της ΝΔ, όσο και οι προηγούμενες, το κάνουν με μεγάλη ευκολία και αποτελεσματικότητα, όταν όμως πρόκειται για την ακρίβεια και τις ανατιμήσεις προϊόντων, εκεί "σηκώνουν τα χέρια ψηλά", υποκλινόμενοι στους "νόμους της ελεύθερης αγοράς", δηλαδή της κερδοφορίας του κεφαλαίου.

Για την υπεράσπιση του λαϊκού εισοδήματος αυτό που απαιτείται βασικά είναι ένταση της μαχητικής διεκδίκησης από την πλευρά του εργατικού- λαϊκού κινήματος, μεταξύ άλλων για ουσιαστικές αυξήσεις μισθών, κατάργηση της αντιλαϊκής φορολογίας, των έμμεσων φόρων και μετακύλιση των φορολογικών βαρών στο μεγάλο κεφάλαιο, για να μπει φρένο στις ανατιμήσεις των προϊόντων πλατιάς λαϊκής κατανάλωσης και ουσιαστική παρέμβαση κατά των διαφόρων καρτέλ. Σε αυτή την κατεύθυνση το ΚΚΕ και οι εκλεγμένοι περιφερειακοί σύμβουλοι με τη “Λαϊκή Συσπείρωση” θα καταβάλουμε κάθε προσπάθεια.

2) Παράλληλα, με τους εμβολιασμούς κατά της COVID-19 να παραμένουν σε χαμηλά επίπεδα και γύρω από το 50% του συνολικού πληθυσμού, αναμένεται νέα πίεση στο ΕΣΥ με την κορύφωση του επόμενου επιδημικού κύματος. Είναι επαρκείς οι κινήσεις της κυβέρνησης για τη θωράκιση του ΕΣΥ, αλλά και του πληθυσμού, αναφορικά με την ανοσία του;

Η κυβέρνηση φέρει ακέραιη την ευθύνη για την καθυστέρηση των εμβολιασμών. Δεν εξασφάλισε την απαραίτητη ενημέρωση του πληθυσμού, η οποία σε συνδυασμό με άλλες κυβερνητικές παλινωδίες, ενέτεινε τη δυσπιστία απέναντι στην επιστήμη. Ταυτόχρονα δεν εξασφάλισε δωρεάν προληπτικούς ελέγχους και παρακολούθηση των εμβολιασμένων. Σήμερα, πίσω από τη συζήτηση για την υποχρεωτικότητα επιχειρεί να κρύψει ότι ο μαζικός εμβολιασμός, αν και αναγκαίος, δεν αρκεί από μόνος του για να αντιμετωπιστεί το 4ο κύμα.

Οι ελάχιστες προσλήψεις που έγιναν, δεν αγγίζουν το καθοριστικό πρόβλημα που είναι η ικανότητα των νοσοκομείων να περιθάλπουν ασθενείς κορονοϊού με τις κατάλληλες προδιαγραφές και όχι σε βάρος της αντιμετώπισης των άλλων ασθενειών. Παράλληλα, με τη μείωση του προσωπικού μέσω των αναστολών, η κυβέρνηση επιδιώκει να φέρει από την «πίσω πόρτα» την περεταίρω εμπορευματοποίηση των δημόσιων υπηρεσιών.

Όσο δεν ενισχύεται αποφασιστικά το ΕΣΥ και η ΠΦΥ με μόνιμο προσωπικό και υποδομές, όσο δεν γίνονται μαζικά τεστ και ιχνηλάτηση για να ενισχυθεί η επιδημιολογική επιτήρηση, όσο δεν αντιμετωπίζεται ο συνωστισμός στα ΜΜΜ, στους χώρους δουλειάς και στα σχολεία, αυξάνονται επικίνδυνα οι πιθανότητες να βιώσουμε ένα νέο θανατηφόρο κύμα.

3) Στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας και ειδικά στο περιαστικό δάσος της Θεσσαλονίκης, το Σέιχ Σου, έγιναν μία σειρά από παρεμβάσεις καθαρισμού και απομάκρυνσης των υλοτομημένων άρρωστων δέντρων, εν μέσω της φετινής αντιπυρικής περιόδου. Είναι αρκετές για να προφυλάξουν τη Μητροπολιτική Ενότητα Θεσσαλονίκης από το ενδεχόμενο μίας καταστροφικής πυρκαγιάς;

Η αλήθεια είναι ότι μήνες μετά την έναρξη της αντιπυρικής περιόδου δεν είχαν ολοκληρωθεί ούτε οι στοιχειώδεις παρεμβάσεις στο δάσος. Το περιαστικό δάσος του Σέιχ Σου είναι ο βασικός πνεύμονας σε ένα πολεοδομικό συγκρότημα που χαρακτηρίζεται από την έλλειψη πρασίνου και ελεύθερων χώρων, αποτέλεσμα μιας διαχρονικής πολιτικής εμπορευματοποίησης της γης. Είναι βασική διέξοδος για την κάλυψη της κοινωνικής ανάγκης ήπιας αναψυχής και αθλητικών δραστηριοτήτων, επαφής με το φυσικό περιβάλλον.

Η τραγική κατάσταση στην οποία βρίσκεται δεν είναι αποτέλεσμα έλλειψης «διαχειριστικής ικανότητας» και ορισμένων καθυστερήσεων. Είναι το αποτέλεσμα της διαχρονικής συσσώρευσης προβλημάτων από την εφαρμογή μιας συγκεκριμένης αντι-δασικής πολιτικής, που εφαρμόζουν επί χρόνια διαδοχικές κυβερνήσεις (ΠΑΣΟΚ/ΚΙΝΑΛ, ΣΥΡΙΖΑ, ΝΔ). Έτσι δεν διασφαλίστηκε η απαραίτητη χρηματοδότηση και το προσωπικό για την υλοποίηση ενός σχεδίου ολοκληρωμένης προστασίας - διαχείρισης και οικολογικής ανόρθωσης του δάσους.

Η υλοποίηση όλων των απαιτούμενων μελετών και παρεμβάσεων (άμεσα μέτρα αντιμετώπισης της εντομολογικής προσβολής με γενναία χρηματοδότηση, μελέτη αναδάσωσης που να περιλαμβάνει και αλλαγή της σύνθεσης της δασικής βλάστησης, ολοκληρωμένη αντιπυρική προστασία, αντιπλημμυρικές και αντιδιαβρωτικές παρεμβάσεις, ενίσχυση με μόνιμο προσωπικό και τις αναγκαίες πιστώσεις της Δασικής Υπηρεσίας, κλπ) χρειάζεται να γίνει μέσα σε ένα συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα! Η οποιαδήποτε καθυστέρηση επιδεινώνει δραματικά την κατάσταση και δυσκολεύει και άλλο την οικολογική ανόρθωση του δάσους!

4) Η διοίκηση του περιφερειάρχη, Απόστολου Τζιτζικώστα, αναφέρεται πολλές φορές σε μία σειρά αντιπλημμυρικών έργων σε διάφορες Περιφερειακές Ενότητες της ΠΚΜ. Θεωρείτε ότι τα έργα αυτά καθιστούν τα μεγάλα αστικά κέντρα ασφαλή από τα έντονα καιρικά φαινόμενα που έχει φέρει πλέον η κλιματική αλλαγή;

Τα έντονα καιρικά φαινόμενα δεν είναι κάτι καινούριο. Το ζήτημα της κλιματικής αλλαγής δεν μπορεί να αξιοποιείται ως δικαιολογία για την εμφανή έλλειψη αντιπλημμυρικής θωράκισης, όπως παλιότερα οι αναφορές σε “θεομηνίες”, “πρωτοφανή ακραία φαινόμενα”. Η ολοκληρωμένη αντιπλημμυρική προστασία απαιτεί έργα και παρεμβάσεις σε επίπεδο λεκάνης απορροής, έργα ορεινής υδρονομίας, χαρτογράφηση και οριοθέτηση ρεμάτων/χειμάρρων, διαστασιολόγηση για πλημμύρες με περίοδο επαναφοράς μεγαλύτερη των 50 ετών, μελέτη της αλληλεπίδρασής τους με άλλα έργα υποδομών κλπ.

Αυτά σήμερα λείπουν με ευθύνη όλων των κυβερνήσεων και διοικήσεων Περιφερειών και Δήμων, που εφαρμόζουν την κοινή στρατηγική αντιμετώπισης τέτοιων ζητημάτων στη βάση της λογικής του “κόστους – οφέλους” για τους επιχειρηματικούς ομίλους υλοποιώντας και τις κατευθύνσεις της ΕΕ. Τα αντιπλημμυρικά έργα, αλλά και άλλα έργα πολιτικής προστασίας, διαχρονικά δεν ιεραρχούνται και δύσκολα βρίσκουν χρηματοδότηση, επειδή δεν είναι “ανταποδοτικά”, δηλαδή δεν αποφέρουν άμεσα κέρδη και έμμεσα οφέλη στους επιχειρηματικούς ομίλους, κατασκευαστικούς και όχι μόνο.

Οι αναφορές της διοίκησης της ΠΚΜ σε προκηρύξεις διαγωνισμών για αντιπλημμυρικά έργα είναι περισσότερες από τα ίδια τα έργα. Παράλληλα τέτοιες αναφορές δεν σημαίνουν ότι τα έργα τελικά ολοκληρώνονται πάντα και έγκαιρα. Όσα γίνονται τελικά, πολλές φορές “κατόπιν εορτής”, είναι αποσπασματικά, ανεπαρκή και έχουν ως αποτέλεσμα την οριακή διαχείριση μιας άσχημης κατάστασης και όχι την ολοκληρωμένη προστασία. Είναι χαρακτηριστικό, ότι το αντιπλημμυρικό master-plan της Θεσσαλονίκης δεν ολοκληρώθηκε ποτέ και ότι προβλήματα δεκαετιών στις ΠΕ Σερρών, Χαλκιδικής και αλλού παραμένουν άλυτα.

Σε κάθε περίπτωση απαιτείται αμφισβήτηση του συγκεκριμένου κεντρικού και περιφερειακού προγραμματισμού έργων που πάντα είναι “ελλειμματικός” όσον αφορά την κάλυψη των μεγάλων κενών και στο επίπεδο της αντιπλημμυρικής προστασίας. Χρειάζεται αλλαγή πορείας για την υλοποίηση μέσα σε ένα σαφές και σφιχτό χρονοδιάγραμμα όλων των απαραίτητων υποδομών για να μη θρηνήσουμε άλλα θύματα, κατεστραμμένες περιουσίες και υποδομές τόσο στην περιοχή μας όσο και σε όλη τη χώρα.

5) Ένα ζήτημα το οποίο στηλιτεύει το ΚΚΕ, είναι οι Μονάδες Επεξεργασίας Απορριμμάτων, δύο εκ των οποίων έχουν δρομολογηθεί να κατασκευαστούν στις παρυφές της Θεσσαλονίκης: ανατολικά στον Άγιο Αντώνιο του δήμου Θέρμης και δυτικά στον δήμο Λαγκαδά. Γιατί διαφωνείτε με τα εν λόγω έργα, δεδομένου ότι αυτοδιοικητικοί παράγοντες και η διοίκηση της ΠΚΜ παραπέμπουν σε παρόμοιες υποδομές οι οποίες λειτουργούν σε κεντροευρωπαϊκές χώρες, χωρίς επιπτώσεις για την υγεία των πολιτών και το περιβάλλον, όπως υποστηρίζουν;

Το σύνθετο ζήτημα της διαχείρισης απορριμμάτων και αποβλήτων έχει την επιστημονική - τεχνική του πλευρά αλλά βασικό είναι πολιτικό. Σχετίζεται με την εφαρμοζόμενη πολιτική διαχείρισης αποβλήτων, τις κατευθύνσεις και οδηγίες της ΕΕ που ενσωματώνονται στην ελληνική νομοθεσία, μέσω των Εθνικών και Περιφερειακών Σχεδίων Διαχείρισης. Πρόκειται για μια πολιτική που οδηγεί στην πλήρη εμπορευματοποίηση και ιδιωτικοποίηση της διαχείρισης απορριμμάτων, της ανακύκλωσης και φορτώνει το κόστος στο λαό.

Σε αυτό το πλαίσιο, η κατασκευή και λειτουργία των Μονάδων Επεξεργασίας Απορριμμάτων, είτε με ΣΔΙΤ είτε με συμβάσεις παραχώρησης, αποτελεί απευθείας στήριξη επιχειρηματικών ομίλων με πακτωλό χρημάτων τα οποία θα μπορούσαν να κατευθύνονται πχ στην ανακύκλωση. Η ιδιωτικοοικονομική – επιχειρηματική τους λειτουργία θα πιέσει προς αύξηση των δημοτικών τελών καθώς οι Δήμοι θα πληρώνουν υψηλότερα τέλη εισόδου/gate fee για να διασφαλίζονται τα κέρδη των επενδυτών. Η λειτουργία τους στην πραγματικότητα δρα αντίθετα με την ανακύκλωση με διαλογή στην πηγή, καθώς η “πρώτη ύλη” τους προέρχεται από τα σύμμεικτα αστικά απορρίμματα. Επιπλέον, βασικό προϊόν τους είναι τα επεξεργασμένα απόβλητα SRF/RDF που προορίζονται για καύση σε ενεργοβόρες βιομηχανίες, όπως η γνωστή τσιμεντοβιομηχανία της πόλης, και στα εργοστάσια παραγωγής ενέργειας που προβλέπει το ΕΣΔΑ. Είναι γνωστό πως η καύση τους εκλύει διοξίνες και φουράνια, καρκινογόνους ρύπους που διασπώνται πολύ δύσκολα και αυτό ακόμα και σε μικρές ποσότητες συσσωρεύονται στο περιβάλλον, τη χλωρίδα, τη πανίδα και τον άνθρωπο.

Ειδικά για τη ΜΕΑ Δ. Τομέα έχουμε τοποθετηθεί κατά της παράνομης χωροθέτησής της στη Γ’ Ζώνη Προστασίας του Εθνικού Πάρκου Κορώνειας – Βόλβης και άλλων ζητημάτων που επιβαρύνουν την ευρύτερη περιοχή του Λαγκαδά και το - πολλές φορές χτυπημένο- οικοσύστημα της Λ. Κορώνειας.

6) Στην ομιλία του και στη συνέντευξη Τύπου στη ΔΕΘ, ο Κ. Μητσοτάκης, αναμένεται να αναφερθεί στα λεγόμενα μεγάλα έργα υποδομής για τη Θεσσαλονίκη και τη βόρεια Ελλάδα, όπως η ολοκλήρωση του μετρό και η κατασκευή του Fly Over στην εξωτερική περιφερειακή της Θεσσαλονίκης. Πόσο κρίσιμα θεωρείτε αυτά και τα υπόλοιπα εξαγγελθέντα έργα για τη Μ.Ε. Θεσσαλονίκης και ποια έργα κρίνετε ότι χρειάζονται να δρομολογηθούν άμεσα στην ευρύτερη περιοχή της ΠΚΜ για την αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των κατοίκων της;

Οι αναφορές του πρωθυπουργού και αναμενόμενες είναι και έρχονται σε συνέχεια μιας προπαγανδιστικής προσπάθειας κεντρικών και τοπικών κυβερνητικών παραγόντων και στελεχών της διοίκησης Τζιτζικώστα στην ΠΚΜ να διαμορφώσουν μια στρεβλή εικόνα για το ποια είναι η κατάσταση σήμερα αλλά τι έχει να περιμένει ο λαός της περιοχής μας από την άποψη των αναγκαίων υποδομών.

Η τραγική καθυστέρηση της ολοκλήρωσης του κεντρικής γραμμής του Μετρό και η προώθηση της - λανθασμένης κατά τη γνώμη μας- απόσπασης των αρχαιοτήτων του σταθμού Βενιζέλου, οι αναβολές στις απαραίτητες επεκτάσεις, η πολύ άσχημη κατάσταση στην οποία βρίσκεται ο ΟΑΣΘ, η ιδιωτικοποίηση της Εγνατίας Οδού με τις αναμενόμενες μεγάλες αυξήσεις στα διόδια, τα διαχρονικά προβλήματα στην Περιφερειακή Οδό Θεσσαλονίκης και η επιλογή της μεθόδου ΣΔΙΤ για την υλοποίηση του flyover, έχουν τη σφραγίδα διαδοχικών κυβερνήσεων, του καπιταλιστικού δρόμου ανάπτυξης, επιβαρύνουν άμεσα και έμμεσα την μεγάλη κοινωνική πλειοψηφία, την ποιότητα ζωής του λαού.

Εμείς, ως ΚΚΕ και εκλεγμένοι περιφερειακοί σύμβουλοι με τη “Λαϊκή Συσπείρωση”, έχουμε στο επίκεντρο των προτάσεων και πρωτοβουλιών μας όλα τα κρίσιμα ζητήματα, τα οποία ακόμα μια φορά θα απουσιάσουν επί της ουσίας από τις ανακοινώσεις της κυβέρνησης και άλλων παραγόντων στη ΔΕΘ. Μεταξύ άλλων την ολοκληρωμένη αντιπλημμυρική, αντιπυρική, αντισεισμική προστασία, ένα πρόγραμμα ανάπτυξης σχολικής και φοιτητικής στέγης χωρίς ΣΔΙΤ που να καλύπτει τις μεγάλες ανάγκες, την προστασία από τη βιομηχανική ρύπανση και δυσοσμία με εμβληματικό παράδειγμα την κατάσταση στη Δυτική Θεσσαλονίκη, την αναβάθμιση των υφιστάμενων και την ανάπτυξη νέων ελεύθερων, χώρων πρασίνου και πάρκων.

Ιδιαίτερα για το τελευταίο, το αποτέλεσμα του αρχιτεκτονικού διαγωνισμού για την ανάπλαση του χώρου της ΔΕΘ ήταν αναμενόμενο. Με την υπογραφή των κυβερνήσεων ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑ, της διοίκησης του Δήμου και της ΠΚΜ, η Θεσσαλονίκη αποκτά, αντί για έναν πραγματικό πνεύμονα πρασίνου που τόσο έχει ανάγκη, ένα νέο επιχειρηματικό κέντρο. Η όποια σχετική βελτίωση σε σχέση με τη σημερινή απαράδεκτη κατάσταση φυσικά δε συνιστά «μητροπολιτικό πάρκο» αλλά ένα πράσινο προαύλιο για τα νέα εκθεσιακά περίπτερα, το συνεδριακό κέντρο και το ξενοδοχείο.

7) Πώς κρίνετε την απορροφητικότητα των κονδυλίων του τρέχοντος ΕΣΠΑ σε επίπεδο ΠΚΜ, συνυπολογίζοντας και τους πόρους που διέθεσε η Ευρωπαϊκή Ένωση στις περιφέρειες της Ένωσης για την αντιμετώπιση των συνεπειών της πανδημίας στην οικονομία και την κοινωνία;

Να επισημάνω αρχικά, ότι καμιά ουσιαστική ενημέρωση δεν έχει γίνει σε επίπεδο περιφερειακού συμβουλίου για την εξέλιξη του ΠΕΠ 2014-2020. Ταυτόχρονα είναι γνωστό ότι το συμβούλιο δεν έχει καμιά αρμοδιότητα στο συγκεκριμένο ζήτημα και την αποκλειστική ευθύνη για αυτούς τους σημαντικούς πόρους την έχει ο περιφερειάρχης.

Όμως αυτό που έχει περισσότερη σημασία είναι ότι οι όποιες επιδόσεις στην απορροφητικότητα του ΕΣΠΑ, κεντρικού και περιφερειακού, δεν σταμάτησαν την αντεργατική επίθεση, δεν απέτρεψαν την καταστροφή ή σχετική επιδείνωση της κατάστασης χιλιάδων αυτοαπασχολούμενων στις πόλεις και στην ύπαιθρο, αφού κερδισμένες από τα προγράμματα επιδότησης και χρηματοδότησης είναι βασικά οι μεγάλες επιχειρήσεις, που πληρούν τα κριτήρια συμμετοχής και στις οποίες κατευθύνεται η μεγάλη πλειοψηφία των κονδυλίων. Η όποια στήριξη σε αυτοαπασχολούμενους και πολύ μικρές επιχειρήσεις και ληξιπρόθεσμη είναι και δεν επαρκεί για να αντισταθμίσει τα προβλήματα που δημιουργεί πχ η διαχρονική άμεση και έμμεση φορολεηλασία.

Ταυτόχρονα δεν περιόρισαν ούτε τη φτώχεια και την ανεργία που βρίσκεται σε πολύ υψηλά επίπεδα στην ΠΚΜ, αφού τα κονδύλια αξιοποιούνται για την ανακύκλωση της και για τη ληξιπρόθεσμη στήριξη των πιο εξαθλιωμένων. Ενώ ειδικότερα όσοι πόροι κατευθύνονται μέσω ΕΣΠΑ– ΠΕΠ προς την ενίσχυση δομών υγείας, αφενός μεν αποτελούν σταγόνα στον ωκεανό των αναγκών, αφετέρου συμπληρώνουν την τραγική υποχρηματοδότηση του ΕΣΥ, η οποία είναι αποτέλεσμα μιας πολιτικής, που εφαρμόζουν οι διαδοχικές κυβερνήσεις, με τη σφραγίδα της ΕΕ, στην οποία συμφωνεί και η Περιφερειακή Αρχή. Τέλος, όπως γνωρίζουμε και από άλλες περιοχές, ούτε το λαό προστάτεψαν από πλημμύρες και πυρκαγιές, μιας και τα κονδύλια γι' αυτές τις υποδομές δεν είναι «επιλέξιμα» στο πλαίσιο της πολιτικής που υπηρετεί το κεφάλαιο και τα «ζυγίζει» με τη λογική του «κόστους - οφέλους».

Επιβεβαιώνεται δηλαδή ότι τα περιβόητα «ευρωπαϊκά κονδύλια», που προέρχονται από τις θυσίες του ελληνικού και όλων των λαών της ΕΕ , δεν αφορούν και δεν πηγαίνουν στην κάλυψη των λαϊκών αναγκών, αλλά στηρίζουν με διάφορους τρόπους και από διαφορετικούς δρόμους την καπιταλιστική κερδοφορία.

Συνοψίζοντας, θα ήθελα να επισημάνω πώς τελικά τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η μεγάλη κοινωνική πλειοψηφία καθημερινά, δεν είναι ζήτημα «διαχειριστικής ανικανότητας» αλλά συνειδητής εφαρμογής από όλες τις κυβερνήσεις διαχρονικά, αλλά και από τη διοίκηση Τζιτζικώστα στην ΠΚΜ, της ενιαίας κατεύθυνσης: πακτωλός χρηματοδοτήσεων και διευκολύνσεις για επενδύσεις στους κλάδους και τομείς που διαμορφώνεται ικανοποιητικό ποσοστό κέρδους για το κεφάλαιο και ψίχουλα – όταν αυτά περισσεύουν- για το λαό.

Τα δις. ευρώ του Ταμείου Ανάκαμψης, τα οποία θα κληθεί να πληρώσει έμμεσα και άμεσα ο λαός μέσα από τη φορολόγησή του και συνοδεύονται από αντιλαϊκά προαπαιτούμενα, δεν θα κατευθυνθούν σε δαπάνες αναγκαίες για την βελτίωση των όρων ζωής του, όπως για την γενναία χρηματοδότηση του δημόσιου συστήματος υγείας, την κατασκευή νέων σχολικών κτηρίων για να σταματήσει το αίσχος των κοντέινερ στις αυλές των σχολείων και των τμημάτων με 27 και 28 μαθητές.

Η πείρα τελικά και από όλο το τελευταίο διάστημα εν μέσω πανδημίας και καταστροφικών πυρκαγιών, δείχνει ότι μόνο ο λαός μπορεί να σώσει το λαό βαδίζοντας στο δρόμο της αμφισβήτησης και της ανατροπής της αντιλαϊκής πολιτικής, των κατευθύνσεων της ΕΕ, του συγκεκριμένου δρόμου ανάπτυξης.

This page might use cookies if your analytics vendor requires them.