ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΑΡΘΡΩΝ ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Σ. Φάμελλος: Το λιμάνι της Θεσσαλονίκης δεν έγινε εργαλείο ανάπτυξης και γεωπολιτικής ενίσχυσης με ευθύνη της κυβέρνησης Μητσοτάκη (βίντεο)

MakThes Team11 Σεπτεμβρίου 2024

«Ακούγοντας τις τοποθετήσεις των εκπροσώπων της κυβέρνησης, έχω την αίσθηση ότι ζω σε άλλη χώρα. Μιλάμε για μια άλλη κυβέρνηση, μία ανώνυμη πόλη, για άλλους πολίτες και επιχειρήσεις που θίγονται και πληρώνουν το κόστος των επιπτώσεων. Πάντα κάποιος άλλος φταίει για τα λάθη, τις καθυστερήσεις και τις ελλείψεις της κυβέρνησης Μητσοτάκη. Άλλοτε φταίει ο Covid, άλλοτε φταίει ο πόλεμος στην Ουκρανία και άλλοτε οι Αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας. Και ενώ συζητάμε στη Βουλή για την κύρωση μίας σύμβασης με τίτλο «Ανάληψη ευθύνης της κυβέρνησης ΝΔ για το πάγωμα του μεγαλύτερου αναπτυξιακού έργου στη Β. Ελλάδα”» τόνισε ο Σωκράτης Φάμελλος, βουλευτής Β΄ Θεσσαλονίκης του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, κατά τη συζήτηση σχεδίου νόμου για την «Κύρωση της από 24 Μαΐου 2024 Συμφωνίας Τροποποίησης της από 2 Φεβρουαρίου 2018 «Σύμβασης Παραχώρησης αναφορικά με τη Χρήση και την Εκμετάλλευση Ορισμένων Χώρων και Περιουσιακών Στοιχείων εντός του Λιμένος Θεσσαλονίκης» μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της «Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης Α.Ε.».

Συνέχισε λέγοντας «Για το Λιμάνι της Θεσσαλονίκης, ένα λιμάνι με πολύ μεγάλη αναπτυξιακή και γεωπολιτική σημασία, η κυβέρνηση Μητσοτάκη το 2019 παρέλαβε ολοκληρωμένη τη σύμβαση παραχώρησης του 2018, που δεν αμφισβητείται. Παρέλαβε δρομολογημένες τις μελέτες για οδική και σιδηροδρομική σύνδεση και είχε ολοκληρωθεί η Α’ φάση του διαγωνισμού για το Διαμετακομιστικό Κέντρο στο πρώην στρατόπεδο Γκόνου που θα συνέδεε το λιμάνι και την πόλη με όλα τα Βαλκάνια. Αυτά όλα σταμάτησαν με επιλογή της κυβέρνησης. Τώρα έρχεται η κυβέρνηση να μας πει για ένα χρονοδιάγραμμα το οποίο μετατίθεται για το Λιμάνι της Θεσσαλονίκης και την επέκταση του μεγάλου έργου του 6ου προβλήτα για το 2031. Αυτό είναι το αποτύπωμα της κυβέρνησης Μητσοτάκη στη Θεσσαλονίκη. Αρνητικό αποτύπωμα και στα έργα του ΟΛΘ αλλά και στην αναπτυξιακή και κοινωνική λειτουργία της πόλης, που συνδέεται άρρηκτα με το Λιμάνι».


Αναφέρθηκε στη συνέχεια σε δημοσίευμα ηλεκτρονικού μέσου της Θεσσαλονίκης με τίτλο “Η κακή Παρασκευή της Θεσσαλονίκης και το ευτυχές 2031 για το λιμάνι” που αναφέρει ότι “...η ανακοίνωση της 5ετούς παράτασης συνιστά μια πολύ αρνητική εξέλιξη, μια άκρως δυσάρεστη είδηση γιατί περιλαμβάνεται και η εμβληματική επέκταση της 6ης προβλήτας. Γιατί παρήλθαν κρίσιμες προθεσμίες…”. Και συνεχίζει “η υπόθεση της ανάπτυξης και αναβάθμισης του λιμανιού, αποτελεί ντροπή και όνειδος για τη Θεσσαλονίκη, γιατί είναι το σημαντικότερο αναπτυξιακό πλεονέκτημα της πόλης” και ότι “η λογική της ιδιωτικοποίησης ήταν παράλληλα με τα αναμενόμενα κέρδη του ιδιώτη να επενδυθούν ιδιωτικά κεφάλαια 160εκ. € για να αλλάξει κατηγορία το λιμάνι της Θεσσαλονίκης και προφανώς οι ιδιώτες μέτοχοι ρυθμίζουν τα θέματα όσο μπορούν προς όφελός τους. Το ζήτημα είναι τι κάνει η Πολιτεία, το δημόσιο και η κυβέρνηση” προσθέτοντας τον υπότιτλο “Μητσοτάκης: εμείς φταίμε:. Σε μια σύντομη συζήτηση μερικών λεπτών με τον κο Μητσοτάκη στο περιθώριο Συνέντευξης Τύπου της ΔΕΘ, ο Πρωθυπουργός έδειξε να γνωρίζει το θέμα και έριξε την ευθύνη στο ελληνικό δημόσιο…”.

Συνεχίζοντας στην ουσία της σύμβασης και της παράτασής της μέχρι το 2031 ο Σ. Φάμελλος ανέφερε «Έρχεται τώρα η κυβέρνηση για να επικαλεστεί το θέμα της Απόφασης του Συμβουλίου της Επικρατείας. Είχα υπηρετήσει στο ΥΠΕΝ και είχα πραγματοποιήσει συνάντηση με τη διοίκηση του Λιμανιού ως όφειλα για τον προγραμματισμό των μελετών από το 2018. Είναι ψευδές ότι η καθυστέρηση οφείλεται στην πρόσφατη απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, γιατί αυτές οι μελέτες έπρεπε να είχανε γίνει πάρα πολύ νωρίτερα. Εξάλλου η Απόφαση του ΣτΕ αφορά το Λιμάνι του Πειραιά. Γνωρίζετε ότι από τη σύμβαση παραχώρησης του ΟΛΘ, παρ. 6.2 ήταν υποχρεωμένος ο ανάδοχος να προχωρήσει στις απαραίτητες περιβαλλοντικές μελέτες. Για να μην το διαψεύσετε, επικαλούμαι και το αρ. 2 της Οδηγίας 2001/42/ΕΚ που ρητά προβλέπει ότι τα έργα με Master Plan και τα Στρατηγικά Σχέδια Μεταφορών υποχρεούνται να έχουν Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων. Προφανώς είναι δικαιολογία της κυβέρνησης η έλλειψη Στρατηγικής Περιβαλλοντικής Εκτίμησης μετά από 5 χρόνια. Δεν παραγνωρίζω την απόφαση του ΣτΕ αλλά ίσχυαν ήδη από το 2018 οι υποχρεώσεις του ΟΛΘ για περιβαλλοντική αδειοδότηση. Η κυβέρνηση ευθύνεται που δεν παρακολούθησε και δεν ολοκληρώθηκε και η περιβαλλοντική αδειοδότηση και το έργο», τόνισε χαρακτηριστικά ο Σωκράτης Φάμελλος, διαψεύδοντας τα επιχειρήματα της κυβέρνησης.


Συνέχισε ότι «Μάλιστα, υπάρχουν στοιχεία ότι ακόμη και άλλες μελέτες, όπως πχ μια στατική μελέτη που είχε ολοκληρωθεί το 2019, εγκρίθηκε τελικά δύο χρόνια μετά, τον Δεκέμβριο του 2021, από την κυβέρνηση των αρίστων που υποκρίνεται ότι θα παρακολουθούσε και θα επιτάχυνε τα έργα όλης της Ελλάδας. Προφανώς η αριστεία της ΝΔ αποτελεί ένα επιχείρημα ψευδεπίγραφο, πλέον».

Αναφερόμενος στα άλλα έργα του λιμανιού τόνισε ότι «Στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης διαπιστώνουμε μόνο κωλυσιεργία και καθυστερήσεις από την πρώτη μέρα της κυβέρνησης της ΝΔ. Και δεν είναι μόνο για το λιμάνι, πρέπει να είμαστε συγκεκριμένοι. Είχε υπάρξει ανατεθειμένη μελέτη στην ΕΡΓΟΣΕ για τη σύνδεση με σιδηροδρομικό δίκτυο και σταμάτησε, ακυρώθηκε και μπήκε σε άλλο μελετητικό πλαίσιο που καθυστερεί. Υπήρχε μελέτη της ΕΓΝΑΤΙΑΣ ΟΔΟΥ για την οδική σύνδεση του λιμανιού με την ΠΑΘΕ και την Εγνατία Οδό που και αυτή καθυστερεί σημαντικά. Το θέμα είναι ότι η πόλη μας δεν έχει ούτε σιδηροδρομική ούτε οδική σύνδεση με τον ΟΛΘ».

Ο Σωκράτης Φάμελλος έκανε εκτενή αναφορά και στο Στρατόπεδο Γκόνου καθώς συνδέεται με τα έργα ανάπτυξης του λιμανιού, «Ως προς το στρατόπεδο Γκόνου, το Logistics center που είχε σχεδιαστεί, σταμάτησε με ευθύνη της κυβέρνησης Μητσοτάκη. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης στην ΔΕΘ του 2019 ανήλθε στο βήμα και εξήγγειλε ότι στο Στρατόπεδο Γκόνου θα γίνει ελεύθερη ζώνη επιχειρηματικότητας, χωρίς δασμούς και ΦΠΑ, γιατί μάλλον το εισηγήθηκαν λανθασμένα κάποια τοπικά στελέχη. Και σταμάτησε το διαμετακομιστικό κέντρο. Μετά από 5 χρόνια και αφού είδαν την καταστροφή που έχουν προκαλέσει στην πόλη μας αυτή η εξαγγελία -για την οποία δεν έγινε και τίποτα- έρχονται 5 χρόνια μετά να προκηρύξουν αυτό που είχε σε πρώτο επίπεδο ήδη ολοκληρωθεί το 2019. Ας μην κοροϊδευόμαστε, αυτή είναι η κατάσταση».

Τέλος, τόνισε τις σημαντικές επιπτώσεις των καθυστερήσεων και της ανεπάρκειας που επιδεικνύει η κυβέρνηση στην πόλη της Θεσσαλονίκης «Οι επιπτώσεις από τις επιλογές της κυβέρνησης στον ΟΛΘ είναι η καθυστέρηση της ανάπτυξης, της εργασίας, της οικονομίας σε όλη τη Β. Ελλάδα. Η καθυστέρηση μεταποιητικών λειτουργιών αλλά και του πρωτογενούς και τριτογενούς τομέα. Επιπλέον και δεν ξέρω αν το έχετε αντιληφθεί είναι η καθυστέρηση με γεωπολιτική χροιά. Η χώρα είχε έναν προγραμματισμό στα Βαλκάνια -και δυστυχώς ακολούθησαν εξελίξεις που μας επιβεβαίωσαν- που έπρεπε η Θεσσαλονίκη και η Ελλάδα να έχει ένα ισχυρό αναπτυξιακό αποτύπωμα συνεργασίας με οικονομικά οφέλη για τον τόπο μας και με ενίσχυση της γεωπολιτικής θέσης. Η κυβέρνηση Μητσοτάκη ευθύνεται που το λιμάνι της Θεσσαλονίκης δεν έχει αποτελέσει εργαλείο γεωπολιτικής ενίσχυσης της χώρας μας. Δεν μπορούμε να τα κρύβουμε αυτά, ειδικά μέσα στο Ελληνικό Κοινοβούλιο».

This page might use cookies if your analytics vendor requires them.