Πονοκέφαλο έχει προκαλέσει στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών καθώς και στους φορείς οι οποίοι εμπλέκονται με τις δημόσιες συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης η απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου με την οποία απορρίφθηκε το σχέδιο του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Αττικής για τροποποίηση της σύμβασης με τα ΚΤΕΛ Αττικής προκειμένου αυτή να παραταθεί κατά ένα έτος, έως το τέλος του 2023. Ο λόγος που η απόφαση έχει θορυβήσει τους συγκοινωνιακούς φορείς της Θεσσαλονίκης, τον Οργανισμό Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης και τον ΟΑΣΘ, είναι ότι ανάλογο αίτημα πρόκειται να υποβληθεί και από τον ΟΣΕΘ. Θα αφορά την νέα παράταση της σύμβασης παραχώρησης των 31 λεωφορειακών γραμμών προς τα ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης, Χαλκιδικής, Σερρών και Κιλκίς. Η υπάρχουσα σύμβαση λήγει στο τέλος του 2022 και μεταξύ ΟΣΕΘ και ΚΤΕΛ υπάρχει κατ’ αρχήν συμφωνία να ζητηθεί παράταση για τουλάχιστον ένα έτος, ως το τέλος του 2023. Μάλιστα, για το θέμα αυτό είχε ψηφιστεί ειδική τροπολογία τον περασμένο Ιανουάριο που έδινε τη δυνατότητα παράτασης αυτών των συμβάσεων κατά ένα έτος.
Παρόλα αυτά το Ελεγκτικό Συνέδριο με απόφασή του η οποία, σύμφωνα με πληροφορίες εκδόθηκε εντός του Αυγούστου, απέρριψε το υποβληθέν από τον ΟΑΣΑ σχέδιο τροποποίησης της σύμβασης μεταξύ του οργανισμού και των ΚΤΕΛ Αττικής για παράταση της μεταξύ τους σύμβασης κατά ένα έτος. Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες το Δικαστήριο επικαλείται τρεις λόγους:
1. ότι στην προηγούμενη σύμβαση μεταξύ ΟΑΣΑ και ΚΤΕΛ Αττικής δεν προβλέπεται δυνατότητα παράτασης πέραν των δύο ετών η οποία έχει ήδη δοθεί
2. ότι δεν αιτιολογούνται οι «απρόβλεπτες περιστάσεις» λόγω των οποίων απαιτείται παράταση και
3. ότι το υποβληθέν σχέδιο δεν αποτελεί τροποποίηση της σύμβασης, αλλά ισοδυναμεί ουσιαστικά με νέα σύμβαση.
Η απόφαση αυτή φαίνεται μάλλον να αιφνιδίασε το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών το οποίο πίστευε ότι η τροπολογία του περασμένου Ιανουαρίου θα ήταν αρκετή για να λύσει το ζήτημα. Το Ελεγκτικό Συνέδριο, όμως, είχε διαφορετική γνώμη και πλέον, στο υπουργείο αναζητούν άλλες λύσεις. Μία από αυτές, σύμφωνα με πληροφορίες, είναι η υπογραφή νέας σύμβασης με τα ΚΤΕΛ, τόσο για την περιοχή της Αττικής, όσο και γι’ αυτήν της Θεσσαλονίκης καθώς, σε διαφορετική περίπτωση, θα υπάρξει κατάρρευση των αστικών συγκοινωνιών. Στην περίπτωση της Θεσσαλονίκης 31 λεωφορειακές γραμμές οι οποίες, σταδιακά από τον Μάιο του 2019, έχουν περάσει στα ΚΤΕΛ, θα μείνουν χωρίς λεωφορεία. Μια τέτοια λύση, πάντως, ενδέχεται να χρειαστεί την ψήφιση νέας τροπολογίας. Το makthes.gr επικοινώνησε με τους επικεφαλής του ΟΣΕΘ και του ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης οι οποίοι δήλωσαν ότι δεν έχουν ενημερωθεί για την ύπαρξη τέτοιας απόφασης από το Ελεγκτικό Συνέδριο. Εμφανίστηκαν πάντως προβληματισμένοι καθώς, την περίοδο αυτήν, συζητούσαν προκειμένου να καταλήξουν στο σχέδιο επέκτασης της υπάρχουσας σύμβασης ώστε να το υποβάλουν προς έγκριση στο Ελεγκτικό Συνέδριο. Τώρα οι σχεδιασμοί θα πρέπει να αλλάξουν, σε συνεννόηση φυσικά με το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών το οποίο θα λάβει και τις τελικές αποφάσεις.
Σύμφωνα με πληροφορίες του makthes.gr το υπουργείο επεξεργάζεται ήδη τροπολογία η οποία θα δίνει τη δυνατότητα υπογραφής νέων συμβάσεων μεταξύ ΟΑΣΑ και ΟΣΕΘ με τα ΚΤΕΛ.