Της Δέσποινας Βογιατζόγλου
Το τελευταίο καλοκαίρι ταλαιπωρίας φαίνεται πως θα είναι το φετινό για τους εκδρομείς οδικού τουρισμού που καταφθάνουν από τη Βόρεια Ελλάδα και τα Βαλκάνια στις παραλίες της Πιερίας.
Τα έργα στη Σήραγγα Κατερίνης, σύμφωνα και με την «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου Α.Ε.», θα ολοκληρωθούν μέχρι τον Ιούνιο του 2024 (πρώτο εξάμηνο του 2024) όπως διευκρίνισαν τα στελέχη της εταιρίας, κατά τη διάρκεια αυτοψίας στο εργοτάξιο της Σήραγγας Κατερίνης.
Εξάλλου, για το δεύτερο «καυτό μέτωπο» κυκλοφοριακής κίνησης, αυτό της γέφυρας στην περιοχή του Αιγινίου όπου έγινε ολική καθαίρεσή της στο ρεύμα προς Θεσσαλονίκη και πρόκειται να κατασκευαστεί νέα, ο διευθυντής λειτουργίας της «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου», συγκοινωνιολόγος, Δημήτρης Μανδαλώζης και ο υπεύθυνος τεχνικών έργων, Λευτέρης Τεντολούρης, υπογράμμισαν πως αναμένεται να δοθεί στην κυκλοφορία το Μάρτιο του 2024.
Ακόμα ένα «θερμό» κυκλοφοριακό καλοκαίρι για τους οδηγούς
Οι εργασίες αναβάθμισης της σήραγγας παρά τις οχλήσεις που δημιουργούν στην τοπική κοινωνία της Κατερίνης, εν μέσω τουριστικής περιόδου, είναι απαραίτητες για τη «συμμόρφωση» των εγκαταστάσεων σύμφωνα με το ευρωπαϊκό «γράμμα» του νόμου, περί ασφαλούς λειτουργίας.
Όπως επισημάνθηκε, στη σήραγγα Κατερίνης επιλέχθηκε η αμφιδρόμηση, κατά τις εργασίες αναβάθμισης, για να μην επιβαρυνθεί η Κατερίνη με εκτροπή στην πόλη. «Προκρίθηκε η βέλτιστη λύση για τον τρόπο εκτέλεσης των εργασιών αναβάθμισης, οι οποίες ήταν επιβεβλημένες καθώς επρόκειτο για μια σήραγγα που κατασκευάστηκε το 2004, αποτελεί μέρος του διευρωπαϊκού οδικού δικτύου και θα έπρεπε ήδη να έχει αναβαθμιστεί σύμφωνα με το νομοθετικό διάταγμα που εκδόθηκε το 2008» σημείωσε ο Δ. Μανδαλώζης.
Όπως τόνισε, προκειμένου να αποφευχθεί η επιβάρυνση της πόλης της Κατερίνης, κρατήθηκε ανοικτό μέρος της υπογειοποίησης ώστε να διέρχονται τα αυτοκίνητα εντός της με αμφίδρομη πορεία των αυτοκινήτων.
Πρόκειται για μία πρότυπη διαδικασία εκτέλεσης των εργασιών που αναμένεται να αποτελέσει παράδειγμα και για μελλοντικές αντίστοιχες εργασίες σε ανάλογες σήραγγες» διευκρίνισαν στελέχη της εταιρείας και διαβεβαίωσαν ότι αυτό είναι το τελευταίο καλοκαίρι ταλαιπωρίας των οδηγών τα Σαββατοκύριακα.
Όσον αφορά τις εργασίες στη γέφυρα υλοποιούνται οι εξής:
- Επαύξηση της αντοχής της σήραγγας σε φωτιά με την εφαρμογή πυράντοχων πλακών κατά μήκος της οροφής της σήραγγας για προστασία από τις υψηλές θερμοκρασίες.
- Εργασίες για την ποιοτική αναβάθμιση και την εξυπηρέτηση του νέου σχεδιασμού ΗΗΜ συστημάτων.
- Πλήρης ανακατασκευή των καναλιών καλωδίων της σήραγγας.
- Μετακίνηση, αναβάθμιση και προστασία του δικτύου πυρόσβεσης.
- Νέοι ηλεκτρικοί πίνακες στη σήραγγα και στο κτήριο εξυπηρέτησης.
Στη σήραγγα της Κατερίνης, οι εργασίες ξεκίνησαν τον Απρίλιο του 2022 ενώ όπως γνωστοποιήθηκε, σήμερα βρίσκονται στο στάδιο ολοκλήρωσης των αναβαθμίσεων του πρώτου κλάδου. Η ολοκλήρωση του έργου υπολογίζεται από το χρονοδιάγραμμα του δημοσίου τον Ιανουάριο του 2024, ενώ οι άνθρωποι της εταιρίας την τοποθετούν έως το πρώτο εξάμηνο του 2024.
Η επικινδυνότητα της συγκεκριμένης σήραγγας, και το κόστος δαπάνης για την αναβάθμιση της, ήταν γνωστή στους λειτουργούς του ελληνικού κράτους εδώ και πολλά χρόνια. Χαρακτηριστικό αυτού αποτελεί σύμφωνα με τα λεγόμενα του Διευθυντή Λειτουργίας της εταιρίας, το γεγονός ότι σε περίπτωση πυρκαγιάς η μη αντοχή του υλικού κατασκευής της, θα οδηγούσε σε κατάρρευση μέρους της σήραγγας σε διάστημα περί των 30 λεπτών.
Σημαντική προσπάθεια αποτελεί επίσης, η συνεργασία μεταξύ των φορέων της πυροσβεστικής υπηρεσίας, της αστυνομίας, και του ΕΚΑΒ, με τους ανθρώπους της εταιρίας. Ο χρόνος ανταπόκρισης τους σε περίπτωση ανάγκης υπολογίζεται μόλις στα 60 με 90'', με τελικό στάδιο να αποτελεί το κλείσιμο της σήραγγας στα 90''.
Η αναβάθμιση της σήραγγας από επίπεδο Ε σε επίπεδο Α περιλαμβάνει μεταξύ άλλων την τοποθέτηση μεγαφωνικής εγκατάστασης, τη διαχείριση της οποίας αναλαμβάνει η αστυνομική διεύθυνση Πιερίας. Έτσι, σε περίπτωση κρίσιμου συμβάντος δύναται η άμεση ενημέρωση για εκκένωση του άνωθεν χώρου.
Φυσικά, είναι απολύτως αντιληπτό από τους αρμόδιους πως λόγω της έντονης κυκλοφορίας, και της μεγάλης διάρκειας των έργων, τα κυκλοφοριακά προβλήματα εντείνονται. Στόχος της «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου Α.Ε.»», είναι η διατήρηση των προβλημάτων εκτός αστικού ιστού, η ελαχιστοποίηση της αναμονής οδηγών και οχημάτων κατά τις μέρες, και περιόδους αιχμής, κι εννοείται η ενίσχυση του αισθήματος ασφάλειας κατά τη διέλευση από το σημείο.
Με δεδομένη την αδιάκοπη κυκλοφορία βαρέων, και οχημάτων που φέρουν επικίνδυνα υλικά, το εσωτερικό της σήραγγας έχει επενδυθεί με ισχυρής προστασίας πλάκες πυροπροστατευτικού υλικού, και «φλωγοπαγίδες».
Αξίζει να σημειωθεί και η αντικατάσταση του συστήματος φωτισμού, με λαμπτήρες σύγχρονης τεχνολογίας τύπου LED, όπως παρουσίασε ο project manager του έργου στην Κατερίνη Κωνσταντίνος Τσιαμούρας.
Κατασκευή νέας γέφυρας στο Αιγίνιο
Με μοναδικό στόχο την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας η «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου Α.Ε.»», προέβη σε διεργασίες πλήρους ανακατασκευής της γέφυρας στην περιοχή του Αιγινίου, στο σημείο του ρέματος του Καταχά. Ένα έργο που βρίσκεται σε εξέλιξη από τον Μάρτιο του 2023, και τελεί υπό την επίβλεψη του δημοσίου και του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.
Το συγκεκριμένο έργο περιλαμβάνει την κατασκευή νέας γέφυρας, εφάμιλλης των ευρωπαϊκών προτύπων. Στην προσπάθεια διατήρησης της εύρυθμης κυκλοφορίας των διερχομένων οχημάτων, αλλά και τη μη παρεμπόδιση της διεξαγωγής εργασιών, έχουν κατά καιρούς εφαρμοστεί μετά από μελέτες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις. Η εταιρία σε συνεργασία με τον αρμόδιο εργολάβο, αποφάσισε να ελευθερώσει δύο κυκλοφοριακές λωρίδες προς Θεσσαλονίκη, και μία προς Αθήνα.
* Δημοσιεύτηκε στη "ΜτΚ" στις 30.07.2023