Με «δίχτυ προστασίας» τα εμβόλια και νέα υγειονομικά πρωτόκολλα ασφαλείας ανοίγουν από σήμερα τα σχολεία, με στόχο να μην ξανακλείσουν και παράλληλα να διασφαλιστεί η αποτροπή της περαιτέρω διασποράς του ιού.
Ωστόσο, το άνοιγμα των σχολείων δημιουργεί μία «εύθραυστη ισορροπία» με τους ειδικούς να επικεντρώνονται στη διατήρηση των επιδημιολογικών δεδομένων στα επίπεδα των τελευταίων ημερών, ενώ ανοιχτό άφησε το ενδεχόμενο επέκτασης της υποχρεωτικότητας του εμβολιασμού σε εκπαιδευτικούς ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Γιάννης Οικονόμου, τονίζοντας πως αυτό θα κριθεί από τα επιδημιολογικά δεδομένα και τον ρυθμό αύξησης των εμβολιασμών.
Αριθμός εμβολιασμένων παιδιών
Τους αριθμούς για τους εμβολιασμούς κατά του κορονοϊού στα παιδιά ηλικίας 12-17 ετών παρουσίασε ο υφυπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Γιώργος Γεωργαντάς, μιλώντας το πρωί της Πέμπτης (9/9) στον ΣΚΑΪ. Σημείωσε επίσης ότι κάθε μέρα γίνονται 30.000 εμβολιασμοί, εκ των οποίων οι 20.000 αφορούν στην πρώτη δόση.
«Μέχρι στιγμής έχουν εμβολιαστεί 48.000 παιδιά ηλικίας 12-14 ετών, 88.000 παιδιά ηλικίας 15-17 ετών και 405.000 ηλικίας 18-24 ετών διαμορφώνοντας τα ποσοστά εμβολιασμού στο 13%, 25% και 50% αντίστοιχα», δήλωσε ο Γιώργος Γεωργαντάς. Τόνισε δε η συμμετοχή των παιδιάτρων στο εμβολιαστικό πρόγραμμα αναμένεται να δώσει μεγάλη ώθηση.
Η «ακτινογραφία» των μέτρων για τα σχολεία
Οι μαθητές/τριες θα προσέλθουν σήμερα στις σχολικές μονάδες στις 8.15' και θα παραμείνουν μέχρι την τέλεση του αγιασμού, σύμφωνα με τον προγραμματισμό του κάθε σχολείου, που θα περιλαμβάνει οδηγίες για τα μέτρα πρόληψης της διασποράς της Covid-19, την ορθή χρήση της μάσκας, την εφαρμογή του ωρολογίου προγράμματος, τη διανομή των βιβλίων της νέας σχολικής χρονιάς ανά θρανίο και στη γενικότερη λειτουργία του σχολείου.
Μαθητές και εκπαιδευτικοί θα προσέρχονται στις σχολικές μονάδες με πιστοποιητικό εμβολιασμού (για τους μαθητές 12 ετών και άνω) ή βεβαίωση παρελθούσας νόσησης (τελευταίου εξαμήνου) ή δήλωση αρνητικού αυτοδιαγνωστικού (self) τεστ, για τους μαθητές, το οποίο θα πραγματοποιείται δύο φορές την εβδομάδα (Τρίτη και Παρασκευή), έως και 24 ώρες πριν από την προσέλευση στο σχολείο, ή βεβαίωση αρνητικού εργαστηριακού τεστ για τους εκπαιδευτικούς, το οποίο θα πρέπει να πραγματοποιείται επίσης δύο φορές την εβδομάδα (Τρίτη και Παρασκευή) με ευθύνη και κόστος του εργαζομένου.
Για την πρώτη εβδομάδα το self test πρέπει να γίνει την Κυριακή ή το πρωί της Δευτέρας πριν το σχολείο.
Αν εντοπιστεί επιβεβαιωμένο κρούσμα COVID-19, απομακρύνεται από το σχολείο και παραμένει σε απομόνωση για τουλάχιστον 10 ημέρες. Επιστρέφει στη σχολική μονάδα μετά από τουλάχιστον δέκα ημέρες και την πάροδο τριών 24ώρων από την πλήρη υποχώρηση του πυρετού και τη βελτίωση των άλλων συμπτωμάτων. Για την επιστροφή στο σχολείο δεν είναι απαραίτητη η προσκόμιση ιατρικής βεβαίωσης.
Επιπλέον, για τις στενές επαφές προβλέπεται αυξημένος εργαστηριακός έλεγχος και για διάστημα εφτά ημερών ως εξής:
* Για ανεμβολίαστους μαθητές και εκπαιδευτικούς του τμήματος στο οποίο βρέθηκε κρούσμα:
- δυο εργαστηριακά τεστ - rapid πέραν των προβλεπομένων
- εάν οι ανεμβολίαστοι μαθητές κάθονταν κοντά στο κρούσμα, υποβάλλονται σε καθημερινά αυτοδιαγνωστικά τεστ (τις ημέρες που δεν κάνουν τα δυο εργαστηριακά).
* Για εμβολιασμένους μαθητές και εκπαιδευτικούς του τμήματος στο οποίο βρέθηκε κρούσμα:
- δυο αυτοδιαγνωστικά τεστ ανεξαρτήτως της θέσης στην οποία κάθονται.
Ένα σχολικό τμήμα θα αναστέλλει τη διά ζώσης λειτουργία του και η διδασκαλία θα γίνεται μέσω τηλεκπαίδευσης, όταν σε αυτό εντοπιστούν επιβεβαιωμένα κρούσματα Covid-19 στο 50% + 1 μαθητές του.
Σε κάθε σχολική μονάδα, ορίζεται από το Σύλλογο Διδασκόντων υπεύθυνος διαχείρισης COVID-19 και ο αναπληρωτής του, με αρμοδιότητες, μεταξύ άλλων, να ενημερώνει και να εκπαιδεύει το προσωπικό σχετικά με την έγκαιρη αναγνώριση και τη διαχείριση υπόπτων κρουσμάτων λοίμωξης COVID-19 και να επικοινωνεί με τις οικογένειες των μαθητών και τους αρμόδιους φορείς και υπηρεσίες όπως ο ΕΟΔΥ.
Τι ισχύει για tests, κρούσματα, απουσίες και τηλεκπαίδευση – Πλήρης οδηγός με 14 ερωτήσεις - απαντήσεις
Το υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων έχει κωδικοποιήσει με τη μορφή 14 ερωτήσεων τις οδηγίες του σχετικά με τα μέτρα προστασίας και το πρωτόκολλο λειτουργίας των σχολείων για το έτος 2021-2022.
Τονίζοντας πως «δεν υπάρχει σημαντικότερο μέτρο προστασίας στο σχολείο από το ίδιο το εμβόλιο», παραπέμπει σε συχνές ερωτήσεις και απαντήσεις από την Εθνική Επιτροπή Εμβολιασμών σχετικά με τον εμβολιασμό παιδιών και εφήβων και σημειώνει:
1. Με τι δικαιολογητικά θα προσέρχονται οι μαθητές στις σχολικές μονάδες;
Οι μαθητές οφείλουν να επιδεικνύουν εντός της τάξης πιστοποιητικό εμβολιασμού ή βεβαίωση νόσησης εντός του τελευταίου εξάμηνου ή τη σχολική κάρτα COVID-19 αρνητικού αποτελέσματος που εκδίδεται από την πλατφόρμα self-testing.gov.gr. Ο υποχρεωτικός αυτοδιαγνωστικός έλεγχος για τους/τις μαθητές/τριες όλων των σχολικών μονάδων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, εκτός από όσους έχουν ολοκληρώσει τον εμβολιασμό τους (εφόσον ανήκουν στην ηλικιακή ομάδα που συστήνεται ο εμβολιασμός) ή έχουν ιστορικό νόσησης εντός τελευταίου εξαμήνου, διενεργείται δύο φορές την εβδομάδα (Τρίτη και Παρασκευή), έως και 24 ώρες πριν από την προσέλευση στο σχολείο.
Για την πρώτη εβδομάδα το self test πρέπει να γίνει την Κυριακή ή το πρωί της Δευτέρας πριν το σχολείο.
2. Με τι δικαιολογητικά θα προσέρχονται οι εκπαιδευτικοί στις σχολικές μονάδες;
Οι εκπαιδευτικοί, τα μέλη του Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (Ε.Ε.Π.) και του Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού (Ε.Β.Π.) των σχολικών μονάδων, θα πρέπει να φέρουν είτε πιστοποιητικό εμβολιασμού έναντι του COVID-19 ή πιστοποιητικό νόσησης τελευταίου εξαμήνου, ή αρνητικό αποτέλεσμα εργαστηριακού διαγνωστικού ελέγχου (ταχείας δοκιμασίας ανίχνευσης αντιγόνου (rapid test) ή μοριακού τεστ (RT-PCR)) στο οποίο θα πρέπει να υποβάλλονται δύο φορές την εβδομάδα, έως και 48 ώρες πριν από την προσέλευση την Τρίτη και την Παρασκευή, και να το επιδεικνύουν προ της ανάληψης των καθηκόντων τους στον Διευθυντή/Προϊστάμενο.
3. Τι γίνεται όταν μαθητής ή μέλος του προσωπικού εκδηλώσει συμπτώματα που μπορεί να οφείλονται σε λοίμωξη COVID-19;
Εάν ένας μαθητής ή μέλος του προσωπικού εκδηλώσει ύποπτα συμπτώματα εκτός του χώρου του σχολείου, παραμένει στο σπίτι και ειδοποιείται το σχολείο. Εάν εμφανιστούν συμπτώματα όταν βρίσκονται στο σχολείο, απομονώνονται, ο υπεύθυνος COVID-19 επικοινωνεί με την οικογένεια για παραλαβή του παιδιού στην περίπτωση μαθητή, και ακολουθεί ιατρική αξιολόγηση. Εφόσον κριθεί απαραίτητο, διενεργείται διαγνωστικός έλεγχος για τον COVID-19. Εν αναμονή του αποτελέσματος, το ύποπτο κρούσμα παραμένει σε απομόνωση, ενώ το σχολείο συνεχίζει κανονικά τη λειτουργία του.
4. Ποιος είναι αρμόδιος στο σχολείο να διαχειρίζεται τα θέματα που αφορούν την πανδημία COVID-19;
Σε κάθε σχολική μονάδα, ορίζεται από τον Σύλλογο Διδασκόντων υπεύθυνος διαχείρισης COVID-19 και ο αναπληρωτής του, με αρμοδιότητες, μεταξύ άλλων, να ενημερώνει το προσωπικό σχετικά με την έγκαιρη αναγνώριση και τη διαχείριση υπόπτων κρουσμάτων λοίμωξης COVID-19 και να επικοινωνεί με τις οικογένειες των μαθητών και τους αρμόδιους φορείς και υπηρεσίες όπως ο ΕΟΔΥ.
5. Τι συμβαίνει αν μαθητής ή μέλος του προσωπικού διαγνωστεί θετικό σε COVID-19;
Ο γονέας/κηδεμόνας του μαθητή ή το μέλος του προσωπικού ενημερώνει άμεσα τον υπεύθυνο διαχείρισης COVID-19 της σχολικής μονάδας ή/και τον διευθυντή της σχολικής μονάδας για το θετικό αποτέλεσμα του διαγνωστικού τεστ για COVID-19. Ο υπεύθυνος διαχείρισης COVID-19 του σχολείου, μεταξύ άλλων: επικοινωνεί με τις οικογένειες των παιδιών του τμήματος στο οποίο φοιτά ο μαθητής, με την οικεία Διεύθυνση Εκπαίδευσης και με την αρμόδια Διεύθυνση Δημόσιας Υγείας και Κοινωνικής Μέριμνας, και φροντίζει να γίνει ενδελεχής καθαρισμός και τοπική εφαρμογή απολυμαντικού στις επιφάνειες των χώρων του σχολείου όπου κινήθηκε το κρούσμα. Η Διεύθυνση Δημόσιας Υγείας και Κοινωνικής Μέριμνας επικοινωνεί με τον ΕΟΔΥ για συνδρομή στην επιδημιολογική διερεύνηση και εκτίμηση κινδύνου, εάν αυτή χρειαστεί. Επιβεβαιωμένο κρούσμα COVID-19 πρέπει να απομακρυνθεί από το σχολείο και να παραμείνει σε απομόνωση για τουλάχιστον 10 ημέρες, απέχοντας και από όλες τις εξωσχολικές δραστηριότητες (π.χ. φροντιστήριο, ξένες γλώσσες, αθλητισμός) καθώς και από κάθε άλλη μετακίνηση ή επαφή με άτομα εκτός του οικιακού περιβάλλοντος (π.χ. περίπατοι ή παιχνίδι έξω, συναντήσεις κλπ.) Επίσης, πρέπει να αποφεύγεται κάθε επαφή με ευάλωτα άτομα και να λαμβάνονται συστηματικά μέτρα προφύλαξης κατά την επαφή του με τα άτομα που διαμένουν μαζί του στην ίδια κατοικία.
6. Πότε και με ποιους όρους επιστρέφει στο σχολείο μαθητής ή μέλος του προσωπικού των σχολείων, εφόσον βρεθεί θετικό;
Μαθητής ή μέλος του προσωπικού που είναι εργαστηριακά επιβεβαιωμένο περιστατικό COVID-19 επιστρέφει στη σχολική μονάδα μετά την παρέλευση τουλάχιστον 10 ημερών από την έναρξη των συμπτωμάτων ΚΑΙ την πάροδο τριών 24ώρων από την πλήρη υποχώρηση του πυρετού (χωρίς τη λήψη αντιπυρετικών) ΚΑΙ τη βελτίωση των άλλων συμπτωμάτων. Σε περίπτωση ασθενών με πολύ σοβαρή νόσο ή ανοσοκαταστολή μπορεί το απαιτούμενο διάστημα από την έναρξη των συμπτωμάτων να φθάσει τις 20 ημέρες, σύμφωνα με την γνώμη του θεράποντος ιατρού. Για την επάνοδο στο σχολείο των επιβεβαιωμένων περιστατικών δεν απαιτείται η διενέργεια νέου τεστ και δεν είναι απαραίτητη η προσκόμιση στο σχολείο ιατρικής βεβαίωσης. Αυτό ισχύει γιατί ο ιός μπορεί να ανιχνεύεται με μοριακό έλεγχο για αρκετό χρονικό διάστημα μετά την ανάρρωση, παρότι το άτομο δεν είναι μεταδοτικό.
7. Τι συμβαίνει όταν μαθητής ή εκπαιδευτικός που είχε χαρακτηριστεί ύποπτο κρούσμα COVID-19 διαγνωστεί αρνητικός στον κορονοϊό;
Το παιδί ή ο ενήλικος μπορεί να επιστρέψει στο σχολείο μετά την πάροδο τουλάχιστον 24 ωρών από την πλήρη υποχώρηση του πυρετού (χωρίς τη λήψη αντιπυρετικών) και τη βελτίωση των συμπτωμάτων του - καθώς αυτός είναι ο χρόνος επανόδου για τις συνήθεις ιογενείς λοιμώξεις του αναπνευστικού. Για την επιστροφή στο σχολείο δεν είναι απαραίτητη η προσκόμιση στο σχολείο ιατρικής βεβαίωσης.
8. Τι συμβαίνει έως την έκδοση του αποτελέσματος διαγνωστικού τεστ μαθητή ή μέλους του προσωπικού που εμφανίζει συμπτώματα;
Έως την έκδοση του αποτελέσματος του διαγνωστικού τεστ, το άτομο που εμφανίζει συμπτώματα που μπορεί να εκδηλωθούν στο πλαίσιο της COVID-19 παραμένει προσωρινά σε κατ’ οίκον απομόνωση (εφόσον έχει κριθεί από τον ιατρό ότι η κατάστασή του δεν απαιτεί νοσηλεία). Η περαιτέρω διαχείριση γίνεται ανάλογα με το αποτέλεσμα. Οι στενές επαφές του ύποπτου περιστατικού προσέρχονται κανονικά στο σχολείο με οδηγία για στενή παρακολούθηση της υγείας τους και το τμήμα του μαθητή (ή στο οποίο δίδαξε εκπαιδευτικός) λειτουργεί κανονικά.
9. Πώς ορίζεται η στενή επαφή επιβεβαιωμένου κρούσματος COVID-19 στη σχολική μονάδα;
Οι στενές επαφές επιβεβαιωμένου κρούσματος λοίμωξης COVID-19 περιγράφονται αναλυτικά στο πρωτόκολλο «Αρχές Διαχείρισης Ύποπτων ή Επιβεβαιωμένων Περιστατικών Λοίμωξης COVID-19 σε σχολικές μονάδες» και περιλαμβάνουν, υπό προϋποθέσεις, μαθητές που ανήκουν στο ίδιο ή σε διαφορετικό τμήμα με μαθητή που είναι επιβεβαιωμένο κρούσμα COVID-19 και συνυπήρξαν μαζί του στη σχολική τάξη κατά το 48ωρο πριν την έναρξη των συμπτωμάτων του, μαθητές που στο τμήμα τους δίδαξε συστηματικά εκπαιδευτικός που είναι επιβεβαιωμένο κρούσμα COVID-19, εκπαιδευτικούς που δίδαξαν συστηματικά σε τμήμα με μαθητή που είναι επιβεβαιωμένο κρούσμα COVID-19, άτομα που είχαν επαφή πρόσωπο-με-πρόσωπο με επιβεβαιωμένο κρούσμα COVID-19 ή άμεση σωματική επαφή με επιβεβαιωμένο κρούσμα COVID-19, καθώς και μαθητές ή μέλη του προσωπικού που κατά το 48ωρο πριν την έναρξη των συμπτωμάτων κινήθηκαν προς ή από το σχολείο μαζί με το επιβεβαιωμένο κρούσμα στο ίδιο σχολικό λεωφορείο, στο ίδιο ταξί ή ανάλογο ιδιωτικό μεταφορικό μέσο.
10. Τι προβλέπεται για τις στενές επαφές επιβεβαιωμένου περιστατικού COVID-19 στις σχολικές μονάδες;
Όλα τα άτομα που εμπίπτουν στον ορισμό «στενής επαφής» επιβεβαιωμένου περιστατικού COVID-19 στη σχολική μονάδα, αφού αναγνωριστούν και καταγραφούν από τον υπεύθυνο COVID-19 του σχολείου θα πρέπει να συνεχίσουν τις δραστηριότητές τους και να μην τεθούν σε κατ’ οίκον απομόνωση (καραντίνα), αλλά θα πρέπει να υποβάλλονται σε επιπλέον διαγνωστικούς ελέγχους στο διάστημα των 7 ημερών μετά την τελευταία επαφή με το επιβεβαιωμένο κρούσμα, ανάλογα με την κατηγορία στην οποία ανήκουν. Ειδικότερα:
- Ανεμβολίαστοι χωρίς ιστορικό νόσησης το τελευταίο εξάμηνο: δύο επιπλέον διαγνωστικοί εργαστηριακοί έλεγχοι με ταχεία δοκιμασία ανίχνευσης αντιγόνου (rapid test) δωρεάν στα Σταθερά Σημεία Επιβεβαιωτικού Ελέγχου του ΕΟΔΥ, πέρα από τους προληπτικούς συστηματικούς ελέγχους που πραγματοποιούν ανά εβδομάδα για να προσέλθουν στη σχολική μονάδα. Εάν αυτοί κάθονταν δίπλα ή στο αμέσως εμπρός ή πίσω θρανίο από το κρούσμα, τότε επιπλέον των δύο ανωτέρω rapid test και των δύο self test για την προσέλευση στο σχολείο, θα πρέπει την εβδομάδα εκείνη να κάνουν και 3 επιπλέον self-test τα οποία θα τους προμηθεύσει το σχολείο (τα σχολεία θα έχουν απόθεμα self-test για τον σκοπό αυτό). Δηλ. οι μαθητές αυτοί θα υποβληθούν σε καθημερινό έλεγχο για 7 ημέρες από την τελευταία επαφή με το κρούσμα.
- Εμβολιασμένοι ή άτομα με ιστορικό νόσησης το τελευταίο εξάμηνο: δύο αυτοδιαγνωστικοί έλεγχοι (self test) στο διάστημα των 7 ημερών μετά την τελευταία επαφή με το επιβεβαιωμένο κρούσμα.
Στόχος των πολύ αυξημένων ελέγχων σε περίπτωση επιβεβαιωμένων περιστατικών COVID-19 είναι η διασφάλιση της δια ζώσης λειτουργίας των σχολείων μας. Οι στενές επαφές με κρούσμα θα εξακολουθούν να παρακολουθούν στενά την υγεία τους και να είναι σε αυξημένη επαγρύπνηση για ενδεχόμενη εκδήλωση συμπτωμάτων ύποπτων για λοίμωξη COVID-19 για 14 ημέρες μετά την έκθεση.
11. Τι προβλέπεται σε περίπτωση συγκατοίκησης με κρούσμα επιβεβαιωμένου περιστατικού COVID-19;
Μαθητές ή μέλη του προσωπικού, οι οποίοι ούτε είναι πλήρως εμβολιασμένοι ούτε έχουν ιστορικό νόσησης το τελευταίο εξάμηνο, και οι οποίοι είναι στενές επαφές επιβεβαιωμένου κρούσματος με το οποίο διαβιούν κάτω από την ίδια στέγη, θα πρέπει να μπαίνουν σε καραντίνα για 10 ημέρες ύστερα από την τελευταία επαφή τους με το κρούσμα, και να επιστρέφουν στις σχολικές δραστηριότητες την 11η ημέρα, εφόσον παραμένουν ασυμπτωματικοί, και με αρνητικό αποτέλεσμα εργαστηριακού ελέγχου [ταχεία δοκιμασία ανίχνευσης αντιγόνου (rapid test) ή μοριακό τεστ (RT-PCR)] τη 10η ημέρα.
- Εάν το τεστ είναι αρνητικό: άρση της καραντίνας, αλλά τα άτομα οφείλουν να τηρούν αυστηρά τα μέτρα ατομικής προστασίας και να παρακολουθούν την υγεία τους για εμφάνιση συμπτωμάτων μέχρι και την ολοκλήρωση των 14 ημερών.
- Εάν το τεστ είναι θετικό: ακολουθείται το ισχύον πρωτόκολλο για την απομόνωση των κρουσμάτων COVID-19 χωρίς να απαιτείται επανάληψη του τεστ.
12. Ποια άλλα μέτρα πρόληψης θα εφαρμόζονται στο σχολείο;
Παράλληλα με τον εμβολιασμό μαθητών και εκπαιδευτικών και τα νέα μέτρα αυξημένων εργαστηριακών και αυτοδιαγνωστικών ελέγχων, εξακολουθούν να ισχύουν όλα τα προηγούμενα μέτρα πρόληψης και προστασίας από τον κορονοϊό, όπως:
- η υποχρεωτική χρήση μάσκας σε εσωτερικούς και εξωτερικούς χώρους (εκτός από την ώρα της γυμναστικής και του φαγητού),
- τα διαφορετικά διαλείμματα για σταθερές ομάδες μαθητών,
- οι σταθερές ομάδες μαθητών σε αθλήματα και άλλες δραστηριότητες,
- η τήρηση αποστάσεων και προσωπικών κανόνων υγιεινής - χρήση αντισηπτικών,
- οι επαρκείς, τακτικοί αερισμοί των χώρων,
- τα ειδικότερα μέτρα για προσαρμοσμένη λειτουργία κυλικείων, εργαστηρίων πληροφορικής, χρήσης μουσικών οργάνων κ.ά.,
- εκπαιδευτικές εκδρομές, επισκέψεις, σχολικοί περίπατοι, μαθητικά συνέδρια, διαγωνισμοί και ενδοσχολικές εκδηλώσεις με τήρηση όλων των γενικών και συγκεκριμένων κατά περίπτωση μέτρων,
- δυνατότητα προσέλευσης και αποχώρησης των μαθητών/τριών προς και από τις σχολικές μονάδες, σε διαφορετικές ώρες και από διαφορετικές εισόδους/εξόδους,
- ο σχολαστικός καθαρισμός των αιθουσών.
13. Πότε θα κλείνει ένα τμήμα ή ένα σχολείο;
Ένα σχολικό τμήμα, γενικής εκπαίδευσης ή ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης, θα αναστέλλει τη δια ζώσης λειτουργία του και η διδασκαλία θα γίνεται μέσω τηλεκπαίδευσης όταν σε αυτό εντοπιστούν ταυτόχρονα επιβεβαιωμένα κρούσματα COVID-19 σε παραπάνω από τους μισούς (50%+1) μαθητές του.
14. Πότε θα γίνεται τηλεκπαίδευση;
Τηλεκπαίδευση θα πραγματοποιείται:
(α) Σε περίπτωση αναστολής της λειτουργίας σχολικού τμήματος λόγω ύπαρξης επιβεβαιωμένων κρουσμάτων COVID-19 σε πάνω από τους μισούς μαθητές του τμήματος και
(β) Για τους μαθητές κάτω των 12 ετών οι οποίοι έχουν ένα από τα σοβαρά υποκείμενα νοσήματα, τα οποία αναφέρονται στο Παράρτημα Ι του πρωτοκόλλου «Μέτρα προστασίας και πρόληψης διασποράς του ιού SARS– CoV-2 στις σχολικές μονάδες».
Οι μαθητές από 12 ετών και άνω με σοβαρά υποκείμενα νοσήματα κατά κανόνα θα παρακολουθούν τα μαθήματά τους δια ζώσης, λόγω της δυνατότητας εμβολιασμού τους. Σε περίπτωση αιτήματος του θεράποντος ιατρού τους και εφόσον δοθεί η απαιτούμενη έγκριση από αρμόδια επιτροπή, θα μπορούν να συμμετέχουν στην εκπαιδευτική διαδικασία μέσω τηλεκπαίδευσης.
Οι περιπτώσεις παιδιών που συγκατοικούν με άτομο με σοβαρό υποκείμενο νόσημα και εξ αυτού θα πρέπει να απέχουν από το σχολείο κάνοντας χρήση τηλεκπαίδευσης περιορίζονται πλέον δραστικά καθώς υπάρχει δυνατότητα εμβολιασμού των ατόμων με υποκείμενα νοσήματα. Μόνο σε περίπτωση συγκατοίκησης με άτομα για τα οποία, λόγω σοβαρής ανοσοκαταστολής, τεκμηριώνεται ότι ο εμβολιασμός τους ενδέχεται να μην παρέχει την απαιτούμενη προστασία, και αφού έχουν πρώτα αναζητηθεί όλες οι εναλλακτικές λύσεις, μπορεί να δίνεται άδεια σε μαθητές που συγκατοικούν με άτομο με σοβαρό υποκείμενο νόσημα να συμμετέχουν στην εκπαιδευτική διαδικασία μέσω τηλεκπαίδευσης.
Οι καινοτομίες και οι προκλήσεις
Από φέτος εντάσσονται τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων στο πρόγραμμα όλων των νηπιαγωγείων, δημοτικών, γυμνασίων μετά την πιλοτική εφαρμογή τους σε 218 σχολεία. Το νηπιαγωγείο θα είναι υποχρεωτικό από τα τέσσερα χρόνια για όλους, ενώ εισάγονται και τα αγγλικά. Έμφαση δίνεται στην καλλιέργεια δεξιοτήτων, για παράδειγμα κριτική σκέψη, ενσυναίσθηση, επίλυση προβλημάτων, συνεργασία μέσα από θεματικές, «όπως οδική ασφάλεια, σεβασμός του περιβάλλοντος, εκπαιδευτική ρομποτική, σεξουαλική διαπαιδαγώγηση, εθελοντισμός, επιχειρηματικότητα και άλλα». Επίσης, ξεκινούν πιλοτικά «123 νέα προγράμματα σπουδών στη Γενική Εκπαίδευση», εξήγησε η κ. Κεραμέως.
Σχεδόν διπλασιάζονται τα Πρότυπα και Πειραματικά Σχολεία στη χώρα, φθάνουν τα 112, ενώ πέρσι λειτουργούσαν 62.
Προβλέπεται σχολικός επαγγελματικός προσανατολισμός στο ωρολόγιο πρόγραμμα, συνδέονται οι δομές Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης με «τις πραγματικές ανάγκες της κοινωνίας και της αγοράς εργασίας», ξεκινούν να λειτουργούν «τα πρώτα έξι Πρότυπα Επαγγελματικά Λύκεια στην ιστορία της χώρας», επεσήμανε η υπουργός Παιδείας.
Επίσης, θεσπίζονται «οριζόντιες επιμορφώσεις για τους εκπαιδευτικούς, αξιολόγηση και μεγαλύτερη αυτονομία των εκπαιδευτικών και των σχολείων», ανέφερε η κ. Κεραμέως. Παράλληλα, πραγματοποιήθηκαν 11.700 μόνιμοι διορισμοί εκπαιδευτικών.