Στη Θεσσαλονίκη εγκατέστησε το τεχνολογικό της hub, η SmartLoc, start up τεχνολογίας που θέλει να φέρει διαφάνεια, ασφάλεια στις συναλλαγές και βελτιστοποιημένες υπηρεσίες στo διεθνές εμπόριο. Mε τη SmartLoc IKE, θυγατρική της γερμανικής SmartLoc IoT Driven Trade Finance, εξασφαλίσθηκε ticket 300.000 ευρώ από το Θεσσαλονικιώτικο venture capital Loggerhead, ενώ μέσα στο 2024, η Εταιρεία εντάχθηκε και στη Δράση «Ψηφιακός Μετασχηματισμός», αντλώντας δημόσια επιχορήγηση 408.850 ευρώ για την περαιτέρω ανάπτυξη της διαλειτουργικής ψηφιακής πλατφόρμας της.
Στο κέντρο αυτής της προσπάθειας βρίσκεται η Γερμανίδα Britta Balden, η οικονομολόγος που το 2003, σε μία εποχή που πολλές ελληνικές επιχειρήσεις έκαναν ακόμη αβέβαια βήματα στην υϊοθέτηση ηλεκτρονικών λύσεων για την ψηφιοποίηση της λειτουργία τους- μηχανοργάνωση την ονομάζαμε τότε- είχε ιδρύσει την Retail- Link.
«Πρωτοήρθα στην Ελλάδα το 1991. Εργάσθηκα αρκετά χρόνια στο τμήμα auditing της ΚPMG στην Αθήνα και μετά, σαν υπεύθυνη του οικονομικού τμήματος της Hochtief Greece, την περίοδο που κατασκευαζόταν το αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος. Όταν συνειδητοποίησα το χαρτοβασίλειο που κτίσθηκε από τις χιλιάδες των παραστατικών, πήρα την απόφαση για τη Retail- Link, για τη δημιουργία μίας εταιρείας που θα προωθούσε την ηλεκτρονική τιμολόγηση. Έτσι και έγινε, e- invoicing, e- archiving , υπηρεσίες που μειώνουν το κόστος και βελτιστοποιούν τις επιχειρησιακές λειτουργίες στις εταιρείες», είπε η κα. Balden, που σε άπταιστα ελληνικά, έκανε μία αναδρομή στα πολλά χρόνια που έζησε και εργάσθηκε στη χώρα μας.
Κάποια στιγμή, το πλειοψηφικό πακέτο της Retail- Link, αγοράσθηκε από την Entersoft, ώσπου το 2015 , η Βritta Balden, πούλησε το μερίδιό της και επέστρεψε στη Γερμανία.
Η δημιουργία της SmartLoc
«Ήταν η περίοδος που οι κόρες μου, μεγαλωμένες στην Ελλάδα, συνέχισαν σπουδές στη Γερμανία. Τότε ίδρυσα μία συμβουλευτική εταιρεία , την Εlectronic German Link με την οποία και συμμετείχαμε σε προγράμματα για την διεθνή εφοδιαστική αλυσίδα. Η συμμετοχή σε προγράμματα του Horizon 2020, οδήγησε το 2021, στην ίδρυση της SmartLoc» , είπε η Britta Balden.
Η SmartLoc ιδρύθηκε από την Britta Balden (CEO, Strategy & Finance), τον Thomas Kuhlke (COO & Product Owner) και τον Alessandro Vaglini (CSO & IoT), με έδρα το Mπατ Όλντεσλο, κοντά στο Αμβούργο. Eίναι μία γερμανική start up, που στηρίζεται σε μία διεθνή ομάδα στελεχών και η οποία έχει οργανώσει το τεχνολογικό της τμήμα, στη Θεσσαλονίκη. Τον Αύγουστο του 2022 ιδρύθηκε η SmartLoc M.IKE, η θυγατρική που έχει όλη την ανάπτυξη της διαλειτουργικής ηλεκτρονικής πλατφόρμας της εταιρείας, με επικεφαλής τον μηχανικό Πληροφορικής Πέτρο Κανελλόπουλο και τρεις developers, στους οποίους σύντομα θα προστεθεί και τέταρτος μηχανικός.
Γιατί στη Θεσσαλονίκη
Η SmartLoc θα μπορούσε να στήσει τη θυγατρική στην Αθήνα, πόλη που γνώριζε καλά η κα. Balden, αλλά όπως φαίνεται, η Θεσσαλονίκη διαθέτει θετικά στοιχεία που μέτρησαν στην επιλογή. Πέραν του ότι η SmartLoc έχει πολύτιμους συνεργάτες στην πόλη, η Θεσσαλονίκη διαθέτει καλές υποδομές, οι συνθήκες ζωής είναι φιλικές και ελκυστικές για νέους επιστήμονες, Έλληνες αλλά και ξένους, ενώ υπάρχουν ανοικτές δίοδοι επικοινωνίας με γειτονικές χώρες, π.χ. Βουλγαρία και Τουρκία.
Oι υπηρεσίες της SmartLoc για το διεθνές εμπόριο
Η SmartLoc –Smart Letter of Credit, χρησιμοποιεί την τεχνολογία, ώστε μέσα από μία καινοτόμο διαλειτουργική πλατφόρμα, να βελτιστοποιεί τις διεθνείς εμπορικές συναλλαγές, με την ενσωμάτωση του ΙοΤ και, σε επόμενη φάση, με τη χρήση της τεχνολογίας Blockchain.
Ουσιαστικά η SmartLoc προσφέρει τις εξής τρεις υπηρεσίες στις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στη μεγάλη και σύνθετη αγορά του διεθνούς εμπορίου, στην οποία οι γεωστρατηγικές αναταράξεις, κάνουν πιο σύνθετες.
Πρώτα, μέσω της πλατφόρμας της, φέρνει σε εύκολη επαφή τις συναλλασσόμενες επιχειρήσεις οι οποίες διαπραγματεύονται, συμβάσεις, διαφανείς, που εξυπηρετούν και τις δύο πλευρές.
Κατά δεύτερον, με την τεχνολογία ΙοΤ, ο πωλητής όσο και ο αγοραστής προϊόντων, παρακολουθούν σε πραγματικό χρόνο την αποστολή, μέσω της πλατφόρμας της SmartLoc, στην οποία καταγράφονται θερμοκρασία, υγρασία, τυχόν έντονα τραντάγματα κατά τη μεταφορά, ανοίγματα των containers ή των δοχείων μεταφοράς. Αυτά τα στοιχεία, τα δεδομένα, έχουν γεωχρονική σήμανση, οπότε και οι δύο πλευρές, γνωρίζουν τη μεταχείριση που υφίστανται τα προϊόντα τους.
Η τρίτη και πολύ σημαντική υπηρεσία, αφορά την οικονομική εκκαθάριση της εμπορικής συναλλαγής. Η SmartLoc, στο smart contract της, έχει εντάξει μία υπηρεσία, που συνδέει την πληρωμή με την αποστολή και την ομαλή εκτέλεσή της, ώστε ο πωλητής να είναι βέβαιος ότι θα πληρωθεί για το προϊόν του και, ο αγοραστής, ότι θα πάρει αυτό για το οποίο συμφώνησε να πληρώσει συγκεκριμένο ποσό. Η υπηρεσία αυτή παρέχεται μέσω μίας εφαρμογής για escrow account ( δεσμευμένου λογαριασμού).
Κρίσιμη η παρακολούθηση της αποστολής
«Ένας πολύ μεγάλος πελάτης μας, εξάγει άμυλο πατάτας, προϊόν που μεταφέρεται με containers, σε ελεγχόμενες συνθήκες. Η συγκεκριμένη εταιρεία, θα ήθελε να γνωρίζει εάν κατά τη μεταφορά , ανοίξει κάποιο από τα containers και για πόσο χρόνο. Άλλος πελάτης μας, εξάγει από Γερμανία στο Καζακστάν και τα προϊόντα του δεν πρέπει να περνάνε από τη Ρωσία. Αυτός, με τη SmartLoc, εξασφαλίζει ότι ο μεταφορέας ακολουθεί το διαδρομή που πρέπει και όχι την πλησιέστερη, που πρέπει όμως να αποφύγει», εξήγησε η κα. Βalden, δίνοντας δύο χαρακτηριστικά παραδείγματα.
Σταδιακά, με τη συλλογή δεδομένων, αλλά και των αξιολογήσεων των ενδιάμεσων μερών, σε κάθε συμφωνία, η SmartLoc υποστηρίζει τους πελάτες της στην βελτιστοποίηση των αποστολών τους όσον αφορά στις εκπομπές CO2, στην απόσταση, το κόστος αλλά και την ανάλυση δεδομένων για τον εντοπισμό πιθανών προβλημάτων.
Και τεχνολογία Βlockchain
Σε επόμενη φάση, η SmartLoc θα εντάξει και την τεχνολογία Blockchain στα smart contracts της, αρχικά στις υπηρεσίες που αφορούν τα logistics και, σε επόμενη φάση, στο οικονομικό σκέλος της εμπορικής συμφωνίας.
«Θέλουμε με το Blockchain, να φέρουμε trust και όχι mistrust στις συναλλαγές. Για να ωφεληθεί η αγορά, θα πρέπει να προσφέρονται στις εταιρείες υπηρεσίες που θα τις διευκολύνουν, θα είναι υπηρεσίες αξιόπιστες, υπηρεσίες με προστιθέμενη αξία. Έως τώρα, στην αγορά, δοκιμάστηκαν πολλά smart contract business models, που ήταν εξαιρετικά πολύπλοκα και ακριβά , τόσο στο κομμάτι των logistics, όσο και των πληρωμών, με αποτέλεσμα να τρωθεί η εμπιστοσύνη στη συγκεκριμένη τεχνολογία.
«Εμείς», τόνισε η κα. Βalden, «θα εντάξουμε την τεχνολογία Blockchain, όταν θα ελέγχουμε τα δεδομένα από τη στιγμή που δημιουργούνται, από το data center και έχοντας έλεγχο του λογισμικού . Πρώτα θα ξεκινήσουμε από τις υπηρεσίες που αφορούν logistics, ενώ τις υπηρεσίες που αφορούν πληρωμές, μάλλον θα προχωρήσουμε με συνεργάτες. Στην παρούσα φάση, εστιάζουμε στην περαιτέρω ανάπτυξη της Πλατφόρμας, κάνοντας χρήση του ΙοΤ».
Επενδυτικά κεφάλαια και διεθνείς πελάτες
Η SmartLoc, έχει κατορθώσει να συγκεντρώσει συνολικά 2,4 εκατ. ευρώ, από επενδυτικά κεφάλαια, επιχειρηματικούς αγγέλους και την πρόταση που ενέταξε στον «Ψηφιακό Μετασχηματισμό» ( σ.σ. η πρόταση αξιολογήθηκε με την πέμπτη καλύτερη βαθμολογία), με ύψους προϋπολογισμού 837.500 ευρώ ( τα μισά σχεδόν η δημόσια δαπάνη).
Επικεφαλής επενδυτής στη SmartLoc είναι το ΗTGF, γερμανικό fund που επενδύει σε εταιρείες τεχνολογίας, επενδυτής επίσης είναι το Loggerhead VC, ενώ στη start up έχουν επίσης επενδύσει το MBG και o Jorg Hessenmuller, επικεφαλής ομάδας δέκα επιχειρηματικών αγγέλων.
«Από τα 2,4 εκατομμύρια που εξασφαλίσαμε, το 40% θα επενδυθεί στην περαιτέρω ανάπτυξη της Πλατφόρμας, ένα δεύτερο 40% θα διατεθεί για την ανάπτυξή μας στην αγορά, ενώ το υπόλοιπο 20% θα καλύψει λειτουργικά έξοδα. Η έμφαση μας στους επόμενους δώδεκα μήνες, θα στραφεί στην εμπορική ανάπτυξη», δήλωσε η Britta Balden.
Aν και πολύ νεαρή η SmartLoc, έχει πελάτες με σημαντικό μέγεθος, σε Γερμανία, Ελλάδα, Ινδία, Μεξικό, Nτουμπάϊ, ένα δίκτυο που σταδιακά μεγαλώνει. Στους μεγάλους πελάτες της συγκαταλέγονται εταιρείες όπως NORD, Emsland Group, Lorentz, η ΙΥΥΜ από τα ΗΑΕ . Από την Ελλάδα, πελάτης είναι η Gaea, εξαγωγέας ελαιολάδου ενώ πρόσφατη προσθήκη αποτελεί και η Alumil, που εξάγει συστήματα αλουμινίου στην Ινδία.
Όπως σημείωσε καταλήγοντας η κα. Βalden «πρόσφατα έγιναν και οι πρώτες επαφές με τη βιομηχανία Kleemann, αλλά και με μικρότερες εταιρείες που είναι πελάτες γερμανικών επιχειρήσεων, πελατών της Smartlock. Προσφέρουμε υπηρεσίες που χρειάζονται οι εταιρείες που κάνουν διεθνές εμπόριο, ανεξαρτήτως μεγέθους, εάν θέλουν διαφάνεια και ασφάλεια στη διεκπεραίωση των εξαγωγών και εισαγωγών τους».