Απευθυνόμενος προς τη Γερμανία επισημαίνει ότι «οφείλει να κατανοήσει πως οι πολιτικές εξευμενισμού αποθρασύνουν το Σουλτάνο και επιφυλάσσουν ανεξέλεγκτες καταστάσεις σε βάρος ολόκληρης της Ένωσης. Στο κάτω κάτω της γραφής δεν μπορεί να επισπεύδει όταν πρόκειται για τη Λευκορωσία και να κωλυσιεργεί όταν πρόκειται για την Τουρκία».
Πόσο ακόμη θα διαρκέσει στο Αιγαίο το «μπρα ντε φερ» με την Τουρκία;
Από το 1973 η Τουρκία άρχισε να διεκδικεί τμήματα της ελληνικής υφαλοκρηπίδας και από το 1975 ο Κωνσταντίνος Καραμανλής πρότεινε κοινή προσφυγή στο Δικαστήριο της Χάγης. Ενώ, ωστόσο, η Άγκυρα συμφώνησε τότε, στη συνέχεια υπαναχώρησε και έβγαλε το «Χόρα» στο Αιγαίο. Έκτοτε προκάλεσε αλλεπάλληλες κρίσεις, πρόσθεσε αυθαίρετες διεκδικήσεις, δέχτηκε πολλές φορές την επανέναρξη διαλόγου, αλλά πάντα τον υπονόμευε και τον τίναζε στον αέρα.
Παράταση της ίδιας στρατηγικής απειλεί την ειρήνη και τη σταθερότητα στην περιοχή ενώ δεν υπηρετεί ούτε τα δικά της συμφέροντα. Οφείλει, λοιπόν, να εγκαταλείψει το ρόλο του πειρατή και να προσέλθει στο τραπέζι του διαλόγου με μόνο χαρτί τη Σύμβαση των Η.Ε. για το Δίκαιο της Θάλασσας, για τη μία και μόνη εκκρεμότητα που αφορά στην οριοθέτηση των θαλάσσιων ζωνών.
Θεωρείτε ότι η διπλωματική αντεπίθεση της Ελλάδας έφερε τα επιδιωκόμενα αποτελέσματα για τη χώρα μας; Πώς κρίνετε τη στάση της Γερμανίας, που προεδρεύει της ΕΕ αυτό το εξάμηνο και φαίνεται να διατηρεί ίσες αποστάσεις από τις δύο χώρες στην κρίση του Αιγαίου;
Η πολιτική και διπλωματική αντεπίθεση της χώρας μας έχουν ήδη επιφέρει σημαντικά αποτελέσματα και επιφυλάσσουν ακόμη περισσότερα στο επόμενο διάστημα. Η τουρκική προκλητικότητα καταδικάζεται από την ΕΕ και τις ΗΠΑ, η συμμαχία μας με τη Γαλλία αναβαθμίζεται, οι στρατηγικοί άξονες με το Ισραήλ και την Αίγυπτο δυναμώνουν και το κοινό μέτωπο ενισχύεται με νέους συμμάχους όπως τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και η Σαουδική Αραβία. Σε ό,τι αφορά τη Γερμανία αν θέλει να διατηρήσει καλές σχέσεις με την Άγκυρα, οφείλει να κατανοήσει πως οι πολιτικές εξευμενισμού αποθρασύνουν το Σουλτάνο και επιφυλάσσουν ανεξέλεγκτες καταστάσεις σε βάρος ολόκληρης της Ένωσης. Γι’ αυτό ακριβώς χρειάζεται να αντιταχθεί στις προκλήσεις του ένα πολύ σκληρό πακέτο κυρώσεων. Τόσο σκληρό που θα τον λογικέψει και δεν θα χρειαστεί να εφαρμοστεί ποτέ. Στο κάτω κάτω της γραφής δεν μπορεί να επισπεύδει όταν πρόκειται για τη Λευκορωσία και να κωλυσιεργεί όταν πρόκειται για την Τουρκία.
Πως αντιμετωπίζεται σε βάθος χρόνου τόσο σε εσωτερικό όσο και σε εξωτερικό επίπεδο η τουρκική προκλητικότητα του Ταγίπ Ερντογάν;
Ο Ερντογάν άνοιξε πολλά μέτωπα, αποθρασύνθηκε από την ανοχή που βρήκε και τώρα ξεπερνά τα όρια. Με την Ελλάδα, όμως, δεν μπορεί να παίζει. Είτε θα συνέλθει, είτε θα το μετανιώσει.
Πόσο σας ανησυχούν τα πολλά κρούσματα κορονοϊού που έφερε στη χώρα μας ο Αύγουστος;
Ακούω τους ειδικούς και συμμερίζομαι την ανησυχία τους. Είχαμε πει πως αν χαλαρώσουμε, θα το πληρώσουμε. Χαλαρώσαμε και ο ιός κάνει πάρτι. Ο κίνδυνος είναι δίπλα μας και είναι πολύ σοβαρός. Δεν ωφελούν, βλάπτουν οι αυταπάτες.
Υπάρχει μία κριτική ότι η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη κέρδισε το πρώτο ημίχρονο και κινδυνεύει να χάσει το ματς κόντρα στην πανδημία. Συμφωνείτε; Μήπως ανοίξαμε την οικονομία πολύ γρήγορα μετά το lockdown;
Δυστυχώς, και σε αυτήν την περίπτωση, η αξιωματική αντιπολίτευση λέει τα πάντα και τα αντίθετά τους. Σαν να μην αντιλαμβάνεται καν πως έχουμε μία πρωτόγνωρη κατάσταση απέναντι στην οποία ολόκληρος ο κόσμος αναπτύσσει δράσεις για πρώτη φορά, σαν να μην άκουσε ότι ήμασταν και είμαστε σε πολύ καλύτερη κατάσταση από πολλές άλλες χώρες, σαν να μην καταλαβαίνει ότι θα ήταν αρκετά τα μέτρα, εάν κάποιοι λίγοι μετρούσαν πιο σοβαρά τον κίνδυνο.
Μεγάλες πιέσεις δέχεται η οικονομία από τις επιπτώσεις του κορονοϊού. Υπάρχουν δε πολλές πιέσεις προς την κυβέρνηση για να ανοίξει το πουγκί. Πόσο εφικτό είναι κάτι τέτοιο σήμερα εν μέσω παγκόσμιας ύφεσης;
Είναι προφανές -και το είπε ο πρωθυπουργός στη Βουλή- ότι θα έχουμε βαθιά ύφεση, σοβαρότατο πρόβλημα στην απασχόληση και μεγάλο δημοσιονομικό έλλειμμα, καθώς μειώνονται τα έσοδα και αυξάνονται τα έξοδα του κράτους. Ήδη, άλλωστε, η κυβέρνηση έβαλε σε εφαρμογή ένα πακέτο μέτρων που συνολικά φτάνει τα 24 δισ. και είναι έτοιμη να προχωρήσει τόσο στην επέκτασή τους, όσο και σε νέες δράσεις στήριξης των εργαζόμενων και των κλάδων που πλήττονται περισσότερο. Κρατήσαμε καύσιμα και θα τα αξιοποιήσουμε.
Μεγάλες ανησυχίες στην τοπική κοινωνία της Θεσσαλονίκης προκάλεσε και η ακύρωση της φετινής ΔΕΘ. Με τους διάφορους επαγγελματικούς κλάδους να ζητούν επειγόντως οικονομικές ενισχύσεις. Τι λέτε;
Η απόφαση θλίβει όλους τους Θεσσαλονικείς, καθώς δημιουργεί ένα οικονομικό και συναισθηματικό κενό. Δυστυχώς, ωστόσο, δεν μπορούσε να γίνει αλλιώς. Άλλωστε, το πιο σοβαρό πλήγμα θα ερχόταν από τη διεξαγωγή της Έκθεσης και όχι από τη ματαίωσή της.
Μέσα σε αυτό το θολό -για την παγκόσμια, αλλά και την ελληνική οικονομία- τοπίο, τι μπορεί να περιμένει η χώρα, αλλά και η Θεσσαλονίκη από την ομιλία του πρωθυπουργού στη Θεσσαλονίκη; Μόνο ψίχουλα λένε κάποιοι, ακόμη και σε επίπεδο έργων. Βλέπετε να υπάρχουν περιθώρια για κάτι περισσότερο;
Η χώρα, χάρη στις παρεμβάσεις του πρωθυπουργού, έχει εξασφαλίσει από την ΕΕ μία τεράστια δύναμη πυρός, ύψους 72 δισ. ευρώ. Και από τους πόρους αυτούς σημαντικό μερίδιο διεκδικεί η Μακεδονία και η Θεσσαλονίκη. Και βέβαια μην ξεχνάμε πως -όπως αποδείχθηκε και κατά την πρόσφατη επίσκεψη του πρωθυπουργού στην πόλη μας- ακόμη και στην κρίση της πανδημίας, τα έργα που δεσμευτήκαμε προχωρούν με γρήγορους ρυθμούς. Δεν αφαιρούμε, προσθέτουμε και προχωρούμε δρασκελίζοντας εμπόδια του χθες.
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 23 Αυγούστου 2020