«Η δυτική Θεσσαλονίκη είναι στο επίκεντρο του κυβερνητικού ενδιαφέροντος και αυτό αποδεικνύεται έμπρακτα» επισημαίνει ο υφυπουργός Εσωτερικών, αρμόδιος για θέματα Μακεδονίας-Θράκης, Σταύρος Καλαφάτης, προσθέτοντας ότι τα όσα γίνονται σήμερα νομίζω ότι μπορούν να ανατρέψουν την αίσθηση μη ισόρροπης ανάπτυξης.
Ξεχωρίζει την ανάπλαση του στρατοπέδου Παύλου Μελά, ως εμβληματικό έργο, ενώ φέρνει ως παραδείγματα του κυβερνητικού ενδιαφέροντος τη λύση που δόθηκε για τους ιδιοκτήτες ακινήτων στα Μετέωρα αλλά και το σχεδιασμό για τη δημιουργία χώρου πρασίνου στο πρώην εργοστάσιο της ΑΓΝΟ.
Βρισκόμαστε στον τρίτο χρόνο της κυβέρνησης του Κ. Μητσοτάκη. Τι έχει αλλάξει στην καθημερινότητα των πολιτών που ζουν στη δυτική Θεσσαλονίκη; Πιστεύετε ότι ένιωσαν αυτή την «ειδική φροντίδα για τη δυτική Θεσσαλονίκη» για την οποία έκανε λόγο ο πρωθυπουργός;
Τα προβλήματα των κατοίκων της δυτικής Θεσσαλονίκης δεν περιορίζονται μόνον σε έργα υποδομής, ή έργα για ένα πιο πράσινο περιβάλλον. Αντιλαμβανόμαστε την γενική κατάσταση. Και, αυτήν τη στιγμή, και οι κάτοικοι της δυτικής Θεσσαλονίκης, όπως και όλης της χώρας, έχουν να αντιμετωπίσουν τις δραματικές επιπτώσεις της στρατιωτικής εισβολής της Ρωσίας στην Ουκρανία. Εκεί επικεντρώνουν, τώρα, τις ανησυχίες τους. Αυτή η πραγματικότητα υπάρχει στην καθημερινότητά τους. Η «ειδική φροντίδα» είναι αυταπόδεικτη. Και το πιο ενδεικτικό παράδειγμα είναι η λύση που δόθηκε στην καθημερινότητα των κατοίκων των Μετεώρων. Πάνω από 400 οικογένειες ζούσαν επί δεκαετίες χωρίς τη δυνατότητα να κάνουν το παραμικρό με την ίδια τους την περιουσία. Και αυτό το πρόβλημα λύθηκε τώρα. Χιλιάδες συμπολίτες μας, κάτοικοι των δυτικών περιοχών, περνούσαν καθημερινά έξω από το παλιό εργοστάσιο της ΑΓΝΟ, έβλεπαν το κουφάρι του και γνώριζαν ότι δεν είχε γίνει ούτε βήμα από τότε που σταμάτησε να είναι εργοστάσιο. Και αυτό το ζήτημα προχώρησε. Ο χώρος χαρακτηρίστηκε πράσινο και αποδόθηκε στην τοπική αυτοδιοίκηση. Ακόμη περισσότεροι περνούσαν επί χρόνια έξω από το στρατόπεδο Παύλου Μελά και έβλεπαν κάποιες παλιές στρατιωτικές εγκαταστάσεις. Τώρα βλέπουν τις μπουλντόζες να διαμορφώνουν το Μητροπολιτικό Πάρκο Παύλου Μελά. Έχουν να γίνουν πολλά ακόμη. Θα μπορούσα να σας πω και άλλα, όμως μιλάμε με έργα. Όχι με λόγια.
Στη δυτική Θεσσαλονίκη ζουν κατά βάση χαμηλόμισθοι, αυτοί δηλαδή που έχουν περισσότερο ανάγκη τα μέσα μαζικής μεταφοράς. Όμως ενώ η βασική γραμμή του Μετρό μας απασχολεί από το 2006, για την επέκταση στα δυτικά μέχρι σήμερα δεν έχει καν καθοριστεί η πορεία που θα ακολουθήσει μελλοντικά, πολύ δε περισσότερο δεν υπάρχει χρονικός ορίζοντας για το πότε το Μετρό θα εξυπηρετεί τη δυτική Θεσσαλονίκη. Γιατί;
Τα έργα της Θεσσαλονίκης προχωρούν και είναι όλα απολύτως εντός χρονοδιαγραμμάτων. Το είπε ο πρωθυπουργός, το επιβεβαιώνουν, πλέον, καθημερινά, οι εξελίξεις, το διαπιστώνουν οι Θεσσαλονικείς. Έφυγαν οι λαμαρίνες από τη Σόλωνος, φεύγουν και από άλλες περιοχές. Όλα βρίσκονται σε εξέλιξη. Ειδικά το έργο του Μετρό, έχει ολοκληρωθεί σε ποσοστό 85% του οικονομικού αντικειμένου. Γίνονται δοκιμαστικές διαδρομές συρμών. Και όλα αυτά γίνονται χωρίς μουσαμάδες, χωρίς φιέστες, όπως έκαναν κάποιοι στο παρελθόν. Δεν κρύβουμε την πραγματικότητα. Και στην περίπτωση του Μετρό αφήσαμε τα λόγια και προχωρούμε σε έργα.
Όσο για την επέκταση στα δυτικά, η δέσμευση του πρωθυπουργού ήταν ξεκάθαρη: Το Μετρό θα εξυπηρετεί, με τις επεκτάσεις του, χιλιάδες συμπολίτες μας από τον Εύοσμο, το Κορδελιό, την Πολίχνη τους Αμπελόκηπους και τις άλλες περιοχές της δυτικής Θεσσαλονίκης. Έχει αναδειχθεί ήδη ανάδοχος για τις πρόδρομες εργασίες (αρχαιολογικές, δοκιμαστικές τομές, δίκτυα κ.τ.λ.) και άμεσα αναμένεται να υπογραφεί η σύμβαση.
Μιας και μιλάμε για μέσα σταθερής τροχιάς, πότε θα μπορούν οι εργαζόμενοι στη ΒΙΠΕ να φτάνουν με το τρένο στη δουλειά τους και οι φοιτητές στις εγκαταστάσεις του ΔΙΠΑΕ στη Σίνδο;
Μιλάτε για τον Προαστιακό Σιδηρόδρομο της δυτικής Θεσσαλονίκης. Βρίσκεται στο στάδιο της δημοπράτησης. Θα χρησιμοποιηθούν οι υφιστάμενες σιδηροδρομικές γραμμές, αλλά και νέα τμήματα. Η μία από τις τρεις γραμμές θα συνδέεται με το λιμάνι. Έτσι ο δυτικός προαστιακός αναμένεται να εξυπηρετεί το Διεθνές Πανεπιστήμιο στη Σίνδο, την Αγχίαλο, τον Άγιο Αθανάσιο και τη Γέφυρα και φυσικά θα συνδέει αυτές τις περιοχές με τη δυτική Θεσσαλονίκη και το κέντρο της πόλης, όπως επίσης και τους εργαζομένους στη ΒΙΠΕ.
Η δυτική Θεσσαλονίκη είναι πολύ πυκνοκατοικημένη, με πολύ χαμηλή αναλογία πρασίνου και βιομηχανικές συγκεντρώσεις στα όρια της. Το Μητροπολιτικό Πάρκο Παύλου Μελά θα δώσει μία τεράστια ανάσα πρασίνου στην περιοχή, αλλά αρκεί για να αλλάξει την ποιότητα ζωής σε αυτή την εκτεταμένη περιοχή;
Το Μητροπολιτικό Πάρκο Παύλου Μελά, είναι μόνο ένα από τα έργα που γίνονται στην περιοχή. Ήδη αυτή τη στιγμή που μιλάμε προχωρούν με εντατικό ρυθμό οι εργασίες. Οι κάτοικοι της περιοχής βλέπουν να σχηματίζεται ένας μεγάλος πνεύμονας πρασίνου για ολόκληρη την πόλη. Βλέπουν τα έργα στα στρατιωτικά κτίρια, τα οποία θα μετατραπούν σε μουσεία για τον Προσφυγικό Ελληνισμό καθώς και για τα αρχαία που αποκαλύφθηκαν κατά τις εργασίες του Μετρό και θα συμβάλλουν στη διατήρηση και την ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς μας. Αλλά δεν επαναπαυθήκαμε. Το παλιό οικόπεδο της ΑΓΝΟ, με την έγκριση του Κεντρικού Συμβουλίου Πολεοδομικών Θεμάτων και Αμφισβητήσεων (ΚΕ.ΣΥ.ΠΟ.Θ.Α.) μετατρέπεται σε χώρο πρασίνου και ανοίγει ο δρόμος για τη δημιουργία ακόμη ενός πάρκου στην περιοχή. Χάρη στις κοινές προσπάθειες, με το υπουργείο Περιβάλλοντος, ένα αίτημα της τοπικής κοινωνίας παίρνει σάρκα και οστά. Λύσαμε ένα πρόβλημα που σέρνεται 47 χρόνια, το θέμα των Μετεώρων. Πάνω από 400 οικογένειες βρήκαν λύση στα ιδιοκτησιακά τους θέματά τα οποία εκκρεμούσαν και είμαι ιδιαίτερα ευχαριστημένος, αφού είχα προσωπική συμβολή σε αυτό. Επίσης, εγκρίθηκε η τροποποίηση του Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου της Ευκαρπίας μετά από 15 χρόνια. Όλα αυτά είναι οι έμπρακτες αποδείξεις ότι ο Τομέας Μακεδονίας και Θράκης, η κυβέρνηση και προσωπικά ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, έχουν στην πρώτη γραμμή προτεραιότητας τα ζητήματα της δυτικής Θεσσαλονίκης.
Στη ΔΕΘ του 2019 ο πρωθυπουργός είχε εξαγγείλει τη δημιουργία Ζώνης Βιομηχανίας και Εμπορίου στο στρατόπεδο Γκόνου. Παραμένει «ζωντανό» αυτό το σχέδιο;
Θέλουμε να αξιοποιηθούν τα πλεονεκτήματα της περιοχής στην οποία βρίσκεται και το πρώην Στρατόπεδο Γκόνου, αλλά και το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, η Εγνατία Οδός, το σιδηροδρομικό δίκτυο που αναβαθμίζεται και, κυρίως η εγγύτητα προς τη βαλκανική ενδοχώρα. Μιλάμε για μια έκταση 672 στρεμμάτων. Είναι ένα ζήτημα με το οποίο ασχολείται το ΤΑΙΠΕΔ.
Αναφορικά με τη ΔΕΘ. Ήσασταν ΥΜΑΘ όταν αποφασίστηκε η μεταφορά της στα δυτικά, μετά από εξαντλητικό διάλογο στην τοπική κοινωνία. Στο μεταξύ η απόφαση αυτή ανατράπηκε και η τωρινή κυβέρνηση στηρίζει την ανάπλαση στο κέντρο. Η δυτική Θεσσαλονίκη αισθάνεται για ακόμη μία φορά «ριγμένη». Θα ήθελα το σχόλιο σας.
Η δυτική Θεσσαλονίκη είναι στο επίκεντρο του κυβερνητικού ενδιαφέροντος και αυτό αποδεικνύεται έμπρακτα. Οι ανάγκες, ωστόσο, για ένα διεθνές εκθεσιακό κέντρο δεν είναι οι ίδιες όπως ήταν το 2009. Ούτε οι δυνατότητες. Η πόλη έχει ανάγκη αφενός ένα σύγχρονο εκθεσιακό και συνεδριακό κέντρο και αφετέρου έναν πνεύμονα πρασίνου στο κέντρο της, φυσική συνέχεια του πάρκου της ΧΑΝΘ ως το κάμπους του ΑΠΘ. Βρίσκονται σε εξέλιξη -χωρίς καθυστερήσεις, μέσα στο χρονοδιάγραμμα που όρισε η διοίκηση της ΔΕΘ ΑΕ- οι διαδικασίες για την αναμόρφωση του χώρου της ΔΕΘ. Ολοκληρώθηκε ο Διεθνής αρχιτεκτονικός διαγωνισμός. Υπογράφηκε το Μνημόνιο Συνεργασίας με τον εποπτευόμενο από τον Τομέα Μακεδονίας και Θράκης φορέα, την ΕΥΑΘ, για την ανακατασκευή του αγωγού ομβρίων που θα διέρχεται κάτω από τις νέες εγκαταστάσεις.
ΠΛΑΙΣΙΟ
Τα όσα γίνονται σήμερα μπορούν να ανατρέψουν την αίσθηση που επικρατούσε
Γενικότερα υπάρχει η αίσθηση ότι, διαχρονικά η δυτική Θεσσαλονίκη επιλέγεται για ρυπογόνες δραστηριότητες έναντι της ανατολικής που «προικίζεται» με δημόσιες υποδομές και γίνεται ελκυστική για ιδιωτικές επενδύσεις. Πώς μπορεί να επιτευχθεί η ισόρροπη αλλά και περιβαλλοντικά βιώσιμη ανάπτυξη μεταξύ ανατολικής και δυτικής Θεσσαλονίκης
Τα όσα γίνονται σήμερα νομίζω ότι μπορούν να ανατρέψουν κάθε τέτοια αίσθηση. Αυτήν την εντύπωση ανατρέπει η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη με μία σειρά έργων που προωθεί για την περιοχή. Τα αναφέρω μόνων επιγραμματικά: Το οικόπεδο του ΑΓΝΟ χαρακτηρίστηκε χώρος πρασίνου και δίνεται η δυνατότητα στο δήμο της περιοχής να διαμορφώσει στο χώρο που υπάρχει το κουφάρι του παλιού εργοστασίου ακόμη ένα πάρκο, το Μητροπολιτικό Πάρκο Παύλου Μελά προχωρά, το Πολεοδομικό της Ευκαρπίας θεσμοθετήθηκε, η χωροθέτηση του Πανεπιστημιακού Παιδιατρικού Νοσοκομείου, αλλά και του Νέου Ογκολογικού Νοσοκομείου προχωρούν. Επίσης, η σιδηροδρομική και η οδική σύνδεση του Λιμανιού της Θεσσαλονίκης, η βελτίωση της οδικής γέφυρας του Αλιάκμονα, το FlyOver -που θα ξεκινά, μεν, από τα ανατολικά, αλλά θα καταλήγει στη δυτική πλευρά και στον κόμβο της εσωτερικής περιφερειακής για να αποσυμφορήσει ακόμη περισσότερο το κυκλοφοριακό περιοχών όπως η Νικόπολη, ο Εύοσμος και άλλες, τα αποχετευτικά έργα της ΕΥΑΘ, τα αντιπλημμυρικά έργα στην ευρύτερη περιοχή της Λαχαναγοράς, στον Δενδροπόταμο και τα Διαβατά, το Μουσείο Ολοκαυτώματος στη δυτική είσοδο της Θεσσαλονίκης, οι προεργασίες στα διοικητικά όρια των δήμων Δέλτα και Μενεμένης για την ενοποίηση του παράκτιου μετώπου, τα έργα βελτίωσης των εγκαταστάσεων 16 σχολικών μονάδων της πόλης μας μέσω ΣΔΙΤ με την κατασκευή ισάριθμων υπερσύγχρονων βιοκλιματικών μονάδων σε νηπιαγωγεία, δημοτικά, γυμνάσια και λύκεια σε Πεύκα, Συκιές, Ευκαρπία, Πολίχνη, Λαγκαδά, Ωραιόκαστρο, Αμπελόκηπους, το δίκτυο αποχέτευσης της Κοινότητας Προχώματος και ο εκσυγχρονισμός της μονάδας επεξεργασίας λυμάτων Ακροποτάμου, είναι έργα που προχωρούν στις δυτικές περιοχές, όχι μόνον του πολεοδομικού συγκροτήματος, αλλά ολόκληρης της Περιφερειακής Ενότητας. Και σε αυτά δεν αναφέρω καν έργα μικρότερου βεληνεκούς, αλλά μεγάλης σημασίας, όπως, για παράδειγμα, η λεωφόρος Στρατού στις παρυφές των δυτικών συνοικιών της Θεσσαλονίκης, που θα ενώσει γειτονιές οι κάτοικοι των οποίων, αυτήν τη στιγμή, ταλαιπωρούνται.
*Δημοσιεύθηκε στην ειδική έκδοση της "ΜτΚ" για τη Δυτική Θεσσαλονίκη, στις 03.07.2022