"Στα 59 εκατ. ευρώ, από τα διαρθρωτικά ταμεία, ανέρχεται η συνεισφορά της ΕΕ, κατά την περίοδο 2021-2027, για μέτρα για την ποιότητα του αέρα και τη μείωση του θορύβου στην Ελλάδα". Αυτό τονίζει στην απάντηση του ο Επίτροπος για το Περιβάλλον, τους Ωκεανούς και την Αλιεία, Βιργκίνιους Σινκεβίτσιους στην ευρωβουλευτή του ΕΛΚ Μαρία Σπυράκη.
«Η πολιτική συνοχής στηρίζει τη χρηματοδότηση ειδικών εργαλείων για την παρακολούθηση της ποιότητας του αέρα. Για τον σκοπό αυτό, η χρηματοδότηση μελετών και η παροχή εξοπλισμού υψηλού επιπέδου αποτελούν βασικές δράσεις που υποστηρίζονται από τα διαρθρωτικά ταμεία», υπογραμμίζει ο Επίτροπος Περιβάλλοντος, ο οποίος εκφράζει την ανησυχία της Κομισιόν για την ποιότητα του αέρα στην Ελλάδα.
Η ευρωβουλευτής έφερε ενώπιον της Κομισιόν για μια ακόμη φορά το θέμα της ποιότητας αέρα στη Θεσσαλονίκη. Με γραπτή ερώτηση που κατέθεσε, ανέδειξε ότι εκτός από τη Δυτική Θεσσαλονίκη και τρεις περιοχές της Ανατολικής Θεσσαλονίκης, τα Βασιλικά, το Πλαγιάρι και η Καρδία, αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα ποιότητας αέρας και κατατάσσονται στις περιοχές με τη μεγαλύτερη ατμοσφαιρική ρύπανση πανελλαδικά. Υψηλή ατμοσφαιρική ρύπανση καταγράφεται στην Περαία, στη Θέρμη και στη Θεσσαλονίκη.
Στην ερώτηση της, η κ.Σπυράκη τονίζει ότι, σύμφωνα με την έκθεση της ελβετικής εταιρείας τεχνολογίας ποιότητας αέρα, IQAir για το 2022 που καταγράφει τη συγκέντρωση σωματιδίων άνθρακα στην ατμόσφαιρα, η χειρότερη πανελλαδικά ποιότητα αέρα εντοπίζεται στα Βασιλικά Θεσσαλονίκης, τα οποία κατατάσσονται στην 59η θέση στην Ευρώπη, ως προς την ποιότητα του αέρα με τον ετήσιο μέσο όρο συγκέντρωσης σωματιδίων PM2.5 στα 23,9 μg/m³. Το Πλαγιάρι βρίσκεται στην 68η θέση πανευρωπαϊκά και η Καρδία στην 71η χειρότερη θέση στην Ευρώπη, με μέσο όρο 22,6 μg/m³. Επιπλέον, στην Ελλάδα υψηλή ρύπανση εμφανίζουν η Περαία (21,3 μg/m³) και η Θέρμη (20,4 μg/m³), καθώς και η πόλη της Θεσσαλονίκης (19,7 μg/ m³).
Ο Επίτροπος Περιβάλλοντος Βιργκίνιους Σινκεβίτσιους, διευκρινίζει ακόμη ότι, εκτός από την πολιτική συνοχής, η ΕΕ στηρίζει με κάθε τρόπο την πολιτική για καθαρό αέρα. «Το 45,5 % του σχεδίου ανάκαμψης και ανθεκτικότητας της Ελλάδας προβλέπει δαπάνες που σχετίζονται με την πράσινη μετάβαση, συμπεριλαμβανομένων πολλών μέτρων για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, την ενεργειακή απόδοση, τις βιώσιμες και πολυτροπικές μεταφορές και άλλων επενδύσεων που συμβάλλουν στη μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και αντισταθμίζονται από μέτρο που αποσκοπεί στην άμεση μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης».
Ο Επίτροπος Σινκεβίτσιους τονίζει ότι η Κομισιόν ανησυχεί για την ατμοσφαιρική ρύπανση στην Ελλάδα, επισημαίνοντας ότι την ευθύνη για την τήρηση των υποχρεώσεων έχουν τα κράτη μέλη και οι αρμόδιες αρχές.
«Η Επιτροπή ανησυχεί για την ατμοσφαιρική ρύπανση στην Ελλάδα και έχει παραπέμψει τη χώρα στο Δικαστήριο της ΕΕ για συνεχείς υπερβάσεις των οριακών τιμών για τα αιωρούμενα σωματίδια (PM10) και για την αποτυχία των αρχών να εξασφαλίσουν ότι οι περίοδοι υπέρβασης είναι όσο το δυνατόν πιο σύντομες για τη ζώνη ποιότητας του αέρα της Θεσσαλονίκης. Με την απόφασή του της 23ης Μαρτίου 2023, το Δικαστήριο της ΕΕ επιβεβαίωσε τα πορίσματα της Επιτροπής».