Στις «ράγες» μπαίνει πλέον η υλοποίηση του έργου για την ανάπτυξη Εμπορευματικού και Διαμετακομιστικού Κέντρου στο Θριάσιο, το πρώτο Logistics Park στην Ελλάδα.
Η κύρωση της τροποποίησης της σύμβασης από τη Βουλή, αναμένεται στο τέλος της ερχόμενης εβδομάδας, η οποία και υπογράφηκε στις 30 Μαρτίου 2022, από τους υπουργούς Οικονομικών Χρ. Σταϊκούρα και Υποδομών και Μεταφορών Κώστα Καραμανλή, ανοίγει πλέον τον δρόμο για να περάσει η επένδυση, ένα μεγάλο project ύψους άνω των 200 εκατ. ευρώ, που εκτιμάται πως θα αλλάξει τον χάρτη των logistics της χώρας μας.
Το Θριάσιο Ι, όπως συνήθως ονομάζεται η έκταση των 588 στρ. της ΓΑΙΑΟΣΕ, θα βάλει τις βάσεις για τη δημιουργία του πρώτου Logistics Park στην Ελλάδα σε συνδυασμό με το όμορο ακίνητο του ΟΣΕ, έκτασης 1.450 στρ.
Το σύγχρονο εμπορευματικό κέντρο συνδυασμένων μεταφορών θα εκτείνεται σε 240.000 τ.μ., σε συνολική έκταση 2.000 στρεμμάτων. Θα περιλαμβάνει αποθήκες, θα διαθέτει σύγχρονες υποδομές, οδικά δίκτυα, καθώς και σιδηροδρομική σύνδεση στη νότια πλευρά εντός του πάρκου, την οποία θα κατασκευάσει ο παραχωρησιούχος, ώστε να συνδεθεί το κέντρο με την εθνική σιδηροδρομική υποδομή. Επίσης, αποθήκες ξηρού και ψυχόμενου φορτίου, χώρους γραφείων, χώρους τελωνείου και στάθμευσης αυτοκινήτων και φορτηγών , υγειονομικές υπηρεσίες ενώ εκτιμάται ότι θα οδηγήσει στη δημιουργία 3.000 έως 5.000 νέων θέσεων εργασίας. Πιο συγκεκριμένα, η ανάδοχος κοινοπραξία Goldair - ETBA ΒΙΠΕ προβλέπεται πως θα κατασκευάσει, σε διαφορετικές φάσεις, 210.000 τετραγωνικά μέτρα στεγασμένων αποθηκών, 250.000 παλετοθέσεις, 4.000 θέσεις για αυτοκίνητα και 120 θέσεις για φορτηγά σε έκταση 588 στρεμμάτων.
Το Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο θα γίνει το μεγαλύτερο του είδους του στα Βαλκάνια και θα προωθήσει τις εμπορευματικές μεταφορές της χώρας και το σχέδιο για ανάδειξή της σε μεγάλο κόμβο ανάμεσα σε Ευρώπη, Ασία και Ευρώπη. Η σημαντικότερη καινοτομία του Εμπορευματικού Κέντρου του Θριασίου είναι η διασύνδεσή του με όλα τα δίκτυα μεταφοράς: Το λιμάνι του Πειραιά, το λιμάνι της Ελευσίνας, τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών και το οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο.
«Κάνουμε το αποφασιστικό βήμα για να γίνει η Ελλάδα διεθνές hub στον τομέα των logistics» δήλωσε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής στην συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου όπου και παρουσίασε το νομοσχέδιο τονίζοντας «Αποκτούμε το πρώτο ολοκληρωμένο και σύγχρονο εμπορευματικό κέντρο συνδυασμένων μεταφορών κι αξιοποιούμε πραγματικά και τις δυνατότητες ιδίως του λιμανιού του Πειραιά, το οποίο μέχρι σήμερα ουσιαστικά λειτουργεί μόνο ως σταθμός μεταφόρτωσης, αφού δεν μπορεί να γίνει συναρμολόγηση εδώ και έτσι έχουμε σοβαρές απώλειες προς άλλα λιμάνια».
Το εν λόγω έργο, όπως δήλωσε ο υπουργός θα συμβάλλει στην αναβάθμιση της Δυτικής Αττικής - μαζί ασφαλώς με μια σειρά από νέα έργα, με κυριότερο την κατασκευή του νέου κλάδου του Προαστιακού Σιδηροδρόμου που θα ξεκινά από τα 'Ανω Λιόσια και θα εξυπηρετεί μια σειρά από αστικές περιοχές όπως ο Ασπρόπυργος και η Ελευσίνα και θα καταλήγει στα Μέγαρα αλλά και τις επεκτάσεις του Μετρό προς τα Δυτικά.
Υπενθυμίζεται πως στην τροποποιημένη σύμβαση παραχώρησης προβλέπεται, μεταξύ άλλων, ο διπλασιασμός του εφάπαξ οικονομικού ανταλλάγματος από 10 εκατ. ευρώ στα 20 εκατ. ευρώ. Ακόμη, αυξάνεται η ετήσια πληρωμή του παραχωρησιούχου προς τον κύριο του έργου, δηλαδή τη ΓΑΙΑΟΣΕ, από 2,51% σε 5% επί των ακαθάριστων ετήσιων εσόδων για όλη την περίοδο παραχώρησης, ενώ το ετήσιο εγγυημένο αντάλλαγμα διπλασιάζεται από 350.000 ευρώ σε 700.000 ευρώ. Εισάγεται, παράλληλα, μηχανισμός κατανομής των κερδών μετά φόρων 50-50 με τον παραχωρησιούχο, όταν η απόδοση των ιδίων κεφαλαίων του υπερβαίνει ένα ποσοστό. Η διάρκεια παραχώρησης από τα 60 έτη μειώθηκε στα 37. Τα έργα της πρώτης φάσης, πενταετούς διάρκειας, έχει αναλάβει η Μυτιληναίος.