ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΑΡΘΡΩΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Τα «αγκάθια» του Μητσοτάκη στη Θεσσαλονίκη

Νίκος Οικονόμου30 Ιουλίου 2023

Άλλο το 2019 και άλλο το 2023. Aυτό θα ισχύσει όταν σε 6 εβδομάδες ο Κυριάκος Μητσοτάκης θα ανέβει στη Θεσσαλονίκη για να εγκαινιάσει την 87η ΔΕΘ.

Γιατί μπορεί η επανεκλογή του, αλλά και η απουσία προς τον παρόν ισχυρής αξιωματικής αντιπολίτευσης να του λύνει τα χέρια, όμως τα αγκάθια είναι εδώ και είναι διαφορετικά.

Πρώτο αγκάθι οι αυτοδιοικητικές εκλογές. Το 2019 όταν ο Κυριάκος Μητσοτάκης ανέβαινε στη Θεσσαλονίκη για την Έκθεση η μάχη της αυτοδιοίκησης είχε ήδη τελειώσει, με τη ΝΔ να έχει επικρατήσει κατά κράτος. Μόνο αν σκεφτεί κανείς ότι οι 11 από τους 13 περιφερειάρχες ήταν γαλάζιοι αρκεί για να γίνει κατανοητό το μέγεθος της νίκης της ΝΔ πριν από 4 χρόνια. Σήμερα οι αυτοδιοικητικές εκλογές είναι προ των πυλών και το παζλ θεωρείται πιο περίπλοκο.

Η ΝΔ διεκδικεί μετά και την απόφαση να στηρίξει τον Σταύρο Αρναουτάκη στην Κρήτη να κερδίσει όλες τις περιφέρειες της χώρας, ασχέτως αν όλοι οι νικητές δε θα είναι δικά της κομματικά μέλη. Όμως γενικότερα τα αγκάθια είναι περισσότερα και πιο σύνθετα.

Για παράδειγμα στη Θεσσαλονίκη: Το 2019 είχε στηριχθεί ο Νίκος Ταχιάος, αλλά τελικά εκλέχτηκε ο «αντάρτης» Κωνσταντίνος Ζέρβας, τον οποίο στη συνέχεια η ΝΔ αγκάλιασε και τώρα είναι έτοιμη να τον στηρίξει και επίσημα. Παράδειγμα δεύτερο ο δήμος Καλαμαριάς, όπου η ΝΔ καλείται τον Οκτώβριο να επαναλάβει το κατόρθωμα του 2019, όταν και κέρδισε για πρώτη φορά μεταπολιτευτικά το δήμο. Και στις δύο περιπτώσεις θα κριθεί πια η αξιολόγηση των δικών της ανθρώπων και όχι όπως το 2019 των εν δυνάμει υποψηφίων δημάρχων που στηρίζει.

Αγκάθι τρίτο; Η πολυδιάσπαση σε πολλούς δήμους της Θεσσαλονίκης. Το φαινόμενο παίρνει διαστάσεις, καθώς ήδη σε δήμους, όπως της Θεσσαλονίκης, του Λαγκαδά, του Κορδελιού-Ευόσμου, του Ωραιοκάστρου και του Παύλου Μελά καταγράφονται πάνω από μία γαλάζιες υποψηφιότητες. Αντίθετα ο χρόνος δε φαίνεται να επηρέασε τον Απόστολο Τζιτζικώστα στην περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, αλλά και γενικότερα, καθώς και τότε και σήμερα ο περιφερειάρχης είναι πολιτικά κυρίαρχος.

Το μέγιστο αγκάθι για τον Κυριάκο Μητσοτάκη είναι αυτή τη φορά οι πολιτικές για την πόλη, καθώς το πρόσημο σε ότι αφορά στην πρόθεση και τη φροντίδα να είναι πολύ θετικό, όμως η αποτελεσματικότητα πάσχει. Ο πρωθυπουργός μπορούσε το 2019 να μιλήσει για τη βελτίωση του ΟΑΣΘ παραπέμποντας στο μέλλον. 

Σήμερα μετά από 4 χρόνια διακυβέρνησης και παρά το ότι τα πράγματα έχουν ελαφρώς βελτιωθεί αυτό πια δεν αρκεί ως αφήγημα. Πίεση υπάρχει και για το Μετρό που τελικά δεν μπήκε σε ράγες λειτουργίας πριν κλείσει η τετραετία Μητσοτάκη. «Ούτε τώρα ούτε πολύ περισσότερο του χρόνου στην Έκθεση του 2024 θα είναι εύκολο να πει ο πρωθυπουργός ότι κοντεύουμε για το μετρό», λένε ακόμη και γαλάζιοι παράγοντες. Την ίδια στιγμή η κυβέρνηση έχει μπροστά της το βουνό που λέγεται Flyover και το οποίο αναμένεται να δημιουργήσει σοβαρά κυκλοφοριακά προβλήματα στην πόλη.

Όλα αυτά αποτυπώθηκαν και κατά την πρώτη σύσκεψη που έκαναν την Παρασκευή στη Θεσσαλονίκη ο Χρήστος Σταϊκούρας και η ηγεσία του υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών, που είχαν μια πρώτη συζήτηση για τα ζητήματα των υποδομών και των μεταφορών της πόλης.

Ακόμη τα πράγματα δεν έτρεξαν με τους ρυθμούς που θα ήθελε η κυβέρνηση ούτε στην ανάπλαση της ΔΕΘ ούτε στην υλοποίηση του πρότζεκτ του thessINTEC, ενώ το παραλιακό μέτωπο παρά τα βήματα που έγιναν παραμένει ένα όραμα αρκετά μακρινό.

Το κόμμα

Tέλος ένα ζήτημα που δεν έχει φύγει ακόμη από το τραπέζι είναι η εικόνα του κόμματος στη Θεσσαλονίκη και το αίτημα για τη διαμόρφωση μιας νέας ηγετικής ομάδας. Το 2019 πρόεδρος της Διοικούσας ήταν ο Τάσος Σπηλιόπουλος, σήμερα η ηγεσία έχει αλλάξει και έχει ανανεωθεί με τον Ζήση Ιωακείμοβιτς και το Ανέστη Φίσκα να κατέχουν τις θέσεις της ηγεσίας της γαλάζιας Διοικούσας. Παρόλα αυτά το κουμάντο στο κόμμα γίνεται από τους συνεργάτες του Κυριάκου Μητσοτάκη στην Πειραιώς. Τα γαλάζια ποσοστά παραμένουν χαμηλά ιδιαίτερα στην πρώτη εκλογική περιφέρεια του νομού: 39,85% είχε λάβει η ΝΔ πανελλαδικά το 2019, 35,5% ήταν το ποσοστό της στην Α’. Το 2023 ανέβηκε πανελλαδικά στο 40,6%, όμως στη Α’ Θεσσαλονίκης παρέμεινε στάσιμη, συγκεντρώνοντας 35,3%.

Όσο για τους βουλευτές και πάλι ισχύει ότι το 2023 δεν είναι 2019, καθώς οι 7 βουλευτές αυξήθηκαν σε 8, με μοναδικό νέο βουλευτή τον Διαμαντή Γκολιδάκη. Ο Κώστας Καραμανλής ύστερα από 34 χρόνια κοινοβουλευτικής παρουσίας έχει πια αποχωρήσει και τη θέση του κατέλαβε ο ίδιος ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης που επέλεξε να κρατήσει την έδρα της Α’ Θεσσαλονίκης.

Το τι θα φέρει στην πόλη ο αέρας του πρωθυπουργού (και πλέον βουλευτή Θεσσαλονίκης) και αν αυτός θα είναι Βαρδάρης μένει να το δούμε σύντομα.

* Δημοσιεύτηκε στη "ΜτΚ" στις 30.07.2023

This page might use cookies if your analytics vendor requires them.