Η συγκίνηση, η δημιουργικότητα και οι εκπλήξεις κυριάρχησαν στη φετινή έβδομη απονομή των ετήσιων βραβείων της ΑμΚΕ ΚΥΚΛΩΨ, που καθιέρωσε ο ευπατρίδης ιδρυτής της και μεγάλος ευεργέτης της Δράμας Άρης Θεοδωρίδης. Οι πρώτες μέρες του Φθινόπωρου στην ακριτική πόλη της Δράμας είναι αφιερωμένες στους ανθρώπους και τις δημιουργίες τους και η ΚΥΚΛΩΨ επιβραβεύει και αναδεικνύει κάθε αξιόλογη προσπάθεια που υλοποιείται.
Το εντυπωσιακό αρχοντικό Αναστασιάδη, ή αλλιώς «Μαρμάρινο Σπίτι», όπως το γνωρίζουν οι ντόπιοι, που αγόρασε και αποκατέστησε πλήρως ο κ. Θεοδωρίδης, άνοιξε τον πανέμορφο κήπο του για να φιλοξενήσει την εκδήλωση βράβευσης όσων κέρδισαν στον ετήσιο φωτογραφικό διαγωνισμό, αλλά και για την απονομή των βραβείων σε ανθρώπους που μέσα από την δουλειά τους προβάλλουν την κοινωνία της Δράμας.
Η φετινή εκδήλωση ωστόσο φιλοξενούσε μια σημαντική προσωπικότητα, τη Ναταλία Ιωαννίδη, εγγονή του μακεδονομάχου Παύλου Μελά. Η κ. Ιωαννίδη τιμήθηκε από την ΚΥΚΛΩΨ για τη χρόνια προσπάθειά της να διαφυλάξει την οικεία του Παύλου Μελά στην Κηφισιά καθώς και μεγάλο μέρος του αρχείου του, το οποίο παραχώρησε στο Μουσείο Μακεδονικού Αγώνα. Στην ίδια εκδήλωση παραβρέθηκε και βραβεύθηκε επίσης ο νέος διοικητής του Αγίου Όρους, επίτιμος αρχηγός του ΓΕΣ και πρώην υφυπουργός Εθνικής Άμυνας, Αλκιβιάδης Στεφανής, για την προσφορά του στην χώρα.
Τόσο η κ. Ιωαννίδη όσο και ο κ. Στεφανής, παραλαμβάνοντας τα τιμητικά βραβεία τους αναφέρθηκαν στο πολύ σημαντικό έργο που επιτελεί αθόρυβα όλα αυτά τα χρόνια όχι μόνο για την Δράμα αλλά και για την Ελλάδα ο εφοπλιστής Άρης Θεοδωρίδης. Μάλιστα, ο Αλκιβιάδης Στεφανής, σε μια αποστροφή του λόγου του, εμφανώς συγκινημένος, είπε χαρακτηριστικά: «ζηλεύω που δεν είμαι από τη Δράμα. Κάθε φορά που έρχομαι αντικρίζω καινούργια πράγματα. Αν όλοι οι Έλληνες αγαπούν την πατρίδα όπως ο Άρης και η Ναταλία, τότε η Ελλάδα θα είναι καλύτερη».
Έτοιμο να λειτουργήσει το νέο μουσείο φωτογραφικών μηχανών
Η μεγάλη έκπληξη της βραδιάς ήταν το άνοιγμα του 1ου ορόφου του νέου μουσείου φωτογραφικών μηχανών της ΚΥΚΛΩΨ, καθώς επιτράπηκε κατ' εξαίρεση ολιγόωρη επίσκεψη στον χώρο του από όσους είχαν την τύχη να παραβρεθούν στην εκδήλωση απονομή των βραβείων.
Το μοναδικής αρχιτεκτονικής ομορφιάς αρχοντικό Αναστασιάδη, κτισμένο το 1875, που δεσπόζει σε μια από τις ομορφότερες γωνιές της ακριτικής πόλης, στο πάρκο των νερών της Αγίας Βαρβάρας, είναι πλέον καθόλα έτοιμο να φιλοξενήσει ένα από τα πληρέστερα μουσεία φωτογραφίας και φωτογραφικών μηχανών που λειτουργούν αυτή τη στιγμή σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Παράλληλα, θα μπορεί να φιλοξενεί και πλήθος πολιτιστικών εκδηλώσεων και δράσεων στους ιδιαίτερα καλοφροντισμένους χώρους του.
Περισσότερες από 1.500 μηχανές, μέρος της προσωπικής συλλογής του κ. Θεοδωρίδη -με τις παλαιότερες να τοποθετούνται χρονικά στα μέσα του 19ου αιώνα, ενώ οι πιο σύγχρονες στην τελευταία δεκαετία του 20ού αιώνα, βρήκαν ήδη θέση στις προθήκες του νέου μουσείου, δίνοντας μια ολοκληρωμένη εικόνα της εξέλιξης της φωτογραφικής μηχανής και της χρήσης της.
Οι επισκέπτες του μουσείου, όταν αυτό αποδοθεί πλήρως στο κοινό σε λίγες εβδομάδες, θα έχουν την ευκαιρία να θαυμάσουν από κοντά μοναδικά εκθέματα από την εξέλιξη του μέσου της φωτογραφίας, όπως φορητές camera obscura, μηχανές δαγκεροτυπίας, κατασκοπικές μηχανές από τα τέλη του 19ου αιώνα έως και την ψυχροπολεμική περίοδο, στερεοσκοπικές και πανοραμικές μηχανές.
Η λεπτομέρεια και η βαρύτητα που δόθηκε κατά την ανακαίνιση του «Μαρμάρινου Σπιτιού» προκειμένου να αναδειχθούν όλα τα στοιχεία της αυθεντικότητάς του, επανέφεραν τη χαμένη λάμψη στα δωμάτια και τους διαδρόμους. Στην πραγματικότητα, το αρχοντικό Αναστασιάδη αποτελεί από μόνο του ένα μουσείο, που στους χώρους του θα φιλοξενεί ένα ακόμα δεύτερο σύγχρονο μουσείο, αυτό των φωτογραφικών μηχανών.
Η απονομή των βραβείων φωτογραφίας
Η 7η απονομή των ετήσιων βραβείων ΚΥΚΛΩΨ άνοιξε με την ομιλία του Στράτου Κασμερίδη, ο οποίος αναφέρθηκε στους ξεχασμένους νερόμυλους της Δράμας, στα στοιχεία οικονομικής δραστηριότητας και λαϊκού πολιτισμού των περιοχών της Αγίας Βαρβάρας, του Μυλοποτάμου, του Κεφαλαρίου, του Αγγίτη αλλά και πολλών παραποτάμων του Νέστου και στη σχέση του ανθρώπου με το φυσικό περιβάλλον.
Στη συνέχεια ανακοινώθηκαν τα αποτελέσματα του 7ου φωτογραφικού διαγωνισμού, που είχε ως θέμα το «Νερό». Στον διαγωνισμό συμμετείχαν 85 φωτογράφοι από όλη την Ελλάδα και αξιολογήθηκαν από την επιτροπή 242 φωτογραφίες. Το χρηματικό έπαθλο των 1.000 ευρώ δόθηκε στον τρίτο νικητή, Γιάννη Φωστίνη. Το έπαθλο των 2.000 ευρώ δόθηκε στη δεύτερη νικήτρια, τη Μαργαρίτα Τσορβά, ενώ το έπαθλο των 3.000 ευρώ δόθηκε στην πρώτη νικήτρια, την Τσαμπίκα Μπακίρη.
Ακολούθησε η ανακοίνωση του θέματος για τον 8ο φωτογραφικό διαγωνισμό από τον διακεκριμένο φωτογράφο της Δράμας και συγγραφέα, Κώστα Βιδάκη. Ο τίτλος του νέου θέματος είναι «Πέτρα». Το θέμα του νέου διαγωνισμού είναι αφηρημένο, καθώς τα μέλη της θεωρούν ότι αφηρημένα θέματα επιτρέπουν ευελιξία στην προσέγγιση και περισσότερη δημιουργικότητα. Όπως τόνισε ο κ. Βιδάκης, ο διαγωνισμός θα διαρκέσει μέχρι το τέλος Ιουλίου 2025 και σύμφωνα με το σκεπτικό, η «πέτρα», στοιχείο της γης, με τη διαφορετικότητα γεωμετρικών σχημάτων, χρωμάτων, υφής, μεγέθους, φυσικών συνθέσεων μπορεί να προσεγγιστεί όλες τις ώρες της ημέρας και της νύχτας, είτε στο υδάτινο είτε στο χερσαίο περιβάλλον της.
Ένας διαφορετικός καλλιεργητής μανιταριών
Η λαμπρή βραδιά απονομής των βραβείων συνεχίστηκε με την απονομή των Βραβείων ΚΥΚΛΩΨ για το έτος 2024, τα οποία συνοδεύονται από τιμητική διάκριση και οικονομική ενίσχυση 4.000 ευρώ.
Το βραβείο «Δραμινός Αγρότης 2024» δόθηκε στον Θεόφιλο Κομνηνό, καλλιεργητή μανιταριών στα Κοκκινόγεια Δράμας, για την εφαρμογή και μετάδοση μεθόδων παραγωγής στη γεωργία με την επανάχρηση αγροτικών παραπροϊόντων και αποβλήτων.
Τέλος, ειδικό βραβείο δόθηκε στον Κυριάκο Συφιλτζόγλου για τη συνεισφορά του στη σύγχρονη ελληνική λογοτεχνία και στην ανάδειξη του πολιτισμού και της ιστορίας της Δράμας.