Της Μαρίας Αραμπατζή
Αντιμέτωποι με τον εφιάλτη των ανατιμήσεων στα καύσιμα είναι οι ιδιοκτήτες και οδηγοί φορτηγών αυτοκινήτων μεταφοράς εμπορευμάτων. Τα λειτουργικά τους έξοδα έχουν εκτοξευθεί στα ύψη αναγκάζοντας πολλούς από αυτούς να τραβήξουν χειρόφρενο, βάζοντας σε ακινησία τα οχήματά τους, αφού πλέον δε μπορούν να απορροφήσουν τις υπέρμετρες ανατιμήσεις που έχουν μηδενίσει το κέρδος τους...
«Το κόστος είναι υπέρμετρο δεν μπορούμε να συνεχίσουμε να απορροφούμε τα έξοδα, θα αναγκαστούμε να κάνουμε ανατιμήσεις που θα έχουν ως αποτέλεσμα ακόμη μία αύξηση στο καλάθι της νοικοκυράς» λέει ο κ. Απόστολος Κενανίδης, Πρόεδρος της Ομοσπονδίας Φορτηγών Αυτοκινητιστών Ελλάδας Οδικών Εμπορευματικών και Επιβατικών Μεταφορών, ΟΦΑΕ στο makthes.gr.
Η ραγδαία αύξηση της τιμής του πετρελαίου, ήδη έχει οδηγήσει πολλούς μεταφορείς στην ακινητοποίηση των οχημάτων τους, ενώ έχει φέρει όλους τους υπόλοιπους στα πρόθυρα της οικονομικής κατάρρευσης. Από τις αρχές του 2021 έως τώρα, η τιμή των καυσίμων στην Ε.Ε. αυξήθηκε έως και 80%. Τα καύσιμα αποτελούσαν περίπου το 45% του λειτουργικού κόστους ενός φορτηγού οχήματος, ενώ το ποσοστό αυτό σήμερα αγγίζει το 70% λόγω της αύξησης της τιμής τους.
«Θα δώσω ένα παράδειγμα, πριν όταν το πετρέλαιο ήταν στα 0,50 λεπτά η φορτωτική που κατεβάζαμε ήταν 6.500 ευρώ, όταν αργότερα το πετρέλαιο έφτασε το 1,5 ευρώ η φορτωτική που κατεβάζαμε είχε πέσει στις 3.500 ευρώ. Τώρα που έχει φτάσει στα 2,15 ευρώ, η φορτωτική είναι στα 2.000 ευρώ. Οπότε καταλαβαίνετε για τι απώλειες μιλάμε», δήλωσε ο κ. Φώτης Τσαντακίδης οδηγός φορτηγού οχήματος Διεθνών μεταφορών.
Οι μεταφορείς έχουν κληθεί να απορροφήσουν την αύξηση του κόστους πετρελαίου σε είδη και υπηρεσίες τις οποίες χρησιμοποιούν, όπως για παράδειγμα το κόστος των ακτοπλοϊκών ναύλων με την επιβολή επίναυλου καυσίμου ο οποίος έχει αυξητική τάση, αναλαμβάνοντας τελικά εξ’ ολοκλήρου την οικονομική πίεση, αφού η μετακύλιση των αυξήσεων στους πελάτες των μεταφορέων είναι πρακτικά αδύνατη με την αγορά να δυσκολεύεται να ανταπεξέλθει.
«Το πρώτο βήμα ήταν να μειωθούν τα λεφτά που παίρνουμε ανά δρομολόγιο, το επόμενο θα είναι να χάσουμε τη δουλειά μας» τόνισε ο κ. Γιάννης Πασσαρέλης, οδηγός φορτηγού.
«Προσπαθούμε να μειώσουμε τα προσωπικά μας έξοδα σε κάθε ταξίδι, μήπως και γλυτώσουμε κάτι. Αλλά όταν είσαι πάνω σε ένα τιμόνι όλη μέρα αυτό είναι δύσκολο, γιατί θες και τον καφέ σου θα πάρεις και κάτι από τον δρόμο να φας» επισήμανε ο κ. Κωνσταντίνος Μουσουρέλης, οδηγός φορτηγού.
Η πλειοψηφία των ελληνικών μεταφορικών επιχειρήσεων λειτουργεί με αρνητικά οικονομικά αποτελέσματα, ενώ τα χρηματοοικονομικά αποθεματικά έχουν πλέον μηδενιστεί. Πολλές εταιρείες οδικών μεταφορών είναι μικρές, καθώς στην Ελλάδα πρόκειται κατά κύριο λόγο για μεμονωμένους αυτοκινητιστές, με τον μέσο όρο ιδιοκτησίας φορτηγών οχημάτων να φτάνει τα 1,2 οχήματα ανά ιδιοκτήτη.
Οι εταιρείες αυτού του μεγέθους δεν μπορούν εύκολα να έχουν αποθεματικά για να καλύψουν τα αυξανόμενα ελλείμματα ταμειακών ροών, αφήνοντας κατ’ αυτόν τον τρόπο ένα τεράστιο κενό στις αλυσίδες εφοδιασμού.
Τα περισσότερα Ευρωπαϊκά κράτη μέλη έχουν λάβει ήδη μέτρα οικονομικής ενίσχυσης του νευραλγικού κλάδου των οδικών μεταφορών, με πιο πρόσφατα παραδείγματα την Γαλλία και την Ισπανία όπου εγκρίθηκαν άμεσες επιδοτήσεις στις εταιρείες του κλάδου συνολικού ύψους 400 εκατ. ευρώ, ενώ στα υπόλοιπα Κ-Μ λειτουργεί ανέκαθεν σύστημα επιστροφής φόρου καυσίμου στους επαγγελματίες, το οποίο έχει ενισχυθεί λόγω της σημερινής κατάστασης, δημιουργώντας κατά αυτόν τον τρόπο ασφυκτικές πιέσεις, εξαιτίας του ανταγωνισμού, στους Έλληνες αυτοκινητιστές.
Την ίδια στήριξη ζητάει και ο κλάδος των οδικών εμπορευματικών μεταφορών στην Ελλάδα, σύμφωνα με τις κατευθυντήριες οδηγίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, τη μείωση ειδικού φόρου καυσίμου ή εναλλακτικά την εφαρμογή πλαφόν στην τιμή διάθεσης του πετρελαίου κίνησης στους επαγγελματίες μεταφορείς, έτσι ώστε να επανέλθει το κόστος της μεταφοράς σε βιώσιμα επίπεδα και να μπορέσουν οι επαγγελματίες να ανταπεξέλθουν στην συνέχιση της δραστηριότητάς τους συμβάλλοντας στην διατήρηση του ομαλού εφοδιασμού της αγοράς.
«Μας περιορίζει πολύ στην εργασία μας όταν η τιμή του πετρελαίου για πρώτη φορά έχει ξεπεράσει την τιμή της βενζίνης και έχει φτάσει στα 2,15, όταν ο χειρότερος στην Ευρώπη πουλάει 1,62 και ο καλύτερος 1,40. Είναι πάρα πολύ δύσκολο να ανταποκριθεί κανείς με αυτά τα δεδομένα. Την προηγούμενη εβδομάδα αναγκάστηκα να σταματήσω και εγώ υπάλληλό μου.
Στις άλλες Ευρωπαϊκές χώρες έχει μεριμνήσει το κράτος τους, η δική μας κυβέρνηση όμως δεν έχει λάβει κανένα μα κανένα μέτρο. Μέχρι τώρα ήμασταν οριακά με τα έξοδά μας, από δω και πέρα δεν μπορούμε να ανταπεξέλθουμε γενικώς. Έχουμε στείλει επιστολή στον ίδιο τον πρωθυπουργό και έχουμε απευθυνθεί και στα αρμόδια υπουργεία (Οικονομικών, Μεταφορών και Ανάπτυξης), αλλά δεν βλέπουμε ανταπόκριση από πουθενά.
Εάν μέχρι το τέλος του μήνα δεν έχουμε κάποια απάντηση, θα προχωρήσουμε σε απεργιακές κινητοποιήσεις» δήλωσε ο κ. Απόστολος Κενανίδης.