Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος, που τιμάται κάθε χρόνο στις 5 Ιουνίου, η Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες ανακοινώνει σήμερα τα αποτελέσματα του 26ου Διαγωνισμού Μαθητικής Δημιουργίας με θέμα «Το αύριο είναι τώρα! Κλιματική κρίση και αναγκαστικός εκτοπισμός».
Όπως αναφέρεται στη σχετική ανακοίνωση της Υ.Α. του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες, τη φετινή σχολική χρονιά 2022-2023, ο διαγωνισμός κάλεσε τους μαθητές και τις μαθήτριες από όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες να ενημερωθούν, να συζητήσουν, να ανταλλάξουν απόψεις και προτάσεις για αλλαγή και δράση πάνω στον ολοένα και πιο αισθητό αντίκτυπο της κλιματικής κρίσης, ιδίως στους πλέον ευάλωτους πληθυσμούς του πλανήτη, τους πρόσφυγες και άλλους αναγκαστικά εκτοπισμένους ανθρώπους.
Περισσότεροι από 1.800 μαθητές και μαθήτριες όλων των ηλικιών, ανάμεσά τους και πολλά παιδιά πρόσφυγες, έλαβαν μέρος στον Διαγωνισμό μιλώντας με τα έργα τους για την καθοριστική κρίση της εποχής μας. Παιδιά από 40 περιοχές της χώρας, από τη Χίο μέχρι το Πολύκαστρο Κιλκίς και από τον Έβρο μέχρι τα χωριά της Βόρειας Εύβοιας που επλήγησαν από τις καταστροφικές πυρκαγιές του 2021, δημιούργησαν μοναδικά σκίτσα, αφίσες, κολλάζ και κόμικς με τις σκέψεις και το όραμά τους για το μέλλον του κοινού μας σπιτιού, του πλανήτη.
Στον Διαγωνισμό, που διεξήχθη ηλεκτρονικά με την έγκριση του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, συμμετείχαν μαθήτριες και μαθητές από σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, σχολεία δεύτερης ευκαιρίας και δομές Μη Κυβερνητικών Οργανώσεων για την υποστήριξη της εκπαίδευσης παιδιών προσφύγων. Η Επιτροπή Αξιολόγησης του Διαγωνισμού είχε το δύσκολο έργο να κρίνει όλα τα έργα με βάση τη συνάφεια, την πρωτοτυπία και τη δημιουργικότητά τους, καταλήγοντας στις νικητήριες συμμετοχές ανά σχολική βαθμίδα.
Τα έργα που διακρίθηκαν
Στο Νηπιαγωγείο, το νικητήριο έργο είναι μια ομαδική συμμετοχή από το Αρσάκειο Νηπιαγωγείο Πατρών, όπου τα παιδιά μέσα από την αφίσα τους με τίτλο «Σπίτι μας είναι εκεί που το περιβάλλον είναι γεμάτο ζωή!» θέλησαν να δείξουν ότι οι άνθρωποι που αφήνουν πίσω την πατρίδα τους κουβαλούν μαζί τους τα όνειρα και τις ελπίδες τους για μια καλύτερη ζωή.
Το ομαδικό κολλάζ «Μια θάλασσα όλο θλίψη» από τη Στ’ Τάξη του Δημοτικού Σχολείου Πευκοχωρίου Χαλκιδικής κέρδισε το βραβείο στη δημοτική εκπαίδευση. Τα παιδιά, αφού μελέτησαν την κατάσταση που αντιμετωπίζουν οι κάτοικοι στα νησιά Μάρσαλ, τα οποία κινδυνεύουν να βυθιστούν, με το κολλάζ τους θέλησαν να απευθύνουν κάλεσμα σε όλες τις κυβερνήσεις να εργαστούν πραγματικά για την αντιμετώπιση της υπερθέρμανσης της γης, γιατί «σήμερα είναι τα νησιά Μάρσαλ και αύριο το Πευκοχώρι!».
Η Ειρήνη Καρμάλη, μαθήτρια της Γ’ Τάξης στο 5ο Γυμνάσιο Λαμίας και η Κωνσταντίνα Τσαχουρίδου, μαθήτρια της Α’ Τάξης στο 4ο Γυμνάσιο Πολίχνης Θεσσαλονίκης, μοιράζονται το βραβείο για τη βαθμίδα του Γυμνασίου καθώς τα έργα τους ισοψήφησαν. Για το νικητήριο κόμικ της με τίτλο «Μία ανάκλαση του κόσμου μας», η Ειρήνη εμπνεύστηκε από το ποίημα του Robert Frost “Nothing Gold Can Stay” και εξηγεί: «Με βάση το ποίημα, προσπάθησα να αποδώσω τον πλανήτη μας προσωποποιημένο ως μια γυναίκα έχοντας πάνω της μια ποικιλία από οργανισμούς που ακμάζουν, δηλαδή στην χρυσή εποχή του.[…] Όπως ο κόσμος μας παρακμάζει από την κλιματική αλλαγή, έτσι και ο κήπος της Εδέμ από το έντονο χρυσό χάνει τα φύλλα του.» Η Κωνσταντίνα σημειώνει με τη σειρά της για το σκίτσο της «Το αύριο είναι τώρα» πως θέλει να αναδείξει τον κίνδυνο που διατρέχουν οι άνθρωποι και όλα τα πλάσματα του κόσμου. «Ένα ζώο εγκλωβισμένο μέσα σε ένα πλαστικό μπουκάλι, πάνω σε ένα πάγο που λιώνει. Το μέλλον είναι αβέβαιο, η φύση μας κινδυνεύει, ο πλανήτης μας κινδυνεύει…».
Ο νεαρός, Shahram Alami, μαθητής της Γ’ Λυκείου που παρακολουθεί παράλληλα με το σχολείο του τα μαθήματα του SolidarityNow στη Δομή Φιλοξενίας Προσφύγων Σερρών, επέλεξε με το νικητήριο σκίτσο του «Πυρκαγιά» να μιλήσει για μια φυσική καταστροφή που προκαλεί πλημμύρες και εξάλειψη των φυσικών πόρων και να υπενθυμίσει όσα ενισχύουν το φαινόμενο του θερμοκηπίου παγκοσμίως.
Τα παιδιά, τα σχολεία και οι φορείς που βραβεύτηκαν έλαβαν αναμνηστικά δώρα και οικιακούς κομποστοποιητές που μετατρέπουν φλούδες φρούτων και λαχανικών ή άλλα υλικά σε οργανικό λίπασμα, ενώ όλες οι μαθήτριες και οι μαθητές που συμμετείχαν στον διαγωνισμό θα λάβουν αναμνηστικά ηλεκτρονικά διπλώματα.
Ευχαριστούμε θερμά όλα τα σχολεία, τις δομές, τους εκπαιδευτικούς και κηδεμόνες που στήριξαν τα παιδιά για τη συμμετοχή τους και φυσικά τις ίδιες τις μαθήτριες και τους μαθητές που συμμετείχαν τόσο μαζικά στον διαγωνισμό.
Ιδιαίτερες ευχαριστίες, τέλος, στους φορείς που συμμετείχαν φέτος με την Ύπατη Αρμοστεία στην Επιτροπή Αξιολόγησης του Διαγωνισμού: το Γραφείο της Greenpeace στην Ελλάδα, το Δίκτυο για τα Δικαιώματα του Παιδιού, το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση, την Πανελλήνια Ένωση Εκπαιδευτικών Πολιτιστικών Θεμάτων, το UNRIC – Περιφερειακό Κέντρο Πληροφόρησης των Ηνωμένων Εθνών (Γραφείο για Ελλάδα και Κύπρο) και τη WWF Ελλάς.