«Ο ανθρώπινος παράγοντας είναι καθοριστικός για τη λειτουργία του σιδηροδρόμου, είτε υπάρχουν συστήματα ασφαλείας είτε όχι», είπε πρώην πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ (2010-2015) καταθέτοντας ως μάρτυρας στην εξεταστική επιτροπή της Βουλής «για τη διερεύνηση του εγκλήματος των Τεμπών».
«Και τα συστήματα να έχεις, εάν αυτά αστοχήσουν, πρέπει να έχεις τον άνθρωπο», είπε χαρακτηριστικά.
Ερωτηθείς για το τι «έλειπε» στα Τέμπη, είπε ότι, από όσα έχει διαβάσει, είχε καταργηθεί ο προϊστάμενος της αμαξοστοιχίας και ότι άλλαξε η λειτουργία του Κέντρου Παρακολούθησης Κυκλοφορίας το οποίο «διαφύλαττα ως κόρη οφθαλμού, για να ξέρω τι γίνεται σε όλο το δίκτυο».
Στο ερώτημα, εάν λειτουργούσε το σύστημα τηλεδιοίκησης στη Λάρισα που καταστράφηκε τον Ιούλιο του 2019, έθεσε τον προβληματισμό «για το ποιος θα έκανε τη χάραξη του δρομολογίου, πάνω σε αυτό το σύστημα που θα υπήρχε.. Εάν ήταν ο ίδιος ο σταθμάρχης, δεν θα είχε αποφευχθεί.. (Για κάθε σύστημα) πρέπει να έχεις πάντα και ανθρώπους καλά εκπαιδευμένους για να σου κάνουν τη δουλειά», είπε ο κ. Ζηλιασκόπουλος.
Όπως εξήγησε, «δεν μπορούμε να αφαιρέσουμε τον άνθρωπο από ένα τέτοιο σύστημα γιατί ο άνθρωπος είναι αυτός τελικά, είτε είναι ρυθμιστής, είτε σταθμάρχης, είτε μηχανοδηγός, είτε είναι προϊστάμενος αμαξοστοιχίας. Πρέπει να έχει την κατάλληλη εκπαίδευση να χρησιμοποιεί και να κατανοεί τα συστήματα..».
Ο κ. Ζηλιασκόπουλος που είναι καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας και πρόεδρος ΔΣ του ΤΑΙΠΕΔ από το 2021 αναφέρθηκε και στην αξία του Γενικού Κανονισμού Κυκλοφορίας, τον οποίο χαρακτήρισε «σχεδόν στρατιωτικό έγγραφο, που επιβάλλει απόλυτη πειθαρχία». Μιλώντας, επίσης, για την επικοινωνία μεταξύ σταθμάρχη και μηχανοδηγών την ημέρα του δυστυχήματος, όπως αυτή είδε το φως της δημοσιότητας, είπε ότι «δεν χρησιμοποιήθηκε σιδηροδρομική γλώσσα. Ήταν σαν καφενείο. Σαν να συζητούσαν».
Τέλος, αναφερόμενος στην κατάσταση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ όταν την ανέλαβε (2010), είπε ότι ήταν χρεοκοπημένη και υπήρχε η απαίτηση να κλείσει. Τα έσοδά της ήταν ετησίως 110 εκ. ευρώ, τα έξοδα 350 εκ και «έμπαινε μέσα» 240 εκ. ευρώ. Πρόσθεσε, ότι το 2010, η εταιρεία είχε 1.700 εργαζόμενους, και έως το 2011 είχαν πέσει στους 850 λόγω μετατάξεων, χωρίς ωστόσο να επηρεαστεί η ασφάλεια, καθώς είχαν περικοπεί σχεδόν τα μισά δρομολόγια. Ειδικά για τους μηχανοδηγούς, είπε ότι «είχαμε 570 και μετατάξαμε μόνο 120, ως επί το πλείστον μεγάλης ηλικίας ή με θέματα με υγείας. Είχαμε υπεραρκετούς», σημείωσε ο κ. Ζηλιασκόπουλος.