Τις 5.000 θα ξεπεράσουν οι αφίξεις κρουαζιερόπλοιων, σε ελληνικά λιμάνια το 2023, αυξημένες κατά 11% σε σχέση με εκείνες του 2019, με την κρουαζιέρα να τα πηγαίνει καλύτερα, σε σύγκριση με τη διακίνηση εμπορευμάτων, από τα λιμάνια της χώρας μας.
Παρότι ο αριθμός των containers που θα εξυπηρετηθεί το 2023, από τα λιμανια του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης, θα είναι 5πλάσιος εκείνου του 2010, τα χρήματα που θα αφήσουν στην ελληνική οικονομία θα είναι ελάχιστα, κάτω του 5% του τζίρου της συνολικής αλυσίδας μεταφοράς διεθνών φορτίων. Αυτό συμβαίνει επειδή ως και σήμερα, στα δύο διεθνή λιμάνια της χώρας μας, στον ΟΛΠ και τον ΟΛΘ, δεν καταφέραμε, σε κατάλληλα διαμορφωμένες ζώνες, να γίνεται μεταποίηση διεθνών φορτίων πο περνάνε transit, από τη χώρα μας, πολλές φορές με φορτηγά άλλων βαλκανικών εταιρειών.
Τα παραπάνω είναι μόνο ορισμένα από τα κρίσιμα προβλήματα που πρέπει να λυθούν από τα Ελληνικά Λιμάνια, που θέλουν να αναπτυχθούν στο σύγχρονο τοπίο της Ναυτιλίας και των Logistics, όπως τονίσθηκε στο πλαίσιο του συνεδρίου “MAREPORT Thessaloniki”, που για πρώτη φορά πραγματοποιείται στη Θεσσαλονίκη, με διοργάνωση του Ινστιτούτου Ναυτιλιακής και Οικονομικής Στρατηγικής.
Λιμάνια “στην πρίζα” και στο “τραίνο της ανάπτυξης”
Δίχως καμία υπερβολή, όλα τα ελληνικά λιμάνια, αλλά πρώτιστα τα τρία διεθνή - Πειραιά, Θεσσαλονίκης και Αλεξανδρούπολης για στρατιωτικούς εξοπλισμούς και φορτία- πρέπει να “μπούνε στην πρίζα” και να “ανεβούνε στο τραίνο της ανάπτυξης”.
Και πρέπει “τα λιμάνια να ανεβούνε στο τρένο της ανάπτυξης”, γιατί οι συνδυασμένες μεταφορές, απαιτούν μεταφόρτωση από πλοίο στο σιδηρόδρομο, άρα σύνδεση των λιμανιών με το σιδηροδρομικό δίκτυο, με σύγχρονα και αξιόπιστα μέσα, κάτι που δεν ισχύει στη χώρα μας. Το λιμάνι του Πειραιά περιμένει να φτάσει στο τραίνο στο Θριάσιο 1, δηλαδή στο Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο και ο ΟΛΘ περιμένει τη νέα σύνδεση του σιδηρόδρομου με το ΣΕΜΠΟ του 6ου προβλήτα, ενώ η χώρα μας δεν διαθέτει ακόμη μεγάλα logistics centers που να συνδέονται απευθείας με το σιδηρόδρομο, πλην ενός και μόνο, στα Οινόφυτα.
Πράσινα, ενεργειακά αυτόνομα λιμάνια
Και πρέπει “τα ελληνικά λιμάνια, να μπούνε στην πρίζα” για να γίνουν πιο πράσινα, όπως προβλέπεται απο την Ε.Ε. αφού ως το 2030, το 90% των αφίξεων πλοίων που θα πιάνουν σε ευρωπαϊκά λιμάνια, θα πρέπει να κάνουν το λεγόμενο shore connection, δηλαδή να παίρνουν πράσινη ηλεκτρική ενέργεια από την “πρίζα” του λιμανιού.
Αυτές οι υποδομές δεν έχουν ακόμη δημιουργηθεί σε ελληνικά λιμάνια που πρέπει να βιαστούν για να πιάσουν τους Κοινοτικούς περιβαλλοντικούς στόχους της αειφορίας και της βιώσιμης ανάπτυξης, τόνισε ο κ. Γιάννης Κόκκοτος , γενικός διευθυντής της ΑΒΒ, ο οποίος είπε ότι το κάθε κρουαζιερόπλοιο που μένει μία μέρα στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης ή, στο όποιο λιμάνι, σαν κανονικό ξενοδοχείο που συνεχίζει να λειτουργεί, καταναλώνει 30MW ηλεκτρικής ενέργειας.
Το πρασίνισμα της ναυτιλίας, εμπορικής και επιβατικής, είναι μεγάλη πρόκληση, αν ληφθεί υπόψη ότι τα 100.000 πλοία που κάθε χρόνο δένουν σε 4.500 λιμάνια, εκπέμπουν περί τα 900 εκατ. τόνους CO2 και NOx. Στα επόμενα χρόνια, τόνισε ο κ. Κόκκοτος, θα υπάρχει σε κάθε λιμάνι ένας σταθμός παραγωγής πράσινης ενέργειας.
ΟΛΘ και 6ος προβλήτας
Τα ελληνικά λιμάνια, που έχουν ιδιωτικοποιηθεί έχουν βελτιώσει τους τρόπους λειτουργίας τους και τις υπηρεσίες που παρέχουν στους πελάτες τους, αλλά ειδικά για το Λιμάνι της Θεσσαλονίκης, που πέρασε στο ιδιωτικό μάνατζμεντ πριν πέντε χρόνια, κρίσιμο είναι να επισπευσθεί το έργο της επέκτασης του 6ου προβλήτα, όπως επισημάνθηκε στο περιθώριο του συνεδρίου.
Ο γενικός διευθυντής της ΕΛΙΜΕ κ. Δημήτρης Ιατρίδης, αναφέρθηκε στις Κοινοτικές απαιτήσεις για πράσινα και έξυπνα λιμάνια, στη θετική κίνηση του ΟΛΘ να δημιουργήσει dry ports σε Βουλγαρία και Σερβία, ενώ προσέθεσε ότι η άνοδος της χώρας στις δομές των logistics και των αποθηκεύσεων, σε συνδυασμό με τα έργα υποδομής εντός και σε διασύνδεση με τα λιμάνια, διανοίγουν προοπτικές μεγαλύτερες ανάπτυξης τόσο στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων, όσο και των υπολοίπων συμβατικών φορτίων.
Ειδικά για την κρουαζιέρα ο κ. Ιατρίδης είπε ότι φέτος οι αφίξεις θα φτάσουν τουλάχιστον στις 5.000, ξεπερνώντας εκείνες του 2019.
Ο κ. Βασίλης Μαγκλάρας, CEO της “Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο ΑΕ” ( εταιρείας που ανήκει σε Gorldair και ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ), επισήμανε πως μετά μία 20ετία προσπαθειών, προχωράει επιτέλους η δημιουργία του Θριάσιο 1, το οποίο θα είναι και το πιο μεγάλο logistic center στη Ν.Α. Ευρώπη, βάσει σημερινών δεδομένων.
Σύγχρονα logistics για την εξυπηρέτησης διεθνών φορτίων, απαιτούν πολύ μεγάλους αποθηκευτικούς χώρους, ενεργειακά αυτόνομους αλλά και υποδομές futureproof, τουλάχιστον για την επόμενη 20ετία.
Ο κ. Νικόλαος Μαυρίκος, πρόεδρος του Πανελλήνιου Συλλόγου Εφοδιαστών Πλοίων- Εξαγωγέων, τόνισε πως όλες οι δραστηριότητες που εκτελούνται μέσα σε κάθε λιμάνι ή συνδέονται με αυτό, αποτελούν εξαγωγική υπηρεσία. Αυτό πρέπει να το αντιληφθεί η ελληνική πολιτεία και να αποβάλλει τις στρεβλώσεις που υπάρχουν και δεν έχουν καμία σχέση με το σύγχρονο εμπόριο.
Ο κ. Μαυρίκος εστίασε στην ανάπτυξη και άλλων δραστηριοτήτων γύρω από τη λιμενική βιομηχανία και τη ναυτιλία, για να πει ότι είναι αδιανόητο να μην υπάρχουν διαλυτήρια πλοίων στην Ελλάδα, σε μία εποχή μάλιστα που ανανεώνονται οι στόλοι, με αποτέλεσμα Έλληνες τεχνίτες να πηγαίνουν σε τουρκικές μονάδες διαλυτηρίων.
Ενιαίο πληροφοριακό σύστημα για τα τελωνεία της ΕΕ
Να σημειωθεί ότι στην επόμενη τριετία θα υλοποιηθεί η ψηφιακή πλατφόρμα διασύνδεσης των λιμένων Θεσσαλονίκης - Πειραιά, ενώ το πολυσυζητημένο ISIS net θα απενεργοποιηθεί για να αντικατασταθεί, κάποια στιγμή από ένα Ενιαίο Σύστημα Πληροφοριακό Σύστημα για τα Ευρωπαϊκά Τελωνεία.
Logistics, η βιομηχανία που θέλει να μεγαλώσει
Η αγορά των Logistics στην Ελλάδα, που φτάνει τα 11-12 δισ.ευρώ, θέλει να μεγαλώσει αλλά “δεν την αφήνουν” οι ανεπαρκείς υποδομές, υποστήριξε ο γενικός διευθυντής της Cargo 360 κ. Βαγγέλης Αργυρός.
Για τον κ. Αργυρό, η ανάπτυξη των πολυτροπικών μεταφορών και των logistics, εξαρτάται από τη δημιουργία ζωνών, μεταποίησης ή μικροεπεξεργασίας transit προϊόντων, εντός των λιμένων ή σε κέντρα κοντά στα λιμάνια. Μόνο έτσι θα αυξηθούν τα έσοδα από την έλευση διεθνών φορτίων στα ελληνικά λιμάνια. Η Ελλάδα, τόνισε ο κ. Αργυρός, είναι μία πολύ μικρή αγορά οπότε πρέπει να αξιοποιήσει με κάθε δυνατό τρόπο τη θέση της στο παγκόσμιο χάρτη των μεταφορών.
Τη συζήτηση στο πάνελ για τα logistics στα έξυπνα λιμάνια, συντόνισε ο κ. Γιώργος Βαγγέλας, αναπλ. καθηγητής στο Τμήμα Ναυτιλίας του Πανεπιστημίου Αιγαίου.