Αντίστροφα μετρά πλέον ο χρόνος για να τεθεί σε εφαρμογή ο νέος κανονισμός για τις φορτοεκφορτώσεις στον δήμο Θεσσαλονίκης, καθώς αυτή την εβδομάδα το Δημοτικό Συμβούλιο ενέκρινε το τελικό σχέδιο, με τις τελευταίες τροποποιήσεις που κατατέθηκαν έπειτα από τη σειρά κύκλων διαβουλεύσεων του δήμου, τόσο με τους επαγγελματίες και τα επιμελητήρια όσο και με τις Δημοτικές Κοινότητες.
Σε μία προσπάθεια να εξασφαλίσει τη μέγιστη δυνατή συναίνεση, η διοίκηση του δημάρχου Στέλιου Αγγελούδη επιχείρησε να συνδυάσει τις επιθυμίες των επαγγελματιών και των επιμελητηρίων με τις ανάγκες της πόλης και τις συστάσεις της Τροχαίας και των επιστημόνων. Το τελικό σχέδιο φαίνεται πως έχει τη συναίνεση των εμπλεκομένων πλευρών, πλην του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης, το οποίο πρόσφατα εκτίμησε ότι το προσχέδιο κινείτο σε λανθασμένη κατεύθυνση και θα ακυρωθεί στην πράξη. Σοβαρές ενστάσεις διατύπωσε και η Ομοσπονδία Επαγγελματιών Εμπόρων Νομού Θεσσαλονίκης. Ο δήμαρχος είχε απαντήσει ότι αν δεν εφαρμοστεί συγκεκριμένο ωράριο (σ.σ. 7 το απόγευμα με 7 το πρωί της επόμενης ημέρας), τότε ένα ελεύθερο, κατ’ ουσία, ωράριο θα προκαλούσε κυκλοφοριακό έμφραγμα στην πόλη. Παράλληλα, βέβαια, πάγια άποψη της διοίκησης Αγγελούδη είναι ότι για να λειτουργήσει το νέο πλαίσιο φορτοεκφορτώσεων, πρέπει να εφαρμόζεται από τους επαγγελματίες και να επιτηρείται από την Τροχαία.
Λαμβάνοντας υπ’ όψιν όλα τα παραπάνω, η διεύθυνση Κινητικότητας του δήμου κατέληξε στο τελικό κείμενο που ψηφίστηκε στο δ.σ. της Δευτέρας, δίνοντας μεγαλύτερη ευελιξία σε μικρά και ηλεκτροκίνητα φορτηγά αλλά και σε μεσαία που μεταφέρουν φάρμακα ή πάγο, να προχωρούν σε φορτοεκφορτώσεις ακόμη και εκτός του νέου γενικού ωραρίου.
Ο κεντρικός άξονας του νέου πλαισίου ορίζει ότι σε όλους τους δρόμους του δήμου Θεσσαλονίκης επιτρέπονται τα εξής:
* Η φορτοεκφόρτωση φορτηγών οχημάτων ωφέλιμου φορτίου μέχρι οκτώ τόνους, από Δευτέρα έως Παρασκευή, από 7 το απόγευμα έως 7 το πρωί της επομένης και τα Σαββατοκύριακα από 5 το απόγευμα του Σαββάτου έως 7 το πρωί της Δευτέρας. Τις αργίες η τροφοδοσία θα γίνεται ελεύθερα.
* Η φορτοεκφόρτωση φορτηγών οχημάτων ωφέλιμου φορτίου μέχρι τρεισήμισι τόνους, από Δευτέρα έως Σάββατο, 10 το πρωί με 12 το μεσημέρι, μόνο στις θέσεις φορτοεκφόρτωσης.
* Η φορτοεκφόρτωση φορτηγών οχημάτων ωφέλιμου φορτίου μέχρι ενάμιση τόνο, από Δευτέρα έως Σάββατο, 10 το πρωί έως 2 μετά το μεσημέρι, αποκλειστικά στις θέσεις φορτοεκφόρτωσης.
* Κατ’ εξαίρεση για τη διανομή πάγου και κύβων πάγου, επιτρέπεται η φορτοεκφόρτωση φορτηγών οχημάτων ωφέλιμου φορτίου μέχρι τρεισήμισι τόνους, από 1ηΑπριλίου έως 30 Οκτωβρίου, για όλο το 24ωρο.
* Κατ’ εξαίρεση, αποκλειστικά για τη διανομή φαρμάκων και φαρμακευτικού υλικού, επιτρέπεται η φορτοεκφόρτωση φορτηγών οχημάτων ωφέλιμου φορτίου μέχρι ενάμιση τόνο για όλο το 24ωρο.
* Κατ’ εξαίρεση, επιτρέπεται η φορτοεκφόρτωση των αμιγώς ηλεκτροκίνητων φορτηγών οχημάτων ωφέλιμου φορτίου έως ενάμιση τόνο για όλο το 24ωρο.
Οι προβλέψεις για λεωφορειολωρίδες και πεζόδρομους
Στα επί μέρους του νέου πλαισίου ορίζεται ότι απαγορεύεται η φορτοεκφόρτωση στις λεωφορειολωρίδες, κατά τις ώρες λειτουργίας τους. Σε ό,τι αφορά τις φορτοεκφορτώσεις στους πεζόδρομους, το ωράριο για φορτηγά ωφέλιμου φορτίου μέχρι τρεισήμισι τόνους, από Δευτέρα έως Σάββατο, ορίζεται από 10 το πρωί έως 12 το μεσημέρι.
Κατ’ εξαίρεση, και ειδικά στους πεζόδρομους μέσα στις αγορές του ιστορικού εμπορικού κέντρου «Βατικιώτη» και «Βλάλη» (Καπάνι), καθορίζεται ωράριο φορτοεκφόρτωσης για φορτηγά ωφέλιμου φορτίου μέχρι τρεισήμισι τόνους:
α) Από Τρίτη έως Παρασκευή, 2:30 έως 7 το πρωί.
β) Τα Σαββατοκύριακα από 5 το απόγευμα του Σαββάτου έως 7 το πρωί της Δευτέρας.
γ) Τις αργίες από 7 το απόγευμα της προηγούμενης εργάσιμης έως τις 7 το πρωί της επόμενης εργάσιμης.
Στις θέσεις φορτοεκφόρτωσης επιτρέπεται η στάθμευση φορτηγών οχημάτων έως 20 λεπτά το πολύ, μόνο κατά τις ώρες που ορίζει ο νέος κανονισμός. Τις υπόλοιπες ώρες οι θέσεις θαεξυπηρετούν τη στάθμευση οχημάτων ΙΧ.
Ταυτόχρονα, ο νέος κανονισμός ορίζει σαφώς ότι καταργείται οποιαδήποτε άλλη διάταξη αναφέρεται στον προηγούμενο κανονισμό του 2018, ο οποίος βέβαια θα συνεχίσει να εφαρμόζεται μέχρι να τεθεί σε ισχύ ο καινούργιος.
Σε άλλο σημείο του νέου κανονισμού υπογραμμίζεται ότι απαγορεύεται η διέλευση όλων των φορτηγών οχημάτων ανεξαρτήτως ωφέλιμου φορτίου, από τις 7 έως τις 10 το πρωί (Δευτέρα έως Σάββατο), από τις 2 μετά το μεσημέρι έως τις 7 το απόγευμα τις καθημερινές (Δευτέρα έως Παρασκευή) και από τις 2 μετά το μεσημέρι έως τις 5 το απόγευμα του Σαββάτου, εξαιρουμένων των αργιών, ειδικά στο ιστορικό κέντρο της πόλης που περικλείεται από τις οδούς Αγγελάκη, Εγνατία, Δωδεκανήσου, Σαλαμίνος, Ναυάρχου Κουντουριώτη, Λεωφ. Νίκης, Νικολάου Γερμανού, μη συμπεριλαμβανομένων των περιμετρικών οδών, εκτός από τη Λεωφ. Νίκης και τη Ν. Κουντουριώτη.
Από την παραπάνω απαγόρευση εξαιρούνται:
α) Τα φορτηγά αποκλειστικά για τη διανομή πάγου και κύβων πάγου, ωφέλιμου φορτίου μέχρι τρεισήμισι τόνους, από 1η Απριλίου έως 30 Οκτωβρίου, για όλο το 24ωρο.
β) Τα φορτηγά οχήματα για τη διανομή φαρμάκων και φαρμακευτικού υλικού, ωφέλιμου φορτίου μέχρι ενάμιση τόνο, για όλο το 24ωρο.
γ) Τα αμιγώς ηλεκτροκίνητα φορτηγά οχήματα ωφέλιμου φορτίου έως ενάμιση τόνο, για όλο το 24ωρο.
Οι ειδικές περιπτώσεις
Ταυτόχρονα, βέβαια, το νέο πλαίσιο για τις φορτοεκφορτώσεις προβλέπει και μια σειρά ειδικών περιπτώσεων:
1. Τα φορτηγά οχήματα δημόσιας και ιδιωτικής χρήσης που μεταφέρουν οικοδομικά υλικά,τα ειδικά οχήματα έτοιμου σκυροδέματος, γερανοφόρα οχήματα και οποιαδήποτε μηχανήματα τεχνικών έργων επιτρέπεται να κυκλοφορούν εντός των ορίων του δήμου Θεσσαλονίκης, μετά από άδεια που θα εκδίδεται από την αρμόδια δημοτική υπηρεσία και κατόπιν γνωμοδότησης της Τροχαίας.
2. Απρόβλεπτες και επείγουσες ανάγκες όπως οι μεταφορές οικοσκευών, επαγγελματικού εξοπλισμού, μεταφορές ογκωδών με γερανοφόρα ή μη οχήματα κ.ά. θα εξαιρούνται των περιορισμών που θέτει ο κανονισμός, αρκεί να υφίσταται άδεια που θα εκδίδεται από την αρμόδια υπηρεσία του δήμου, καθώς επίσης και γνωμοδότηση από την Τροχαία.
Τέλος, να σημειωθεί ότι το νέο ωράριο για τις φορτοεκφορτώσεις θα πρέπει να λάβει έγκριση από τη Μητροπολιτική Επιτροπή Θεσσαλονίκης της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας και την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Μακεδονίας και Θράκης προτού δημοσιευθεί στο ΦΕΚ, με την ελπίδα να τεθεί σε ισχύ στις αρχές του 2025.
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 21.07.2024