Τo «πρασίνισμα» των καυσίμων που χρησιμοποιούνται στις μεταφορές αποτελεί έναν από τους πιο φιλόδοξους στόχους της Ε.Ε. και έναν τομέα αιχμής για τους ερευνητές. Το Εθνικό Κέντρο Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης (ΕΚΕΤΑ) βρίσκεται στην αιχμή της έρευνας για παραγωγή βιοντίζελ, πράσινης βενζίνης και τζετ καυσίμου από τηγανέλαια
Σήμερα τα εναλλακτικά καύσιμα, που παράγοντα από φυτικά ή ζωϊκά έλαια ή από χρησιμοποιημένα μαγειρικά λάδια αντιπροσωπεύουν το 4,4% της κατανάλωσης καυσίμου στον τομέα των μεταφορών. Το ποσοστό αυτό αναμένεται να αυξηθεί, καθώς από το 2025 τα καύσιμα που χρησιμοποιούνται στα αεροπλάνα θα πρέπει να έχουν στη σύνθεσή τους τουλάχιστον 2% «βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα», ποσοστό που θα πρέπει να φτάσει 6% το 2030 και σταδιακά μέχρι το 70% έως το 2050. Η κατανάλωση βιοντίζελ στα αυτοκίνητα που κυκλοφορούν στην Ε.Ε. υπερδιπλασιάστηκε μεταξύ 2015 και 2022.
Από το 2010 το Ινστιτούτο Χημικών Διεργασιών του ΕΚΕΤΑ πραγματοποιεί έρευνα για την παραγωγή βιοκαυσίμων. Μάλιστα με την τεχνολογία που ανέπτυξε πέτυχε την μετατροπή του χρησιμοποιημένου τηγαέλαιου σε βιοντίζελ, με απόδοση άνω του 90% - κάτι που για την εποχή ήταν πρωτοποριακό σε διεθνές επίπεδο Οι δύο τόνοι καυσίμου που παρήχθησαν σε πιλοτικό επίπεδο χρησιμοποιήθηκαν επί τρεις μήνες για την κίνηση ενός απορριμματοφόρου του Δήμου Θεσσαλονίκης, χωρίς να χρειαστεί καμία μετατροπή στον κινητήρα. Η τεχνογνωσία που αναπτύχθηκε στο ΕΚΕΤΑ αξιοποιήθηκε στη συνέχεια από τα ελληνικά διυλιστήρια. Πλέον η ερευνητική ομάδα του Ινστιτούτου Χημικών Διεργασιών του ΕΚΕΤΑ εργάζεται πάνω στην έρευνα για την παραγωγή πράσινης βενζίνης και καυσίμου για αεροπλάνα, μέσω υδρογονοεπεξεργασίας ραφιναρισμένων τηγανελαίων. Όπως εξηγεί στη «ΜτΚ» η Δρ. Στέλλα Μπεζεργιάννη, διευθύντρια ερευνών του ΕΚΕΤΑ, η αρχή που εφαρμόζεται είναι η ίδια με αυτήν που χρησιμοποιείται στα διυλιστήρια, για την επεξεργασία ενός κλάσματος αργού πετρελαίου, του αεριελαίου, που επεξεργάζεται με υδρογόνο για την απομάκρυνση του θείου και του αζώτου και να "εξευγενιστεί".
Τα τηγανέλαια, ανάλογα με την προέλευση τους, το αν μείνουν πολύ καιρό αποθηκευμένα ή τηγανίσουμε πολλές μπορεί να είναι πολύ όξινα. Μέσω της μεθόδου προκατεργασίας που αναπτύσσεται στο ΕΚΕΤΑ, το τηγανέλαιο υφίσταται εκχύλιση ή επεξεργάζεται με πλάσμα και υδρογόνο για να απομακρυνθεί ο οξυγόνο, είτε σε υγρή είτε σε αέρια μορφή και να αναβαθμιστεί η ποιότητά του. Κατ΄αυτό τον τρόπο τα τριγλυκερίδια του ελαίου μετατρέπονται σε υδρογονάνθρακες. Σύμφωνα με την κ. Μπεζεργιάννη πρόκειται για μια καινοτόμα οδό παραγωγής βενζίνης και καυσίμων για την αεροπορία. Μάλιστα ακόμα και το υδρογόνο που χρησιμοποιείται στη διαδικασία είναι «πράσινο» καθώς παράγεται με χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.
Η πράσινη βενζίνη και το τζετ καύσιμο που παράγοντα στο ΕΚΕΤΑ θα δοκιμαστούν εντός του καλοκαιριού σε πρότυπους βενζινοκινητήρες και κινητήρες αεροπλάνων και στη συνέχεια σε πραγματική κλίμακα.
Στην περίληψη της σχετικής ανακοίνωσης που έγινε στο 14ο Πανελλήνιο Συνέδριο Χημικής Μηχανικής, που πραγματοποιήθηκε στη Θεσσαλονίκη, αναφέρεται ότι «στο πλαίσιο του έργου “Lipid4Fuel” μελετάται η παραγωγή εναλλακτικής βενζίνης και καυσίμου τζετ μέσω της υδρογονοεπεξεργασίας ραφιναρισμένων τηγανελαίων. Το ραφιναρισμένο τηγανέλαιο που χρησιμοποιήθηκε αποτελείται από Ολεϊκό οξύ (36.63 % κ.β.), Λινολεϊκό οξύ (45.49 % κ.β.), παλμιτικό οξύ (10.45 % κ.β.), στεατικό οξύ (4.39 % κ.β.) καθώς και από κάποια άλλα οξέα σε πολύ μικρά ποσοστά xtagstartz1% κ.β.