Μία νέα επένδυση στον ξενοδοχειακό κλάδο της Θεσσαλονίκης, σχεδιάζεται από ελληνική αλυσίδα που δραστηριοποιείται στη Φιλοξενία και η οποία πρόκειται να μετατρέψει διατηρητέο κτίριο, που βρίσκεται στον άξονα της Εγνατίας Οδού, σε eco-friendly ξενοδοχείο 4 αστέρων.
Παρότι οι τουριστικές επιδόσεις της Θεσσαλονίκης δεν είναι οι επιθυμητές και η πόλη αγωνίζεται για αρκετά χρόνια να βρει το δικό της στίγμα στον ευρωπαϊκό τουριστικό χάρτη, οι προσδοκίες για καλύτερες ημέρες τρέφουν το επενδυτικό ενδιαφέρον. Αυτή τη φορά, πρόκειται για ελληνική αλυσίδα που γνωρίζει καλά την περιοχή και έχει δώσει δείγματα γραφής στη δημιουργία μονάδων Φιλοξενίας, διαφοροποιημένου, tech αλλά και hommy ύφους.
Σύμφωνα με πληροφορίες του makthes.gr, οι διαπραγματεύσεις έχουν ολοκληρωθεί και είναι θέμα λίγων ημερών η υπογραφή της σύμβασης μεταξύ ιδιοκτητών και μισθωτή, ο οποίος θα ενοικιάσει το ακίνητο για περίοδο μεγαλύτερη των 20 ετών αναλαμβάνοντας φυσικά να επενδύσει στην ανακαίνιση και αναμόρφωσή του, σεβόμενος τον διατηρητέο χαρακτήρα του.
Στην ξενοδοχειακή γειτονιά της Εγνατίας
Το συγκεκριμένο ακίνητο, που βλέπει στην Εγνατία, βρίσκεται σε μία γειτονιά όπου τα τελευταία χρόνια έχουν υπάρξει αρκετές επιχειρηματικές πρωτοβουλίες, τόσο επί του κεντρικού οδικού άξονα αλλά και στις γύρω οδούς. Έτσι είδαμε να αλλάζει χέρια η εταιρεία διαχείρισης του Kinissi Palace, το άλλοτε Olympic πέρασε σε χέρια εταιρείας ισραηλινών συμφερόντων που εκτελεί εργασίες ανακαίνισης και αναβάθμισης, το παλιό Βιέννη, αγοράστηκε από τον ισραηλινό όμιλο Brown Hotels που πρόκειται να το μετατρέψει σε ξενοδοχείο πολυτελείας, ενώ υπήρξαν και άλλες ξενοδοχειακές επενδύσεις σε δρόμους κάθετους στην Εγνατία.
Στο κτίριο, που ξεχωρίζει για τα ενδιαφέροντα στοιχεία μοντερνισμού που έχει, μέχρι προ διετίας λειτουργούσε ξενοδοχείο χαμηλότερης κατηγορίας. Για την ανακαίνιση και αναβάθμισή του θα πραγματοποιηθεί επένδυση άνω του 1 εκατ. ευρώ, προκειμένου να δημιουργηθούν 25-30 δωμάτια, ενώ όλο το κτίριο σε ό,τι αφορά την ενεργειακή κατανάλωση θα είναι πρωτοποριακό και 100% eco- friendly.
Oι επιχειρηματίες του τουρισμού, παρότι ακόμη η Θεσσαλονίκη απέχει πολύ από τις πληρότητες και τις τιμές του ξενοδοχειακών καταλυμάτων της Αθήνας, προσβλέπουν σε καλύτερες ημέρες, για πολύ συγκεκριμένους λόγους.
Οι εξελίξεις που δίνουν ώθηση στις τουριστικές επενδύσεις
Η πόλη, που τα τελευταία χρόνια δέχεται μεγάλο αριθμό τουριστών από το Ισραήλ, θεωρείται βέβαιο ότι θα κατακλύζεται από Ισραηλινούς αλλά και από Εβραίους της διασποράς, όταν κατασκευαστεί το Ελληνικό Μουσείο Ολοκαυτώματος, στην περιοχή του Παλιού Σιδηροδρομικού Σταθμού, στη Δυτική Είσοδο της Θεσσαλονίκης.
Οι επενδυτικοί ρυθμοί πλέον επιταχύνονται καθώς η ολοκλήρωση της κατασκευής του Μετρό είναι κάτι περισσότερο από ορατή, ενώ πρέπει να θεωρείται βέβαιο ότι θα λειτουργήσει εντός του 2024, κάτι που δημιουργεί νέες προοπτικές ανάπτυξης ειδικά για όλες τις επιχειρήσεις που βρίσκονται στον άξονα και πέριξ του άξονα της Εγνατίας Οδού.
Επιπλέον, η Θεσσαλονίκη, παρότι στο πρώτο 4μηνο του 2023 δεν τα πήγε και τόσο καλά από πλευράς πληροτήτων ( σ.σ. έρευνα της GBR Consulting για την Ένωση Ξενοδόχων), βελτιώνει τις επιδόσεις της, π.χ. στον συνεδριακό τουρισμό, ενώ σταδιακά στους «κλασικούς» επισκέπτες από τα Βαλκάνια, το Ισραήλ και την Τουρκία, προστίθενται και ορισμένοι Δυτικοευρωπαίοι, π.χ. από Ιταλία και Γαλλία.
Πέραν των ανωτέρω, ακριβώς η απόσταση – σε πληρότητες και τιμές- που την χωρίζει από την Αθήνα, δημιουργεί την πεποίθηση ότι σταδιακά η Θεσσαλονίκη θα αρχίσει να ανεβαίνει , γιατί ακριβώς έχει σημαντικά περιθώρια ανάπτυξης και σημαντικής τουριστικής κίνησης στη διάρκεια όλου του έτους, εάν βοηθηθεί και από ένα καλά στοχευμένο, με στρατηγικές επιλογές, πρόγραμμα μάρκετινγκ και, το αεροδρόμιο συνδεθεί με περισσότερους προορισμούς εξωτερικού με απευθείας πτήσεις.
Πάντως αυτή την περίοδο τα ξενοδοχεία εκτιμάται ότι έχουν πληρότητες κοντά στο 75%, ενώ με το που θα μπει ο Σεπτέμβριος και εν όψει της Διεθνούς Έκθεσης, οι πληρότητες θα πιάσουν το 90%.
Οι τιμές σε χαμηλά επίπεδα
Σε ό,τι αφορά τις τιμές, η μέση τιμή δωματίου στα ξενοδοχεία της Θεσσαλονίκης είναι κατά 25% χαμηλότερη από ότι στα Αθηναϊκά, ενώ στα 5άστερα η ψαλίδα μεγαλώνει με αποτέλεσμα τα ξενοδοχεία της Θεσσαλονίκης να είναι σχεδόν κατά 40% φθηνότερα από τα 5άστερα της Αθήνας. Ακόμη όμως και αυτό το στοιχείο, μπορεί στα επόμενα χρόνια να αποτελέσει παράγοντα προσέλκυσης περισσοτέρων τουριστών και διοργανώσεων MICE.
Τα ξενοδοχεία αγαπούν το κέντρο της πόλης
Όσον αφορά τις περιοχές συγκέντρωσης των περισσοτέρων ξενοδοχειακών μονάδων, περί τα 45 και πλέον ξενοδοχεία βρίσκονται στο κέντρο της πόλης, σε ένα νοητό παραλληλόγραμμο που ξεκινάει από το Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό και φθάνει ως το Συντριβάνι, με άνω όριο της οδό Αγίου Δημητρίου και κάτω όριο την παραλιακή Λεωφόρο Νίκης.
Σε αυτό τον άξονα, που επεκτείνεται με ορισμένες ξενοδοχειακές μονάδες μέχρι την περιοχή του ΦΙΞ και των παλιών Σφαγείων, αλλά και ως τις αρχές της οδού Λαγκαδά και, βορειοανατολικότερα ως το ύψος της υπόγειας διάβασης Μενεμένης, επί της Μοναστηρίου, ήταν φυσικό και επόμενο να δημιουργηθούν πολλά ξενοδοχεία καθώς αυτή διαχρονικά είναι η εμπορική είσοδος της Θεσσαλονίκης.
Αυτό που συνέβη όμως την τελευταία 15ετία, ήταν η αναβάθμιση μονάδων πολύ χαμηλών κατηγοριών, η δημιουργία 5άστερων μεγάλων ξενοδοχείων αλλά και η μετατροπή κτιρίων που είχαν άλλες χρήσεις, σε ξενοδοχεία, ενώ οι επενδύσεις συνεχίζονται αφού υπάρχουν επιχειρηματίες που βλέπουν μέλλον στον τουρισμό της Θεσσαλονίκης ( όμιλος ΗΛΕΚΤΡΑ, Monasty Hotel).
Να σημειωθεί ότι οι επενδύσεις σε νέες ξενοδοχειακές μονάδες, επεκτάσεις αλλά και ενεργειακές αναβαθμίσεις υφιστάμενων, όπως και άλλων επιχειρήσεων φιλοξενίας, ενισχύονται από τον αναπτυξιακό νόμο όπως και από το νέο ΕΣΠΑ.