Σεμινάριο με θέμα την επίλυση των εργασιακών διαφόρων στο εργασιακό περιβάλλον πραγματοποίησε ο οργανισμός μεσολάβησης και διαιτησίας (ΟΜΕΔ), στο οποίο δόθηκε έμφαση στις καινούργιες λειτουργίες και δικαιοδοσίες του οργανισμού.
Το σεμινάριο πραγματοποιήθηκε σήμερα, Κυριακή 5 Νοεμβρίου στο ξενοδοχείο Electra Palace της Θεσσαλονίκης. Οι ομιλητές εστίασαν στις νέες λειτουργίες του ΟΜΕΔ και συγκεκριμένα στις λειτουργίες της Συμφιλίωσης, της Διαιτησίας και της Μεσολάβησης, ως μέθοδοι επίλυσης προβλημάτων στον εργασιακό χώρο.
Ο κ. Κώστας Παπαδημητρίου, πρόεδρος του Δ.Σ. του ΟΜΕΔ κατά την εισαγωγική του τοποθέτηση, μίλησε για την 30ετή ιστορία και παρουσία του ΟΜΕΔ δίπλα στον εργασιακό κόσμο και εστίασε στη λειτουργία της «Συμφιλίωσης», ως τρόπο επίλυσης διαφορών εργαζομένου - εργοδότη.
«Οποιαδήποτε εργασιακή σύγκρουση έχει κόστος. Αυτό το γεγονός από μόνο του όμως δε σημαίνει ότι πρέπει να τις απαγορεύσουμε. Άρα μια σύγχρονη κοινωνία και ένα σύγχρονο εργασιακό περιβάλλον αυτό που πρέπει να κάνει είναι να παρέχει τη δυνατότητα της ‘συμφιλίωσης’. Είναι χρήσιμες οι συγκρούσεις και αποτελούν μια σημαντική παράμετρο του εργατικού δικαίου», επεσήμανε ο κ. Κώστας Παπαδημητρίου.
Ο κ. Παπαδημητρίου μίλησε για το ρόλο του ΟΜΕΔ από την περίοδο σύστασης του το 1990 και παράλληλα έκανε μια αναδρομή στο θεσμό της συμφιλίωσης και της διαιτησίας.
Σε δηλώσεις του στη makthes.gr, ο κ. Παπαδημητρίου, μίλησε για το πώς μπορεί να αξιοποιηθεί καλύτερα κάθε νέα λειτουργία του ΟΜΕΔ, ούτως ώστε να υπάρξουν συναινετικές λύσεις στις σχέσεις εργοδοτών και εργαζομένων.
Ο Οργανισμός δημιουργήθηκε το 1992 και τώρα γνωρίζει κάποιες νέες αρμοδιότητες. Σκοπός μας είναι ουσιαστικά υπενθυμίζουμε και στις δύο πλευρές μιας διαφωνίας, ότι συμφέρον έχουν και οι μεν και οι δε, να επιτύχουν την κοινωνική ειρήνη στις επιχειρήσεις τους. Έτσι θα προχωρήσουν μπροστά και οι ίδιοι και οι επιχειρήσεις και η χώρα», είπε ο κ. Παπαδημητρίου.
Αναφορικά Συμφιλίωση, σημείωσε πως είναι η διαδικασία στην οποία κατά τη διαφωνία, υπάρχει ένας «τρίτος», ο οποίος προσπαθεί μέσα από τις διαδικασίες να επιτύχει τη σύγκληση των δύο πλευρών.
«Αυτό είναι κρίσιμο γιατί ο σκοπός και ο ρόλος του ΟΜΕΔ δεν είναι να καταστείλει τις συγκρούσεις* αλλά αντίθετα προληπτικά να παρέμβει, ούτως ώστε να αποφύγει περαιτέρω συγκρούσεις, τις οποίες κανείς δεν επιθυμεί», πρόσθεσε ο πρόεδρος.
Κατά την ομιλία του, ο κ. Παπαδημητρίου δήλωσε πως κατά τα προηγούμενα χρόνια υπήρχε η Μεσολάβηση, ως λειτουργία του Οργανισμού, με τη διαιτησία και τη συμφιλίωση να είναι λειτουργίες της υπηρεσίας επιθεώρησης εργασίας.
Πλέον η Συμφιλίωση συλλογικών διαφόρων έρχεται στη δικαιοδοσία ΟΜΕΔ, όπου, όπως τόνισε ο πρόεδρος, θα δίνεται έμφαση σε αυτή και όχι στη διαιτησία από τον οργανισμό.
Ο ΟΜΕΔ είναι ένας αυτόνομος οργανισμός με 11 μέλη. Οι 5 εκπροσωπούν τους εργοδότες και οι άλλοι 5 τους εργαζόμενους, ενώ ο πρόεδρος δεν εκπροσωπεί κάποιο μέρος. «Η επιλογή μιας απόφασης γίνεται με ομοφωνία στο ΔΣ. Είναι νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου που λειτουργεί ελεύθερα, χρηματοδοτούμενο από εισφορές των μελών του και δεν εξαρτάται από το κράτος, τόνισε ο κ. Παπαδημητρίου.
Στη συνέχεια ο κ. Κωστής Δημαρέλλης, Μεσολαβητής του ΟΜΕΔ και επίκουρος καθηγητής Νομικής του Πανεπιστημίου Λευκωσίας, μίλησε για τη Συμφιλίωση και αναφέρθηκε στην πληθώρα θεμάτων με τα οποία ο οργανισμός ασχολήθηκε ανά τα χρόνια. Ανάμεσα στα θέματα, κάποια αφορούσαν συλλογικές συμβάσεις εργαζομένων σε δήμους ή προγράμματα εθελούσιας εξόδου από εργασία εργαζομένων.
Στην πρώτη περίπτωση για παράδειγμα ο ΟΜΕΔ βοήθησε στη συμφωνία οι εργαζόμενοι ενός δήμου να βρουν εργασία σε ιδιωτικές επιχειρήσεις από το να μην χάσουν τη δουλειά τους.
«Ο ΟΜΕΔ είναι ο φορέας που μπορεί να φέρει τη συμφιλίωση μέσα σε ένα οργανισμό μεταξύ εργαζομένων και διοίκησης, ούτως ώστε να μην επεκταθεί η διαφορά και η διαφωνία μέσα στον εργασιακό χώρο», είπε ο κ. Δημαρέλλης.
Ο δικηγόρος και διαιτητής του οργανισμού, Στρατής Μαυραγάνης από πλευράς του, μίλησε για τις λειτουργίες Μεσολάβηση και Διαιτησία. Ο κ. Μαυραγάνης αναφέρθηκε στο ρόλο του ΟΜΕΔ στην υποστήριξη ελεύθερων συλλογικών διαπραγματεύσεων τα τελευταία έτη, αλλά και στις δυνατότητες που προσφέρει ο οργανισμός σήμερα στον κόσμο της εργασίας.
«Η μεσολάβηση αποτελεί μορφή συλλογικής διαπραγμάτευσης με τη συμβολή του μεσολαβητή και στόχο τη διευκόλυνση των μερών για επίτευξη συμφωνίας. Είναι μία ευέλικτη διαδικασία κατά την οποία τα μέλη προσπαθούν να επιλύσουν τη συλλογική εργασιακή διαφορά με την υποβοήθηση ενός τρίτου ανεξάρτητου προσώπου.
Προϋπόθεση για να προσφύγει ένας εργοδότης ο εργαζόμενος στη λειτουργία της μεσολάβησης είναι να αποτύχουν οι διαπραγματεύσεις των μερών.
Ζητήματα τα οποία μπορούν να λυθούν μέσω της μεσολάβησης έχουν να κάνουν μεταξύ άλλων με σύναψη ατομικών συμβάσεων εργασίας, άσκηση συνδικαλιστικών δικαιωμάτων, ζητήματα κοινωνικής ασφάλισης πέραν των συνταξιοδοτικών, ζητήματα επιχειρηματικής πολιτικής αλλά και πιο χρηστικά όπως η κατάρτιση εσωτερικού κανονισμού μιας επιχείρησης, η κατάρτιση κανονισμού υγιεινής και ασφάλειας και η κατάρτιση ενημερωτικού προγράμματος για τις νέες μεθόδους της επιχείρησης», δήλωσε ο κ. Μαυραγάνης όσον αφορά το αντικείμενο της Μεσολάβησης, ενώ παράλληλα αναφέρθηκε και στις απαιτήσεις της λειτουργίας.
Ο νομικός είπε επίσης πως πρόκειται για μία διαδικασία ρύθμισης εργασιακών σχέσεων με απόφαση του διαιτητή ή της τριμελούς επιτροπής διαιτησίας έπειτα από συλλογικές διαπραγματεύσεις που διεξάγονται με τη βοήθεια ενός τρίτου.
Η διαιτησία έρχεται μετά την αποτυχία των απευθείας διαπραγματεύσεων ως έσχατο μέσο επίλυσης μιας συλλογικής διαφοράς. Για να κινηθεί η διαδικασία πρέπει να λάβουν πρωτοβουλία από μόνα τους τα μέρη τα οποία έχουν τη διαφορά.
Για να υπάρξει η διαιτησία, πρέπει να υπάρξει συμφωνία των δύο συμβαλλομένων μερών αλλά μπορεί να γίνει και με μονομερή πρωτοβουλία. Παράλληλα μπορεί να υπάρξει συνδρομή λόγω γενικότερου κοινωνικού συμφέροντος ή δημοσίου συμφέροντος.
Η διαδικασία της διαιτησίας κινείται μόνο μέσω εγγραφής αίτησης υποβάλλεται στον ΟΜΕΔ. Σημαντικό είναι το γεγονός ότι στις περιπτώσεις προσφυγής στη διαιτησία, αναστέλλεται η άσκηση του δικαιώματος απεργίας για 10 μέρες από τη μέρα της προσφυγής.
«Κάποιος που διαιτητεύει μία διαφωνία, ο διαιτητής δηλαδή, υποκαθιστά την έλλειψη συμφωνίας δύο συμβαλλομένων μερών, μιας συλλογικής διαφοράς όπως αυτή οριοθετήθηκε από τα μέρη», πρόσθεσε ο κ. Μαυραγάνης.
Τελευταία ομιλήτρια ήταν η δικηγόρος και μεσολαβητής του ΟΜΕΔ, κ. Όλγα Αγγελόπουλου, η οποία μίλησε για το νέο κανονιστικό πλαίσιο των απεργιακών κινητοποιήσεων και αναφέρθηκε στις αλλαγές στα σημεία του νόμου 4808/2021, τα οποία χρήζουν πολλαπλών ερμηνειών, όπως ανέλυσε.
Στο σεμινάριο συμμετείχε πλήθος κόσμου που έσπευσε να ενημερωθεί για τις λειτουργίες και τις διαδικασίες του ΟΜΕΔ.