Στην τελική ευθεία έχουν μπει οι εργασίες για την παράδοση του Μετρό της Θεσσαλονίκης, που ετοιμάζεται να υποδεχθεί τους πρώτους επιβάτες του στις 30 Νοεμβρίου.
«Μετά από 17 χρόνια ταλαιπωρίας, το μόνο που ζητάμε είναι να δουλέψουμε» λένε οι επιχειρηματίες της περιοχής. «Μπορεί οι λαμαρίνες να έφυγαν ωστόσο θα πρέπει να περάσει αρκετός καιρός μέχρι να αναζωογονηθεί η αγορά από την ζημιά που έχει υποστεί» λέει στη «ΜτΚ» ο Νίκος Μουρατίδης που διατηρεί επιχείρηση πλησίον της Βενιζέλου. Ο ίδιος τονίζει ότι θα πρέπει να υπάρξει μία συνολικότερη ανάπλαση στην περιοχή, προκειμένου να ομορφύνει ο κοινόχρηστος χώρος.
Ωστόσο αρκετοί είναι και οι επαγγελματίες της περιοχής που ανησυχούν για την βιωσιμότητα των επιχειρήσεών τους, καθώς αρκετό καιρό πριν την έναρξη λειτουργίας του Μετρό συντελείται μία μεγάλη αύξησης στα μισθώματα των καταστημάτων τους.
«Θα μας λύσει τα χέρια»
«Το Μετρό θα μας λύσει τα χέρια» αναφέρει στη «ΜτΚ» ο Φίλιππος Τονονίδης που μετακινείται καθημερινά από τα ανατολικά και ταλαιπωρείται εδώ και έναν χρόνο, εξαιτίας του κυκλοφοριακού που επικρατεί στην πόλη. «Για να πάω στη δουλειά μου που απέχει περίπου 7 χιλιόμετρα από το σημείο που μένω, χρειάζομαι τουλάχιστον μισή ώρα με το αυτοκίνητο, χωρίς να υπολογίσω τον χρόνο αναζήτησης πάρκινγκ».
«Μας φαίνεται σαν ψέμα. Δεν το έχουμε πιστέψει ακόμη» λέει στη «ΜτΚ» ένα ζευγάρι ηλικιωμένων που έζησε όλο το χρονικό των παρατάσεων, από την αρχή της δημιουργίας του έργου. «Θέλουμε να χρησιμοποιήσουμε το Μετρό γιατί είναι ένα έργο το οποίο ακούγαμε αλλά δεν βλέπαμε να προχωράει. Δεν μπαίνουμε στα λεωφορεία γιατί δυσκολευόμαστε να εξυπηρετηθούμε» αναφέρουν, υποστηρίζοντας ότι το Μετρό θα είναι ένα μέσο που θα απευθύνεται σε όλες τις ηλικιακές ομάδες.
Λύση στο ζήτημα της μετακίνησης χιλιάδων φοιτητών αλλά και καθηγητών αναμένεται να δώσουν οι σταθμοί Σιντριβανίου καθώς και Πανεπιστημίου επί της οδού Εγνατία, στη διασταύρωση με την Λεωφόρο 3ης Σεπτεμβρίου. Η θέση τους είναι τέτοια ώστε να εξυπηρετούν την ακαδημαϊκή κοινότητα των δύο μεγαλύτερων Πανεπιστημίων της πόλης (ΑΠΘ και ΠΑΜΑΚ) αλλά όσους σιτίζονται στην φοιτητική λέσχη. «Σίγουρα θα επωφεληθούμε από τη λειτουργία του Μετρό» λέει ο Κωνσταντίνος Αποστολίδης, ο οποίος χρησιμοποιεί καθημερινά τις αστικές συγκοινωνίες για να πάει στη Νομική του ΑΠΘ. «Θα γλιτώσουμε την ταλαιπωρία και το στρίμωγμα στα λεωφορεία» λέει, ελπίζοντας ότι πλέον δεν θα χρειάζεται να ξοδεύει πολύτιμο χρόνο για τις μετακινήσεις του.
Μπορεί το Μετρό να μειώνει κατά πολύ τον χρόνο μεταφοράς τους από και προς τα Ακαδημαϊκά Ιδρύματα, ωστόσο για πολλούς φοιτητές «αγκάθι» αποτελεί ότι η γραμμή δεν φτάνει μέχρι τα ΚΤΕΛ αλλά και το αεροδρόμιο της πόλης. «Η μετακίνηση προς το κέντρο είναι Γολγοθάς για εμάς που δεν διαθέτουμε μεταφορικό μέσο» λέει η Χριστίνα, μεταπτυχιακή φοιτήτρια στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, που μετακινείται τρεις φορές την εβδομάδα από την Κατερίνη στη Θεσσαλονίκη. «Μπαίνοντας στο κέντρο της πόλης με το αστικό χρειάζομαι τουλάχιστον τρία τέταρτα για να φτάσω στο Πανεπιστήμιο» λέει, προσθέτοντας ότι θα έπρεπε να υπάρχει σύνδεση του μετρό με τα ΚΤΕΛ.
Κλείνουν οι τελευταίες «τρύπες»
Σε περίπου έναν μήνα η Θεσσαλονίκη πρόκειται να αποχαιρετήσει τις λαμαρίνες και τα αντιαισθητικά κιγκλιδώματα που βρίσκονται τοποθετημένα περιμετρικά των σταθμών, εγκαινιάζοντας μία νέα εποχή για τις μεταφορές της πόλης. Οι τελευταίες πινελιές έχουν μπει ήδη στους περισσότερους σταθμούς, ενώ εμφανής είναι και η αισθητική αναβάθμιση των χώρων γύρω από τις στάσεις του Μετρό, που πρόκειται να δώσουν μία νέα όψη σε δρόμους και γειτονιές.
Ο Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός θα αποτελέσει σημείο αναφοράς για τις μεταφορές ολόκληρης της δυτικής Θεσσαλονίκης και όχι μόνο, καθώς στον σταθμό μετεπιβίβασης θα καταλήγουν πολλά και διαφορετικά δρομολόγια αστικών συγκοινωνιών, που θα οδηγούν το επιβατικό κοινό στην αφετηρία του Μετρό. Τα συνεργεία εργάζονται με γοργούς ρυθμούς προκειμένου ο σταθμός του μετρό να παραδοθεί εντός χρονοδιαγράμματος.
Οι τελευταίες πινελιές μπαίνουν και στον σταθμό Δημοκρατίας στον Βαρδάρη. Αυτή την εβδομάδα πραγματοποιούνται οι απαραίτητες δοκιμές στο δίκτυο ηλεκτροφωτισμού, ενώ το μόνο που απομένει φαίνεται ότι είναι η απομάκρυνση σιδερένιων εμποδίων που βρίσκονται περιμετρικά.
Σχεδόν έτοιμος είναι και ο σταθμός της 25ης Μαρτίου στον οποίο πραγματοποιούνται εξωτερικές εργασίες, ενώ έτοιμο το τμήμα της Σόλωνος ασφαλτοστρώθηκε πρόσφατα.
Οι προσβάσεις στον σταθμό της Παπάφη έχουν καλυφθεί ήδη με τα γυάλινα στέγαστρα.
Ταυτόχρονα στον «Ευκλείδη» έχει τοποθετηθεί η πινακίδα με την ονομασία του σταθμού, ενώ σε φάση ολοκλήρωσης βρίσκονται οι εργασίες στους σταθμούς Φλέμινγκ και στην Ανάληψη.
«Μάχη» με τον χρόνο δίνουν τα τεχνικά συνεργεία προκειμένου να ολοκληρώσουν τις απαιτούμενες εργασίες που βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη στο σταθμό της Νέας Ελβετίας. Στο υπόγειο μέρος του, ο σταθμός είναι έτοιμος να λειτουργήσει, κάτι τέτοιο δεν φαίνεται να ισχύει εκ πρώτης όψεως και στον περιβάλλοντα χώρο, καθώς τα έργα επί της οδού Ψελλού βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη.
Οι τελικές πινελιές μπαίνουν και στον σταθμό της Βούλγαρη.
Τα αρχαία από ψηλά
Μία πλατεία με μεγάλα δέντρα, χώρους για περίπατο και άνετα παγκάκια έχει διαμορφωθεί πάνω από την είσοδο του σταθμού Αγίας Σοφίας. Δεκάδες είναι οι επισκέπτες αλλά και οι ντόπιοι που στέκονται για αρκετή ώρα πίσω από τα κάγκελα, θαυμάζοντας τον ανοιχτό αρχαιολογικό χώρο που αποκαλύφθηκε, ενώ συνεχίζονται οι εργασίες τόσο στο στέγαστρο όσο και στον περιβάλλοντα χώρο.
Με εντατικούς ρυθμούς προχωρούν τα έργα και στο νότιο τμήμα της οδού Βενιζέλου, η οποία «απελευθερώθηκε» ύστερα από σχεδόν 20 χρόνια από τις τεράστιες λαμαρίνες που την καθιστούσαν απροσπέλαστη.
Στην είσοδο του σταθμού έχει στηθεί ήδη το σιδερένιο πλαίσιο πάνω στο οποίο αναμένεται να τοποθετηθεί το γυάλινο στέγαστρο που θα καλύπτει τον αρχαιολογικό χώρο. Ταυτόχρονα τα συνεργεία έχουν ξεκινήσει ήδη την τοποθέτηση κεραμικών πλακών στην πλατεία Καπνεργατών καθώς και στον χώρο που βρίσκεται περιμετρικά του «Αλκαζάρ», προκειμένου να υπάρξει μια διαφορετική αρχιτεκτονική προσέγγιση, η οποία θα συνδυάζεται άρρηκτα με τα αρχαιολογικά ευρήματα που ήρθαν στο φως.
Ήδη το υπουργείο Πολιτισμού έχει προχωρήσει στις απαραίτητες εργασίες με σκοπό την ανάδειξη των αρχαιοτήτων που θα κοσμούν τον σταθμό Βενιζέλου, που θα αποτελέσει τον μεγαλύτερο αρχαιολογικό χώρο ο οποίος είναι ενταγμένος σε τεχνικό έργο.
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 26-27.10.2024