«Σταθεροί» στην παραβατικότητα εμφανίζονται οι Θεσσαλονικείς οδηγοί είτε εντός, είτε εκτός lockdown, αναφορικά με τη στάθμευση στις θέσεις του Συστήματος Ελεγχόμενης Στάθμευσης "THESi" και την ίδια ώρα σε υψηλά επίπεδα παραμένει η καταστρατήγηση βασικών κανόνων του ΚΟΚ, ακόμη και εκείνων που αφορούν την προστασία των ευαίσθητων κοινωνικών ομάδων, όπως οι πεζοί και τα Άτομα με Αναπηρία.
Με βάση τα στοιχεία που παραχώρησε η δημοτική αστυνομία Θεσσαλονίκης στο makthes.gr και αφορούν τους μήνες Φεβρουάριο και Μάρτιο του 2020 και του 2021, δεν προκύπτουν μεγάλες διαφορές στον συνολικό αριθμό των βεβαιωθέντων παραβάσεων εντός του "THESi". Χαρακτηριστικό είναι πως η «συνέπεια» των οδηγών-παραβατών αντικατοπτρίζεται στα στατιστικά στοιχεία του Φεβρουαρίου για το 2020 και το 2021, τα οποία είναι πανομοιότυπα.
"Deja vu" του 2020 ο Φεβρουάριος του 2021
Ειδικότερα, τον Φεβρουάριο του 2020, όταν η Θεσσαλονίκη ζούσε ακόμη την κανονικότητα δεδομένου ότι το πρώτο εν Ελλάδι κρούσμα κορονοϊού ανιχνεύθηκε στις 26 Φεβρουαρίου στο Δημοτικό Συμβούλιο Θεσσαλονίκης, σε σύνολο 77.522 ελέγχων στο "THESi" είχαν διαπιστωθεί 13.592 παραβάσεις. Δηλαδή, το ποσοστό παραβατικότητας είχε ανέλθει στο 17,53%.
Τον Μάρτιο του ίδιου έτους και παρότι η κυβέρνηση ανακοίνωσε την εφαρμογή των πρώτων περιοριστικών μέτρων στο πλαίσιο του καθολικού lockdown στις 10 του μήνα, η δημοτική αστυνομία πραγματοποίησε 44.926 ελέγχους στο "THESi", κατά τη διάρκεια των οποίων βεβαίωσε 6.692 παραβάσεις, το οποίο σημαίνει ότι η παραβατικότητα ανήλθε στο 14,89%.
Περνώντας στους αντίστοιχους μήνες του 2021, τον Φεβρουάριο το ποσοστό της παραβατικότητας στο Σύστημα Ελεγχόμενης Στάθμευσης διαμορφώθηκε στο 17,50% σε σύνολο 70.899 ελέγχων, αποδεικνύοντας την «εντυπωσιακή» συνέπεια που προαναφέρθηκε.
Φέτος τον Μάρτιο, έχουν βεβαιωθεί μέχρι στιγμής 5.823 παραβάσεις σε σύνολο 41.967 ελέγχων στο "THESi", με το ποσοστό της παραβατικότητας να ανέρχεται στο 13,87% και φυσικά να αναμένεται να αυξηθεί έτι περαιτέρω μέχρι το τέλος του μήνα.
Σε όλους τους παραπάνω αριθμούς των βεβαιωθέντων παραβάσεων, δεν έχουν προστεθεί και οι παραβάσεις που αφορούν τον ΚΟΚ, για να διαμορφωθεί ο τελικός αριθμός των συνολικών παραβάσεων κάθε μήνα, όπως φαίνεται και στον παρακάτω πίνακα.
«Τρώγονται» οι θέσεις των μόνιμων κατοίκων
Να σημειωθεί ότι παραβάσεις στο σύστημα "THESi" νοούνται η στάθμευση σε λευκή θέση χωρίς την καταβολή του αντίστοιχου αντίτιμου, ή η στάθμευση σε μπλε θέση, δηλαδή μόνιμου κάτοικου, από όχημα το οποίο δεν είναι καταχωρημένο ως όχημα κατοίκου στη βάση δεδομένων του δήμου.
Επιπλέον, τον Φεβρουάριο του 2021 οι περισσότεροι έλεγχοι από τους 70.899 αφορούσαν τις μπλε θέσεις, καθώς υπήρχαν αυξημένες διαμαρτυρίες από κάτοικους στη δημοτική αστυνομία για παραβάσεις, όπως εξηγεί στο makthes.gr ο Πέτρος Παπαφίλης, διευθυντής της δημοτικής αστυνομίας Θεσσαλονίκης.
Για την ιστορία, υπενθυμίζεται ότι το "THESi" λειτουργεί από ιδιώτη για λογαριασμό του δήμου Θεσσαλονίκης, με τα έσοδα να μοιράζονται 45-55% αντιστοίχως.
«Απτόητοι» οι οδηγοί και στις παραβάσεις του ΚΟΚ-Αντικοινωνική στάθμευση ακόμη και από ΑμεΑ
Εξάλλου, τα στοιχεία της δημοτικής αστυνομίας που αφορούν τις παραβάσεις του ΚΟΚ για το 2020, δείχνουν ότι η «δημοφιλέστερη» παράβαση είναι η παραβίαση του Ρ40, δηλαδή της στάσης και στάθμευσης σε δρόμους που απαγορεύεται και παρά την ύπαρξη σχετικής σήμανσης. Τα φαινόμενα αυτά εντοπίζονται κυρίως στο ιστορικό κέντρο και ειδικότερα σε κεντρικές οδικές αρτηρίες, επισημαίνει ο κ. Παπαφίλης. Επόμενες συχνότερες παραβάσεις για το 2020 είναι η παραβίαση του Ρ70 που αφορά παράνομη στάθμευση σε χώρο φορτοεκφόρτωσης και στη συνέχεια η λεγόμενη αντικοινωνική στάθμευση και στάση σε διαβάσεις, ράμπες Ατόμων με Αναπηρία και θέσεις για ΑμεΑ, συνεχίζει ο διευθυντής της δημοτικής αστυνομίας. Μάλιστα ακόμη και εν μέσω καραντίνας και παρότι το νομοθετικό πλαίσιο έχει αυστηροποιηθεί με την αφαίρεση πινακίδων για 60 ημέρες, εντούτοις το φαινόμενο της αντικοινωνικής στάθμευσης, παραμένει τουλάχιστον στα ίδια επίπεδα, υπογραμμίζει ο ίδιος. Αξίζει, δε, να σημειωθεί ότι «σχεδόν το 1/3 των παραβατών είναι ή κάτοχοι κάρτας ΑμεΑ, ή έχουν στην οικογένειά τους» κάποιο ΑμεΑ, λέει χαρακτηριστικά ο κ. Παπαφίλης.
Συνολικά για το 2020 το 19,8% των παραβάσεων του ΚΟΚ αφορούσε παραβάσεις Ρ40 και Ρ70, το 7% αντικοινωνική στάθμευση και το 7% φορτοεκφορτώσεις από επαγγελματίες. Οι περισσότερες εξ' αυτών βεβαιώθηκαν κατά σειρά στις οδούς Τσιμισκή, Εθνικής Αμύνης, Ίωνος Δραγούμη, Μητροπόλεως και Αγίου Δημητρίου, καταλήγει ο κ. Παπαφίλης.
Ακολουθεί ο πίνακας με τους ελέγχους και τις παραβάσεις στο σύστημα "THESi", καθώς και ο συνολικός αριθμός παραβάσεων που συμπεριλαμβάνει και τον ΚΟΚ:
Μήνες | Σύνολο Παραβάσεων | Έλεγχοι Συστήματος Ελεγχόμενης Στάθμευσης | Παραβάσεις Συστήματος Ελεγχόμενης Στάθμευσης | Σχόλια |
Φεβρουάριος 2020 | 20.320 | 77.522 | 13.592 | - |
Μάρτιος 2020 | 9.550 | 44.926 | 6.692 | - |
Φεβρουάριος 2021 | 16.750 | 70.899 | 12.412 | Ελέγχθηκαν κυρίως μόνιμοι κάτοικοι |
Μάρτιος 2021 | 7.860 | 41.967 | 5.823 | - |