Η πορεία των έργων υποδομής στη Θεσσαλονίκη μετά τον κορονοϊό, η σημασία του κλάδου των ακινήτων στην οικονομία, τα μέτρα για την επόμενη μέρα και το νέο επενδυτικό τοπίο στην αγορά ακινήτων της Βόρειας Ελλάδας που διαμόρφωσε η πανδημία τέθηκαν επί τάπητος στο διαδικτυακό συνέδριο, Prodexpo North. Την ημερίδα απασχόλησαν ακόμα η επανεκκίνηση της χωροταξίας και η αστική ανάπτυξη αλλά και οι εκδοχές της αειφορίας στην αρχιτεκτονική.
«Αναβάθμιση του αεροδρομίου μέχρι το τέλος του έτους, μετρό και τεχνολογικό πάρκο το 2023, νέα ΔΕΘ το 2026»
«Η Ελλάδα με τον επιτυχημένο τρόπο που διαχειρίστηκε την πανδημία βγαίνει πιο δυνατή από την κρίση του κορονοϊού αποκαθιστώντας την αξιοπιστία της» επεσήμανε ο Θόδωρος Καράογλου, υφυπουργός εσωτερικών (Μακεδονίας – Θράκης). Διαβεβαίωσε πως το μετρό της Θεσσαλονίκης «θα λειτουργήσει τον Απρίλιο του 2023, τα αρχαία από τη Βενιζέλου θα απομακρυνθούν και θα επανατοποθετηθούν, συνεπώς θα έχουμε και αρχαία και μετρό».
Ο κ.Καράογλου αναφέρθηκε στην αναβάθμιση της ανατολικής εσωτερικής περιφερειακής οδού (Flyover) με στόχο μέχρι τον Σεπτέμβριο να αναδειχτεί ανάδοχος του έργου. Για την ανάπλαση της ΔΕΘ, για την οποία η προκήρυξη του αρχιτεκτονικού διαγωνισμού θα γίνει τις πρώτες μέρες του Ιουλίου, στόχος είναι να ολοκληρωθεί μέχρι το 2026.
Αναφερόμενος στην δημιουργία του τεχνολογικού πάρκου τέταρτης γενιάς ThessINTEC, o υφυπουργός είπε ότι ξεκινά εντός του επόμενου μήνα η πολεοδόμηση του χώρου των 760 στρεμμάτων που παραχωρήθηκε στην ΑΖΚ από το υπουργείο οικονομικών και «φιλοδοξούμε να παραδώσουμε το έργο μέχρι τα τέλη του καλοκαιριού του 2023». Για το μητροπολιτικό πάρκο στη θέση του πρώην στρατοπέδου Παύλου Μελά «ήδη έχει αναδειχτεί ανάδοχος για το πρώτο κομμάτι του έργου με την ανάπλαση ενός από τα επτά κτήρια που θα αξιοποιηθούν». Ο υφυπουργός, αναφερόμενος στο αναπτυξιακό πρόγραμμα «Αντώνης Τρίτσης» για την τοπική αυτοδιοίκηση, υπογράμμισε ότι τα χρήματα για τα έργα είναι εξασφαλισμένα (θα ξεπεράσουν τα 3 δισ.ευρώ).
«Ο δημόσιος τομέας βγαίνει πιο ενισχυμένος από την υγειονομική κρίση» υποστήριξε ο πρόεδρος της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ, Νίκος Ταχιάος. «Η υλοποίηση των εργασιών του Μετρό δεν επηρεάστηκε από τον κορονοϊό, το έργο προχωράει όπως είχε σχεδιαστεί για να παραδοθεί τον Απρίλιο του 2023», πρόσθεσε. Ο κ.Ταχιάος τόνισε πως «βασική μας προτεραιότητα είναι να δημιουργηθεί ένας φορέας ο οποίος θα λειτουργήσει το έργο όταν ολοκληρωθεί».
«Η κρίση μας έκανε πιο δυνατούς, η Θεσσαλονίκη έχει εκείνα τα στοιχεία που χρειάζονται για να μετατραπεί σε μια σύγχρονη ευρωπαϊκή μητρόπολη με την τεχνολογία στο επίκεντρο, δεν πρέπει να χάσουμε ούτε μια μέρα», επεσήμανε ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Κωνσταντίνος Ζέρβας. «Δημιουργούμε ένα innovation hub τεχνολογίας και καινοτομίας στη δυτική Θεσσαλονίκη, την άλλη εβδομάδα υπογράφουμε μνημόνιο συνεργασίας με τα υπουργεία ανάπτυξης και ψηφιακής διακυβέρνησης και μιας ΑΜΚΕ που στηρίζεται από τη Cisco». Ο δήμαρχος αναφέρθηκε και στην ανέγερση του μουσείου Ολοκαυτώματος στη δυτική είσοδο της Θεσσαλονίκης. Ο κ.Ζέρβας ανέφερε πως ήδη «τρέχει» το project, προσθέτοντας πως «αυτό για το οποίο πιέσαμε να γίνει και θα υλοποιηθεί είναι η δημιουργία κόμβων ενώ θα υπάρχει και διάνοιξη της οδού Κωλέττη, αυτό θα υλοποιηθεί μέσα στην τετραετία». Ο δήμαρχος έθεσε ψηλά στις προτεραιότητές του «ευταξία, καθαριότητα, φωτισμό».
Λιμάνι
«Η επέκταση του σταθμού εμπορευματοκιβωτίων (έκτου προβλήτα) θα τριπλασιάσει την χωρητικότητα του λιμανιού και θα δώσει τη δυνατότητα να εξπυπηρετούνται μεγαλύτερα πλοία, μέχρι τις αρχές Οκτωβρίου υπολογίζουμε να έχει αναδειχτεί εργολάβος με στόχο να ολοκληρωθεί το έργο μέχρι τα τέλη του 2023», σημείωσε ο Σωτήρης Θεοφάνης, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος ΟΛΘ. Ο κ.Θεοφάνης στάθηκε και στην ανάγκη «αναβάθμισης της υφιστάμενης σιδηροδρομικής σύνδεσης του δικτύου με το λιμάνι για να ανοιχτεί ο λιμένας και σε νέες αγορές».
Αεροδρόμιο
«Τρεις μήνες μετά το ξέσπασμα της κρίσης έχουμε πτώση 96,2% στην επιβατική κίνηση», τόνισε ο Γιώργος Βήλος, γενικός διευθυντής ανάπτυξης Fraport Greece. Ο κ.Βήλος υποστήριξε πως «η επένδυση στο αεροδρόμιο Μακεδονία αντιστοιχεί στο 1/3 της συνολικής επένδυσης της Fraport στην Ελλάδα, τα έργα προχωρούν (νέος αεροδριάδρομος 10-28, νέο τέρμιναλ) και το νέο αεροδρόμιο που θα εξυπηρετεί τους διπλάσιους επιβάτες θα έχει ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του έτους ενώ οι χώροι στάθμευσης των αεροσκαφών θα αυξηθούν από 19 σε 28».
ΟΑΣΘ
Ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕΘ, Γιάννης Τόσκας στην εισήγησή του, επικεντρώθηκε στον διαγωνισμό για την προμήθεια 250 αστικών λεωφορείων χαμηλού περιβαλλοντικού αποτυπώματος που θα εξυπηρετούν τις συγκοινωνιακές ανάγκες της πόλης μέχρι το 2022 και στην ανάπτυξη ενός «μεγάλης κλίμακας τερματικού χώρου για ταξί, ΙΧ, λεωφορεία, μετρό στην περιοχή της Νέας Ελβετίας».
«To νέο νομοσχέδιο για τη χωροταξία διαμορφώνει ένα χωροταξικό πλαίσιο που δεν θέτει εμπόδια στην ανάπτυξη και τις επενδύσεις, αντίθετα τις διευκολύνει (καθώς επιταχύνουμε τις διαδικασίες αξιολόγησης επενδυτικών σχεδίων), βάζει τάξη στην δόμηση και στις εκτός σχεδίου περιοχές και αποτελεί κινητήρια δύναμη για την βιώσιμη ανάπτυξη», είπε στην εισήγησή του ο υφυπουργός χωροταξίας και αστικού περιβάλλοντος, Δημήτρης Οικονόμου. «Για πρώτη φορά μετά από 50 χρόνια βάζουμε περιορισμούς στην εκτός σχεδίου δόμηση», τόνισε ο οφυπουργός.
«Κατά τη διάρκεια της πανδημίας όλοι μείναμε περισσότερο στο σπίτι, κάτι που μπορεί να οδηγήσει σε αύξηση της ζήτησης για ποιοτικότερα σπίτια, η εργασία εξ αποστάσεως θα οδηγήσει σε μείωση της ζήτησης για επαγγελματικούς χώρους ενώ θα υπάρξει αναστροφή της αυξητικής τάσης για αγορά ακινήτων από ξένους αν και γρήγορα θα επανέλθει αυτή η τάση», ανέφερε ο πρόεδρος της RICSHellas, Γιάννης Ξανθόπουλος. «Η υγειονομική κρίση ενίσχυσε περαιτέρω το online shopping αν και η ανάγκη για ανθρώπινη συναναστροφή θα συνεχίσει να υπάρχει», σύμφωνα με τον κ.Ξανθόπουλο. Οι τέσσερις πυλώνες για την επάνοδο της αγοράς ακινήτων είναι, όπως τους παρέθεσε ο Γιάννης Ξανθόπουλος, η απορρόφηση του σοκ στη ρευστότητα που προκάλεσε η πανδημία, μέτρα για την ενίσχυση της απασχόλησης, στήριξη της αγοράς από το χρηματοπιστωτικό σύστημα αλλά και η επένδυση στην αειφορία.
Η αγορά ακινήτων στη Θεσσαλονίκη
Σύμφωνα με το στέλεχος της Arbitrage, Γιάννη Ορφανό, στη Θεσσαλονίκη «οι πιο ακριβές τιμές για ενοικίαση εντοπίζονται στο παραλιακό μέτωπο και στο ιστορικό κέντρο της πόλης».
Η μέση ζητούμενη τιμή ενοικίασης, που είναι και η υψηλότερη έναντι άλλων περιοχών είναι αυτή στη Νέα Παραλία που αγγίζει τα 14 ευρώ ανά τμ. Ακολουθεί η Νέα Παραλία με 9 ευρώ ανά τμ. Η χαμηλότερη τιμή εντοπίζεται στο Κορδελιό με 3,2 ευρώ ανά τμ. Χαμηλές τιμές με 3,3 ευρώ ανα τμ έχουν ακόμα η Πολίχνη και οι Αμπελόκηποι, όπως και η Ευκαρπία και η Ηλιούπολη με 3,5 ευρώ αντίστοιχα. Σε μέσα επίπεδα κινούνται οι τιμές ενοικίασης σε Τριανδρία, Τούμπα και Πανόραμα (5 ευρώ το τμ), 40 Εκκλησίες (5,5 ευρώ), Πυλαία και Θέρμη (4,5 ευρώ ανα τμ).
Για τα καταστήματα άνω των 150 τμ οι τιμές πώλησης κυμαίνονται από 30 έως 115 ευρώ ανά τμ στην οδό Τσιμισκή, ανάλογα από το σημείο που βρίσκεται του καταστήματος, στη Μητροπόλεως από 30 έως 55, στην Καλαμάρια από 20 έως 35, ενώ στους Αμπελοκήπους η τιμή διαμορφώνεται μεταξύ 20 και 35 ευρώ ανά τμ.
Στο κέντρο της Θεσσαλονίκης (Αριστοτέλους, Εγνατία, παραλία, δικαστήρια) η τιμή ενοικίασης για ένα γραφείο από 50 εως 200 τμ διαμορφώνεται από 5 έως 10 ευρώ το τμ, στην 26ης Οκτωβρίου από 9 εως 13, στην Πυλαία, στη δυτική είσοδο από 4 εως 7 ευρώ ανα τμ και στην οδό Ανδριανουπόλεως από 6 έως 10 ευρώ.
«Η αγορά των ακινήτων το 2019 προσέλκυσε το 35% των συνολικών άμεσων ξένων επενδύσεων στην Ελλάδα. Οι ξένες επενδύσεις στο ελληνικό real estate αυξήθηκαν 28% σε σχέση με το 2018 και διαμορφώθηκαν σε 1,45 δισ. ευρώ» επεσήμανε ο υποδιοικητής της Τράπεζας της Ελλάδας, Θόδωρος Μητράκος.«Οι νέες τάσεις που θα κυριαρχήσουν στην αγορά θα περιλαμβάνουν μικρότερους επαγγελματικούς χώρους, ευέλικτα συμβόλαια και ποιοτικότερες κατοικίες διότι η τηλεργασία κρατά ολοένα και περισσότερους εργαζόμενους στο σπίτι», υποστήριξε.
Σχετικά με τους πλειστηριασμούς, διαβεβαίωσε πως εξαιτίας των συνθηκών που διαμόρφωσε ο κορονοϊός δεν αναμένεται κύμα πλειστηριασμών. «Το 80% των πλειστηριασμών που ευδοκίμησαν αφορά ακίνητα που πέρασαν σε τράπεζες. Οι τράπεζες βρέθηκαν με 25.000 ακίνητα. Η ΤτΕ ως εποπτεύουσα δεν επικροτεί τη λογική οι τράπεζες να μετατρέπονται σε εταιρείες real estate» σημείωσε ο υποδιοικητής.