Συνολικά 70 κωδικοί, που αντιστοιχούν σε ισάριθμα αντικείμενα, και 40 καλλιτέχνες θα φύγουν από τη Θεσσαλονίκη για την Αγία Πετρούπολη της Ρωσίας. Αντιστοίχως, από την ιστορική ρωσική πόλη θα ταξιδέψουν προς την πρωτεύουσα της Βόρειας Ελλάδας 105 συντελεστές αλλά και ένα τεράστιο κοντέινερ, που θα αδειάζει επί πέντε περίπου ώρες πράγματα (σκηνικά, κοστούμια κ.ά.) -μάλιστα για την εκφόρτωσή τους είναι προγραμματισμένο να κλείσει ένας ολόκληρος δρόμος.
Αυτό θα πει ανταλλαγή και μάλιστα σε πολιτιστικό επίπεδο… Με τέτοια μεγέθη συνομιλούν τον τελευταίο καιρό το Κρατικό Θέατρο «St. Petersburg Chamber Opera» και το Κέντρο Πολιτισμού του δήμου Θεσσαλονίκης, που στο πλαίσιο ενός πολύ ενδιαφέροντος καλλιτεχνικού διαλόγου για το λυρικό θέατρο στέλνουν ο ένας στον άλλον τις παραγωγές τους.
Ριγκολέτο από έναν οργανισμό με πολύ μεγάλη παράδοση
Η αρχή θα γίνει από τη Θεσσαλονίκη και το Θέατρο Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών όπου θα παρουσιαστεί σε σύμπραξη των δύο φορέων υπό την αιγίδα της κυβέρνησης της Αγίας Πετρούπολης το Ριγκολέτο του Τζουζέπε Βέρντι, το οποίο αποτελεί παραγωγή της «St. Petersburg Chamber Opera». Πρόκειται για το τρίτο μεγαλύτερο θέατρο αυτού του είδους στη Ρωσία. «Είναι ένας οργανισμός με πολύ μεγάλη παράδοση. Ουσιαστικά, η συνεργασία άρχισε πριν από δύο χρόνια, όταν έγιναν επαφές μεταξύ της περιφέρειας και της κυβέρνησης της Αγίας Πετρούπολης. Έτσι, μας προσέγγισαν από την Όπερα με σκοπό να ξεκινήσουμε μία δυναμική συνεργασία, η οποία θα έχει και μέλλον και συνέχεια. Ταξίδεψε εδώ ο καλλιτεχνικός διευθυντής Γιούρι Αλεξάντροφ, συζητήσαμε και αποφασίσαμε η συνεργασία να ξεκινήσει με την παραγωγή, που παρουσιάζουν αυτό το διάστημα», λέει στη «ΜτΚ» η πρόεδρος του Κέντρου Πολιτισμού της περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας Άννα Μυκωνίου.
To Ριγκολέττο είναι μία από τις γνωστότερες όπερες του ιταλού συνθέτη, το πρώτο από τα αριστουργήματα της ώριμης περιόδου του με χαρακτηριστική την άρια «La donna è mobile», που είναι ιδιαιτέρως δημοφιλής. «Η παραγωγή έχει γυρίσει σχεδόν όλο τον κόσμο. Πριν από τη Θεσσαλονίκη ταξιδεύει στην Ιαπωνία και μετά από εμάς φεύγει για την Ευρώπη. Αποτελείται από δύο καστ, για να μπορούν να τραγουδούν κάθε μέρα. Είναι επίσης μεγαλειώδης σε σκηνικά και κοστούμια», τονίζει ο σκηνογράφος και στενός συνεργάτης του Κέντρου Αθανάσιος Κολαλάς. Σκηνοθετημένη από τον ίδιο τον Αλεξάντροφ, έναν από τους σημαντικότερους σκηνοθέτες όπερας της Ρωσίας, η όπερα έρχεται με μια εκατονταμελή αποστολή, που αποτελείται από την ορχήστρα και τη χορωδία του οργανισμού, αλλά και μια πλειάδα σπουδαίων ρώσων λυρικών τραγουδιστών, που ερμηνεύουν τους πρωταγωνιστικούς ρόλους. «Όλο αυτό έχει τεράστιες δυσκολίες. Δεν είναι εύκολο να μεταφερθούν σκηνικά και κοστούμια. Υπάρχει ένα άτομο που γνωρίζει ρωσικά και μας βοηθάει πάρα πολύ, ώστε να γίνεται η διαμεσολάβηση και να μπορέσει αυτή η ανταλλαγή να προχωρήσει. Πάντως, ως καλλιτεχνικό γεγονός είναι κάτι πολύ σημαντικό. Το σπουδαιότερο όμως είναι ότι οι παραστάσεις έχουν χαμηλό προνομιακό εισιτήριο για το κοινό, ώστε να δοθεί η δυνατότητα στον κόσμο που αγαπάει αυτό το είδος να απολαύσει ένα έργο υψηλών προδιαγραφών», υπογραμμίζει η Άννα Μυκωνίου. Το Ριγκολέτο θα παρουσιαστεί στις 20, 21, 22 και 23 Σεπτεμβρίου στο Θέατρο Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών (τηλ. πληροφοριών: 2310-602599).
Μία παραγωγή με το δυναμικό της Θεσσαλονίκης
Αμέσως μετά (2 Οκτωβρίου), σειρά έχει η όπερα «Διδώ και Αινείας» του Henry Purcell σε σκηνοθεσία Δημήτρη Κυανίδη, η οποία θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του 4ου Διεθνούς Φεστιβάλ Όπερας, που θα πραγματοποιηθεί στην Αγία Πετρούπολη στις 30 Σεπτεμβρίου – 4 Οκτωβρίου από τον ίδιο οργανισμό. Τα κοστούμια υπογράφει η Ιωάννα Μανωλεδάκη, τον πρωταγωνιστικό ρόλο κρατά η καταξιωμένη σοπράνο Σοφία Μητροπούλου, ενώ την καλλιτεχνική επιμέλεια της παραγωγής έχει ο σκηνογράφος Αθανάσιος Κολαλάς, που υπογράφει επίσης τα σκηνικά. Η δε παραγωγή παρουσιάζεται σε συνεργασία με την αντιδημαρχία Πολιτισμού και τη Συμφωνική Ορχήστρα του δήμου Θεσσαλονίκης σε διεύθυνση Λίζας Ξανθοπούλου. «Στην ουσία ‘εξάγουμε’ στη Ρωσία μια παραγωγή της πόλης, που στηρίχθηκε και αγαπήθηκε πολύ από τη Θεσσαλονίκη. Δεν ανταλλάσσουμε απλά καλλιτέχνες από άλλες χώρες. Αποτελείται δηλαδή από το δυναμικό της Θεσσαλονίκης και αυτό είναι πάρα πολύ σημαντικό», λέει ο κ. Κολαλάς.
Και οι δύο όπερες πάντως («Ριγκολέτο» και «Διδώ και Αινείας») είναι έργα που δεν μπορούν να θεωρηθούν πολυπαιγμένα στη Θεσσαλονίκη. «Το πρώτο είχε παρουσιαστεί στο ΜΜΘ προ δεκαπενταετίας περίπου, ενώ το δεύτερο είχε ανέβει πριν από 25 χρόνια από την Καλλιτεχνική Εταιρεία «Τέχνη». Είναι δύο όπερες που δεν τις βλέπουμε συχνά. Τώρα επιλέξαμε το Ριγκολέτο γιατί ξέρουμε ότι ο κόσμος το αγαπάει, θέλει να το δει και ενδιαφέρεται. Αυτό άλλωστε φαίνεται από την ανταπόκριση που έχουμε μέχρι τώρα», προσθέτει ο Αθανάσιος Κολαλάς.
Οι προσδοκίες από την παρουσία στην Αγία Πετρούπολη είναι συγκεκριμένες: «Θα θέλαμε να τους δείξουμε ότι η Θεσσαλονίκη είναι δυναμικά στο παιχνίδι της όπερας. Ότι διαθέτει μια πολύ δυνατή ομάδα που μπορεί να κάνει παραγωγές πολύ υψηλού επιπέδου, οι οποίες μπορούν να σταθούν σε ένα διεθνές φεστιβάλ. Ήθελαν πάρα πολύ να συνεργαστούν με τη Θεσσαλονίκη, αφού οι Ρώσοι αγαπούν ιδιαίτερα την Ελλάδα. Επίσης, οι καλλιτέχνες της πόλης ενθουσιάζονται που θα πάμε εκεί να δείξουμε τη δουλειά μας. Έτσι ανοίγεις τα φτερά σου και γίνεσαι πιο εξωστρεφής. Το 40% των συνεργαζόμενων καλλιτεχνών στην όπερα ‘Διδώ και Αινείας’ είναι νέοι άνθρωποι. Ξαφνικά τους φέρνεις σε επαφή με ένα πολύ σημαντικό θέατρο της Ρωσίας, με διεθνείς προδιαγραφές. Αυτό είναι ένα τεράστιο βήμα αλλά και πολύ σημαντική εμπειρία και προϋπηρεσία», καταλήγει ο σκηνογράφος.
…Και συμφωνικός Κραουνάκης
Δραστήριο και δυναμικό, πάντα, το Κέντρο Πολιτισμού της περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας δεν αρκείται όμως μόνο σε αυτήν την ανταλλαγή αφού, ως γνωστόν, έχει έναν πολύ πλούσιο ετήσιο προγραμματισμό. Στο πλαίσιό του θα πραγματοποιηθεί μια μεγάλη συναυλία - παραγωγή του Κέντρου Πολιτισμού από τον Σταμάτη Κραουνάκη με τίτλο «Με επίσημο ένδυμα» (23 Οκτωβρίου), στη διάρκεια της οποίας ο γνωστός συνθέτης θα παρουσιάσει τα τραγούδια του με συμφωνικό ήχο.
* Δημοσιεύτηκε στη "ΜτΚ" στις 15/9/2019.