Η κατάσταση στους δρόμους της Θεσσαλονίκης είναι ασφυκτική. Τα περιορισμένα δρομολόγια των αστικών λεωφορείων, που αποτελούν το μοναδικό μέσο μαζικής μεταφοράς στην πόλη προκαλούν καθημερινά συνωστισμό, κάνοντας τη μετακίνηση αφόρητη. Η συνεργασία των δήμων Θεσσαλονίκης και Λειψίας έρχεται να δώσει μια τονωτική ένεση στην αντιμετώπιση του προβλήματος. Μετά από ποικίλα γραφειοκρατικά και τεχνικά ζητήματα ολοκληρώθηκε σε χρόνο ρεκόρ για τα ελληνικά δεδομένα η διαδικασία μεταβίβασης πενήντα μεταχειρισμένων λεωφορείων από το Δήμο Λειψίας στο Δήμο Θεσσαλονίκης. Αυτά παραχωρούνται με χρησιδάνειο στον Οργανισμό Aστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης και θα ενταχθούν στην κυκλοφορία.
Aνάσα για την πόλη
«Δεν ήταν κάτι εύκολο. Είναι η πρώτη φορά που ένας δήμος προμηθεύεται οχήματα από το εξωτερικό. Είναι μια διαδικασία που δε θα ολοκληρωνόταν χωρίς τη μεσολάβηση τόσο της ελληνικής όσο και της γερμανικής κυβέρνησης για να παρακαμφθούν οι γραφειοκρατικές αγκυλώσεις», τονίζει μιλώντας στη Deutsche Welle ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης Κωνσταντίνος Ζέρβας. Η σύμπραξη πραγματοποιήθηκε μέσω του δικτύου της Ελληνογερμανικής Συνέλευσης στην οποία απευθύνθηκε ο κ. Ζέρβας. «Δουλειά του δήμου δεν είναι να αγοράζει λεωφορεία, αλλά όταν το κυκλοφοριακό είναι το πρώτο πρόβλημα στην πόλη, οφείλει να ψάξει λύσεις. Η καλή ποιότητα σε συνδυασμό με την εξαιρετική κατάσταση των λεωφορείων μας οδήγησε στην άμεση απόφαση», επεσήμανε ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης.
Τα λεωφορεία είναι αντιρρυπαντικής τεχνολογίας Euro5 EEV (5+) και αγοράστηκαν από το Δήμο Θεσσαλονίκης στην τιμή των μόλις 11.000 ευρώ. «Αποτελούν το 12,5 % του στόλου που απαιτείται για την εξυπηρέτηση του πολεοδομικού συγκροτήματος Θεσσαλονίκης και μία σημαντική συμβολή στην προσπάθεια μας να ανατάξουμε το αστικό συγκοινωνιακό έργο», επισημαίνει ο Γιώργος Σκόδρας, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΑΣΘ. Αν και μεταχειρισμένα λόγω της πρόσφατης ανακατασκευής των κινητήρων τους είναι σε εξαιρετική κατάσταση. «Μας εντυπωσίασε η ποιότητα τους. Θα καλύψουμε τις ανάγκες μας σε όλες τις γραμμές σε μια εποχή που λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού το έχουμε ακόμη μεγαλύτερη ανάγκη», ανέφερε ο κ. Σκόδρας.
Περαιτέρω συνεργασία
Τα πρώτα λεωφορεία έφτασαν τη Θεσσαλονίκη με την ολοκλήρωση της παράδοσης τους να προβλέπεται για τα μέσα Οκτωβρίου. «Συνήθως επιλέγαμε κάποιον ιδιώτη όταν θέλαμε να αποσύρουμε λεωφορεία. Τώρα βρέθηκε η Θεσσαλονίκη που είναι και αδελφοποιημένη μας πόλη» εξήγησε ο Ρόναλντ Γιουρς, Διευθύνων Σύμβουλος Τεχνολογίας και Λειτουργιών της εταιρείας αστικών μεταφορών της Λειψίας, συνεχίζοντας: «Η συνεργασία με την ελληνική πλευρά ήταν εξαιρετική με υψηλό επαγγελματισμό». Ο ίδιος πιστεύει πως μετά από αυτήν την εμπειρία «μπορούμε να συμμετάσχουμε και σε άλλους παρόμοιους διαγωνισμούς ή και να βοηθήσουμε τη Θεσσαλονίκη εκ νέου αν το χρειαστεί». H Λειψία θα ανανεώσει το στόλο της με 53 νέα λεωφορεία και έχει ως επόμενο στόχο τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση.
«Χρειάστηκε να μάθω αρκετά για τον τομέα της αγοράς λεωφορείων», λέει γελώντας ο αντιδήμαρχος Λειψίας Oύλριχ Χόρνιγκ και θεωρεί αποφασιστική την αναμόρφωση των ελληνικών κανόνων για τις δημόσιες συμβάσεις προκειμένου ο Δήμος Θεσσαλονίκης να μπορέσει να προβεί στην αγορά των λεωφορείων. «Αντιμετωπίσαμε κι εμείς κρίσεις και προκλήσεις στις αστικές μεταφορές όταν έπρεπε να πάρουμε αποφάσεις για το δημόσιο χώρο και όταν οι επενδύσεις μας ήταν παγωμένες. Θα δρούμε συμβουλευτικά από την εμπειρία μας στη Θεσσαλονίκη και θα βρίσκουμε κοινές λύσεις», τονίζει ο κ. Χόρνιγκ. Έχοντας διετή επαγγελματική εμπειρία από την Ελλάδα στις δύσκολες εποχές της οικονομικής κρίσης πιστεύει πως «όσο διαφορετική νοοτροπία και αν υπάρχει κάποιες φορές με τους Έλληνες, η κοινή ευρωπαϊκή κατεύθυνση λύνει τα προβλήματα».
Οι δύο πόλεις είναι αδελφοποιημένες από την εποχή της πρώην Ανατολικής Γερμανίας με τη Λειψία να προσελκύει τους Έλληνες με τις εκθεσιακές της δραστηριότητες αλλά και με το πανεπιστήμιό της. Οι δύο πόλεις πέρα από τις αστικές μεταφορές θα εμβαθύνουν πλέον τη συνεργασία τους, με κύριους άξονες την κοινωνική πρόνοια, τα θέματα νεολαίας και τον πολιτισμό, με πρώτης τάξεως εργαλείο το Ελληνογερμανικό Ίδρυμα Νεολαίας που έχει ως έδρες τη Θεσσαλονίκη και τη Λειψία, αποδεικνύοντας όχι τύποις, αλλά στην ουσία την αδελφοποίησή τους.
Διογένης Δημητρακόπουλος
Πηγή: Deutsche Welle