Με τη Θεσσαλονίκη μονίμως… κολλημένη στην κίνηση η αναζήτηση θεραπείας για τη γάγγραινα του κυκλοφοριακού δεν είναι εύκολη υπόθεση. Η εκδήλωση που φιλοξενήθηκε στο κτίριο του ΕΒΕΘ επιχείρησε να αναδείξει λύσεις, προτάσεις και αναγκαίες τομές για να ξεφύγει η πόλη από τον «λαβύρινθο» της κυκλοφοριακής ασφυξίας.
Με τους ομιλητές να συμφωνούν πως το μετρό από μόνο του δε θα ξεμπλοκάρει την κίνηση στη Θεσσαλονίκη, οι λύσεις που προτάθηκαν αφορούν στην εκπόνηση συγκοινωνιακών έργων υποδομής, σε βιώσιμες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, σε έναν αυστηρό έλεγχο και αστυνόμευση για να αποφεύγονται τα διπλοπαρκαρίσματα, στην συγκρότηση ενός ενιαίου και ολοκληρωμένου συγκοινωνιακού σχεδιασμού.
«Ζούμε σε μία πόλη που δεν έχει δει κανένα ολοκληρωμένο έργο υποδομής να μπαίνει σε λειτουργία εδώ και πολλά χρόνια ενώ ο αριθμός των οχημάτων πολλαπλασιάζεται, η κατάσταση είναι ασφυκτική. Το μετρό ολοκληρώνεται, αρχές του 2024 θα μπει σε λειτουργία, ο προαστιακός της δυτικής Θεσσαλονίκης έχει δημοπρατηθεί, μετά το καλοκαίρι θα ξεκινήσουν και οι εργασίες για τον ανατολικό περιφερειακό (flyover)», ανέφερε o Αντιπεριφερειάρχης Υποδομών της ΠΚΜ, Πάρης Μπίλλιας.
Παράλληλα, εστίασε σε μία ριζική μεταρρύθμιση του δημόσιου συστήματος συγκοινωνιών της πόλης, στην ουσιαστική ενίσχυση του ΟΑΣΘ με αξιοκρατική επιλογή της διοίκησης, στην καταπολέμηση της παράνομης στάθμευσης με αυστηρή αστυνόμευση από την Τροχαία και στην πιστή τήρηση και ενδεχομένως αυστηροποίηση του ωραρίου φορτοεκφορτώσεων για να μην επιβαρύνεται η κίνηση σε ώρες αιχμής και «ας δυσαρεστηθούν κάποιοι».
«Οι υποδομές στην πόλη δεν παρακολουθούν τη ζήτηση, πρέπει να βρούμε τις αιτίες και τρόπους θεραπείας του προβλήματος του κυκλοφοριακού. Κρούω καμπανάκι κινδύνου το πρόβλημα δε λύνεται με μεθόδους που ακολουθήσαμε στο παρελθόν, σταδιακά παρατηρούμε μποτιλιάρισμα και σε περιοχές της πόλης που δεν είχαν τέτοια θέματα παλιά» ο Α΄ Αντιπρόεδρος του ΕΒΕΘ, Εμμανουήλ Βλαχογιάννης.
Ο κ. Βλαχογιάννης έθεσε και την εξής διάσταση στο ζήτημα: Η τηλεργασία ενδεχομένως μειώσει τις ανάγκες για μετακινήσεις αλλά η ραγδαία αύξηση του ηλεκτρονικού εμπορίου θα αυξήσει τις εμπορευματικές μετακινήσεις, συνεπώς και την κίνηση.
Συγκοινωνιακά έργα υποδομής, βιώσιμες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, αυστηρός έλεγχος και αστυνόμευση είναι οι πυλώνες πάνω στους οποίους στηρίζεται η λύση του κυκλοφοριακού όπως τους έθεσε ο Σπύρος Βούγιας, Συγκοινωνιολόγος, Ομότιμος Καθηγητής Α.Π.Θ.
Μεταξύ των παρεμβάσεων που συστήνει ο κ.Βούγιας είναι οι εξής: Ιστορική ανάπλαση του πάρκου μνήμης, εφαρμογή μέτρων για αποτροπή της διπλοστάθμευσης, ολοκλήρωση της πεζοδρόμησης της Αγίας Σοφίας, αναθεώρηση άσκοπων πεζοδρομήσεων και η ανάκτηση του χαμένου δημόσιου χώρου».
«Οι δημόσιες συγκοινωνίες πρέπει να είναι η ραχοκοκκαλιά των δημόσιων συγκοινωνιών, είναι αναγκαίος ένας ενιαίος και ολοκληρωμένος συγκοινωνιακός σχεδιασμός», επεσήμανε ο Παναγιώτης Παπαϊωάννου, Καθηγητής Α.Π.Θ.
Στη δημιουργία μητροπολιτικού φορέα συγκοινωνιών στο Περιφερειακό Συγκρότημα Θεσσαλονίκης, στην ίδρυση παρατηρητηρίου κυκλοφορίας, σε ένα ενιαίο σύστημα δημοσίων συγκοινωνιών, στην αναδιάρθρωση λεωφορειακών γραμμών εστίασε μεταξύ άλλων ο Χρήστος Πυργίδης, Καθηγητής Α.Π.Θ.
«Το κυκλοφοριακό πρόβλημα της Θεσσαλονίκης, βρίσκεται πολλά χρόνια στο επίκεντρο των συζητήσεων όλων των πολιτών της. Η λύση αυτού του προβλήματος είναι σύνθετη και με μεμονωμένες και βραχυπρόθεσμες λύσεις, όπως είναι οι ποδηλατόδρομοι και τα καραβάκια, δεν έχω πειστεί ότι μπορεί να δώσουν την οριστική λύση», σημείωσε ο Πέτρος Παπαϊωάννου, εκδότης του περιοδικού «Κτίριο» και πολιτικός μηχανικός που συντόνισε την ημερίδα.
Ο κ.Παπαϊωάννου κατέθεσε στο τραπέζι του διαλόγου πέντε αναγκαίες παρεμβάσεις. 1) Xρειάζεται αρχικά ένας σωστός ολοκληρωτικός σχεδιασμός που να στηρίζεται στη «μέθοδο μετεπιβίβασης» και να ικανοποιεί το προαναφερθέν σκεπτικό, με τη χρήση όλων των Μέσων Μεταφοράς, όπως συμβαίνει σε όλες οι αναπτυγμένες πόλεις!
2) Για να επιτευχθεί η ταχύτητα στις μετακινήσεις των υπέργειων μέσων συγκοινωνίας (κυρίως του τραμ- μονή γραμμή σε κυκλική διαδρομή από την περιοχή «Φοίνικας» έως το Σταθμό ΟΣΕ και επιστροφή παραλιακά), θα πρέπει να διευκολύνουμε τη πορεία τους στις κεντρικές αρτηρίες, μην επιτρέποντας ακόμη και την στιγμιαία στάθμευση αυτοκινήτων (οι μεταφορές προϊόντων & η παραλαβή σκουπιδιών να γίνονται μόνο νύχτα).
Θα περιοριστούν βέβαια οι σημερινές νόμιμες και παράνομες θέσεις parking στους δρόμους! Για αυτό θα χρειαστούν εκτός από το να βρεθούν ελεύθεροι χώροι και κτήρια parking στις σημαντικές στάσεις μετεπιβίβασης του κοινού, να δοθούν κίνητρα για να γίνουν νέα ιδιωτικά parking στις γειτονιές από όπου θα διέρχονται τα μέσα, ώστε να απορροφήσουν τις πρόσθετες ανάγκες στάθμευσης.
3) Για να ξεπεραστεί η αναρχία που επικρατεί στο κέντρο της πόλης, χρειάζεται αυστηρή αστυνόμευση της κυκλοφορίας στις κεντρικές αρτηρίες, με τη δημιουργία ενός ηλεκτρονικού δικτύου συνεχούς παρακολούθησης με κάμερες.
4)Η παρέμβαση αυτή μόνο με την άμεση εμπλοκή της Πολιτείας πραγματοποιείται και είναι το σημαντικό θέμα της ισχυρής χρηματοδότησης για όλα αυτά.
5)Κάρτα πολλαπλών μετακινήσεων με χαμηλό κόστος ή ακόμη και η δωρεάν μετακίνηση. Τα χαμένα έσοδα εισιτηρίων μπορεί να καλυφθούν με ένα μικρό πρόσθετο Δημοτικό Τέλος, που μπορεί να διαμοιραστεί σε όλα τα νοικοκυριά, τις επιχειρήσεις, τους Φορείς και τους Οργανισμούς της πόλης.
Την εκδήλωση συνδιοργάνωσαν το Εμπορικό & Βιομηχανικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης (ΕΒΕΘ), ο Οργανισμός Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης (ΟΣΕΘ) και το Ινστιτούτο Βιώσιμης Κινητικότητας & Δικτύων Μεταφορών (Ι.ΜΕΤ.), με την υποστήριξη της Πολυτεχνικής Σχολής του ΑΠΘ και του ενημερωτικού blog ΚΤΙΡΙΟforTHESS.