ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΑΡΘΡΩΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Θεσσαλονίκη: Μαθητές ανακαλύπτουν πώς διασπείρονται οι πανδημίες

Έλενα Καραβασίλη06 Ιουλίου 2023

Η «Εισαγωγή στις Βιοϊατρικές Επιστήμες» είναι ένα από τα πρωτότυπα και καινοτόμα μαθήματα που προσφέρει τη φετινή χρονιά το CTY Greece σε παιδιά Γυμνασίου και Λυκείου, στο πλαίσιο των καλοκαιρινών του προγραμμάτων, διάρκειας τριών εβδομάδων, που υλοποιούνται αυτήν την περίοδο στη Θεσσαλονίκη στο Κολλέγιο Ανατόλια και στην Αθήνα στο OTEAcademy. Η διασπορά μιας πανδημίας καθώς και το πόσο εύκολα μπορεί η επιστήμη να ανιχνεύσει τον περίφημο «Ασθενή Μηδέν» που διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο στην εξάπλωση μιας πανδημικής κρίσης ήταν η πρωτότυπη δραστηριότητα που παρουσιάστηκε σήμερα στο πλαίσιο του θερινού προγράμματος του Κέντρου για Χαρισματικά - Ταλαντούχα Παιδιά του Κολλεγίου Ανατόλια/CTY Greece. Σημειώνεται ότι το συγκεκριμένο μάθημα διδάσκεται στο 1ο έτος του πανεπιστημίου όμως οι συγκεκριμένοι μαθητές λόγω των εξαιρετικών ακαδημαϊκών τους ικανοτήτων αλλά και του τρόπου διδασκαλίας, είναι σε θέση να το κατανοήσουν και να το αφομοιώσουν.


Τα παιδιά που παρακολουθούν τα προγράμματα του CTY Greece επιλέγονται κατόπιν εξετάσεων αξιολόγησης που διενεργούνται κάθε χρόνο στην Ελλάδα και στην Κύπρο. Η επιτυχία στις εξετάσεις τους δίνει τη δυνατότητα να παρακολουθήσουν τα μαθήματα του GTY Greece (διά ζώσης, διαδικτυακά και Σαββατοκύριακα). Τα μαθήματα διδάσκονται σε βάθος και με διαδραστικό τρόπο που ταιριάζει στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και ενδιαφέροντα των παιδιών με αυξημένες ακαδημαϊκές ικανότητες, στο εύρος και στην ταχύτητα της σκέψης τους, βοηθώντας τα να αναπτύξουν, όχι μόνο το γνωστικό τους υπόβαθρο, αλλά ταυτόχρονα να καλλιεργήσουν τις κοινωνικοσυναισθηματικές τους δεξιότητες.


Όπως εξήγησε ο Δρ Πάνος Βλάχος, πρόεδρος του Κολλεγίου Ανατόλια, το συγκεκριμένο πρόγραμμα ξεκίνησε το 2013. «Η εκπαίδευση είναι σε ένα μεταβατικό στάδιο, το συγκεκριμένο πρόγραμμα φέρνει τη μελλοντική εκπαίδευση στο σήμερα. Είναι μια εκπαίδευση που προσφέρεται σε παιδιά με ειδικές ακαδημαϊκές ικανότητες, που έχουν κάποιες ιδιαίτερες δεξιότητες σε κάποιον τομέα και τους προσφέρει ένα διαφορετικό περιβάλλον μάθησης με διαφορετική αξιολόγηση. Εκπαιδεύονται να λειτουργούν σε ομάδες και δίνεται η δυνατότητα διερευνητικής μάθησης που αναπτύσσει πολύ θετική σκέψη ενώ αναπτύσσονται φυσικά δεξιότητες που απαιτεί ο 21 αιώνας». Ο ίδιος ανέφερε πως ταυτόχρονα με το ακαδημαϊκό υπάρχει και το κοινωνικό κομμάτι καθώς τα παιδιά εντάσσονται σε μια ευρύτερη ομάδα κοινότητας παιδιών με ιδιαίτερες ανησυχίες. «Για τα παιδιά αυτά δεν υπήρχε εκπροσώπηση μέσο ενός προγράμματος στην Ελλάδα και έτσι στο παρελθόν ήταν απομονωμένα. Έχουμε δημιουργήσει αυτή την κοινότητα που συμμετέχουν χιλιάδες παιδιά, μέχρι σήμερα 7.500 έχουν συμμετάσχει και τα μισά από αυτά τα παιδιά φοιτούν με πλήρη υποτροφία, με τη γενναιοδωρία του ιδρύματος Νιάρχος και μεγάλων εταιρειών», σημείωσε.

Φέτος 378 μαθητές και μαθήτριες συμμετέχουν στα θερινά προγράμματα με το 40% να προέρχεται από σχολεία της περιφέρειας (Χίος, Λέσβος, Αλεξανδρούπολη, Άρτα, Λειβαδιά, Καλαμάτα, Λάρισα, Κρήτη, Εύβοια) και της Κύπρου. Στη Θεσσαλονίκη τα παιδιά μπορούν να παρακολουθήσουν το πολύ δημοφιλές πρόγραμμα, διαμένοντας στο οικοτροφείο του Κολλεγίου Ανατόλια. Το 54% των μαθητών φοιτά φέτος με υποτροφία, διασφαλίζοντας τον ανοιχτό και προσβάσιμο χαρακτήρα του προγράμματος, μία δυνατότητα που γίνεται εφικτή χάρη σε δωρητές όπως η Lidl Ελλάς και η Lidl Κύπρου.

Η Γεωργία Τσουλφά, διευθύντρια του Κέντρου ανέφερε μεταξύ άλλων ότι τα παιδιά που συμμετέχουν στο πρόγραμμα έχουν αυξημένες ακαδημαϊκές δεξιότητες με αποτέλεσμα να αφομοιώνουν την ύλη πολύ γρήγορα. «Έχουν πολλά ενδιαφέροντα, κάνουν πολύπλοκους συλλογισμούς και το πιο σημαντικό είναι ότι τους δίνεται η δυνατότητα να εξετάσουν τη λύση ενός προβλήματος με πολλούς και διαφορετικούς τρόπους. Δημιουργείται ένα περιβάλλον ώστε τα παιδιά να σκεφτούν out of the box. Για παράδειγμα κάνουν μαθήματα πρώτου έτους στην εγκληματολογία, τη γενετική, τις διεθνείς σχέσεις, την ψυχολογία, τη θεωρεία παιγνίων. Το σημαντικότερο είναι ότι τα παιδιά είναι χαρούμενα και καλά ενταγμένα στο σχολικό τους περιβάλλον. Ωστόσο, έχουμε και παιδιά που είναι αφανή στην τάξη τους διότι εμείς ως εκπαιδευτικοί δεν μπορούμε να διακρίνουμε εάν ένα παιδί είναι χαρισματικό ή όχι και πολλές φορές μεταφράζουμε λανθασμένα τη συμπεριφορά τους μέσα στην τάξη. Ένα αδιάφορος ή μη επιμελής μαθητής μπορεί να έχει τεράστιο ενδιαφέρον για την ιστορία για παράδειγμα. Θέλουμε να γίνει αποσύνδεση των βαθμών και της επίδοσης με το τι μπορούν να κάνουν σαν μαθητές. Στο Κέντρο τα παιδιά προχωρούν με τη δίκη τους ταχύτητα, χωρίς εξετάσεις και βαθμολογίες. Υπάρχει μόνον η εξέλιξη των παιδιών», είπε χαρακτηριστικά.


Ο Γιώργος Πνευματικάτος του χρόνου θα πάει στην Α’ Λυκείου και φέτος συμμετέχει στο πρόγραμμα για πρώτη χρονιά. Μάλιστα, για αυτόν τον λόγο ήρθε από την Αθήνα στη Θεσσαλονίκη. Λέει πως επέλεξε τη Βιοϊατρική διότι είναι ένας τομέας που τον ενδιαφέρει. «Το πρόγραμμα έχει τεράστιο ενδιαφέρον. Με τα παιδιά έχουμε δέσει γιατί έχουμε κοινά ενδιαφέροντα και έχουμε δημιουργήσει φιλίες. Επίσης μου δίνεται η ευκαιρία να δω εάν μου αρέσει το αντικείμενο καταλήγοντας για την ώρα πως μου αρέσει περισσότερο η Χημεία. Στο πλαίσιο του προγράμματος γινόμαστε πιο υπεύθυνοι», εξηγεί. 



Η Ιουλιέτα Γεωργίου συμμετέχει στο πρόγραμμα για πέμπτη χρονιά. Περιγράφει πως κάθε χρόνο, από την πέμπτη δημοτικό που εντάχθηκε για πρώτη φορά στο πρόγραμμα του Κέντρου, μαθαίνει κάτι διαφορετικό. «Ένας από τους λόγους για τους οποίους παρακολούθησα το φετινό μάθημα ήταν για να ανακαλύψω εάν όντως με ενδιαφέρει Βιοϊατρική. Έχουμε κάνει πολλά πειράματα και τα προγράμματα έχουν εξαιρετικό ενδιαφέρον. Πέρσι κάναμε μαθήματα εγκληματολογίας όπου είχαμε μαθήματα χημείας και βιοχημείας που επίσης ήταν πολύ ενδιαφέροντα».


Το CTY Greece/Κέντρο για Χαρισματικά - Ταλαντούχα Παιδιά του Κολλεγίου Ανατόλια/ Center for Talented Youth (CTY) Greece ξεκίνησε τη λειτουργία του το 2013 με την ιδρυτική δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος. Το Κέντρο τελεί υπό την αιγίδα του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού της Κύπρου και είναι μέλος του Ευρωπαϊκού επιστημονικού οργανισμού European Council of High Ability (ECHA). Σύμβουλος προγράμματος είναι το Center for Talented Youth του Πανεπιστημίου Johns Hopkins.

This page might use cookies if your analytics vendor requires them.