ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΑΡΘΡΩΝ ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΠΑΙΔΕΙΑ

Θεσσαλονίκη: Μαθητές πειραματικών σχολείων κατασκεύασαν εφαρμογές του αύριο

Έλενα Καραβασίλη13 Απριλίου 2024

Οι επιστήμονες του μέλλοντος συναντήθηκαν κατά την τρέχουσα εβδομάδα στο 16ο μαθητικό συνέδριο πληροφορικής που συνδιοργάνωσαν η Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας και το ΝΟΗΣΙΣ. 

Σκοπός του συνεδρίου είναι να υποκινηθεί η ενασχόλησή των μαθητών με τους υπολογιστές, το διαδίκτυο, την αξιοποίηση των τεχνολογιών της πληροφορίας και των επικοινωνιών, ως διδακτικό εργαλείο. Φέτος υποβλήθηκαν στο συνέδριο 164 καινοτόμες εργασίες που εκπονήθηκαν από μαθητές και μαθήτριες μέσα στα σχολικά εργαστήρια πληροφορικής των σχολικών μονάδων.

Η «ΜτΚ» ξεχώρισε και παρουσιάζει μερικές από αυτές, με τους κατασκευαστές των καινοτόμων αυτών εφαρμογών να έχουν ήδη ξεχωρίσει λαμβάνοντας βραβεία και διακρίσεις. 

Ένα ρομπότ με ανθρώπινες εκφράσεις στο Chat GPT κατασκεύασαν μαθητές του Πειραματικού ΓΕΛ Πανεπιστημίου Μακεδονίας, αξιοποιώντας ηλεκτρονικά εξαρτήματα και δομικά υλικά της Lego ενώ η ομάδα ρομποτικής του 1ου Πειραματικού Δημοτικού Θεσσαλονίκης ενταγμένο στο ΑΠΘ, κατασκεύασε ρομπότ που διαβάζει τη γραφή Μπράιγ κι ένα καινοτόμο σύστημα φορτοεκφόρτωσης κοντέινερ σε πλοία.

Από αριστερά, Θανάσης Τριανταφυλλίδης, Φοίβος Φιλιππίδης, Γιώργος Τριανταφυλλίδης, Δρ. Ελένη Μουζουρά, διευθύντρια στο Πειραματικό ΓΕΛ Πανεπιστημίου Μακεδονίας.

Ο μαθητής που ηγήθηκε της ομάδας ρομποτικής

Απόφοιτος του Πειραματικού ΓΕΛ Πανεπιστημίου Μακεδονίας και τεταρτοετής φοιτητής πλέον στο τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών ΑΠΘ, ο Φοίβος Φιλιππίδης ηγείται της ομάδας ρομποτικής του σχολείου. 

Όταν ο ίδιος φοιτούσε στην Α’ Λυκείου, η καθηγήτρια της ομάδας ρομποτικής αποχώρησε και μαζί μ’ έναν συμμαθητή του, συνέβαλαν στο να συνεχιστεί η λειτουργία του ομίλου ρομποτικής. 

Επισήμως, ο ίδιος είναι επικεφαλής της ομάδας από το 2019. «Το τελευταίο project που κατασκευάσαμε με δύο μαθητές του ομίλου τους Θανάση και Γιώργο Τριανταφυλλίδη, είναι ένα ρομποτικό πρόσωπο, εξολοκλήρου φτιαγμένο από Lego, που εξομοιώνει τρεις βασικές εκφράσεις του ανθρώπινου προσώπου: τον θυμό, τη χαρά και τη λύπη. 

Σκοπός ήταν να εξομοιώσουμε σε γλώσσα προγραμματισμού, αυτό που γίνεται στο Chat GPT, όπου σου απαντά ένα chatbot. Το project ξεκίνησε τον Δεκέμβριο του ’23, με αφορμή το Μαθητικό Φεστιβάλ Ρομποτικής και ολοκληρώθηκε πριν από μία εβδομάδα», εξηγεί στη «ΜτΚ». 

Μεταφέρει πως σκοπός είναι να εξελίξουν αυτό το ρομπότ, ώστε να δημιουργήσουν ένα πιο ανθρωπόμορφο πρόσωπο. «Με την άνοδο της Τεχνητής Νοημοσύνης και την είσοδό της πλέον στην καθημερινότητά μας αλλά και τη χρήση του Chat GPT από ανθρώπους όλων των ηλικιών, σκοπός των παιδιών ήταν να δώσουν στο σύστημα μία πιο ανθρώπινη μορφή, ώστε η τεχνητή νοημοσύνη να γίνει πιο φιλική σε αυτούς που είναι επιφυλακτικοί απέναντί της». 

Ερωτώμενος σχετικά, λέει πως μελλοντικά το συγκεκριμένο ρομπότ θα μπορούσε να εξελιχθεί με τέτοιον τρόπο ώστε να έχει εφαρμογή σε υπηρεσίες εξυπηρέτησης πολιτών όπως τα ΚΕΠ, με στόχο την ύπαρξη μίας μορφής ανθρώπινης αλληλεπίδρασης. «Άλλη αντίδραση έχει κάποιος όταν λαμβάνει μία μηχανική απάντηση κι άλλη, όταν βλέπει μία ανθρώπινη έκφραση». Η ομάδα σχεδιάζει να λάβει μέρος στους προκριματικούς της φετινής Ολυμπιάδας Ρομποτικής στις αρχές Ιουλίου στην Αθήνα και εάν προκριθούν, να συνεχίσουν στον παγκόσμιο τελικό στη Σμύρνη, τον Νοέμβριο του ’24.

«Οι γονείς να ανιχνεύουν τα ταλέντα των παιδιών τους»

Ο Δημήτρης Τριανταφυλλίδης είναι καθηγητής της Σχολής Μηχανικών Παραγωγής και Διοίκησης του Διεθνούς Πανεπιστημίου της Ελλάδος και πατέρας του 17χρονου Γιώργου και του 16χρονου Θανάση. «Ο Θανάσης από την Α’ Γυμνασίου εντάχθηκε στον όμιλο ρομποτικής του σχολείου, με προπονητή τον Φοίβο. 

Το ’22, με τη συμμετοχή και του Γιώργου, έλαβαν μέρος στα προκριματικά της Διεθνούς Ολυμπιάδας Ρομποτικής στην Αθήνα όπου έπιασαν την προτελευταία θέση. Όμως, δεν πτοήθηκαν αντιθέτως πείσμωσαν και το ’23 συμμετείχαν στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό STEM της Κεντρικής Μακεδονίας, όπου κατέκτησαν την πρώτη θέση». Ο κ. Τριανταφυλλίδης ήταν από τους πρώτους που είχαν προπαραγγείλει τα EV3 ρομπότ της Lego, τo 2012 ωστόσο, «Η διαγωνιστική διαδικασία και ευγενής άμιλλα ήταν εκείνη που τους κινητοποίησε να ασχοληθούν ενεργά με το αντικείμενο». 

Ο Θανάσης και ο Γιώργος φέτος κατέκτησαν την τέταρτη θέση πανελλαδικώς στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό STEM, με τον πατέρα τους να μεταφέρει στη «ΜτΚ» πως στόχος των παιδιών είναι να εξελίξουν περαιτέρω το ρομπότ και να λάβουν μέρος και σε άλλους διαγωνισμούς. Ο ίδιος, παροτρύνει τους γονείς να προσπαθούν να ανιχνεύουν τα ταλέντα των παιδιών τους. 

«Οι γονείς πρέπει να δίνουν ερεθίσματα στα παιδιά τους και να παρακολουθούν τις αποκρίσεις τους. Σημαντικό είναι τα ερεθίσματα αυτά να είναι επαναλαμβανόμενα. Ο Γιώργος όταν ήταν 5 ετών σιχαινόταν το πιάνο και πλέον είναι μαθητής του Κρατικού Ωδείου Θεσσαλονίκης. Όταν λοιπόν βλέπουμε πως κάποιο ερέθισμα έχει μία ελπίδα ανάπτυξης, πρέπει να το στηρίζουμε και να το τροφοδοτούμε», καταλήγει.

«Στόχος η καλλιέργεια της υπολογιστικής σκέψης»

Με μία καινοτόμα εφαρμογή συμμετείχε στο συνέδριο και το 1ο Πειραματικό Δημοτικό Θεσσαλονίκης, ενταγμένο στο ΑΠΘ που μάλιστα, έλαβε το βραβείο αριστείας από το ΝΟΗΣΙΣ. 

Ο Κωνσταντίνος Δελησταύρου είναι εκπαιδευτικός Πληροφορικής στο 1ο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο Θεσσαλονίκης, ενταγμένο στο ΑΠΘ. Είναι υπεύθυνος του ομίλου ρομποτικής του σχολείου, στον οποίο συμμετέχουν 14 μαθητές και μαθήτριες της πέμπτης και έκτης δημοτικού. Φέτος η ομάδα έφτιαξε μία σύνθετη κατασκευή αυτοματισμών λιμένων που αποτελείται από τρεις γερανούς που χρησιμοποιούν διαφορετικούς νόμους της μηχανικής και της φυσικής καθώς και διαφορετικές τεχνολογίες.

«Σκοπός ήταν να καταθέσουμε μία πιλοτική πρόταση για την αυτοματοποίηση της λειτουργίας ενός λιμανιού, όσον αφορά στην φορτοεκφόρτωση κοντέινερ σε πλοία. Πέρσι είχαμε ασχοληθεί με την οπτική αναγνώριση κωδικών και αυτό το μεταφέραμε στη φετινή κατασκευή όπου μία κάμερα τοποθετημένη σε γερανό, αναγνωρίζει το κοντέινερ που πρέπει να φορτώσει σε ένα πλοίο. Τα παιδιά ενθουσιάζονται με αυτές τις κατασκευές, ενώ αρκετά εξ’ αυτών παρακολουθούν μαθήματα ρομποτικής και εκτός σχολείου». 

Περιγράφει πως τα παιδιά επιστρατεύουν τη φαντασία τους και σχεδιάζουν τις δικές τους λύσεις. «Στόχος μου είναι να τους δείξω εναλλακτικές εφαρμογές, με οικονομικότερα υλικά, για να πετύχουν τον σκοπό τους». 

Η ομάδα ρομποτικής, εδώ και τρία χρόνια συμμετέχει στο Μαθητικό Φεστιβάλ Ρομποτικής στο χώρο του Πειραματικού Γυμνασίου του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό STEM του STEM Education, όπου πέρσι έλαβαν το βραβείο επιχειρηματικότητας, ενώ φέτος τους απονεμήθηκε το βραβείο «Αριστείας στην Εκπαίδευση» Ιωάννης Παπαευσταθίου από το ΝΟΗΣΙΣ για την περσινή κατασκευή που αφορά στην υποστήριξη ΑμεΑ με προβλήματα όρασης. «Τα παιδιά κατασκεύασαν ένα ρομπότ που μπορούσε να διαβάσει τη γραφή Μπράιγ, αντιλαμβανόταν δηλαδή την εικόνα», περιγράφει. Επόμενος στόχος είναι η συμμετοχή τους στο Φεστιβάλ Εκπαιδευτικής Ρομποτικής και Τεχνολογίας στα Γιαννιτσά, στα μέσα Απριλίου. 

«Υπάρχουν τεχνολογίες που πλέον είναι προσιτές, ώστε να μπορούν όλα τα παιδιά να ασχοληθούν με αυτό το κομμάτι της επιστήμης της πληροφορικής και των υπολογιστών ώστε να καλλιεργήσουν την υπολογιστική τους σκέψη. Δεξιότητα, η οποία αποτελεί εφόδιο στην καθημερινότητα, όποια πορεία κι αν ακολουθήσουν μελλοντικά».

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 07.04.2024

This page might use cookies if your analytics vendor requires them.