Τάξη στο οικονομικό χάος που παρέλαβε από την προηγούμενη διοίκηση επιχειρεί να βάλει η νέα διοίκηση του δήμου Θεσσαλονίκης στην προσπάθειά της να συρρικνώσει το έλλειμμα των, περίπου, 22 εκατομμυρίων ευρώ που διαπίστωσε στα λογιστικά του δήμου, όταν ανέλαβε τα ηνία του τον περασμένο Ιανουάριο.
Σε αυτό το πλαίσιο, ο δήμος λειτουργεί σε δύο βασικούς άξονες. Ο πρώτος αφορά την ψηφιακή καταγραφή κάθε οφειλής ακόμη και σε βάθος δεκαετιών, ώστε τα δημοτικά ταμεία να κερδίσουν όσα περισσότερα μπορούν από «ξεχασμένα» χρέη, και ο δεύτερος άξονας αφορά την άμεση ενημέρωση των δημοτών για τις οφειλές που δημιουργούνται, προκειμένου τα ποσά αυτά να εισπράττονται άμεσα και εύκολα μέσα από ψηφιακά κανάλια.
Ειδικά σε ό,τι αφορά το έλλειμμα στα δημοτικά ταμεία, που «κληρονόμησε» η διοίκηση του Στέλιου Αγγελούδη, αυτό προέκυψε από τις οφειλές των ανεξόφλητων ανταποδοτικών δημοτικών τελών, που ανέρχονται σε 14 εκατ. ευρώ από τα 5 εκατ. ευρώ που αφορούν το Τέλος Ταφής απορριμμάτων που οφείλει να καταβάλλει, και αναδρομικά, ο δήμος, και από τα 3 εκατ. ευρώ που σχετίζονται με απλήρωτες οφειλές του δήμου σε έναν πάροχο φυσικού αερίου και, μάλιστα, αφορά τη θέρμανση σχολείων. Επίσης, υπάρχει και ένα ποσό που ορίζεται με αποφάσεις δικαστηρίου και υπολογίζεται σε 2-2,5 εκατ. ευρώ, συνοψίζει, μιλώντας στη «ΜτΚ» ο Γιώργος Αρβανίτης, αντιδήμαρχος Οικονομικού Προγραμματισμού και Δημοτικής Περιουσίας.
Ο ίδιος επισημαίνει ότι για σχεδόν πέντε χρόνια η προηγούμενη δημοτική Αρχή δεν είχε ασχοληθεί με τα ληξιπρόθεσμα δημοτικά τέλη, προκειμένου να τα εισπράξει. Επίσης, οι-επί τρία έτη-συνεχείς μειώσεις των δημοτικών τελών από τη διοίκηση Ζέρβα «κατέβασε τα έσοδα στα 23-24 εκατομμύρια και το έξοδο ήταν 40-42 εκατομμύρια. Υπήρξε τεράστιο χάσμα», οπότε, για να ισοσκελιστεί αυτό, μεταφέρθηκαν κονδύλια από άλλους κωδικούς που αντιστοιχούσαν σε άλλες υπηρεσίες, όπως τα κοιμητήρια, προσθέτει ο κ. Αρβανίτης.
Η διαχείριση των χρεών του παρελθόντος
Γενικώς, σήμερα ο δήμος Θεσσαλονίκης έχει να λαμβάνει συνολικά 85 εκατ. ευρώ από βεβαιωμένες ανείσπρακτες οφειλές, οι οποίες εκκρεμούν εδώ και πολλά χρόνια. Από αυτά, τα 30 εκατ. ευρώ αφορούν απλήρωτες κλήσεις της Δημοτικής Αστυνομίας, οι οποίες ανάγονται μέχρι και 20 χρόνια πριν. Από τα υπόλοιπα 55 εκατ. ευρώ τα περισσότερα σχετίζονται με πρόστιμα για παραβάσεις του δημόσιου χώρου (π.χ. τραπεζοκαθίσματα), παράνομα μπάνερ και διαφημιστικές πινακίδες, τα οποία δεν εισπράχθηκαν ποτέ παρότι βεβαιώθηκαν, συνοψίζει ο κ. Αρβανίτης.
Έτσι, ο δήμος σήμερα «κουβαλάει» κάθε χρόνο οφειλές του παρελθόντος που έχουν πολύ χαμηλή εισπραξιμότητα και υποχρεούται να τα καταγράφει στον προϋπολογισμό εμφανίζοντας τελικά πολλά χρέη.
Από τον Ιανουάριο, όταν ανέλαβε χρέη η διοίκηση Αγγελούδη και μέχρι σήμερα, έχουν εισπραχθεί περίπου 500.000 ευρώ από παλιά χρέη τα οποία θεωρούνταν χαμένα. Επίσης, ψηφιοποιήθηκαν κλήσεις της Δ.Α. που αφορούν τα έτη 2019-2021 και μερικούς μήνες του 2022 και εστάλησαν εντός του 2024 στους ιδιοκτήτες των οχημάτων. Ήδη, ο δήμος έχει εισπράξει 1,5 εκατ. ευρώ περισσότερα από το 2023 σε ό,τι αφορά τα έσοδα από κλήσεις. Ακόμα, ο δήμος εισέπραξε φέτος 4,6 εκατ. ευρώ από πάσης φύσεως πρόστιμα, καταφέρνοντας να βάλει 2 εκατ. ευρώ παραπάνω σε σύγκριση με το 2023, βάσει των στοιχείων που παραθέτει ο αντιδήμαρχος.
Σε αυτή την αύξηση των εσόδων συνέβαλε και η δυνατότητα που παρέχει πλέον ο δήμος στους οφειλέτες να πληρώνουν ηλεκτρονικά με κωδικό RF. Μάλιστα μέσα σε λίγες ημέρες ο δήμος εισέπραξε 143.000 ευρώ από 1.200 πρόστιμα που πληρώθηκαν ηλεκτρονικά.
Στον αντίποδα, η εισπραξιμότητα από τα ληξιπρόθεσμα δημοτικά τέλη του παρελθόντος παραμένει χαμηλή, περίπου στις 600.000 ευρώ μέχρι τώρα, και είναι κάτι στο οποίο η διοίκηση ρίχνει «βάρος» προκειμένου να το αλλάξει, επισημαίνει ο κ. Αρβανίτης.
Στα θετικά του δήμου, από την άλλη, είναι ότι δεν χρωστάει σε κανέναν εξωτερικό προμηθευτή, ωστόσο, ένα πρόβλημα που πρέπει να λυθεί από την κεντρική κυβέρνηση είναι η καταβολή των χρηματοδοτήσεων στην ώρα τους, κάτι το οποίο σήμερα δεν υφίσταται συχνά.
Η ψηφιοποίηση και τα σχέδια για το 2025
Για να ενισχύσει την εισπραξιμότητα παλιών και νέων οφειλών, οι δημοτικές υπηρεσίες έχουν ανεβάσει στην πλατφόρμα e-politis (www.politis.thessaloniki.gr), που υπάρχει στην ιστοσελίδα του δήμου (www.thessaloniki.gr), όλες τις οφειλές που έχουν ξεκαθαρίσει το 2024 και η βάση δεδομένων εμπλουτίζεται διαρκώς, ώστε τελικά να καταχωρηθούν και ψηφιακά όλες οι οφειλές από το παρελθόν, τονίζει ο αντιδήμαρχος.
Ειδικά για τις παραβάσεις του ΚΟΚ, όπου οι οφειλές παραγράφονται σε 3-5 χρόνια ανάλογα με το είδος της παράβασης, η κατάσταση έχει ήδη αλλάξει. Σήμερα, οι κλήσεις αποστέλλονται ηλεκτρονικά την επόμενη ημέρα, ενώ πριν ολοκληρωθεί η ψηφιοποίηση της υπηρεσίας η διαδικασία διαρκούσε τρία χρόνια και πολλές φορές διαπιστώνονταν λάθη στα στοιχεία της κλήσης.
Ένα άλλο ζήτημα που αναμένεται να λυθεί σε μεγάλο βαθμό εντός του 2025 είναι οι κλήσεις που κόβονται σε ενοικιαζόμενα οχήματα. Ο δήμος σχεδιάζει αυτό το διάστημα ένα πλάνο το οποίο θα του επιτρέπει να ενημερώνει άμεσα με e-mail τις εταιρείες ενοικιάσεων, ώστε αυτές με τη σειρά τους να διαβιβάζουν κατευθείαν το πρόστιμο στον οδηγό-ενοικιαστή. Μάλιστα, ο δήμος είναι σε συνεννόηση με το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, ώστε σε βάθος χρόνου οι δημοτικές υπηρεσίες να έχουν πρόσβαση στα στοιχεία του αυτοκινήτου μέσω της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων, με στόχο ακόμη και οι τουρίστες που επισκέπτονται τη χώρα οδικώς να μη μπορούν να αποχωρήσουν από αυτή, εάν δεν πληρώσουν στα σύνορα τα πρόστιμα που οφείλουν σε κλήσεις.
Ξεκίνησαν οι αιτήσεις για ρυθμίσεις οφειλών σε έως και 60 δόσεις
Ο δήμος Θεσσαλονίκης ενημέρωσε πριν από λίγες ημέρες ότι, μετά την ψήφιση του νόμου 5143/2024 (ΦΕΚ 161 άρθρο 25), παρέχονται σε οφειλέτες ευκολίες πληρωμής χρεών, τα οποία έχουν βεβαιωθεί ταμειακά μέχρι και τις 31 Οκτωβρίου του 2024. Η ρύθμιση των οφειλών μπορεί να γίνει σε έως και 60 μηνιαίες δόσεις μέσα από το politis.thessaloniki.gr. Οι αιτήσεις κατατίθενται έως και την 31η Ιανουαρίου του 2025 και απαιτούν τρία βήματα. Πρώτο είναι η επιλογή της καρτέλας Οφειλές-Ειδοποιητήρια, δεύτερο η συμπλήρωση των στοιχείων από το taxis, ώστε να γίνει η απαραίτητη ταυτοποίηση, και τρίτο βήμα είναι η επιλογή του Μενού-Νέα Αίτηση, όπου ο αιτών θα πληκτρολογήσει τον αριθμό 5143 στο πεδίο αναζήτησης. Εκεί θα εμφανιστούν δύο αιτήσεις με τον ενδιαφερόμενο να επιλέγει εκείνη που τον αφορά και να τη συμπληρώνει, ώστε να την καταθέσει ηλεκτρονικά.
Ειδικότερα, η νέα ρύθμιση αφορά:
α) Φυσικά πρόσωπα τα οποία τηρούν τα κριτήρια του ευάλωτου οφειλέτη (Ν. 4738/2020 άρθρο 217), προσκομίζοντας βεβαίωση ευάλωτου, έχοντας το προνόμιο της απαλλαγής προσαυξήσεων ανάλογα με τον αριθμό δόσεων που θα επιλεγεί.
β) Οφειλέτες με κάθε είδους οφειλή προς τον οικείο ΟΤΑ χωρίς διαγραφή προσαυξήσεων και χωρίς επιτόκιο και με δόση που δεν πρέπει να είναι μικρότερη των 50 ευρώ.
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 17.11.2024