ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΑΡΘΡΩΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Θεσσαλονίκη: Μια μεγάλη αστική ανάπλαση γεννιέται- Νέα Ελβετία , Κεραμεία Αλλατίνη

Άννη Καρολίδου08 Ιουνίου 2024

Μία περιοχή της Θεσσαλονίκης που μέχρι πριν λίγα χρόνια ήταν «εκτός των τειχών», αλλάζει πρόσωπο, αξιοποιείται και αναβαθμίζεται με σύγχρονες δημόσιες υποδομές, μοντέρνα ιδιωτικά κτίρια και εκτεταμένους χώρους πρασίνου, καθιστώντας τη Νοτιο-ανατολική Είσοδο της πόλης, την περιοχή της Νέας Ελβετίας- Κεραμείων Αλλατίνη, κυριολεκτικώς περίοπτη και προνομιούχο.

Η ανάπλαση αυτής της μεγάλης έκτασης που έπιανε από την περιοχή του άλσους της Νέας Ελβετίας, ως την ε.ο. Θεσσαλονίκης- Ν.Μουδανιών και τμήμα της Κηφισιάς, μέχρι και το μεγάλο ακίνητο των άλλοτε Κεραμείων Αλλατίνη (σ.σ. ήταν εκτός ΓΠΣ), απασχολεί την πόλη και τον Κεντρικό Δήμο, για πολλά χρόνια και, επειδή η ικανοποίηση, π.χ. των στεγαστικών αναγκών, δε μπορεί να περιμένει την υλοποίηση νέων, πιο φιλόδοξων ίσως σχεδιασμών, είδαμε την πόλη να επεκτείνεται προς τα νοτιοανατολικά.

Αλλά οι κρίσιμες παρεμβάσεις που έγιναν, με απαλλοτριώσεις, τη διάνοιξη του κλειστού τμήματος της οδού Ψελλού και αλλαγές στο ρυμοτομικό σχέδιο του Δήμου Θεσσαλονίκης, οφείλονται όλες στην κατασκευή του Σταθμού Νέα Ελβετία του Μετρό. Η κατασκευή του τελευταίου Ν.Α. σταθμού του Μετρό, ανάγκασε το κράτος, να διαθέσει 24,5 εκατ. ευρώ για την εκτέλεση απαλλοτριώσεων, που αφορούσαν την διάνοιξη της Ψελλού, αυτά τα μόλις 500 μέτρα που ουσιαστικά απέκλειαν το Σταθμό του Μετρό από το τοπικό οδικό δίκτυο και απαγόρευαν τη διασύνδεση της Παπαναστασίου με την ε.ο. Θεσσαλονίκης- Ν. Μουδανιών. Με το πακέτο των απαλλοτριώσεων, καταργήθηκαν ορισμένα οικοδομικά τετράγωνα, ενώ άλλα πήραν διαφορετικούς χαρακτηρισμούς και χρήσεις, με αποτέλεσμα να δημιουργείται μία εκτεταμένη ζώνη πρασίνου που θα αγκαλιάζει το Σταθμό του Μετρό και το πολυτροπικό συγκοινωνιακό hub που θα δημιουργηθεί.


Όποιοι έχουν επισκεφθεί την περιοχή του Σταθμού Νέα Ελβετία, αντιλαμβάνονται πως δεν είναι δυνατό, τερματικός υπόγειου σιδηρόδρομου, να καταλήγει σε μία αδιαμόρφωτη αλάνα, που βρίσκεται σχεδόν στο πουθενά. Αν θέλει το Μετρό να ανακουφίσει τις επιβαρυμένες συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης και, να δικαιολογεί το κόστος κατασκευής του, θα πρέπει να μπορεί να παραλαμβάνει επιβατική κίνηση από άλλα μέσα μεταφοράς, δημόσια και ιδιωτικά. Τουτέστιν, η δημιουργία του Σταθμού Μετεπιβίβασης, είναι εκ των ουκ άνευ. Και εκεί, έπρεπε το κράτος, να βάλει βαθύτερα το χέρι στην τσέπη αφού φυσικά, η Ελληνικό Μετρό Α.Ε., μπορούσε να καλύψει το κόστος των απαλλοτριώσεων που απαιτούντο μόνο για την κατασκευή του σταθμού της.

Το έργο του Μετρό καθυστερούσε στα προηγούμενα πολλά χρόνια και, μαζί με αυτό, καθυστερούσε και η τακτοποίηση αυτού του θέματος. Όμως η περιοχή, η ευρύτερη περιοχή, άλλαζε. Πολλά τα νέα συγκροτήματα κατοικιών, νέες επιχειρήσεις παροχής προϊόντων και υπηρεσιών ενώ , το ρόλο μοχλού ανάπτυξης και αλλαγής του ύφους της περιοχής, αναμφίβολα θα παίξει η αγορά του ακινήτου των άλλοτε Κεραμείων Αλλατίνη από τον επιχειρηματία Σταύρο Ανδρεάδη (σ.σ. ΣΤΑΝΤΑ ΑΕΔΑ).

πρ. Κεραμεία Αλλατίνη

Τα Κεραμεία, πρόκειται να αξιοποιηθούν στη βάση των όσων ορίζονται στο Ε.Π.Σ. (ΦΕΚ 15.9.2023, Τεύχος Δ, Αρ. Φύλλου 734), που πέραν της ανέγερσης ενός υπερυψηλού κτιρίου στο άκρο του ακινήτου των 81 στρεμμάτων, προβλέπει την αξιοποίηση των διατηρητέων βιομηχανικών κτιρίων , εκτεταμένους χώρους πρασίνου και υπόγειων πάρκινγκ.

Τούτων δοθέντων, έπρεπε επιτέλους να προχωρήσει η διάνοιξη της Ψελλού και η διαμόρφωση του Σταθμού Μετεπιβίβασης , σύμφωνα και με τα όσα ορίσθηκαν στο άρθρο 76 του νόμου 5039/2023, με το οποίο και τροποποιήθηκε το ρυμοτομικό σχέδιο του Δήμου Θεσσαλονίκης.

Ο Σταθμός Μετεπιβίβασης- πολυτροπικό terminal

Οι μελέτες του Πολυτροπικού Σταθμού Ν. Ελβετίας ή αλλιώς του Σταθμού Μετεπιβίβασης, έγιναν από τον ΟΣΕΘ και η Ελληνικό Μετρό Α.Ε., ανέλαβε την ευθύνη εκτέλεσης των έργων, υπογράφοντας για το σκοπό αυτό συμπληρωματική σύμβαση με τον κατασκευαστή του Μετρό ( ΑΚΤΩΡ, Hitachi Rail ), αντί ποσού 10,47 εκατ. ευρώ.

Με την τροποποίηση της ρυμοτομίας στην περιοχή, διανοίγεται το κλειστό τμήμα της Ψελλού, γίνονται τα απαιτούμενα δίκτυα στην περιοχή, οι συνδετήριοι κόμβοι με το λοιπό οδικό δίκτυο , δημιουργούνται ελεύθεροι χώροι αστικού πρασίνου, terminal λεωφορείων, στάση ταξί, προσβάσεις πεζών, χώροι αναμονής για πεζούς και οδηγούς κ.ο.κ.



Το μόνο που δεν κατασκευάζεται , στο πλαίσιο της συμπληρωματικής σύμβασης, είναι το πολυώροφο πάρκινγκ που προβλέπεται , ύψους έως 10 μέτρα, ενώ σε άλλο σημείο της έκτασης, κάτω από χώρο πρασίνου, προβλέπεται κατασκευή υπογείου πάρκινγκ. Η κατασκευή των πάρκινγκ, αποτελεί ευθύνη του Δήμου Θεσσαλονίκης, ο οποίος θα πρέπει να προχωρήσει με τη μελέτη του έργου και φυσικά να βρει τρόπους χρηματοδότησής του. 


Τώρα που όλοι τρέχουν για να λειτουργήσει τέλος Νοεμβρίου το Μετρό, η βασική του γραμμή, εκτιμάται ότι θα καταφέρουν να κάνουν και τα έργα στην Ψελλού και στο Σταθμό Μετεπιβίβασης, πιάνοντας το deadline που έχει βάλει ο ίδιος ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης.


Ωστόσο, το μεγάλο όφελος για την περιοχή, είναι η σημαντική αστική ανάπλαση που θα πραγματοποιηθεί. Θα δούμε τα επόμενα λίγα χρόνια , 4-5 χρόνια, η ευρύτερη γειτονιά της Νέας Ελβετίας – Αλλατίνη, να αλλάζει δραστικά και να μας καταπλήσσει , με την ποιοτική της, ανάπτυξη.


This page might use cookies if your analytics vendor requires them.