Η έως τώρα πολύχρονη και συγχρόνως, πολύπαθη ιστορία του μετρό Θεσσαλονίκης εξελίσσεται ανάμεσα σε δύο εκλογικές αναμετρήσεις. Αφετηρία ήταν οι δημοτικές εκλογές του 2006 όταν και στήθηκαν άρον άρον τα πρώτα εργοτάξια στην πόλη, προκειμένου να φανεί, πριν από τις αυτοδιοικητικές κάλπες, ότι ξεκινά επιτέλους η υλοποίηση του έργου.
Αποτέλεσμα εκείνης της βιασύνης ήταν όλα τα δεινά που ακολούθησαν κατά την δεκαεπταετή, και βλέπουμε, πορεία κατασκευής του μετρό, καθώς το έργο ξεκίνησε χωρίς ουσιαστικά να υπάρχει μελέτη, με τη μέθοδο “σκάβουμε και βλέπουμε”.
Το τέλος του, ή καλύτερα, η αρχή της τελικής ευθείας ολοκλήρωσης του έργου, γράφεται και πάλι πριν από δημοτικές εκλογές, με τη χθεσινή υπογραφή ανάθεσης της λειτουργίας και συντήρησης του μετρό στην γαλλοϊταλική κοινοπραξία THEMA.
Προφανώς και η συγκυρία δεν ήταν τυχαία. Ασφαλώς και η χθεσινή τελετή, τέσσερις ημέρες πριν από τις εκλογές, εντάσσεται στην προσπάθεια ενίσχυσης της υποψηφιότητας του Κωνσταντίνου Ζέρβα, όπως δηλαδή συνέβη και το 2006 όταν στήθηκαν τα εργοτάξια για να υποστηριχθεί η υποψηφιότητα του Βασίλη Παπαγεωργόπουλου.
Συμβαίνουν αυτά, θα μου πείτε. Εδώ οι προηγούμενοι, είχαν διοργανώσει ολόκληρη φιέστα, υπό τύπον εγκαινίων, στον σταθμό Σιντριβάνι, με τους αλήστου μνήμης μουσαμάδες.
Πέραν αυτών όμως, των μεθόδων που μετέρχονται όλες οι κυβερνήσεις, οι Θεσσαλονικείς περίμεναν τουλάχιστον να υπάρξει συγκεκριμένη αναφορά ως προς την ημερομηνία που το μετρό θα δεχθεί τους πρώτους επιβάτες. Όμως ούτε αυτό συνέβη.
Το μόνο που ακούσαμε ξανά χθες είναι κάποιες θολές αναφορές περί έναρξης της λειτουργίας, κάπου στο δεύτερο εξάμηνο του 2024. Όμως και γι' αυτό δεν υπήρξε κατηγορηματική δέσμευση.
Και δεν υπήρξε για τον απλούστατο λόγο ότι η κοινοπραξία που ανέλαβε από χθες να θέσει σε λειτουργία το μετρό θα πρέπει προηγουμένως να ολοκληρώσει τον κύκλο των δοκιμαστικών διαδρομών και δρομολογίων ο οποίος ενδέχεται να υπερβεί και τους δώδεκα μήνες.
Όπερ σημαίνει ότι πάμε μάλλον προς το τέλος του 2024. Εάν, δε, κάτι πάει στραβά, τότε δεν αποκλείεται το πρώτο εισιτήριο του μετρό να κοπεί εντός του 2025.
Πέρα, όμως, από την απροσδιόριστη ημερομηνία έναρξης της εμπορικής λειτουργίας του μετρό, εκκρεμότητα υπάρχει και ως προς το εισιτήριο το οποίο θα χρησιμοποιούν οι επιβάτες.
Χθες ο υφυπουργός Υποδομών Νίκος Ταχιάος γνωστοποίησε ότι “πρόκειται να ξεκινήσει και ο διαγωνισμός για το ενιαίο εισιτήριο”, χωρίς να δώσει περαιτέρω διευκρινήσεις. Γύρω από την υπόθεση αυτή επικρατεί... δημιουργικό χάος.
Όπως επανειλημμένως έχει γράψει το makthes.gr και η “Μακεδονία της Κυριακής”, αυτή τη στιγμή τρέχει ο σχεδιασμός του εισιτηρίου της βασικής γραμμής του μετρό.
Παράλληλα, πριν από περίπου τρία χρόνια, ανακηρύχθηκε ανάδοχος του έργου για τον ψηφιακό μετασχηματισμό του ΟΑΣΘ, προϋπολογισμού 39 εκατ. ευρώ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ) από τα οποία περίπου τα μισά αφορούν το ενιαίο ηλεκτρονικό εισιτήριο. Δηλαδή ένα σύγχρονο εισιτήριο (όχι χάρτινο) το οποίο θα χρησιμοποιείται και στο μετρό και στις οδικές αστικές συγκοινωνίες.
Βεβαίως, το έργο αυτό δεν έχει καν ξεκινήσει, παρότι έπρεπε να έχει παραδοθεί, ήδη από τον Μάρτιο του 2022, καθώς παρουσιάζει σοβαρά προβλήματα, τεχνικής και νομικής φύσεως. Την ίδια ώρα, δεν υπάρχει κανένας σχεδιασμός για το εισιτήριο της γραμμής επέκτασης του μετρό προς Καλαμαριά.
Συνεπώς, πέρα από τα δοκιμαστικά δρομολόγια, ένας επιπλέον απροσδιόριστος παράγοντας για τη λειτουργία του μετρό είναι και το ενιαίο ηλεκτρονικό εισιτήριο για το σχεδιασμό του οποίου, απ' ότι φάνηκε από τη χθεσινή δήλωση του κ. Ταχιάου, το υπουργείο αναζητεί λύση, μέσω ενός νέου διαγωνισμού, που κι αυτός θα χρειαστεί το χρόνο του, άγνωστο πόσο.