Εξελίξεις αναμένονται τις αμέσως επόμενες ημέρες στον σχεδιασμό των τεχνικών έργων του δήμου Θεσσαλονίκης, καθώς ένα από τα «εμβληματικά» έργα που προετοιμάζει η διοίκηση Ζέρβα, αυτό της ανάπλασης 10 εμπορικών δρόμων, αναμένεται να λάβει την τελική έγκριση ώστε ξεκινήσει η αναζήτηση εργολάβου, ενώ ταυτόχρονα τα συνεργεία του δήμου και οι ανάδοχοι ανεβάζουν ρυθμούς αφού προστίθενται νέες αναπλάσεις γειτονιών και ασφαλτοστρώσεις δρόμων.
Στις αρχές Νοεμβρίου αναμένεται να πιάσει δουλειά ο εργολάβος στην Κάτω Τούμπα (σ.σ. Δ΄ Δημοτική Κοινότητα), προκειμένου να ξεκινήσει το επόμενο έργο ανάπλασης σε γειτονιά του δήμου Θεσσαλονίκης.
Πρόκειται για μια έκταση 180 στρεμμάτων η οποία εντάχθηκε στον σχεδιασμό της διοίκησης Ζέρβα για τις αναπλάσεις στις γειτονιές με στόχο την αναβάθμιση της προσβασιμότητας και της ποιότητας ζωής.
Αναλυτικότερα, η περιοχή όπου θα πραγματοποιηθούν οι παρεμβάσεις περιλαμβάνει 37 δρόμους και οριοθετείται από τις οδούς Βιζύης, Ανατολικής Θράκης, Παλαιών Φωκών, Μικράς Ασίας, Καλλιπόλεως και Πυλαίας.
Ο τεχνικός σύμβουλος του δημάρχου Θεσσαλονίκης, Δημήτρης Μήτρου, εξηγεί στο makthes.gr ότι στο πλαίσιο της νέας εργολαβίας θα πραγματοποιηθούν εργασίες ασφαλτόστρωσης, αντικαταστάσεις ή επισκευές πεζοδρομίων, αναβάθμισης του φωτισμού, αντικαταστάσεις ή προσθήκες, όπου δεν υπάρχουν, αστικού εξοπλισμού όπως παγκάκια και καλάθια απορριμμάτων, φυτεύσεις και περιποίηση πρασίνου, διάδρομος τυφλών σε όσα πεζοδρόμια το επιτρέπει το πλάτος, καθώς επίσης και κατασκευή ραμπών για την πρόσβαση ΑμεΑ και ευπαθών ομάδων, οι οποίες σήμερα δεν υπάρχουν καν σε πολλά σημεία της εν λόγω περιοχής. Ειδικά σε ό,τι αφορά τα πεζοδρόμια, αυτά θα αναπλαστούν σε 26 από τις 37 οδούς και θα ανακατασκευαστούν στους υπόλοιπους 11, καθώς η κατάστασή τους δεν απαιτεί ριζική αλλαγή. Σχετικά με τις ασφαλτοστρώσεις σε κάποιες οδούς θα τοποθετηθούν κυβόλιθοι και όχι άσφαλτος, όπως ορίζουν οι τεχνικές μελέτες, συμπληρώνει ο κ. Μήτρου.
Σύμφωνα με τον κ. Μήτρου, οι 37 οδοί που εντάσσονται στο έργο είναι οι εξής: Προύσης, Μυριοφύτου, Δ. Καλλέργη, Παλαιών Φωκών, Αμφιθέας, Μαλακοπής, Αλωπεκής, Αργοστολίου, Νεαπόλεως, Νικομήδειας, Ευτυχίδου, Φρυνίχου, Χαλκηδόνος, Πανόρμου, Νίγδης, Τεκταίου, Ηδομένης, Μενεμένης, Οινουσών, πάροδος Βιζύης, Μηδείας, Κυζίκου, Πυλαίας, Επταλόφου, Ματάλων, Ιλισού, Καλλιπόλεως, Πόντου, Δαρδανελίων, Βοσπόρου, Καισαρείας, Δορυλαίου, Δημητσάνας, Ιερισσού.
Οι επόμενες γειτονιές που μπαίνουν στο «στόχαστρο»
Οι επόμενες αναπλάσεις γειτονιών θα πραγματοποιηθούν στην Άνω Πόλη και στην Ξηροκρήνη, ενώ αυτή την περίοδο εκπονείται μελέτη για την περιοχή δεξιά από την οδό Διαγόρα στην Τούμπα, με μέτωπο προς τον περιφερειακό, όπου «χρειάζεται νέα πεζοδρόμια και συγκοινωνιακή μελέτη γιατί υπάρχουν δρόμοι που δεν έχουν καν πεζοδρόμια», προαναγγέλλει ο τεχνικός σύμβουλος του δημάρχου Θεσσαλονίκης.
Οι εξελισσόμενες αναπλάσεις
Την ίδια ώρα «τρέχει» η εργολαβία ανάπλασης σε 28 οδούς της Τούμπας, σε μία έκταση 250 στρεμμάτων, η οποία περικλείεται από τις οδούς Βιζύης, Πυλαίας, Φιλήντα Μένου, Ζηρίνη, Απόλλωνος και Βοσπόρου.
Επιπροσθέτως, σε εξέλιξη τελούν οι εργασίες ανάπλασης σε 15 δρόμους της Ε΄ Δ.Κ., σε μια έκταση 190 στρεμμάτων μεταξύ των οδών Κοσμά Αιτωλού, Βασιλίσσης Όλγας, Αθανασίου Διάκου και Δελφών, έργο το οποίο ακολουθεί την ανάπλαση που υλοποιήθηκε σε άλλες 17 οδούς της ίδιας Δ.Κ. γύρω από την οδό Χαλκιδική.
Στην αντίπερα όχθη του δήμου συνεχίζονται, τμηματικά όπως είχε σχεδιαστεί, τα έργα ανάπλασης στη Β΄ Δ.Κ. και συγκεκριμένα στην έκταση που περικλείεται από τις οδούς Λαγκαδά, Μοναστηρίου και Μιχαήλ Καλού. Εκεί, τα συνεργεία του εργολάβου αναπλάθουν 10 δρόμους σε μία ζώνη 130 στρεμμάτων.
Μέχρι σήμερα ο δήμος έχει παρέμβει, συνολικά, σε 1.000 στρέμματα γειτονιών, έκταση η οποία είναι 31 φορές το εμβαδόν του άξονα της Αριστοτέλους, σημειώνει ο κ. Μήτρου.
Πιο κοντά στο «λίφτινγκ» οι 10 εμπορικοί δρόμοι
Εξάλλου, ο δήμος αναμένει από το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας την άδεια «για να στείλουμε όρους να ξεκινήσουμε τον διαγωνισμό» για την ολική ανάπλαση και αναβάθμιση 10 εμπορικών δρόμων της πόλης, ο οποίος εκτιμάται ότι θα τελεσφορήσει σε 6-8 μήνες, ώστε σε 12 μήνες από σήμερα να αρχίσουν οι αναπλάσεις των δρόμων, ενημερώνει ο κ. Μήτρου.
Όταν ανακηρυχθεί ο ανάδοχος, θα γίνει ο προγραμματισμός για το πώς και πού θα εξελίσσονται οι εργασίες, εξηγεί ο ίδιος, ώστε να μην προκληθούν στην πόλη τα ίδια προβλήματα που προκάλεσε το μετρό.
Ειδικά σε ό,τι αφορά τον δρόμο που έχει τραβήξει τα «πάνδεινα» ελέω των έργων του μετρό, την Εγνατία, τα έργα θα πραγματοποιούνται τμηματικά για να ελαχιστοποιηθούν οι οχλήσεις. «Ανάλογα και με τις τότε τεχνικές συνθήκες, αν θα έχουν παραδοθεί οι σταθμοί που είναι το αναμενόμενο, θα προχωράμε τις εργασίες», επισημαίνει ο ίδιος διευκρινίζοντας ότι δεν είναι απαραίτητο να αναπλαστεί μονομιάς η Εγνατία. Επίσης, η Αττικό Μετρό ήδη παραδίδει ανακατασκευασμένα τα πεζοδρόμια και τους δρόμους πέριξ των σταθμών τους οποίους ολοκληρώνει, υπενθυμίζει ο κ. Μήτρου και αυτά τα τμήματα λαμβάνονται υπ' όψιν ενόψει του έργου των 10 εμπορικών δρόμων.
Η νέα Εγνατία δεν θα θυμίζει σε τίποτα τη σημερινή, υπογραμμίζει ο κ. Μήτρου, καθώς πέρα από τα «έξυπνα» συστήματα τα οποία θα εγκατασταθούν και στις 10 οδούς, στην Εγνατία προβλέπονται χυτά πεζοδρόμια και ξεχωριστός χαρακτήρας, συμβατός με τα ρωμαϊκά και βυζαντινά μνημεία τα οποία την κοσμούν. Άλλωστε η πρόταση για την Εγνατία έχει εγκριθεί από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, από το Κεντρικό Συμβούλιο Αρχιτεκτονικής και την Εφορεία Νεωτέρων Μνημείων.
Συνολικά πάντως, το έργο ανάπλασης των 10 εμπορικών δρόμων θα περατωθεί σε δύο χρόνια, με βάση τον σχεδιασμό, τονίζει ο κ. Μήτρου.
Το πρόγραμμα των 100+ ασφαλτοστρώσεων
Αναφορικά με το έργο ασφαλτοστρώσεων σε περισσότερους από 100 δρόμους, το οποίο βρίσκεται σε εξέλιξη, στις αρχές Νοεμβρίου τα συνεργεία του δήμου θα αναλάβουν την Καραολή και Δημητρίου και τη δεύτερη εβδομάδα του ίδιου μήνα θα ασφαλτοστρωθεί η Αγίου Σπυρίδωνος, ο κεντρικός δρόμος στην Τριανδρία. Ακολούθως έπονται δρόμοι της Β΄ Δ.Κ.
Βέβαια, ο κ. Μήτρου επισημαίνει ότι το πρόγραμμα των ασφαλτοστρώσεων στους περισσότερους, πλέον, από 100 δρόμους του δήμου εξαρτάται και από τη συνεννόηση με την τροχαία. Ταυτόχρονα ο δήμος παραμένει σε επαφή με τις εταιρείες τηλεπικοινωνιών, ώστε όλες οι παρεμβάσεις για την τοποθέτηση οπτικών ινών να γίνονται πριν ξεκινήσουν τα έργα ασφαλτοστρώσεων. «Μετά, με βάση την κανονιστική μας, δεν δίνουμε άδεια για δίκτυο για 18 μήνες. Ενημερώνουμε τουλάχιστον ένα εξάμηνο νωρίτερα», τις εταιρείες τηλεπικοινωνιών προσθέτει ο τεχνικός σύμβουλος του δημάρχου.
Είναι χαρακτηριστικό ότι στην τελευταία ασφαλτόστρωση που ολοκληρώθηκε πριν από λίγες ημέρες, στην Αλεξάνδρου Σβώλου, «επιχειρούσαν ταυτόχρονα 25 μηχανήματα. Αυτά δεν έχουν ξαναγίνει στον δήμο. Μπήκε το πράσινο, μπήκε η καθαριότητα, φωνάξαμε την ΕΥΑΘ και τελειώσαμε σε δύο ημέρες αντί για τρεις», παρατηρεί ο κ. Μήτρου.
Τα... καπάκια-λακκούβες και οι «κυβόλιθοι» που τους πήρε η βροχή
Ερωτηθείς ειδικά για το πρόβλημα που παρατηρείται διαχρονικά στους ελληνικούς δρόμους με τις υψομετρικές διαφορές ανάμεσα στην άσφαλτο και στα στρόγγυλα καπάκια των υπονόμων, ο κ. Μήτρου εξηγεί ότι η επιδίωξη είναι αυτή η διαφορά να είναι στο ένα εκατοστό. Εντούτοις, συνεχίζει ο ίδιος, «σε έναν δρόμο που 40 χρόνια δεν τον έχει στρώσει κανένας και με τα διάφορα μπαλώματα που έχουν γίνει, κάποια καπάκια χρειάζονται μεγαλύτερη επέμβαση». «Ίσως σε δεύτερο χρόνο κάποια από αυτά μπορεί να χρειαστεί μια αύξηση στον «λαιμό» τους που δεν μπορεί να γίνει στην ασφαλτόστρωση που θα γίνει σε 1-2 μέρες. Δεν μπορείς να κλείσεις έναν κεντρικό δρόμο για 3-4 μέρες για να φτιάξεις τα καπάκια», προσθέτει.
Σε ό,τι αφορά τις επιδιορθώσεις που ξεκίνησαν την προηγούμενη εβδομάδα στους κυβόλιθους επί των οδών Αποστόλου Παύλου και Ανδρέα Κάλβου, τα έργα ολοκληρώνονται, ίσως και σήμερα. Οι κυβόλιθοι είχαν τοποθετηθεί στο πλαίσιο αναπλάσεων τα προηγούμενα χρόνια, ωστόσο στη μεν Αποστόλου Παύλου παρατηρήθηκε κακοτεχνία στην κλίση της οδού, οπότε οι κυβόλιθοι καταστράφηκαν πρόσφατα μετά από καταιγίδα, και στη δε Κάλβου η καταστροφή των κυβόλιθων φαίνεται ότι οφείλεται στη διέλευση φορτηγών, παρότι ο συγκεκριμένος δρόμος είναι ήπιας κυκλοφορίας.
Κάθε περίπτωση είναι διαφορετική, όμως γενικώς όπου υπάρχουν κυβόλιθοι απαιτούν τσιμεντένια υπόβαση με αρμούς, διότι αν δεν υπάρχουν αρμοί δημιουργούνται προβλήματα, αναφέρει ο κ. Μήτρου. Υπό αυτό το πρίσμα, οι μηχανικοί του δήμου που επιβλέπουν τον εργολάβο για τις επισκευές των δύο εν λόγω δρόμων έχουν λάβει συγκεκριμένες οδηγίες για να αποφευχθούν παρόμοια προβλήματα στο μέλλον, επισημαίνει ο τεχνικός σύμβουλος του δημάρχου.