Αλήθεια, ποιος δεν θα ήθελε να ξέρει ότι πλησιάζοντας το κέντρο της Θεσσαλονίκης είτε από τα ανατολικά είτε από τα δυτικά θα μπορούσε να σταθμεύσει κάπου το όχημά του και στη συνέχεια να επισκεφτεί την «καρδιά» της πόλης πεζός για να πάει στη δουλειά του ή για να κάνει τα ψώνια του;
Το ερώτημα αν και θα βρει πολλούς που θα απαντήσουν θετικά, παραμένει ρητορικό μιας και το κέντρο της Θεσσαλονίκης είναι ασφυκτικά γεμάτο όλες τις ώρες της ημέρας, με τους υπολογισμούς να αναφέρουν ότι περίπου 150.000 οχήματα εισέρχονται καθημερινά σε αυτά.
Η διοίκηση του δήμου Θεσσαλονίκης τις τελευταίες εβδομάδες έχει επιδοθεί σε έναν αγώνα δρόμου και προωθεί ένα σχέδιο που έχουν εκπονήσει οι υπηρεσίες του δήμου για τη δημιουργία περίπου 1.500 θέσεων στάθμευσης περιμετρικά του κέντρου της Θεσσαλονίκης με σκοπό να δώσει λύση στο κυκλοφοριακό που επηρεάζεται επιπλέον εξαιτίας των εργασιών κατασκευής του FlyOver και να κάνει πιο ανθρώπινες τις συνθήκες μέσα στο κέντρο.
Πρόσφατα, ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Στέλιος Αγγελούδης στο πλαίσιο παρουσίασης των έντεκα προτάσεων του δήμου για την απομείωση των συνεπειών από τις εργασίες του FlyOver αναφέρθηκε στην συγκεκριμένη πρόταση που έχει κάνει γνωστή και σε κυβερνητικά στελέχη.
Μάλιστα, η πρόταση εξετάστηκε ενδελεχώς στις συναντήσεις που είχε με κυβερνητικούς παράγοντες κατά την πρόσφατη πολυήμερη επίσκεψή του στην Αθήνα την περασμένη εβδομάδα, με τις πληροφορίες να αναφέρουν πως επέστρεψε στην Θεσσαλονίκη ικανοποιημένος.
Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές ο κ. Αγγελούδης εισέπραξε θετικές απαντήσεις για τα περισσότερα από τα ακίνητα που ανήκουν σε φορείς του ευρύτερου δημόσιου φορέα, για άλλους εκφράστηκαν ενστάσεις, ενώ αναζητήθηκαν κι επιπλέον χώροι προκειμένου να μετατραπούν προσωρινά σε χώρους στάθμευσης.
Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα η μετατροπή των χώρων σε πάρκινγκ μετά την παραχώρηση είναι εφικτή σε ένα εξάμηνο περίπου, ενώ εκτιμάται ότι με την υλοποίηση της πρότασης θα αντιμετωπιστεί σημαντικά ένα μέρος των προβλημάτων που δημιουργεί στην πόλη το υπό κατασκευή έργο του FlyOver.
Στο μικροσκόπιο ακίνητα του δημοσίου
Σύμφωνα με πληροφορίες της «ΜτΚ» ο Στέλιος Αγγελούδης έδωσε εντολή στις αρμόδιες υπηρεσίες του δήμου και η πρόταση ήταν έτοιμη σε δύο εβδομάδες. Υπηρεσιακά στελέχη του δήμου μάλιστα πραγματοποίησαν αυτοψίες στα συγκεκριμένα οικόπεδα. Πρόκειται για ακίνητα που είτε ανήκουν στο δήμο Θεσσαλονίκης, είτε σε φορείς του δημοσίου και μπορούν προσωρινά να αξιοποιηθούν ως χώροι στάθμευσης.
Οι συγκεκριμένες εκτάσεις χρίζουν συγκεκριμένων εργασιών ώστε να μπορέσουν να υποδεχτούν οχήματα, με το κόστος αυτών όπως δήλωσε ο κ. Αγγελούδης να μπορεί να καλυφθεί σε συνεργασία με ιδιωτικές εταιρείες. Πρόκειται για χωματουργικές εργασίες, ασφαλτοστρώσεις, διαγραμμίσεις, τοποθέτηση φωτιστικών για λόγους ασφάλειας κυρίως τη νύχτα, δημιουργία πεζοδρομίων και ενδεχομένως κάποιες φυτεύσεις περιμετρικά των οικοπέδων αυτών.
Park and ride
«Θα λειτουργήσουν με το σύστημα park and ride, δηλαδή τη μετεπιβίβαση σε μέσα μαζικής μεταφοράς ή σε ειδικά δρομολογημένα mini bus, προκειμένου να μειωθεί ο κυκλοφοριακός φόρτος των βασικότερων εισόδων της πόλης.
Για τη χωροθέτηση των προτεινόμενων σταθμών είμαστε σε στενή συνεργασία με το υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών, την ΕΤΑΔ και την Κτηματική Υπηρεσία Θεσσαλονίκης, τον ΟΣΕ και τη ΓΑΙΑΟΣΕ, το υπουργείο Εθνικής Άμυνας (ΤΕΘΑ και ΤΕΣ), το Ελληνικό Μετρό, το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, τον Οργανισμό Λιμένα Θεσσαλονίκης, κινητοποιώντας όλους τους φορείς του ευρύτερου δημόσιου τομέα, που θα μπορούσαν να συνδράμουν στην ανακούφιση της πόλης» δήλωσε στην συνέντευξη Τύπου ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης.
Όπως σημείωσε μάλιστα πρόθεση της διοίκησης είναι η είσοδος και η στάθμευση στους συγκεκριμένους χώρους να είναι δωρεάν. «Θέλουμε οι άνθρωποι που κατεβαίνουν στο ιστορικό κέντρο να έχουν χώρο να αφήνουν τα αυτοκίνητά τους και μετά να περπατούν ή να παίρνουν την αστική συγκοινωνία» τόνισε ο κ. Αγγελούδης.
Η επιλογή των οικοπέδων έγινε με κριτήριο την γειτνίαση σε κάποια στάση λεωφορείου ή του Μετρό Θεσσαλονίκης, ενώ εξετάζεται και το ενδεχόμενο μίσθωσης μικρών λεωφορείων που θα μετακινούν τους οδηγούς ανά τακτά χρονικά διαστήματα στο κέντρο.
Πού βρίσκονται οι νέοι χώροι στάθμευσης
Σύμφωνα με όσα παρουσίασε ο κ. Αγγελούδης εξετάζεται η δημιουργία δύο πάρκινγκ στον Εμπορευματικό Σταθμό (έναντι των Δικαστηρίων) και το Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό, συνολικής δυναμικότητας 300 θέσεων περίπου σε ακίνητο που ανήκει στη ΓΑΙΑΟΣΕ, ενός πάρκινγκ στο παλιό Στρατόπεδο Μυστακίδη, επί της οδού 26ης Οκτωβρίου, δυναμικότητας 180 θέσεων περίπου, δύο πάρκινγκ στα δημόσια ακίνητα που βρίσκονται στη συμβολή των οδών Λαγκαδά και Δραγουμάνου, δυναμικότητας 150 θέσεων περίπου.
Επίσης, ο σχεδιασμός του δήμου προβλέπει τη δημιουργία ενός πάρκινγκ στην πρώην Ναυτική Διοίκηση Βορείου Ελλάδος, επί της οδού Β. Όλγας δίπλα στο σταθμό Μετρό «Νομαρχία», δυναμικότητας 100 θέσεων περίπου, ενός πάρκινγκ στο πρώην Στρατόπεδο Φαρμάκη, στη συμβολή των οδών Παπανδρέου και Μητροπολίτου Καλλίδου, δυναμικότητας 100 θέσεων περίπου και δύο πάρκινγκ σε πρώην εργοτάξια της Ελληνικό Μετρό, έμπροσθεν της Πανεπιστημιακής Βιβλιοθήκης και της Πανεπιστημιακής Λέσχης, συνολικής δυναμικότητας 200 θέσεων.
Επίσης, προτείνεται η δημιουργία δύο πάρκινγκ σε δημόσια ακίνητα, εκατέρωθεν της οδού Κατσιμίδη, στο ύψος του Θεάτρου Γης, συνολικής δυναμικότητας 160 θέσεων περίπου, ενός πάρκινγκ σε δημοτικό ακίνητο, στη συμβολή των οδών Βούλγαρη και Εθνικής Οδού Μουδανιών στον τερματικό σταθμό Βούλγαρη δυναμικότητας 150 θέσεων περίπου και τέλος, δύο πάρκινγκ σε δημοτικά ακίνητα εκατέρωθεν της υπό διάνοιξη οδού Ψελλού, δίπλα στο σταθμό Μετρό «Νέα Ελβετία», δυναμικότητας 200 θέσεων περίπου.
Παράλληλα, η δημοτική αρχή Θεσσαλονίκης επεξεργάζεται συγκεκριμένο σχέδιο για την δημιουργία μηχανικών πάρκινγκ με την αξιοποίηση αυτοματοποιημένων συστημάτων που αξιοποιούν το ύψος τοποθετώντας το ένα αυτοκίνητο πάνω στο άλλο και πολλαπλασιάζουν με αυτό τον τρόπο τον αριθμό των οχημάτων που μπορούν να σταθμεύσουν σε συγκεκριμένο χώρο.
Πρόθεση της διοίκησης του δήμου Θεσσαλονίκης είναι να δημιουργηθούν δέκα τέτοια πάρκινγκ, χιλίων συνολικά θέσεων, σε δημοτικά ακίνητα σε όλες τις κοινότητες. Βασική προϋπόθεση για τη δημιουργία τέτοιων χώρων στάθμευσης είναι η έκδοση της σχετικής εγκυκλίου.
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 18.02.2024