Εικόνες που δεν συνάδουν με το καθεστώς συντήρησης στο οποίο βρίσκεται εδώ και σχεδόν έναν χρόνο η Νέα Παραλία κατέγραψε ο φακός της «ΜτΚ», πραγματοποιώντας αυτοψία κατά μήκος του «κοσμήματος» της Θεσσαλονίκης.
Παρότι στις 14 Φεβρουαρίου του 2023 είχαν πέσει οι υπογραφές ανάμεσα στον εργολάβο και τη διοίκηση Ζέρβα, σήμερα η εικόνα δεν έχει αλλάξει ριζικά, όπως υποσχόταν η τότε δημοτική αρχή.
Στις 14 Φεβρουαρίου ο πρώην δήμαρχος, Κωνσταντίνος Ζέρβας, είχε δηλώσει μάλιστα ότι «Με αυτήν την εργολαβία, που πέρασε από σαράντα κύματα όχι με ευθύνη της διοίκησης, (…) υπάρχουν τα κατάλληλα εργαλεία, ώστε η νέα παραλία να έχει την καλύτερη δυνατή εικόνα. Θα είμαστε εκεί, για να επιβλέπουμε και να πιέζουμε για αυτόν τον σκοπό».
Από τότε μέχρι σήμερα ο εργολάβος έχει προβεί σε μία σειρά εργασιών, όπως έχουν γράψει πολλάκις η «ΜτΚ» και το makthes.gr. Μεταξύ αυτών ήταν η επισκευή των σιντριβανιών-πιδάκων στις «Ομπρέλες» του Ζογγολόπουλου και στο άγαλμα του Μέγα Αλέξανδρου, η επισκευή των βλαβών στα φωτιστικά σώματα, ενώ όπως δήλωνε τον Ιούνιο στη «ΜτΚ» ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων, Μάκης Κυριζίδης, είχαν γίνει εργασίες στο πράσινο (με φυτεύσεις αρωματικών φυτών στα σχετικά παρτέρια, φυτών στους υπόλοιπους κήπους και αντικαταστάσεις κομμένων δέντρων) και είχαν επιδιορθωθεί τα φωτιστικά σώματα όλων των ειδών και οι σχετικές βλάβες (ηλεκτρολογικά, λαμπτήρες και ιστοί, ενδοδαπέδια και επιτοίχια).
Επίσης, τον Ιούνιο ο εργολάβος επρόκειτο να βάψει αστικό εξοπλισμό και κολώνες, κυρίως για να απομακρύνει τα γκράφιτι και τους βανδαλισμούς, όπως στο μεταλλικό κτίριο-αντλιοστάσιο της ΕΥΑΘ. Παράλληλα, ο δήμος άλλαξε τις σκουριασμένες βρύσες. Άλλο ένα έργο στο οποίο προέβη ο εργολάβος το καλοκαίρι, σύμφωνα με όσα είχε πει στο σχετικό ρεπορτάζ ο κ. Κυριζίδης, ήταν η επιδιόρθωση του εδάφους πέριξ δενδροδόχων το οποίο είχε «φουσκώσει» αποτελώντας κίνδυνο για περιπατητές και ποδηλάτες.
Στο αμέσως επόμενο διάστημα μετά τον Ιούνιο του 2023 ο εργολάβος επρόκειτο να προχωρήσει στην επιδιόρθωση των μαρμάρινων «πισίνων» (σ.σ. επεισόδια νερού) και των υπόλοιπων υδάτινων στοιχείων που εντοπίζονται διάσπαρτα στη Νέα Παραλία.
Εικόνες απογοήτευσης και εγκατάλειψης
Σήμερα όμως η εικόνα της Νέας Παραλίας δεν αντιστοιχεί με όσα προαναφέρθηκαν. Μάλιστα πηγές της «ΜτΚ» επιβεβαιώνουν ότι οι εργασίες «χαλάρωσαν» ιδίως μετά την ήττα του Κ. Ζέρβα στις δημοτικές εκλογές.
Στην αυτοψία που πραγματοποίησε η «ΜτΚ» την ώρα της δύσης του ηλίου διαπιστώθηκε ότι πολλοί από τους ιστούς φωτισμού δεν ανάβουν, κυρίως στο κομμάτι από τον Ναυτικό Όμιλο έως το Μέγαρο Μουσικής. Άλλα φωτιστικά σε στέγαστρα, πάρκα και περίπτερα είτε δεν ανάβουν είτε έχουν καμένες λάμπες ή προβλήματα στα ηλεκτρολογικά τους. Τα επιδαπέδια και τα επιτοίχια στις περισσότερες εισόδους από τη λεωφόρο Μεγάλου Αλεξάνδρου δεν λειτουργούν, πλην ελαχίστων εξαιρέσεων.
Πράσινο στους κήπους, πέραν του «Κήπου του Απογευματινού Ήλιου» και του πάρκου στο άγαλμα του Μ. Αλεξάνδρου, δεν έχει φυτευτεί, όπως επίσης και τα περισσότερα παρτέρια με τα αρωματικά φυτά. Κομμένα δέντρα σε δενδροδόχους δεν έχουν αντικατασταθεί, ενώ σε διάφορα σημεία κοντά τους το τσιμεντένιο έδαφος δεν έχει επιδιορθωθεί με αποτέλεσμα να παραμένουν οι προεξοχές απειλώντας τη σωματική ακεραιότητα πεζών και ποδηλατών. Δίπλα στο αντλιοστάσιο εντοπίζονται επίσης μεταλλικές σχάρες γύρω από κάβους που έχουν λυγίσει και κρύβουν κινδύνους για τους περαστικούς.
Το ξύλινο κρηπίδωμα (deck) που διατρέχει το άκρο της Νέας Παραλίας, παρότι βάφτηκε με ειδικό υλικό το περασμένο καλοκαίρι, είναι πάλι ξεθωριασμένο και κατεστραμμένο σε διάφορα σημεία. Το σημείο όπου ήταν δεμένο το αντιτορπιλικό «Βέλος» και είχε προκαλέσει νέες καταστροφές τον Νοέμβριο στο κρηπίδωμα, είναι ακόμη και σήμερα διαλυμένο και περιφραγμένο με κιγκλιδώματα. Τα επεισόδια νερού είναι στεγνά και η μόνη τους χρήση είναι αυτή του «κάδου απορριμμάτων» για ασυνείδητους περαστικούς.
Στα κακώς κείμενα περιλαμβάνονται σημεία όπου έχουν γίνει εργασίες και το έδαφος είναι «μπαλωμένο» και περιφραγμένο με κάγκελα που φέρουν την επιγραφή του δήμου.
Παράλληλα, σε ορισμένες παιδικές χαρές λείπουν παιχνίδια, ενώ τα παγκάκια, οι κάδοι απορριμμάτων, τα τοιχία και βέβαια το μεταλλικό κτίριο του αντλιοστασίου είναι γεμάτα γκράφιτι.
Ακόμη και ο «Κήπος του Νερού» που είχε ανακατασκευαστεί από τον ίδιο τον δήμο, σήμερα παρουσιάζει αλγεινή εικόνα με παρατημένα φυτά, κομμάτια μαρμάρου σε ρόλο «γέφυρας» για τους πεζούς που θέλουν να διασχίσουν τον διάδρομο που τον διατρέχει, ενδοδαπέδια φώτα που δεν λειτουργούν και το νερό σχεδόν ξεχειλισμένο και βρώμικο.
Προβληματισμένοι περιπατητές και ποδηλάτες
Ο Δημήτρης Βαφειάδης επισκέπτεται καθημερινά τη Νέα Παραλία για να περπατήσει και να ψαρέψει. Όπως λέει δεν έχει δει να γίνονται εργασίες το πρωί ή το απόγευμα. Επισημαίνει την κακή κατάσταση του ξύλινου κρηπιδώματος και το γεγονός ότι τα φώτα ανάβουν «πότε-πότε».
Ένας άλλος πολίτης, ο Δημήτρης, κάνει καθημερινά ποδήλατο και παρατηρεί ότι στα κιόσκια δεν υπάρχει φωτισμός. «Πώς θα πάρει ένας άνθρωπος το παιδάκι του να καθίσουν;» διερωτάται και ζητάει να δοθεί προσοχή στο ξύλινο κρηπίδωμα.
Ο Χρήστος χρησιμοποιεί καθημερινά τη Νέα Παραλία πεζή ή με ποδήλατο. «Δεν υπάρχει κάποια βελτίωση» λέει και τονίζει πως τα πράγματα είναι χειρότερα σε σχέση με 2-3 χρόνια πριν. Το πρόβλημα που υπογραμμίζει ο ίδιος είναι η έλλειψη φωτισμού που γεννά κινδύνους για τους ποδηλάτες, εάν δεν φέρουν οι ίδιοι ικανοποιητικό φωτισμό.
Η Άννα και ο Γιάννης επισκέπτονται τη Νέα Παραλία τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα. Όπως λένε δεν γνώριζαν καν ότι υπάρχει σε εξέλιξη εργολαβία συντήρησης, καθώς δεν έχουν παρατηρήσει κάποια θεαματική βελτίωση της συνολικής εικόνας. Ειδικά για την επαναλειτουργία των σιντριβανιών αναρωτιούνται αν χρειάζεται εργολαβία για να λειτουργούν σωστά οι βασικές υποδομές της παραλίας.
Πηγές της «ΜτΚ» από τη διοίκηση Αγγελούδη αναγνωρίζουν ότι η Νέα Παραλία εμφανίζει σοβαρά προβλήματα και απορούν με το τι είδους εργασίες έχει εκτελέσει ο εργολάβος, ιδίως από τις δημοτικές εκλογές και μετά. Εκφράζουν, δε, την ανησυχία τους και για την κατάσταση στην οποία βρίσκονται οι «Ομπρέλες» του Ζογγολόπουλου και διαβεβαιώνουν ότι τις επόμενες ημέρες θα πραγματοποιηθεί αυτοψία του αρμόδιου αντιδημάρχου και αρχιτέκτονα του έργου, Πρόδρομου Νικηφορίδη, μαζί με επιτελικά στελέχη των υπηρεσιών.
Υπενθυμίζεται ότι η εργολαβία συντήρησης έχει διάρκεια δύο ετών και θα κοστίσει στους δημότες Θεσσαλονίκης 2,18 εκατομμύρια ευρώ, ενώ σημαντικό στοιχείο της σύμβασης αποτελεί το γεγονός ότι ο εργολάβος, πέρα από την αρχική συνολική συντήρηση, οφείλει να αποκαθιστά αμέσως οποιαδήποτε νέα βλάβη εντοπίζεται.
Η απάντηση του εργολάβου
Η «ΜτΚ» επικοινώνησε με τον έναν εκ των δύο εργολάβων της κοινοπραξίας, Χρήστο Σάκκο, ο οποίος αναγνώρισε ότι «κάνουμε μπαλώματα», διότι, όπως υποστηρίζει, τα 2,18 εκατ. της εργολαβίας δεν αρκούν για όλες τις ανάγκες.
Μόνο το σύστημα ελέγχου της άρδευσης και του φωτισμού απαιτεί τουλάχιστον 400.000 ευρώ, συμπληρώνει.
«Πέρσι φτιάξαμε μόνο τα σιντριβάνια, συντηρήσαμε το deck, κάναμε κάποιες βαφές, όπου ήταν επικίνδυνα για το περπάτημα προσπαθούμε να τα διαμορφώσουμε και κάναμε κάποιες υποτυπώδεις φυτεύσεις με 5.000-6.000 φυτά, ενώ απαιτούνται 100.000», συνοψίζει ο κ. Σάκκος. Για το deck δηλώνει ότι έχουν ξεθωριάσει λόγω της θάλασσας και της έλλειψης διαρκούς συντήρησης.
Ο εργολάβος αναφέρει ότι υπάρχουν πολλά τεχνικά ζητήματα τα οποία ανέκυψαν μετά την έναρξη των εργασιών, όπως στα επεισόδια νερού τα οποία παίρνουν θαλασσινό νερό με αποτέλεσμα να καταστρέφουν τις αντλίες. Αυτό, είναι ένα πρόβλημα που επιχειρούν να λύσουν τώρα.
Τα χαλασμένα φωτιστικά δεν αντικαθίστανται καθώς απαιτούνται από 100-300 ευρώ για το καθένα, οπότε αρκούνται στην αντικατάσταση των καμένων λαμπτήρων και ντουί.
Κατά την άποψή του η τεχνική υπηρεσία του δήμου προσπαθεί να κατανείμει τους πόρους, έτσι ώστε να λύσει τα πιο σοβαρά προβλήματα και αυτή είναι που δίνει εντολές στον εργολάβο σε ποιες εργασίες να προβεί.
Αυτή την περίοδο οι εργασίες εστιάζουν στο deck, στο κούρεμα του πρασίνου και στην επιδιόρθωση του αρδευτικού και υδρευτικού συστήματος.
Τέλος, ο κ. Σάκκος υπενθυμίζει ότι η πρώτη καταγραφή των προβλημάτων της Νέας Παραλίας έγινε το 2017 και συνεπώς μέχρι το 2023 προέκυψαν επιπλέον βλάβες και βέβαια οι ανατιμήσεις των υλικών.
* Δείτε περισσότερες φωτογραφίες πατώντας στο photo gallery στο κάτω δεξιά τμήμα της κεντρικής φωτογραφίας του ρεπορτάζ
**Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 28.01.2024