Την τεχνική του ανθιβόλου, που χρησιμοποιούσαν οι Βυζαντινοί ζωγράφοι για να αποτυπώσουν ένα σχέδιο στην επιφάνεια που ήθελαν να ζωγραφίσουν, έμαθαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας, παιδιά και ενήλικες που επέλεξαν τη σχετική πρόταση από τις ψηφιακές δράσεις που διοργάνωσε το Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού Θεσσαλονίκης. Χρησιμοποιώντας διάτρητα περιγράμματα, κατάφεραν να αναπαράγουν τη διαδικασία με την οποία οι καλλιτέχνες των βυζαντινών χρόνων έριχναν καρβουνόσκονη πάνω στο σχέδιο για να αποτυπώσουν το πρόσωπο ενός Αγίου.
Εν μέσω πανδημίας, και με στόχο η πολιτιστική κληρονομιά να συνεχίσει να είναι προσβάσιμη παρά το ότι οι αρχαιολογικοί χώροι και τα μουσεία ήταν κλειστά, το Μουσείο κάλεσε στο βυζαντινό τραπέζι μικρούς και μεγάλους που μέσα από την αντίστοιχη εκπαιδευτική δραστηριότητα έμαθαν να μαγειρεύουν σφουγγάτο, μια πολύ αγαπητή στους Βυζαντινούς συνταγή ομελέτας. Οικογένειες και παιδιά έπαιξαν ψηφιακά με την κεραμική του μουσείου και γνώρισαν το σχήμα, το όνομα και τις χρήσεις του αμφορέα, του τσουκαλιού και του πινακίου ενώ γνώρισαν τις βυζαντινές σφραγίδες, τις μολύβδινες βούλλες που διασφάλιζαν το απόρρητο της αλληλογραφίας των βυζαντινών αξιωματούχων.
Οι ψηφιακές αυτές δράσεις, όπως παρουσιάστηκαν από το Περιφερειακό Ταμείο Ανάπτυξης της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού έργου «Culture and Heritage for Responsible, Innovative and Sustainable Tourism Actions – CHRISTA» (Πολιτισμός και Κληρονομιά για Δράσεις Υπεύθυνου, Καινοτόμου και Αειφόρου Τουρισμού) κέρδισαν τις εντυπώσεις των εταίρων του προγράμματος και έχουν συμπεριληφθεί στις καλές ευρωπαϊκές πρακτικές για την ψηφιοποίηση της πολιτιστικής κληρονομιάς (https://www.interregeurope.eu/good-practices/museum-of-byzantine-culture-innovation-and-digitisation-amusing-museum).
Στις δράσεις του μουσείου, οι οποίες παρουσιάζονται μέσα από την ιστοσελίδα του (http://www.mbp.gr/), και ειδικότερα στις κατηγορίες των πολυμέσων, της βιντεοθήκης και των εκπαιδευτικών προγραμμάτων, περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, εκπαιδευτικό βίντεο για την ενδυμασία βασιλέων, στρατιωτών και χωρικών στο Βυζάντιο, ψηφιακή έκθεση για τον τρόπο απεικόνισης των πανδημιών στη μεταβυζαντινή εικονογραφία, βίντεο για την ιστορία του Λευκού Πύργου στη Θεσσαλονίκη, ψηφιακή δράση για τις χάρτινες εικόνες και ψηφιακά παιχνίδια για παιδιά με κουίζ, παζλ, παιχνίδια μνήμης και ζωγραφική στη θεματική των βυζαντινών κεραμικών αγγείων.
Σύμφωνα με την Διευθύντρια του Μουσείου Βυζαντινού Πολιτισμού, Αγαθονίκη Τσιλιπάκου, η χρήση των νέων τεχνολογιών αποτελεί ένα σημαντικό βήμα προς τον εκσυγχρονισμό των ελληνικών μουσείων και του ίδιου του Μουσείου Βυζαντινού Πολιτισμού καθώς προσφέρει στην εκπαιδευτική διαδικασία και τη μουσειακή εμπειρία μια νέα ποιότητα στην επικοινωνία. Στο πλαίσιο αυτό, άλλωστε, στο Μουσείο χρησιμοποιούνται ψηφιακές εφαρμογές, σύγχρονες τεχνολογίες πληροφόρησης και επικοινωνίας που προσφέρουν στους επισκέπτες την εκπαίδευση σε συνδυασμό με την ψυχαγωγία, τόσο στη μόνιμη έκθεση όσο και στις περιοδικές εκθέσεις του (βίντεο με εικόνα και ήχο, φωτοτράπεζες, οθόνες αφής, ταμπλέτες, εφαρμογές σε κινητά τηλέφωνα, αυτόματοι ξεναγοί σε διάφορες γλώσσες, ηχητική - απτική ξενάγηση για άτομα με περιορισμένη όραση και τυφλούς, κ. ά.).
ΑΠΕ-ΜΠΕ