Ένα ακόμη βήμα προκειμένου να τοποθετηθεί άλλη μια σημαντική ψηφίδα στην πολυκύμαντη ιστορία της Θεσσαλονίκης έγινε πριν από μερικές ημέρες. Πρόκειται για την έκδοση του Προεδρικού Διατάγματος που δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως (ΦΕΚ 850Δ/2022) με το οποίο ρυθμίζονται όλα τα πολεοδομικά ζητήματα που αφορούν στην ανέγερση του Μουσείου Ολοκαυτώματος.
Αυτή ήταν μια από τις τελευταίες σημαντικές εκκρεμότητες ώστε να προχωρήσει το έργο το οποίο, εάν δεν προκύψουν άλλα προσκόμματα, αναμένεται να δημοπρατηθεί εντός του 2023. Η ιδέα της ανέγερσης του Μουσείου Ολοκαυτώματος ανάγεται μια δεκαετία πριν και ήταν πρωτοβουλία του τέως δημάρχου Θεσσαλονίκης Γιάννη Μπουτάρη και της Ισραηλιτικής Κοινότητας. Είναι μια οφειλόμενη τιμή στη μνήμη των περίπου 45.000 Σεφαραδιτών Εβραίων της Θεσσαλονίκης οι οποίοι εξοντώθηκαν στα ναζιστικά στρατόπεδα συγκέντρωσης. Το μοιραίο ταξίδι τους προς το θάνατο είχε ξεκινήσει από τον παλιό εμπορικό σιδηροδρομικό σταθμό της πόλης γι' αυτό και επιλέχθηκε εκείνη η περιοχή ως χώρος ανέγερσης του Μουσείου.
Ωστόσο, η πραγματική αφετηρία της οδυνηρής διαδρομής τους προς τον θάνατο βρίσκεται μερικές εκατοντάδες μέτρα πριν, στην πλατεία Ελευθερίας. Εκεί όπου, το “μαύρο Σάββατο” της 11ης Ιουλίου 1942 οι ναζί υπέβαλαν σε δημόσιο εξευτελισμό περίπου εννέα χιλιάδες άνδρες Εβραίους. Ήταν ουσιαστικά η πρώτη πράξη του δράματος που θα ακολουθούσε με τον αφανισμό του συνόλου σχεδόν, της εβραϊκής κοινότητας της πόλης.
Όμως, αυτή η ψηφίδα της ιστορίας της Θεσσαλονίκης παραμένει δυστυχώς ακόμη κενή. Η ευθύνη γι' αυτό βαραίνει αποκλειστικά τον σημερινό δήμαρχο. Ο Κωνσταντίνος Ζέρβας με προσωπική του απόφαση έβαλε φρένο στα σχέδια για την ανάπλαση της ιστορικής πλατείας και τη μετατροπή της σε Πάρκο Μνήμης. Το έργο είχε σχεδιαστεί από την προηγούμενη διοίκηση και είχε μάλιστα αναδειχθεί και ανάδοχος ο οποίος όμως το εγκατέλειψε πριν καλά καλά το ξεκινήσει. Στο στάδιο αυτό το παρέλαβε το 2019 η σημερινή διοίκηση η οποία αντί να προχωρήσει στον δεύτερο μειοδότη, μια σοβαρή κατασκευαστική εταιρεία η οποία είχε εκτελέσει το έργο ανακατασκευής της Νέας Παραλίας, ώστε το Πάρκο να είναι έτοιμο, το αργότερο στα μέσα του 2021, εκείνη έβαλε μπρος το μεγαλόπνοο σχέδιο για την κατασκευή υπόγειου πάρκινγκ. Έπειτα από δύο χρόνια απραξίας, ο κ. Ζέρβας αποφάσισε να αναθέσει σε εταιρεία να συντάξει μελέτη βιωσιμότητας για το υπόγειο πάρκινγκ. Παράλληλα, τον Δεκέμβριο του 2021 μετέτρεψε και πάλι την πλατεία σε χώρο στάθμευσης.
Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα το οποίο έχει ανακοινώσει ο ίδιος ο δήμαρχος, οι οριστικές αποφάσεις για το εάν θα γίνει τελικά υπόγειο πάρκινγκ ή όχι, επρόκειτο να ληφθούν το προηγούμενο καλοκαίρι. Όμως φτάνουμε σιγά σιγά στο τέλος του χρόνου και ο κ. Ζέρβας μεταθέτει διαρκώς το χρόνο των αποφάσεών του. Ο λόγος είναι ότι έχει εγκλωβιστεί στις άστοχες και εμμονικές επιλογές του τις οποίες πιέζεται από πολλές πλευρές να ανακαλέσει.
Η Ισραηλιτική Κοινότητα, το Μέγαρο Μαξίμου, ακόμη και ο πρεσβευτής των ΗΠΑ έχουν ζητήσει ευθαρσώς από τον δήμαρχο να εγκαταλείψει τους σχεδιασμούς του περί πάρκινγκ και να προχωρήσει το ταχύτερο στην κατασκευή του Πάρκου Μνήμης. Σύμφωνα, μάλιστα, με έγκυρη πηγή, το Μαξίμου το έχει θέσει αυτό ως προϋπόθεση προκειμένου να του παράσχει στήριξη στις εκλογές του 2023. Θα ήταν μεγάλη έκπληξη εάν ο κ. Ζέρβας παρέκαμπτε αυτές τις υποδείξεις και προχωρούσε στους σχεδιασμούς του. Όσο όμως καθυστερεί να κάνει την “κωλοτούμπα”, θα χρεώνεται με ένα αχρείαστο πολιτικό κόστος και επιπλέον, κι αυτό είναι το σημαντικότερο, η πόλη θα συνεχίσει να διατηρεί μια “μαύρη τρύπα” στα σπλάχνα της.