Ήταν 15 Δεκεμβρίου του 2011, όταν ο Δήμος Θεσσαλονίκης υπέγραφε την ανάθεση της μελέτης του νέου ΓΠΣ με τα τεχνικά γραφεία των πολεοδόμων Ελένης Σέμψη και Όλγας Βαφειάδου. Σήμερα, 13 χρόνια μετά και αφού άλλαξε τέσσερις φορές η νομοθεσία για τα Γενικά Πολεοδομικά Σχέδια, η μελέτη αυτή, δεν έχει ακόμη εγκριθεί, παρότι, αναπροσαρμοσμένη, στις νεώτερες απαιτήσεις του νόμου, βρίσκεται στο ΥΠΕΝ από τον Ιούνιο του 2019.
Πλέον, όπως πληροφορείται το makthes.gr, πρόκειται πιθανότατα σήμερα να δημοσιευτεί στη Διαύγεια η απόφαση της ΔΥΠΑ για την μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων του ΓΠΣ, οκτώ μήνες μετά την ολοκλήρωση της σχετικής προβλεπόμενης διαβούλευσης. Έπρεπε να περάσουν , από τον Αύγουστο του 2022, οκτώ μήνες για να δημοσιευτεί αυτή η απόφαση! Αλλά τι είναι οκτώ μήνες, μπροστά στα περίπου τέσσερα χρόνια που βρίσκεται η μελέτη , κατατεθειμένη στο ΥΠΕΝ;
Yποτίθεται, ότι το νέο ΓΠΣ της Θεσσαλονίκης, δεν έπαιρνε τόσο καιρό έγκριση, επειδή «κολλούσε» ο περιβαλλοντικός έλεγχος στη ΔΥΠΑ, ειδικά στο θέμα της εφαρμογής της Οδηγίας Seveso. Και ταλαιπωρείται ο Δήμος , αλλά και οι πολίτες με το παλιό ΓΠΣ του 1993 και με αρχές πολεοδομικού σχεδιασμού που δεν συνάδουν με τις ανάγκες της κοινωνίας του σήμερα και μίας σύγχρονης πόλης.
Αλλά για το θέμα με την εφαρμογή της Οδηγίας Seveso, στο νέο υπό έγκριση ΓΠΣ του Δήμου Θεσσαλονίκης, ευθύνεται αποκλειστικά και μόνο το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, το οποίο, δια της Διεύθυνσης Πολεοδομικού Σχεδιασμού, όφειλε να έχει θέσει κανόνες για όλη τη χώρα.
Τώρα, όπως φαίνεται, ο σκόπελος θα υπερπηδηθεί με την εφαρμογή, για μία ακόμη φορά, των μέτρων που είχαν προτείνει οι πανεπιστημιακοί του Ε.Μ.Π, σε παλαιότερη μελέτη, η οποία μάλιστα είχε εκπονηθεί κατά παραγγελία του αρμοδίου υπουργείου.
Σημειώνεται ότι η Οδηγία Seveso, αφορά στη λήψη μέτρων για την προστασία των περιοχών που βρίσκονται πλησίον εγκαταστάσεων στις οποίες υπάρχει έστω και απομακρυσμένη πιθανότητα εκδήλωσης βιομηχανικού ατυχήματος μεγάλης έκτασης και σοβαρών επιπτώσεων στον άνθρωπο ( οικισμούς και επιχειρήσεις) και το περιβάλλον.
Η κεντρική διοίκηση λοιπόν, επειδή , όπως συνήθως γίνεται στην Ελλάδα, βρίσκει εμβαλωματικές δήθεν λύσεις στις δικές της ανεπάρκειες και καθυστερήσεις, κατέφυγε για μία ακόμη φορά στις παρατάσεις, αφού διαφορετικά τα ΓΠΣ που ήταν προς έγκριση στο Υπουργείο- μελέτες για τις οποίες χύθηκαν τόνοι μελάνης και χιλιάδες ωρών προσπάθειας- θα έπρεπε να μπούνε στο χρονοντούλαπο της ελληνικής γραφειοκρατίας. Γιατί, να θυμίσουμε, κανονικά από 1/1/2022 θα έπρεπε τη θέση των ΓΠΣ και ΣΧΟΟΑΠ, να πάρουν τα Τοπικά Πολεοδομικά Σχέδια.
Όταν λοιπόν στο ΥΠΕΝ έτρεχαν οι υπηρεσιακοί τα πολλά Ειδικά Πολεοδομικά Σχέδια για διάφορες περιοχές της Θεσσαλονίκης, το νέο Γ.Π.Σ. περίμενε υπομονετικά να έρθει η σειρά του, για να περάσει από τη βάσανο των ελέγχων, των διαβουλεύσεων, των γνωμοδοτήσεων και της τελικής έγκρισης.
Η ηγεσία του ΥΠΕΝ, βλέποντας το αδιέξοδο στο οποίο θα οδηγούνταν δεκάδες Δήμοι, έδωσε παράταση στα ΓΠΣ που ήταν σε εξέλιξη, για την ολοκλήρωσή τους, ως το τέλος του 2022 και, στη συνέχεια, νέα παράταση ως το τέλος Ιουνίου 2023.
Τώρα πλέον, όπως πληροφορείται το makthes.gr, το ΓΠΣ Θεσσαλονίκης (είναι στο Β2 Στάδιο) φαίνεται πως βρίσκεται κοντά στην έγκρισή του, αν δεν υπάρξουν νέα κωλύματα λόγω της αναπόφευκτης αναστάτωσης που προκαλείται από τις επικείμενες εκλογές. Οι πληροφορίες θέλουν τη μελέτη να φεύγει πλέον από τη ΔΥΠΑ για το ΚΕΣΥΠΟΘΑ, (Κεντρικό Συμβούλιο Πολεοδομικών Θεμάτων & Αμφισβητήσεων) το οποίο συνεχίζει να συνεδριάζει.
Ο Δήμος και οι μελετητές για χρόνια πολεμάνε για αυτό το νέο ΓΠΣ, για τον ενιαίο καμβά δηλαδή, πάνω στον οποίο σχεδιάζεται το σύνολο της σύγχρονης πόλης, πριν από τις αποσπασματικές πολεοδομικές ρυθμίσεις ανατραπεί στην πράξη η δυνατότητα σφαιρικής διαχείρισης του χώρου στη Θεσσαλονίκη του σήμερα.