Η στρατηγικού χαρακτήρα επένδυση της ΟΛΘ ΑΕ, με το βλέμμα στη ΝΑ Ευρώπη, που επικράτησε στη «ναυμαχία» για το λιμάνι του Βόλου ανοίγει νέες προοπτικές επέκτασης των δραστηριοτήτων του λιμανιού της Θεσσαλονίκης, ισχυροποιώντας παράλληλα τον ΟΛΘ που καθίσταται παίκτης-βαρόμετρο στην ελληνική και όχι μόνο αγορά.
Η δημιουργία νέων θαλάσσιων διαδρόμων από τις χώρες της Μέσης Ανατολής προς τις χώρες της Βαλκανικής και την Κεντρική Ευρώπη, οι συμπράξεις των δύο λιμένων μέσω της προώθησης συνεργειών σε εμπορικό επίπεδο με στόχο την αύξηση των εμπορευματικών ροών και το «χτίσιμο» ενός γερού τουριστικού brand για τους δύο προορισμούς (Θεσσαλονίκη - Βόλο) που θα προσελκύσει τις εταιρείες κρουαζιέρας, θα αποτελέσουν τους βασικούς άξονες της στρατηγικής της εταιρείας το ερχόμενο διάστημα.
Αν και το υψηλό τίμημα των 51 εκατ. ευρώ (διπλάσιο του τιμήματος των 26 εκατ. ευρώ που προσέφερε ο επιλαχών προτιμητέος επενδυτής), το οποίο θα καταβάλλει ο ΟΛΘ για την απόκτηση του 67% του λιμανιού του Βόλου «εξέπληξε» την αγορά, η συγκεκριμένη κίνηση, προφανώς ζυγισμένη εδώ και καιρό, υπηρετεί τους επιχειρηματικούς στόχους της εταιρείας για την ανάπτυξη και παροχή ενός δικτύου συνδυασμένων μεταφορών πολλαπλών πυλών και λύσεων εφοδιαστικής αλυσίδας για τα Βαλκάνια και την ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής, Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης.
Ο φάκελος του διαγωνισμού όπου ο ΟΛΘ αποκτά το 67% των μετοχών του λιμανιού του Βόλου έχει υποβληθεί στο Ελεγκτικό Συνέδριο για προσυμβατικό έλεγχο και τα έγγραφα της συναλλαγής θα υπογραφούν μετά τη σχετική έγκριση, με στόχο οι απαραίτητες διαδικασίες να ολοκληρωθούν, το αργότερο, μέσα στο 2024.
Η εταιρεία που έχει σταθερά στραμμένο το βλέμμα στην επέκταση των δραστηριοτήτων της (ενδιαφέρον είχε εκφραστεί και για τα λιμάνια Ηγουμενίτσας, Αλεξανδρούπολης) παίρνει το λιμάνι του Βόλου μέχρι το 2062 (έως τότε η παραχώρηση από το Ε.Δ. στην ΑΕ), δίχως μάλιστα να δεσμεύεται για την υλοποίηση υποχρεωτικών επενδύσεων, τουλάχιστον άμεσα. Η ΟΛΒ ΑΕ, θα καταβάλει ετησίως στο ελληνικό δημόσιο, ποσοστό 3,5% επί των ακαθαρίστων εσόδων της.
«Δημιουργία προστιθέμενης αξίας στην ελληνική οικονομία»
«Η απόκτηση του πλειοψηφικού πακέτου μετοχών της ΟΛΒ ΑΕ -κατόπιν απόφασης του δ.σ. της ΟΛΘ ΑΕ για συμμετοχή στον σχετικό διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ και μετά την έγκριση του Ελεγκτικού Συμβουλίου-, ενισχύει την προοπτική επέκτασης των δραστηριοτήτων του λιμένα Βόλου και την αποτελεσματικότερη εξυπηρέτηση των αναγκών, τόσο στην αγορά της Κεντρικής και Βόρειας Ελλάδας, όσο και διεθνώς. Αυτό θα συμβεί με την ανάπτυξη νέων θαλάσσιων διαδρόμων από τις χώρες της Μέσης Ανατολής προς τις χώρες της Βαλκανικής και την Κεντρική Ευρώπη, με ταυτόχρονη αύξηση των εμπορευματικών μεταφορών και συνεπακόλουθο τη δημιουργία προστιθέμενης αξίας στην ελληνική οικονομία και κοινωνία», επισημαίνουν κύκλοι του ΟΛΘ, στους οποίους απευθύνθηκε η «ΜτΚ».
«Η τεχνογνωσία της ΟΛΘ ΑΕ στους τομείς του συμβατικού φορτίου, των εμπορευματοκιβωτίων και της κρουαζιέρας συμβάλλει στις αναπτυξιακές προοπτικές των δραστηριοτήτων του λιμένα Βόλου και την περαιτέρω ανάπτυξη των εμπορευματικών και επιβατικών ροών των δύο λιμένων, που αμφότεροι κατέχουν στρατηγική θέση», συνεχίζουν.
«Η ανάπτυξη στρατηγικής αξιοποιώντας δεδομένα των διαφορετικών υποδομών και της διακριτής εμπορικής δυναμικής και στόχευσης των δύο λιμένων, δύναται να ενισχύσει την προβολή τους σε μια διευρυμένη κλίμακα εξωστρέφειας, μέσω εμπορικών δράσεων, διοργανώσεων και εκθέσεων της λιμενικής βιομηχανίας. Ειδικά στον τομέα της κρουαζιέρας, η διαρκής αναβάθμιση του εύρους και της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, σε συνδυασμό με τη σύνδεση του Βόλου -ως κοντινό προορισμό με μοναδικά ποιοτικά χαρακτηριστικά- ενισχύει την προώθηση ενός τουριστικού προϊόντος δύο προορισμών στις εταιρίες κρουαζιέρας, που επιδιώκουν εξαιρετικές και εμπλουτισμένες εμπειρίες για τους επιβάτες τους», καταλήγουν οι ίδιες πηγές.
Κυρίαρχος παίκτης ο ΟΛΘ - Εμπορεύματα, κρουαζιέρα, logistics «δίνει» ο Βόλος
Η ΟΛΘ ΑΕ και ο βασικός της μέτοχος, η Belterra Investments, εταιρεία συμφερόντων Ιβάν Σαββίδη, καθίστανται πλέον κυρίαρχοι παίκτες στα χύδην ξηρά φορτία (γεωργικά προϊόντα, μεταλλεύματα, πρώτες ύλες βιομηχανίας). ΟΛΘ και ΟΛΒ εκτιμάται πως θα κατέχουν το 80% της συγκεκριμένης αγοράς. Δεν πρέπει να παραβλέπεται πως το λιμάνι της Θεσσαλονίκης είναι το μεγαλύτερο εμπορικό λιμάνι της Ελλάδας σε συμβατικό φορτίο.
Το λιμάνι του Βόλου που το 2022 είχε τζίρο 5,447 εκατ. και κέρδη προ φόρων 716.474 ευρώ, σε καμία περίπτωση δεν είναι... αμελητέα ποσότητα δεδομένου ότι έχει τα φόντα να εξελιχθεί σε σημαντικό διαμετακομιστικό κέντρο για την κεντρική Ελλάδα και ειδικά για αγροτικά προϊόντα, ενώ μπορεί να υποστηρίξει εξίσου και εξαγωγική δραστηριότητα. Οι καταστροφές της αγροτικής παραγωγής, μετά τον Daniel, ενδεχομένως «φρενάρουν» αλλά δεν αλλάζουν τη στρατηγική αξιοποίησής του προς αυτή την κατεύθυνση.
Σε κάθε περίπτωση, μιλάμε για ένα λιμάνι-φιλέτο το χερσαίο τμήμα του οποίου εκτείνεται σε 650 στρέμματα. Οι κύριες δραστηριότητες του ΟΛΒ περιλαμβάνουν υπηρεσίες εμπορευμάτων και εμπορευματοκιβωτίων, χάλυβα και παλιοσίδερα, ξηρό και υγρό χύδην φορτίο και υπηρεσίες επιβατών, συμπεριλαμβανομένων ferry boat προς τις Σποράδες, καθώς και δραστηριότητες κρουαζιέρας. Επίσης ο ΟΛΒ παρέχει θέσεις ελλιμενισμού σε τουριστικά και άλλα πλοία αναψυχής.
Οι προοπτικές που ανοίγονται μετά την απόκτηση του λιμανιού του Βόλου είναι ιδιαίτερα ελπιδοφόρες. Το λιμάνι της θεσσαλικής πόλης είναι μέλος του διευρωπαϊκού δικτύου μεταφορών, προνόμιο που ανοίγει το δρόμο για να χρηματοδοτηθεί με πόρους της ΕΕ για αναπτυξιακά έργα, εφόσον προφανώς υποβληθεί ένα συνεκτικό και αξιόπιστο επενδυτικό πλάνο.
Η καίρια θέση του λιμανιού του Βόλου, μεταξύ του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης και η εγγύτητά του με σημαντικές βιομηχανικές περιοχές και αγροτικές εκμεταλλεύσεις, η εκτεταμένη χερσαία ζώνη, η οποία προσφέρεται για την ανάπτυξη νέων δραστηριοτήτων στον τομέα του logistics, αλλά και την αύξηση υφιστάμενων όπως η μεταφορά και η αποθήκευση ξηρού φορτίου, χαράσσουν μία νέα ρότα ανάπτυξης για τον ΟΛΘ.
Το λιμάνι του Βόλου έχει κομβικό ρόλο στις εγχώριες και τις βαλκανικές θαλάσσιες μεταφορές, «κουμπώνοντας» οδικές και σιδηροδρομικές μεταφορές. Την ίδια στιγμή, η ξεχωριστή γεωστρατηγική σημασία του λιμανιού καθώς ο λιμένας διαθέτει αυξημένο ενεργειακό και στρατιωτικό ρόλο με τις Ένοπλες Δυνάμεις να κατέχουν έκταση για δική τους χρήση, προσδίδει ακόμα μεγαλύτερη αξία στην επένδυση του ΟΛΘ. Η δημιουργία τα τελευταία χρόνια τόσο της βάσης ελικοπτέρων στο Στεφανοβίκειο, όσο και της βάσης αμερικάνικων drones στη Λάρισα έχει αναβαθμίσει και τη στρατιωτική αξία του λιμανιού.
Αξίζει να σημειωθεί πως πριν την ιδιωτικοποίηση του λιμανιού υπήρχε ήδη πρόβλεψη για την ανάπτυξη σταθμού αεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG). Πρόκειται για το ARGO FSRU που αναπτύσσει η Mediterranean Gas, που ανταποκρίνεται στα κριτήρια του REPowerEU. Στους ταραγμένους ενεργειακά καιρούς που ζούμε με την αβεβαιότητα πανταχού παρούσα με νέα πολεμικά μέτωπα να ξεσπούν συνεχώς, η δυνατότητα για διοχέτευση αερίου αποκτά άλλη διάσταση.
Ταυτόχρονα, ακόμα και πριν περάσει ο ΟΛΒ στον ΟΛΘ, υπήρχαν σκέψεις και σχετικές ζυμώσεις για την ακτοπλοϊκή σύνδεση του Βόλου με το λιμάνι της Αλεξάνδρειας, σχέδιο που τουλάχιστον θεωρητικά είχε πάρει το πράσινο φως και από την αιγυπτιακή πλευρά. Μένει να φανεί αν το εγχείρημα, μετά την ιδιωτικοποίηση, θα τελεσφορήσει έστω και σε βάθος χρόνου.
Στοίχημα οι συμπράξεις - «Προίκα» η εμπειρία
Αναμφισβήτητα, μεγάλο πλεονέκτημα της ΟΛΘ ΑΕ είναι η τεχνογνωσία στη διαχείριση λιμένων. Στον Βόλο, σε ένα λιμάνι δηλαδή μικρότερο από της Θεσσαλονίκης, η εταιρεία με εμπειρία χρόνων είναι βέβαιον ότι ξέρει εκ των προτέρων τι χρειάζεται και σε επενδυτικό και σε οργανωτικό επίπεδο για να το αξιοποιήσει πλήρως και να αποκομίσει το μέγιστο δυνατό όφελος, τόσο εμπορικά όσο όμως και στη διακίνηση επιβατών, με τις Σποράδες δυνατό χαρτί. Ο Βόλος «τροφοδοτεί» τη Θεσσαλία, στην οποία χτυπά η καρδιά του πρωτογενούς τομέα της χώρας, υπάρχουν ανεπτυγμένες Βιομηχανικές Περιοχές και λειτουργούν μεγάλες μεταποιητικές μονάδες (και με σημαντική εξαγωγική δραστηριότητα).
Το λιμάνι του Βόλου θα μπορούσε να «οικοδομήσει» συμμαχίες, συμπράξεις και συνέργειες με το αντίστοιχο της Θεσσαλονίκης αν και η λειτουργική διασύνδεση λιμανιών δεν είναι κάτι που έχει εφαρμοστεί στην Ελλάδα και μένει να φανεί πώς θα λειτουργήσει στην πράξη.
Πάντως, η επένδυση του ΟΛΘ θα πρέπει να εξεταστεί και υπό ένα ευρύτερο πρίσμα. Τα τελευταία δύο χρόνια η γεωστρατηγική αναβάθμιση της χώρας λόγω του πολέμου στην Ουκρανία, αλλά και των «δύσκολων» σχέσεων της Τουρκίας με τη Δύση, ωθεί σημαντικούς στρατιωτικούς και οικονομικούς παίκτες (ΗΠΑ, Κίνα, Γαλλία) να βάζουν την Ελλάδα στα ραντάρ τους, επιθυμώντας να εδραιώσουν παρουσία στον ελληνικό λιμενικό χάρτη για να εξυπηρετήσουν τα συμφέροντά τους. Το ότι ο ΟΛΘ «κρατά στα χέρια του» δύο κρίσιμα λιμάνια προσδίδει τεράστια προστιθέμενη αξία και στις επενδύσεις αυτές καθ’ αυτές αλλά και στο κύρος της εταιρείας.
Το ύψος της προσφοράς της ΟΛΘ για το λιμάνι του Βόλου αποδεικνύει πως η εταιρεία κατέβηκε για να κερδίσει και να κατοχυρώσει την απόκτηση ενός ακόμη κομβικού λιμανιού.
Σε ήρεμα ύδατα «πλέουν» τα οικονομικά αποτελέσματα
Η διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων στη διάρκεια του πρώτου εξαμήνου 2023 για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης αυξήθηκε κατά 11,3%,μέσω διαρκών βελτιώσεων στην διαδικασίες φορτοεκφόρτωσης και στις οικονομίες κλίμακας που επιτυγχάνονται με την προσθήκη των δύο νέων γερανογεφυρών (STS).
Συνολικά διακινήθηκαν 255,2 χιλ. TEUs (εμπορευματοκιβώτια) για το εξάμηνο του 2023, έναντι 229,4 χιλ. TEUs την ίδια περίοδο του 2022. Στις 30 Ιουνίου 2023, τα ταμειακά διαθέσιμα και ισοδύναμα της ΟΛΘ - εξαιρουμένων των δεσμευμένων καταθέσεων - της εταιρείας άγγιζαν τα 85 εκ. ευρώ ( 86,7 εκ.ευρώ για τον Όμιλο) έναντι 92,3 εκ.ευρώ την 31η Δεκεμβρίου 2022 (93,9 εκ. ευρώ για τον Όμιλο). Η εταιρεία δεν έχει τραπεζικό δανεισμό.
Τα συνολικά ενοποιημένα έσοδα του Ομίλου της ΟΛΘ για το έτος 2022 αυξήθηκαν κατά 5,6%, σε 82,2 εκατ. ευρώ, από 77,9 εκατ. ευρώ το 2021, ενώ τα έσοδα της Εταιρείας αυξήθηκαν κατά 4,8%, σε 80,6 εκατ. ευρώ το 2022, από 76,9 εκατ. ευρώ το 2021.
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 15.10.2023