Με τη συμπληρωματική σύμβαση που υπογράφηκε πριν λίγη ώρα, μεταξύ της Ελληνικό Μετρό Α.Ε. και της κοινοπραξίας ΑΚΤΩΡ- WEBUILD- Ηitachi Rail, κλείνει και η τελευταία κατασκευαστική εκκρεμότητα που αφορά στο Μετρό Θεσσαλονίκης, αφού με πρόσθετα κονδύλια 10,47 εκατ. ευρώ, γίνεται η διάνοιξη του κλειστού τμήματος της οδού Ψελλού και διαμορφώνεται ο πολυτροπικός συγκοινωνιακός κόμβος, πέριξ του σταθμού Νέα Ελβετία.
Η σύμβαση υπογράφηκε πριν λίγη ώρα, από τον διευθύνοντα σύμβουλο της Ελληνικό Μετρό Α.Ε. , Νίκο Κουρέτα και τον διευθύνοντα σύμβουλο της ΑΚΤΩΡ και επικεφαλής της κατασκευάστριας κοινοπραξίας του Μετρό, Αλέξανδρο Εξάρχου, παρουσία του Υπουργού Υποδομών & Μεταφορών, Χρήστου Σταϊκούρα, του Δημάρχου Θεσσαλονίκης, Στέλιου Αγγελούδη, του Υφυπ. Εσωτερικών/ ΥΜΑΘ, Στάθη Κωνσταντινίδη, του Αντιπεριφερειάρχη Υποδομών Πάρι Μπίλλια και του Γενικού Γραμματέα του ΥΠΟΜΕ, Κωνσταντίνου Μαγουλά, καθώς και των επικεφαλής του ΟΣΕΘ, Γιάννη Καλογερούδη και Γιάννη Τόσκα.
"Άθλος" η διάνοιξη της οδού Ψελλού
Είναι απολύτως βέβαιο, ότι το Μετρό Θεσσαλονίκης, η βασική γραμμή, θα λειτουργήσει τέλος Νοεμβρίου και, πλέον, μετά τον “άθλο” που συντελείται με τη διάνοιξη της Ψελλού, ως το τέλος Νοεμβρίου, θα είναι έτοιμη και η οδική πρόσβαση στο Σταθμό Νέα Ελβετία όπως και ο συγκοινωνιακός κόμβος στην περιοχή του ακραίου Νοτιοανατολικού σταθμού του Μετρό.
Ο χαρακτηρισμός “άθλος” ανήκε στον κ. Εξάρχου, αφού η δημόσια διοίκηση, με συντονισμένες κινήσεις κατάφερε να ολοκληρώσει τις ενέργειας που κάνουν εφικτή τη διάνοιξη της Ψελλού.
Σήμερα, ο σταθμός Νέα Ελβετία, είναι πλήρως κατασκευασμένος, αλλά βρίσκεται στο μέσο μίας μεγάλης αλάνας, μίας αδιαμόρφωτης έκτασης 12 στρεμμάτων, στην οποία θα δημιουργηθεί ο συγκοινωνιακός πολυτροπικός κόμβος ( μετρό, λεωφορεία, ταξί, χώροι στάθμευσης ΙΧ οχημάτων). Οι διαμορφώσεις, μαζί με τη διάνοιξη της Ψελλού, αφορούν συνολική έκταση 30 στρεμμάτων.
Η συνολική διαμόρφωση, που θα γίνει στο πλαίσιο της σύμβασης που υπογράφηκε ( αναθέτουσα αρχή η Ελληνικό Μετρό ΑΕ) αφορά τη διάνοιξη της οδού Ψελλού, στο αδιάνοικτο τμήμα των 500 μέτρων, τη σύνδεση της οδού με την ε.ο Θεσσαλονίκης- Μουδανιών και την οδό Παπαναστασίου και τη διαμόρφωση των συνδετήριων κόμβων και, όλα τα έργα κατασκευής δικτύων, οδοστρωσίας κ.αλ , εξήγησε ο κ. Κουρέτας.
Επιπλέον πόροι 10,47 εκατ. ευρώ για τα έργα
Η Πολιτεία, από το ΕΣΠΑ και Ευρωπαϊκά Διαρθρωτικά Ταμεία, διαθέτει το ποσό των 10,47 εκατ. ευρώ, προκειμένου να διανοιγεί το υπόλοιπο τμήμα της οδού Ψελλού και να διαμορφωθούν τα συνοδά έργα στο συγκοινωνιακό κόμβο της Νέας Ελβετίας, δήλωσε ο Υπουργός Υποδομων και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας
Ο Υπουργός συμπλήρωσε ότι με την άφιξη στη Θεσσαλονίκη 88 ηλεκτρικών λεωφορείων, που ως τα μέσα Ιουνίου θα αυξηθούν σε 110 και, φυσικά, με τη λειτουργία της βασικής γραμμής του Μετρό, οι συγκοινωνίες στην πόλη, θα βελτιωθούν σημαντικά.
Η δημιουργία του Σταθμού Μετεπιβίβασης στη Νέα Ελβετία, θα εξυπηρετεί όσους εισέρχονται στη Θεσσαλονίκη, από τη Θέρμη, τη Χαλκιδική, αλλά και από τις περιοχές της Καλαμαριάς και της Πυλαίας, τόνισε ο Υφυπουργός Υποδομών Νίκος Ταχιάος, επισημαίνοντας ότι το έργο που θα γίνει στο πλαίσιο της Σύμβασης, δίνει στην πόλη τον πιο σημαντικό, ίσως, συγκοινωνιακό κόμβο, αλλά και μίας μεγάλης σημασίας αστική ανάπλαση στη νοτιοανατολική είσοδο της Θεσσαλονίκης.
Δόθηκαν 24,5 εκατ. για απαλλοτριώσεις
Ο Υφυπουργός επισήμανε ότι το σημαντικότερο πρόβλημα που λύθηκε ήταν αυτό τον απαιτούμενων απαλλοτριώσεων για τις οποίες, διατέθηκαν από τα Υπουργεία Εσωτερικών και Υποδομών, συνολικά 24,5 εκατ. ευρώ, με φροντίδα της τωρινής όπως και της προηγούμενης ηγεσίας του ΥΠΟΜΕ.
Με τα επιπλέον 10,47 εκατ. ευρώ της συμπληρωματικής σύμβασης, θα γίνουν τα έργα που πρέπει να συντελεσθούν στο επίπεδο της οδού, στη βάση των μελετών που εκπονήθηκαν από τον ΟΣΕΘ, ο οποίος θα πρέπει να προχωρήσει και στην αναδιάταξη των λεωφορειακών γραμμών , επί τη προόψει λειτουργίας του Μετρό.
Το "στοίχημα" για την οδό Πόντου
Ωστόσο, υπάρχει ακόμη ένα στοίχημα που πρέπει να κερδηθεί, που είναι η διάνοιξη της οδού Πόντου, στην Καλαμαριά. Κάτω από την οδό Πόντου, βρίσκονται τρεις σταθμοί της Επέκτασης του Μετρό, οι σταθμοί Αρετσού, Κρήνη και Μίκρα, με τον τερματικό της Μίκρας να είναι ημιλειτουργικός λόγω της αδιάνοικτης Πόντου.
“Θα αρχίσουμε συζητήσεις με το Δήμο Καλαμαριάς και εφ’ όσον είναι εφικτό, θα προχωρήσει και η κατασκευή της Πόντου”, πρόσθεσε ο κ. Ταχιάος
Να σημειωθεί ότι ήδη ποσό 8 εκατ. είχε εγκριθεί, για να προχωρήσουν οι απαλλοτριώσεις στην περιοχή της Πόντου, αλλά οι χρηματοδοτικές ανάγκες του έργου δεν έχουν ικανοποιηθεί. Η ολοκλήρωση των απαλλοτριώσεων για τη διάνοιξη της Πόντου απαιτούν σχεδόν διπλάσια κονδύλια, ενώ βεβαίως είναι το κόστος κατασκευής της οδού, καθώς και οι απαλλοτριώσεις που αφορούν στη δημιουργία συγκοινωνιακού κόμβου στον τερμανικό της Μίκρας.
Αγγελούδης: H συνεργασία έφερε αποτελέσματα
Ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Στέλιος Αγγελούδης, είπε ότι “ήρθε η ώρα, την δικαιολογημένη καχυποψία των πολιτών, για την πολύχρονη καθυστέρηση του Μετρό, να διαδεχθεί μία θετική καταγραφή, που προήλθε από μία συνεχή, επιμελή και απόλυτα οργανωμένη συνεργασία Υπουργείου, Περιφέρειας και Δήμου”.
Ο κ. Αγγελούδης μίλησε για υποδειγματική συνεργασία, για “μεταμεσονύκτια τηλεφωνήματα” προκειμένου να επιλυθούν προβλήματα, για να καταλήξει ότι είναι μεγάλη κατάκτηση, η δημιουργία του τερματικού σταθμού ως το Νοέμβριο του 2024, όπως και η έλευση στη Θεσσαλονίκη 88, ως σήμερα, ηλεκτρικών λεωφορείων.
“Πλεον το κυκλοφοριακό, για τη διοίκηση του Δήμου, γίνεται το Νο1 ζήτημα στην ατζέντα των πόλης, μετά την διευθέτηση των ζητημάτων της καθαριότητας”, κατέληξε ο κ. Αγγελούδης.
Κλείνοντας το σύντομο κύκλο των τοποθετήσεων, ο Αντιπεριφερειάρχης Τεχνικών Υποδομών Κ. Μακεδονίας, Πάρις Μπίλλιας, επισήμανε ότι με τη διάνοιξη της Ψελλού και το Σταθμό Μετεπιβίβασης, γίνεται ένα πολύ σημαντικό έργο αστικής ανάπλασης που συζητείτο για περισσότερα από 20 χρόνια.
Σε ότι αφορά στο Μετρό, ο κ. Μπίλλιας τόνισε ότι η Περιφέρεια θα ζητήσει, να υλοποιηθεί ως το 2030, τουλάχιστον μία από τις επεκτάσεις που παρουσιάσθηκαν πρόσφατα, μαζί με τη Μελέτη Ανάπτυξης Μετρό Θεσσαλονίκης.
Τι θα κατασκευάσει η ΑΚΤΩΡ στη Νέα Ελβετία
Στο πλαίσιο του έργου, η Άκτωρ θα προχωρήσει στην κατασκευή Συγκοινωνιακού Κόμβου στη Νέα Ελβετία, με όλες τις απαραίτητες εγκαταστάσεις για την εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού, όπως Σταθμό Μετεπιβίβασης λεωφορείων, χώρο για μετεπιβίβαση σε Ταξί και ΙΧ οχήματα, κτλ.
Η σύμβαση προβλέπει, επίσης, την διάνοιξη της οδού Μιχαήλ Ψελλού, με δύο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση και ποδηλατόδρομο, ώστε να καταστεί ο Σταθμός Μετεπιβίβασης της Νέας Ελβετίας προσβάσιμος από πεζούς και οχήματα, καθώς και τη δημιουργία συνοδών έργων, που θα επιτρέψουν την αναδιαμόρφωση της περιοχής γύρω από τον Σταθμό.
Ακόμη, στο αντικείμενο του έργου περιλαμβάνεται η αναδιαμόρφωση των βασικών ισόπεδων κόμβων σύνδεσής της οδού Μιχαήλ Ψελλού με την Εθνική Οδό Θεσσαλονίκης – Ν. Μουδανιών και την οδό Παπαναστασίου, καθώς και των κοντινών συνδετηρίων κλάδων, ενώ θα εκτελεστούν τεχνικά έργα, όπως εργασίες ομβρίων και αποστράγγισης, σήμανσης και ασφάλειας, ηλεκτροφωτισμού και φωτεινής σηματοδότησης, αρχιτεκτονικές εργασίες στον σταθμό μετεπιβίβασης, έργα πρασίνου κτλ.