Η ανάπλαση και ανάδειξη του θαλάσσιου μετώπου της Θεσσαλονίκης, μιας ακτογραμμής περίπου 52 χιλιομέτρων η οποία εκτείνεται από το Καλοχώρι έως το Αγγελοχώρι, είναι ένα από τα σημαντικότερα αναπτυξιακά έργα για την περιοχή. Ένα έργο το οποίο θα έπρεπε να έχει ξεκινήσει εδώ και δεκαετίες, αλλά η απουσία ενιαίου μητροπολιτικού κέντρου σχεδιασμού και προετοιμασίας οδήγησαν σε μεγάλες καθυστερήσεις.
Το εγχείρημα της ανάπλασης θα πρέπει να αντιμετωπιστεί ενιαία και όχι αποσπασματικά, από καθένα από τους δήμους που έχουν μέτωπο στη θάλασσα. Το πολεοδομικό συγκρότημα Θεσσαλονίκης οφείλουμε να το βλέπουμε ως ενιαία οντότητα. Οι δράσεις και οι λειτουργίες οι οποίες θα αποφασιστούν θα πρέπει ασφαλώς να λαμβάνουν υπόψη τις ιδιαίτερες συνθήκες και ανάγκες κάθε περιοχής, αλλά παράλληλα θα πρέπει και να αλληλοσυμπληρώνονται, ώστε το συνολικό τελικό αποτέλεσμα να παράγει τη μεγαλύτερη δυνατή προστιθέμενη αξία για την πόλη.
Επιπλέον, κανείς δήμος από μόνος του, ακόμη και ο κεντρικός δήμος Θεσσαλονίκης δεν έχει τη δυνατότητα αυτοτελώς να μελετήσει, πολύ περισσότερο δε, να χρηματοδοτήσει τις δράσεις και τα έργα τα οποία θα έχει σχεδιάσει. Παράλληλα, κατά μήκος του παραλιακού μετώπου υπάρχουν πολλά ζητήματα πολυιδιοκτησίας και συναρμοδιοτήτων τα οποία είναι αδύνατον να επιλυθούν χωρίς τη συνδρομή της Πολιτείας.
Για τους λόγους αυτούς το εγχείρημα της ανάπλασης του παραλιακού μετώπου θα πρέπει να γίνει από έναν ενιαίο φορέα, στον οποίο να συμπράξουν η Πολιτεία, με τα αρμόδια όργανά της καθώς και οι δήμοι οι οποίοι έχουν μέτωπο προς τον Θερμαϊκό. Έργο αυτού του φορέα θα είναι να επιλύσει όλα τα ιδιοκτησιακά και άλλου είδους προβλήματα και παράλληλα να ωριμάσει τις μελέτες των αναγκαίων έργων, αλλά και να αναζητήσει και τους πόρους για την υλοποίησή τους.
Ο δήμος Θέρμης διαθέτει μεγάλες εκτάσεις κατά μήκος της ακτογραμμής. Ωστόσο, το μεγαλύτερο μέρος τους καταλαμβάνει ως γνωστόν το αεροδρόμιο «Μακεδονία». Οι δράσεις οι οποίες θα πρέπει να αναπτυχθούν στο συγκεκριμένο σημείο του παραλιακού μετώπου θα πρέπει να είναι σε συσχέτιση, τόσο με τη λειτουργία του αεροδρομίου, όσο και με τη δυναμική ανάπτυξη του τομέα των νέων τεχνολογιών και της ανώτατης εκπαίδευσης καθώς, σε απόσταση αναπνοής υπάρχουν εκτάσεις και δραστηριότητες του ΑΠΘ, αλλά και αρκετά τεχνολογικά και ερευνητικά κέντρα. Επίσης, αναγκαία θεωρείται η δημιουργία ενός μεγάλου τερματικού σταθμού του μετρό ο οποίος, εκτός από το αεροδρόμιο, θα εξυπηρετεί και τους δεκάδες χιλιάδες κατοίκους των δήμων της ανατολικής Θεσσαλονίκης.
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 19-20 Ιουνίου 2021